XII. FEJEZET.
A magyar janzenisták.Magyarországon a janzenizmusnak csak késői és nagyon erőtelen hullámai érkeztek el. Bármily eleven volt is a dinasztia-ellenes magyarok kapcsolata Párissal és a francia közélettel, a 17-ik században, az inkább csak a diplomácia területére terjedt ki. A katolikus egyházi elemeket a Habsburg-ház iránti loyalitásuk akadályozta meg abban, hogy a francia katolikus egyház szellemi élete és eseményei iránt különösebb érdeklődést tanusítsanak. Egyházi és világi történetíróink nem egyszer használják a "janzenista" jelzőt olyan alakoknak a megjelölésére, akik a pápa feltétlen joghatóságát vitatják; a legtöbb esetben azonban alig van másról szó az illetők személyében, mint gallikánizmusról, febrionianizmusról, vagy jozefinizmusról. A pozitív janzenizmusból azonban nem sok jutott el Magyarországra a 17-ik században.
II. Rákóczi Ferencet szokták úgy emlegetni, mint janzenistát. Valóban talán az ő egyéniségében fedezhető fel legtöbb janzenista eredetű hatás. Eppen ezért vizsgálódásunkat az ő személyére kell összpontosítanunk elsősorban.
A Rákóczi-féle felkelés balsikere után a fejedelem szövetségesének, XIV. Lajosnak az udvarába ment. Párisba akkor érkezett meg, amikor az Unigenitus bulla megjelent. Nem valószínű, hogy a bulla megjelenéséről, az azzal kapcsolatos kérdésekről sokat hallott volna; egészen más gondok töltötték meg lelkét száműzetése első időszakában. Mikor azonban a francia segítség reménye foszlóban volt, a fejedelemnek is több ideje és alkalma lett arra, hogy lelki természetű kérdések iránt érdeklődjék.
Franciaországi tartózkodásának utolsó néhány évét a Kamalduliak rendjének grosbois-i kolostorában töltötte
Páris közelében. Életének ebben az időszakában szívesen foglalkozott Ágoston Vallomásainak tanulmányozásával; sőt maga is hozzáfogott Önvallomásainak megírásához. A grosbois-i kamalduliaknak nem sok köze volt ugyan a janzenistákhoz, legfeljebb annyi, hogy az Unigenitus bullát ők sem fogadták el; mégis valószínű, hogy a janzenizmus gondolatkörével ebben a környezetben ismerkedhetett meg II. Rákóczi Ferenc. Itt vetette meg az alapját annak a 290 kötetből álló könyvtárnak, amelyet Rodostóba is magával vitt.
Rákóczi janzenista kapcsolataira vonatkozólag néhány hasznos adatot közöl Thaly Kálmán Saussure Cézár levelei kiadásának függelékében. (129) Itt felsorolja II. Rákóczi Ferenc hátrahagyott ingóságai között rodostói könyvtárának jegyzékét is. A felsorolt könyvek egy jelentékeny része teológiai tárgyú. A felsorolt könyvek megjelölése azonban nem mindig pontos, így nem mindig biztos az azonosításuk ismert janzenista kiadványokkal. Vannak olyan könyvcímek a katalógusban, amelyek csak sejteni engednek valamit, vannak azonban olyanok is, amelyek egészen biztos tájékozódást nyujtanak.
Feltűnő a bibliák, bibliai részek és bibliai kommentárok nagy száma (12). Ott találjuk a könyvjegyzékben a lelki katolicizmusnak elsőrendű szellemi táplálékait. Kempis Tamás Krisztus követéséről írott könyvét, Ágoston Vallomásait, Szent Teréz leveleinek és műveinek francia fordítását.
Az azután már jellemző II. Rákóczi Ferenc érdeklődésének az irányára, hogy könyvei között ott volt néhány reprezentatív janzenista könyv is: első sorban Arnauld Antalnak a Fréquente Communion-ja, Paschasius Quesnel levelei és Nicole Instruction Théologique et Morale sur les Sacrements. (Ez utóbbi ugyan Instruction Chrétienne címen van megemlítve.) Fel van véve a könyvjegyzékbe egy Nouveau Testament 4 kötetben. Vajjon nem Quesnel magyarázatos Újtestamentuma-e ez? (Zolnai Béla annak tartja.) Ugyancsak gyanus egy másik könyvcím is, amely
(129) Lettres du Turquie (173039) et Notices (1740) de César dc Saussure, stb. Budapest, Magyar Tudományos Akadémia kiadása 1909.
a Traité de piété címet viseli. Nincs kizárva, hogy ez azonos Hamon doktornak, a Port-Royal kolostor első vezeklőjének egy hitbuzgalmi könyvével, amelynek címe: "Traité et Oeuvre de Piété" (1678).
A janzenisták élénk tevékenységet fejtettek ki a protestáns-ellenes polémia területén is. Ez volt a legegyszerűbb módja annak, hogy katolikus egyházhűségüket kifejezzék. Ilyen tárgyú könyvekkel is találkozunk a Rákóczi Ferenc-féle könyvjegyzékben: a Préjujez legitimes (szerzője talán Nicole) és az Avertissement aux protestants. (130)
Ezeknél a külső, formai adatoknál jóval többet tudhatunk meg II. Rákóczi Ferenc "janzenizmusa" felől az Önvallomásaiból.
Ágoston Confessiones-ének hatása alatt kezdi el saját Confessio-inak (Önvallomásai-nak) írását 1716-ban. Ha Ágoston vallomásai oly sokak számára áldással voltak, talán annak is lesz némi haszna, ha ő is megírja önvallomásait. (131)
Az akadémiai latin kiadás 78-ik lapján kezdődik el a Meditationes in forma soliloquium de mysterio reparationis naturae humanae. Ebben a meditációjában a bűn eredetének a kérdésével a megromlott emberi természet gyógyulásával foglalkozik, tehát azokkal a problémákkal, amelyek az egész janzenista mozgalom alapjában ott vannak. Nem hivatkozhatunk janzenista eredetű indítékokra, legfeljebb azokra a janzenista szerzőkre, akiknek a műveit bizonyára szívesen olvasta Rákóczi Ferenc. Ellenben ő is Ágoston tanítványa; igy tehát a bűnt, az emberi természet megromlottságát és a gyógyulást ugyanúgy látja, mint a janzenisták. És általában szellemét és valláserkölcsi öntudatát ugyanazok a problémák foglal-
(130) A rodostói könyvtár jegyzékét részletesen ismerteti Zolnai Béla, Magyar janzenisták c. művében. Különlenyomat a Minerva 1924 és 25-ik évfolyamából.
(131) Sentio me in te, Jesu mi ... quia revocas mihi in mentem resolutionem, aut potius cogitationes meas, quas menti meae indideras aliquod abhinc mensibus Confessiones tuas servi Augustini legentis". Az akadémiai latin kiadás 3. 1.koztatják, mint amelyek korának legmélyebben érző és gondolkozó teológusait.
Erősen az Ágoston-féle "bűnös természetre" (tehát egyúttal a janzenizmusra is) emlékeztet az, amit az emberiség bűnösségéről mond: "Az ember teste Ádám vétke óta romlottságra hajlik". (132) És ez a bűntudat nála valami egészen személyes tudatállapot: Peccatorum fui maximus, a bűnösök közül az első voltam, írja. S ami jó az emberben van, az nem az emberből való, hanem a kegyelem ingyen ajándéka. (133) Semmi nem akadályozza ugyan meg az embert abban, hogy a rosszt cselekedje: e tekintetben szabad; ellenben a jó megcselekedésére Isten nélkül tehetetlen. (134)
Még erőteljesebb színe van annak, amit Isten kiválasztó munkájáról mond. Isten, szerinte, már születésünk előtt megalkotta felőlünk örök végzéseit. Sokat időzik az isteni eleve elvégzés, az emberi bűn és felelősség kifürkészhetetlen kérdésein.
Meglepő az a tájékozottság, a fogalmaknak az a biztos használata, amellyel Önvallomásaiban találkozunk. Ágostonnak szinte a kegyelemmel kapcsolatos egész terminologiáját használja. Műveiben előfordul a "gratia externa", a "gratia interna", "gratia efficax", "gratia naturalis", "gratia supranaturalis", "gratia gratuita", stb használata.
Önvallomásainak 379-ik lapján határozott formában utal a janzenizmusra. Az eddig előadottak alapján akadhatnak olyanok, akik vallomásaiban eretnek-gyanús gondolatokat vélnek felfedezni. Azonban Istent hívja tanúul, hogy ő utálja Jansenius elítélt tételeit (135) és az akarat-szabadság, s a belső kegyelemnek való ellenállhatás tekintetében az igaz tan álláspontján van. Távol áll tőle, hogy
(132) Önvallomások, 197. és 379. l.
(133) "Tuum est igitur Domine, si quid bonum est in me et non meum" 82. l.
(134) "Quilibet sibi sufficit ad male agendum, ast bene operari nemo potest sine te...", 168. l.
(135) "Sed sufficit mihi nosse te, Domine, cor meum, quod condemnatas Jansenii propositiones detestatur, nec libertatem homini agendi bonum aut malum, nec cooperationem eius tecum in bonum denegat, sed nec gratiae interiori resisti posse negat."Ágostonnak és Tamásnak az emberi szabadságról és az együttműködésről való tanításától eltérne. (136) Az igazhitű felfogás tartozékának tekinti azt a meggyőződést, hogy "homo in statu naturae lapsae semper tendat in malum." Az Isten törvényének való engedelmeskedés is a cupiditas formájában jelentkezik. Isten felfedi az igazságot a lélek előtt. (137) A jónak ez a kívánása viszont éppen olyan ellenállhatatlan erő mint amilyen ellenállhatatlan erő volt "in statu naturae lapsae" a rosszra vivő vágy, a concupiscentia. Hogyan is lehet ilyen esetben szabad elhatározásról és választásról beszélni: amikor egyik oldalon olyan dolog áll, amelyet gyűlölök, a másikon pedig olyan, amelyet szeretek? (138) Az ember ott áll a kétféle, egymással ellentétes kívánság között: amelyik erőteljesebb, az nyűgözi le és vonja magához a szívét. Isten tehát a bennünk levő természetes ösztönre építi szabadító tervét. Megmutatja a legfőbb jót: és ki bírna annak ellent állni? Az ember ösztönösen azt választja, amit jobbnak lát. Világosan kitűnik tehát, hogy 1. a hathatós kegyelem nem kényszerít, hanem csalogat a jóra, 2. annak soha ellene nem állhatunk. (139) Az emberi együttműködés csak annyiban áll, hogy a kegyelem ilyen irányú munká-
(136) Sed Sanci Augustini et Thomae de praedestinatione et gratia secutus sententiam, libertatem et cooperationem negare absit a me...
(137) "Cum agnita veritate viva fide credit nullum bonum reperiri praeter legem tuam et justitiam et sic per gratias tuas efficaces convictus nunquam resistit illis, quia de bono persuasus semper praefert illud contrario illi illusorio bono, quod malum esse cognovit", "Az igazság megismerése után élő hittel sammi mást nem tart jónak, mint a te törvényedet és igazságodat, miután hathatós kegyelmeddel így meggyőzted, annak soha nem áll ellent, mivelhogy a jó felől meggyőződést szerezve, azt mindig többre becsüli, mint az ellentétes képzelt jós, amelynek rossz voltát megismerte".
(138) "Inde formo questionem in stricta locutione et sensu, quomodo libera electio dici possit inter objectum quod amo et objectum, quod odio habeo?"
(139) "E his manifeste apparet imo Gratias efficaces non cogere, sed allicere ad bonum; 2do Nunquam resisti illis, quia quammodo non possum non velle et non appetere bonum quia potentia mea ad contraria agendum, quamvis insit mihi, semper determinatur ad bonum".ját örömmel veszi tudomásul és ebben a kényszerű engedelmességben gyönyörűségét leli. (140)
Végül még Ágoston vitán felüli tekintélyére hivatkozik: ha volnának, akik nem osztanák e meggyőződését a mindenható kegyelem és az emberi együttműködés tekintetében azok nézzenek utána e kérdéseknek, megtalálhatják Ágoston Vallomásainak X. könyve, 23-ik fejezetében. (141)
Ezekben foglalható össze az, amit II. Rákóczi Ferenc janzenizmusáról tudnunk és mondanunk lehet.
További kérdés az, hogy Magyarországra eljutottak-e a janzenizmusnak az eszméi, vagy csupán csak a híre jutott el? A híre mindenesetre eljutott, de az is elég későn. Az 1713-ban megjelent Unigenitus bullát a magyar hercegprímás, Ágost-Keresztély szász herceg, hódolattal fogadta. Nem úgy tett, mint a közvetlenül érdekelt gallikán püspökök: hogy előbb elolvasta volna, nincs-e benne valami olyan, amivel nem érthetne egyet.
A 18-ik században II. József uralomra jutásáig nem is történt egyéb ebben a tekintetben. Ő azonban egyház-politikai meggyőződését követve, 1781-ben egy királyi rendelettel eltiltotta az Unigenitus bulla használatát, valamint megtiltotta azt, hegy a molinizmus kérdéséről a nyilvánosság előtt vitázzanak. Cenzura kérdésében egyedül a bécsi cenzura ténykedését tartotta irányadónak: az pedig feloldotta az eddig tiltott janzenista irányú könyveket. II. Józsefnek ezek az intézkedései nagy idegességet váltottak ki a magyar püspöki karból, elsősorban Batthyány József hercegprímásból. A püspökök egy feliratban fejezték aggodalmukat az Unigenitus felfüggesztése miatt. (142) Majd a hercegprímás még külön is tiltakozott az Unigenitus felfüggesztése ellen. (143) A magyar püspöki kar egyik
(140) "In his porroquoque homo cooperatur; persuasionem enim, seu ductum gratiae laetanter, gaudens, hilaris et vere libere sequitur".
(141) "Fudantur in libr. X. cap. 23. Confessionum Sancti Augustini". 380. l.
(142) Gravamina clerici Hung. contra constitutiones Josephi... in rebus eccl. editas.
(143) Responsio Cardinalis Batthiani primatus Hungiariae ad imperatorem Josephum II. 1782.gyűlése olyan határozatot hozott, amelyben súlyos börtön-büntetést tanácsolnak arra, aki a janzenizmust, "e megátalkodott ördögi szektát" Magyarországon terjeszteni merné. A hercegprímás tiltakozó felirata szerint a janzenista veszedelem csak Bécs felől jöhet Magyarországra. A hercegprímás nem tévedett, meri II. József előtt a janzenizmus gondolatai nem voltak ismeretlenek. Olvasta Quesnel könyvét. (144) Egyébként is minden érdekelte őt, ami a francia felvilágosult szellemi élettel és a gallikán egyházi felfogással kapcsolatos volt. Arra azonban, hogy maga janzenista lett volna, semmi komoly adatunk nincs.
(144) Ballagi Géza: A politikai irodalom 1888. 706. l.