VII. FEJEZET.
Harc az Augustinus körül. Az öt tétel.Amint már említettük, a jezsuiták tudomást szereztek az Augustinus készüléséről, még mielőtt az a nyomdából kikerült volna. Azt is biztosan tudták felőle látatlanban hogy "eretnekségeket" tartalmaz; sejtették Bajusszal való azonos felfogását. Egyébként szerzőjét a jezsuita rend esküdt ellenségének tekintették. Előítélettel és kész ítélettel várták tehát a könyv megjelenését. Pillanatnyilag az Augustinust még nem volt idő alapos tanulmányozás tárgyává tenni be kellett azzal érniök, hogy VIII. Orbán pápával felújíttatták V. Piusnak (1567) és XI. II. Gergelynek (1579) Bajus ellen kiadott konstitucióit. ("In eminenti". 1642 március 6.)
Az igazi harc azonban később kezdődött; akkor, amikor a Port-Royal körül mind nagyobb számmal csoportosultak a vezeklők, ezek a magános urak, akiket az egykorú iratok egyszer "solitaires"-nek, máskor "messieurs"-nek hívnak. Többnyire hirtelen megtérés következtében szakítottak a világgal és addigi életkörülményeikkel és a vidéki Port-Royal zárda egy külön részébe beköltözve csendes szolgálattal, elmélkedéssel, neveléssel, irodalmi tevékenységgel, mezőgazdasági foglalkozással keresték a tökéletesedés útját. Közöttük volt Arnauld Antal is, akinek a Fréquente Communion c. műve a negyvenes években mind szélesebb körben hatott.
A nyílt harc kezdetét az jelöli meg, hogy 1649 július 1-én Cornet Mklós, a párisi egyetem szindikusa az Augustinusból kiemelt hét állítást a teológiai kar cenzurája alá bocsátotta.
Közvetlenül az indította Cornet Miklóst arra, hogy az Augustinus ellen harcot kezdjen, hogy egyetemi tisztviselő minőségében azt kellett megállapítania, hogy a
teológus ifjúság rendkívüli módon érdeklődik az Augustinus és a Fréquente Communion által felvetett gondolatok iránt; nagyon elszaporodtak az önmagában elégséges kegyelemmel foglalkozó teológiai dolgozatok: egyszóval Ágoston és az ágostoni kegyelem-tan nagyon divatos témává lett a Sorbonne-on.
Egyébként is az egész franciaországi katolikus egyházban terjedni kezdett a janzenizmus iránti érdeklődés. Rapin az amiens-i egyházmegyét említi, mint olyant, amelyben legelőször jutott szóhoz a gyakorlati lelkigondozás területén. Az egyházmegye püspöke, Le Fèvre de Caumartin Ferenc meglehetősen laza erkölcsi életmód után bűntudatra ébredt és egy flamand papnak, Mester Istvánnak, tanácsára a mindenható kegyelemről kezdett prédikálni; majd a Port-Royal tanácsát kikérve, két kiváló igehirdető: Dabillon András és Labadie János (89) szolgálatait kérte. Ez a két igehirdető tehát élénk érdeklődéstől kísérve, hirdetni kezdte a mindenre elegendő kegyelem tanát, Krisztusnak a választottakért hozott áldozatát. Az eredmény az volt, ami a határozott igehirdetés esetében mindig lenni szokott, hogy meghasonlás támadt a tömegben. Majd a jezsuita kollégium rektora,
(89) Haag Francia Prot. Egyháztörténeti Lexikcna úgy emlegeti Labadie-t, mint a 17. sz. egyik legnagyobb misztikusát. 1610-ben született Bourg en Guienne-ben, meghalt Altona-ban 1674-ben. 67 éves volt mindössze, amikor atyja a bordeaux-i jezsuiták kollégiumába adta. 15 éves korában a jezsuiták rávették őt szülei szándékának ellenére, hogy rendjükbe lépjen. Kiváló képességeivel és kegyességével ott korán kitűnt. Korának és rendjének száraz dogmatizmusa azonban nem elégítette őt ki és 29 éves korában kilépett a rendből. Ezzel magára vonta rendtársainak a neheztelését. Párisba költözött. Figyelme az akkor jelentkező janzenista mozgalomra terelődött. Az amiens-i püspök a kiváló kegyességű és nagyszerű szónok Labadie-t pártfogásába vette, aki rendkívüli hatással kezdett Amiens-ben prédikálni. Úgyannyira, hegy a jezsuiták lépéseket tettek ellene. Sok vergődés és üldözés után Montauban-ban húzta meg magát, ahol 1650 október 16-án kilépett a katolikus egyházból és reformátussá lett. Római egyházből való kilépését és áttérését egy könyvben indokolja meg: "Déclaration de J. de Labadie, contenant les raisons qui l'ont obligé à quitter la comnrunion de l'Eglise Romaine pour se ranger è celle de l'Eglise Réformée", Montauban. 1650.
de Feuguières Antal megkezdte a harcot a janzenista ige-hirdetők ellen. Allításaikat tételekbe foglalva, jelentést tett a királynőnek, Ausztriai Anná-nak. Egy kapucinus is, aki abban az időben Amiens-ben prédikált, készített egy röpiratot ellenük. Végül is a királynő rendelkezésére a két igehirdetőt eltávolították az egyházmegyéből és megtiltották nekik az igehirdetést. (90)
Cornet Miklós indítványára tehát a Sorbonne egy bizottságot küldött ki ez állítások megvizsgálására. Ez a bizottság azonban nem akart, vagy nem tudott dönteni. Később azonban a francia püspököknek egy zsinata (85-en voltak együtt) X. Ince pápához fordult s arra kérte őt, hogy az Augustinusból kivett öt eretnek tételt (a Cornet által kifogásolt hét tétel közül az utolsó kettőt, amelynek az alapja inkább a Fréquente Communion volt, elejtették) ítélje el.
Melyek tehát az Augustinusnak, illetve Janseniusnak azok az állításai, amelyeket Cornet és az említett zsinat eretnekeknek talált és amelyeknek az alapján a sokat vitatott öt tételt megszövegezték.
1. Az Augustinusban Isten kiválasztó kegyelméről szólva, azt fejtegeti Jansenius, hogy akit Isten a kegyelemre kiválaszt, annak esetről-esetre ad erőt akaratának a teljesítésére. Az igaznak (t. i. a kegyelembe fogadott embernek) nincs önmagában ereje a jó és Istennek kedves dolog cselekvésére, ha csak a kegyelem el nem végzi ezt benne. Ezeknek a gondolatoknak az alapján Cornet így szövegezte meg Jansenius tévelygését: "Istennek bármely parancsa teljesíthetetlen az igazak számára is a
(90) (Rapin, I. 57. l.) Általában a királynő Ausztriai Anna vallásos buzgóságát a jezsuiták minden áron ki akarták játszani a janzenizmus elfojtására. Claude de Lingendes, párisi jezsuita felhívta a királynő figyelmét erra, hogy most, miután az ország kormányzásának a felelőssége rajta nyugszik, az ő kötelessége a folyton terjedő tévelygés elfojtása; kérje tehát a pápa támogatását ehhez. Mindjárt el is küldte neki a pápához intézendő felirat fogalmazványát latin és francia nyelven. A királynő azonban a levekt megmutatta Mazarin biborosnak, aki felvilágosította a királynőt, hogy ha majd szükségesnek mutatkozik ebbea az ügyben állást foglalni, az illetékes testület a francia főpapság, az majd intézkedik: az hivatott ilyen hittani és egyházfegyelmi kérdésekben dönteni.
83
rendelkezésükre álló erőnél fogva, bárhogy akarnának és igyekeznének is; amennyiben hiányzik nekik az a kegyelem, amely azokat megvalósíthatókká (lehetségesekké) teszi
" "Aliqua Dei praecepta hominibus justis, volentibus et conantibus secundum praesentes quas habent vires sunt impossibilia; deest quoque iis gratia qua possibilia fiant". Ez lett tehát az első vitatott állítás.2. Jansenius szerint nem sok értelme van beszélni a gratia sufficiensről; mert vagy hatékony a kegyelem, vagyis a bűnös természeti ellenállást legyőző: akkor hathatós, gratia efficax, vagy elégtelen arra, hogy a bűnös természet ellenállását legyőzze: akkor viszont nem sufficiens. Hogy a belső kegyelem ellenállhatatlan, ebben az akarat szabadsága és az egyéni felelősség gondolatának a veszélyeztetését látták. A második számú eretnekséget tehát így szövegezték meg: "A természeti állapotban a belső kegyelemnek soha sem lehet ellenállni" "Interiori gratiae in statu naturae nunquam resistitur".
3. Jansenius szerint a szabadságot csak a külső kényszer korlátozhatja, nem pedig a belső vágy, vagy szükségérzet. Ádám birtokában volt a külső korlátozástól ment elhatározási szabadságnak. A rendelkezésére álló kegyelmi segítséget használhatta, vagy mellőzhette. Ezt a szabadságot azonban ő és benne utódai a bűn következtében elveszítették. Érdemszerzésre tehát alkalmatlanná lettek. Érdemszerzésre is, ítélet-szerzésre is külső erő kényszeríti. Ha tehát a győzelmes kegyelem a jóra, vagy ennek híjján a concupiscentia a rosszra hajtja őt, beszélni sem lehet a szabadságról úgy, mint belső szükségtől független szabadságról, hanem csak mint külső kényszertől független szabadságról. Az a szabadság, amelyet külső kényszer vagy akadály nem korlátoz. Ilyen pedig nincs. Ezt a kifogásolt tételt így szövegezték meg: "A bukott természeti állapotban az érdemszerzéshez vagy ítélet-szerzéshez nem a (belső) szükségtől független, hanem a (külső) kényszertől független szabadság kell" "Ad merendum et demerendum in statu naturae lapsae non requiretur in homine libertas a necessitate, sed sufficit libertas a coactione".
4. A semi-pelagianusok szerint a kegyelem nem
szükségképpen győztes; lehet neki ellenállni. A kegyelem tehát alá van rendelve az emberi akaratnak és pedig mind a hit és jócselekedetek kezdete, mind pedig az azokban való állhatatos megmaradás tekintetében. Ezekből az állításaiból szövegezték meg a negyedik elítélt propozíciót: "A semi-pelagiánusok tanítják a megelőző belső kegyelem szükségét minden cselekvéshez, így a hit kezdetéhez is: azonban eretnekek azért, mert úgy gondolják, hogy ez a kegyelem olyan, hogy az ember szabadon engedelmeskedhetik neki, vagy ellene állhat" "Semi-pelagiani admittebant praevenientis gratiae in terioris necessitatem ad singulos actus etiam ad initium fidei; et in hoc erant haeretici quod vellent eam gratiam talem esse qui posset humana voluntas resistere et obtemperare".
5. Krisztus halála kegyelem. Ez a kegyelem pedig szemmelláthatólag nem mindenkié. A semi-pelagiánusok azt mondják, hogy azért nem osztályrésze az emberek egy részének Krisztus áldozatának és vérének haszna, mert nem fogadják el a kegyelmet, illetve ellent állnak annak. Jansenius a kegyelem mindenhatóságából kiindulva, ezt az álláspontot tévedésnek tartja és azt mondja, hogy e tapasztalat mögött Isten kiválasztó elhatározása áll: Krisztus csak a választottakért halt meg és ontotta vérét. "Aki azt állítja, hogy Krisztus minden emberért egyetemlegesen meghalt és ontotta vérét, az semi-pelagianus" "Semipelagianum est dicere, Christum pro omnibus omnino hominibus mortuus esse aut sanguinem fudisse".
E propozíciókat nem találomra szedték ugyan ki az Augustinusból; nagyrészt kifejezik Jansenius álláspontját. Azonban mégis elkövették azt a módszeri hibát, hogy egy propozíció kivételével szabadon szövegezték meg azokat. A többi felől pedig azt állították, hogy a könyv tévelygéseinek lényegét ezek fejezik ki.
X. Ince pápa a francia püspökök kérésére egy külön kongregációt hívott össze az Augustinus megvizsgálására. A kongregáció négy bíbornokból állt. A négy bíbornok mellett egy tizenhárom tagból álló teológiai tanácsadó testület (consultorok) állott és eszközölte a tulajdon-
képpeni vizsgálatot. A consultorok azonban éppenséggel nem voltak egy véleményen a könyv felől. Négyen: két domokosrendi, egy ferences és az ágoston-rend főnöke nem látták szükségesnek az öt állítás elítélését. Kilencen azonban az elítélés mellett foglalnak állást. (91) A pápai állásfoglaláshan, illetve döntésben nagy szerepet játszott az Augustinusnak egy nem elvi, hanem gyakorlati, a pápai csalódhatatlanság kérdését érintő megállapítása, hogy t. i. a pápa néha csupán csak a jóbékesség kedvéért ítél el egy-egy állítást, vagy tant, anélkül, hogy mindjárt hamisnak is akarná nyilvánítani azt. (92) A négy bíbornok közül egyik, Chigi, a pápai államtitkár ettől az állítástól a nagyon lényeges római tannak, a pápai csalódhatatlanság tanának veszélyeztetését látta, éppen ezért mindent megtett, hogy X. Incét rábírja az öt propozíció, illetve az Augustinus elítélésére.
A kongregáció két évi munkája után amely idő alatt ebben a tárgyban harminchat ülést tartott megjelent X. Incének "Cum occasione" kezdetű konstitúciója 1653 május 31-én.
INCE PÜSPÖK, ISTEN SZOLGÁlNAK SZOLGÁJA
Minden keresztyén hivőnek apostoli üdv és áldás!
Abból az alkalomból, hogy az ypres-i püspök Augustinus c. könyvének megjelenése vitázásra adott alkalmat, amely a könyvből származó öt propozició miatt különösen Franciaországban okozott kavarorodást, több franciaországi püspök elénk terjesztette azokat és sürgetőleg kért, hogy megvizsgáljuk azokat és mindegyikről világosan és határozottan nyilatkozzunk.
Az első: Aliqua Dei praecepta hominibus justis, volentibus et conantibus secundum praesentes quas habent vires sunt impossibilia; deest quoque iis gratia qua possibilia fiant.
A második: Interiori gratiae in statu naturae nunquam resistitur.
(91) Ranke: A római pápák az utolsó négy sz.-ban, III. k. 134. l.
(92) De statu purae naturae, lib. III. cap. XXII, 403. hasáb.A harmadik: Ad merendum et demerendum in statu naturae lapsae non requiretur in homine libertas a necessitate, sed sufficit libertas a coactione.
A negyedik: Semipelagiani admittebant praevenientis gratiae interioris necessitatem ad singulos actus etiam ad initium fidei; et in hoc erant haeretici quod vellent eam gratiam talem esse qui posset humana voluntas resistere et obtemperare.
Az ötödik: Semipelagianum est dicere, Christum pro omnibus omnino hominibus mortuus esse aut sanguinem fudisse.
És a gondoknak a halmaza alatt, amely szüntelenül reánk nehezedik, alig van olyan, amely szívünkhöz közelebb állna, mint az az óhaj, hogy az Egyházat, amelynek kormányzását Isten reánk bízta, minden fajta tévelygéstől megtisztítva lássuk, amint biztonságban küzd és mint egy hajó, szerencsésen úszik a vihartól elcsendesedett tengeren s megérkezik az üdvösség kívánt révébe. Miután ez ügy fontossága felől meg vagyunk győződve, tüzetesen megvizsgáltattuk ez öt propozíciót, mindegyiket külön-külön, több tudós teológussal több bíbornok jelenlétében, akik sok ízben gyülekeztek össze e miatt, és éretten megfontoltuk véleményüket, amelyet részben élőszóval, részben írásban terjesztettek elénk; ezenkívül meghallgattuk ugyancsak ezeket a teológusokat a jelenlétünkben tartott különböző kongregációkban, ahol kimerítően szóltak ezekről a propozíciókről általában és mindegyikről külön-külön is. Ez oknál fogva, miután kezdettől fogva nyilvános imádságot rendeltünk el, hogy Istennek segítségét kérjük s ezt megismételtük később is nagy buzgósággal, s miután magunk is a Szent Lélek segítségét kértük s elnyervén végül is kegyelmét, az alábbi nyilatkozatot tesszük:
Az első propozíció: Aliqua Dei, stb. Kijelentjük, hogy ez vakmerő, kegyetlen, káromló, eretnek, átokraméltó állítás és mint ilyent, elítéljük.
A második propozició: Interiori gratiae, stb. Ki
jelentjük, hogy ez eretnek állítás és mint ilyent, elítéljük.
A harmadik prepozíció: Ad merendum, stb. Kijelentjük, hogy ez eretnek állítás és mint ilyent, elítéljük.
A negyedik propozíció: Semipelagiani, stb. Kijelentjük, hogy ez téves és eretnek állítás és mint ilyent, elítéljük.
Az ötödik propozíció: Semipelagianum est, stb. Kijelentjük, hogy ez téves, vakmerő, botrányos állítás és abban az értelemben, hogy Jézus Krisztus csak a predestináltakért halt volna meg: kegyetlen, káromló, Isten jóságát meggyalázó eretnek állítás és mint ilyent, elítéljük.
Befejezésül megtiltjuk minden hívőnek, férfinek es nőnek egyaránt, hogy higyje, tanítsa és hirdesse ezeket a tételeket jelen nyilatkoztunkban és meghatározásunkban foglalt értelemtől eltérően, az eretnekek és megtévesztettjeik elleni cenzura és egyéb jogos büntetések terhe alatt. Hasonlóképpen felszólítunk minden patriarchát, érseket, püspököt és más renden levőt, valamint az inkvizíció tisztviselőit is, hogy legyenek rajta, hogy visszaszorítsák és kötelességük útjára kényszerítsék cenzurával, vizsgálattal és minden egyéb tanácsos módon azokat, akik ellentmondani, vagy ellenállni merészkednének; sőt erre nézve kérjék a világi hatóság támogatását is, ha ez szükségesnek látszik.
Semmiképpen nem állítjuk azt, hogy az öt tétel ellen hozott jelen nyilatkozat és meghatározás után Jansenius Kornélnak könyvében foglalt egyéb véleményét helyeselnénk.
Kelt Rómában, a mi Urunk 1653-ik évében, május 31-én, pápaságunk 9-ik évében.
A bullát a szokásos szertartások között kifüggesztették, majd megküldték Ferdinánd császárnak, Cseh- és Magyarország királyának, a francia királynak, Lipótnak, Németalföld kormányzójának, a spanyol királynak, a spanyol főinkvizítornak, stb.
Az Augustinus öt vitás tételének kongregációi vizsgálata közben X. Ince meghallgatta a janzenista iránynak a képviselőit is (Saint-Amour, Lalane, Desmares); velük ismételten tárgyalt. S azok, hogy Jansenius gondolatait a kegyelem felől, s gondolatainak Ágostonéval való rokonságát, illetve a reformátorokétól eltérő voltát minél világosabbá tegyék, az öt propozíció mindegyikét három oldalról, az "eretnek" (CalvinLuther-i), a hiteles ágostoni és a molinista-semipelagianus oldalról megvilágították, illetve értelmezték és ezt a háromféle értelmezést három hasábban állították egymás mellé. Ezt a párhuzamba állítást a következő módon oldották meg:
ELSŐ TÉTEL
Amelyet rosszindulatúan környezetéből
kiszakítottak és cenzura alá bocsátottak.
Az eretnek értelmezés.
Istennek bármely parancsa teljesíthetetlen az igazak szamára is a rendelkezésükre álló erőnél fogva, bárhogy akarnának és ígyekeznének is; amennyiben hiányzik nekik az a kegyelem. amely azokat lehetségessé teszi.
Az Istennek a parancsolatai teljesíthetetlenek minden megigazult ember számára, bárhogy akarnák, bármilyen erőfeszítést tennének ís, még ha magukban hordoznának is minden erőt, amit a legnagyobb kegyelem adhat, amelynél fogva teljesíthetnék is bűn nélkül Isten rendelkezéseit.
Ez Luther és Calvin állítása, amelyet a tridenti zsinat elítélt.
A mi értelmezésünk.
Istennek némely parancsa teljesíthetetlen némely igaz embernek, habár akarná és erőfeszítést is tesz rá nézve gyengén és tökéletlenül, erőinek mértékéhez képest, amely természetesen kicsiny; azt jelenti ez, hogy nélkülözi a hathatós segítséget, amely szükséges az akaráshoz és a cselekvéshez, ezért ezek a parancsok teljesíthetetlenek számukra e közeli és teljes le|hetőséghez képest; s e hathatós segítség hiánya abba a helyzetbe juttatja őket, hogy a valóságban nem képesek teljesíteni ezeket a parancsolatokat, mert hiányzik neki a hathatós kegyelem, amely teljesítésüket lehetővé teszi.
Ezt az állítást fenntartjuk és készek vagyunk kimutatni, hogy ez az igaz hit szerint való álláspont és hogy kétségtelenül Szent Ágostontól való és a tridenti zsinat is így határozott.
Ellenfeleink értelmezése.
Istennek minden parancsa mindig teljesíthető az igazak számára a szabadakaratuknak alárendelt kegyelem által, valamennyiszer akarják és igyekeznek a bennük lavő erőhöz képest; és soha az a kegyelem nem hiányzik nékik, amely közvetlenül szükséges ahhoz, hogy tegyenek valamit, vagy legalább könyöröghessenek azért, hogy e parancsok teljesítése számukra ténylegesen | lehetségessé legyen.
Fenntartjuk, hogy ez a tétel ebben az értelemben (amely Molináé és ellenfeleinké), pelagiánus és semipelagiánus, mert semmivé teszi az önmagában hathatós kegyelem szükséges voltát minden jócselekedethez; és így nyilatkozott ebben a tekintetben a VIII. Kelemen és V. Pál idejében tartott DE AUXILIIS kongregáció is." (93)
| : Oldalhatár. [NF]
(93) Közölve Rapin II. 159162. l.Ez a három hasáb így egymás mellé volt állítva mind az öt tétel értelmezésével kapcsolatban. Természetesen élénken érzik rajta az erőltetett és célzatos beállítás. Az újra és újra felmerülő vád ellen, hogy egy szőnyegen árulnak a Calvin-féle eretnekséggel, minden erejükkel igyekeznek tiltakozni. E közben alaposan eltorzítják mind az öt esetben a református keresztyén felfogást. Közvetlen szükség tulajdonképpen csak arra volt, hogy a maguk Jansenius által kifejezett felfogását és a molinista felfogást állítsák párhuzamba: úgy, hogy a második és harmadik hasáb párhuzama sokkal reálisabb.
Ez a háromhasábos párhuzambaállítás készen volt, még mielőtt a pápai bulla megjelent volna. Sőt bemutatták azt a pápának is május 19-én. Az eseményeket azonban nem igen befolyásolta. Annál nagyobb volt a visszhangja a vitás tételek hármas értelmezésének odahaza, Franciaországban. Széles körökben vitatták és tárgyalták a kegyelem ágostoni és semipelagiánus értelmezése közötti különbséget. Ennek aztán az lett a következménye, hogy a X. Ince féle konstitúciót mindenki magyarázta, a helyett,
hogy behunyt szemmel, feltétlen hódolattal elfogadta volna.
További eredménye a három-hasáb féle magyarázatnak az lett, hogy mindinkább méggyökerezett a janzenistákban és a köztudatban az a meggyőződés, hogy a pápa és az illetékes kongregáció félreértette Janseniust. Bár már a tételek maguk sem szószerinti idézetek voltak az Augustinus-ból, a janzenizmus hívei, a maguk jóhiszemü meggyőződésében, amelyben loyálisak igyekeztek maradni a pápához, egyházukhoz és szent Ágoston tanításához, nem tudták és nem akarták elhinni, hogy a pápa Janseniusnak a kegyelemről szóló tanításából azt ítélje el, ami abban szentágostoni. Csak egy lehetséges magyarázat mutatkozott: a pápa félreértette Janseniust; eretnek vonásokat látott meg az ypresi püspöknek a könyvében, s a tételeknek ezt az eretnek értelmét, nem pedig az ágostoni értelmét kárhoztatta.
A bullát megkapta a francia püspökök zsinata is. A pápa megdícsérte őket, hogy ilyen fontos kérdésben hozzá fordultak. A püspökök a maguk részéről megköszönték a döntést és a pápát egy iratban biztosították, hogy a hit kérdésében hozott határozatait "regula fidei"-nek, hitszabályozónak tekintik mindig és annak isteni tekintélyt tulajdonítanak. XIV. Lajos megengedte a bulla kihirdetését. Majd Mazarin bíboros július 11-én összehívta a Páris-környéki klérust és a bullát az egész francia klérus nevében "átvette". A következő évben, 1654 március 20-án egy másik püspöki zsinat gyűlt össze Párisban, ugyancsak Mazarin elnöklete alatt. A zsinatról hiányzottak azok a püspökök, akik az Ágoston-féle kegyelemtant vallották. Ez a zsinat egy körlevelet is szerkesztett a janzenisták ellen s ezt a körlevelet elküldték a francia érsekekhez és püspökökhöz. Felháborodással állapítják meg, hogy mint annak idején Pelagius és követői nem szűntek meg zavarni az egyház lelkiismeretét azután is, hogy a karthágói és milevei zsinatok után I. Ince pápa elítélte Pelagius könyvét ezek a janzenisták is elég merészek ahhoz, hogy X. Ince indokolt állásfoglalásával szemben két dolgot állítsanak: először, hogy az öt tétel nem Janseniusból való, a másik pedig az, hogy
olyan értelemben kárhoztatta azokat a pápa, amely értelemnek semmi köze nincs Janseniuséhoz. A zsinat szakértői tanulmány tárgyává tették az öt tételt is és Jansenius könyvét is és megállapították, hogy a tételek az Augustinusból valók és azt is, hogy a pápai konstitúció szószerinti értelmében ítéli el azokat. A pápai tekintély ellen lázadó tehát az, aki egyet ért az öt tétellel és és nem fogadja el a pápai ítéletet úgy, amint az van.
A körlevelet minden francia püspök és érsek megkapta. Aláírta Mazarin, hat érsek és harminckét püspök.
A harcok kezdetén nagy szerepet játszott Pierre de Marca toulouse-i püspök, a gallikán jogok egyik fő ügyvédje. Ő a pápai bulla mellett egy nyilatkozatot is szövegezett meg és azt az említett püspöki zsinattal elfogadtatta. A zsinat arra nézve is határozott, hogy ezt a nyilatkozatot minden pap, majd minden férfi és női szerzetes is köteles aláírni. A nyilatkozatban kijelentik, hogy "... szívvel és szájjal elítélik Jansenius öt tételében állított tanításokat, amelyek az Augustinus c. könyvben foglaltatnak; azokat, amelyeket a püspökök és a pápa elítéltek; amely tanítás nem Szent Ágostoné, akit... Jansenius félremagyarázott".
A parlament azonban nem nagyon sietett a bullának és az itt említett nyilatkozatnak a törvények közé iktatásával. Amikor azután a sok huza-vona után megtette, akkor is a király kifejezett erőltetésére tette meg.
A janzenizmus ellen tehát most már a bulla, illetve a szentszék tekintélyével indult meg az üldözés. Az ellenfelek rendkívül előnyös helyzetbe kerültek azzal, hogy a pápa határozatára és tekintélyére hivatkozhattak.
(94) Rapin II. 212. l. [A szövegben nem található e jegyzet sorszáma.]