Miképen kell az egyes embernek minden reggelét kegyesen és istenesen kezdeni
Primitiae oris et cordis Deo offerendae. Ambr. in Ps. 119.
Mihelyt reggel felserkensz, zárd bé azont (*) erősen szívednek ajtaját, hogy semmi világi gondolatok addig be ne férkezhessenek, míg Isten az első helyet abban el nem foglalja. Igy semminémű gonosz gondolat és akarat avagy bémenni nem mér (*) szívedbe, avagy könnyebben kirekesztethetik és a szív aztán azon az egész napon az istenes életnek és kegyességnek jószágával inkább illatozik. De hogyha szívedet (mikor álmodból elsőben felserkensz) Istened és az ő ígéje felől való szent elmélkedésekkel bé nem töltöd és miként az Úr sátorában a lámpásokat minden reggel és este az Isten ígéjének szépen megtört drága olajával meg nem újítod (2 Móz 27,20-21; 3 Móz 24,2; Zsolt 14,2) és meg nem füstölöd az imádkozásnak jóillatú füstjénél, a Sátánnak legelső gondja is az lészen, hogy mentől hamarébb világi elmélkedésekkel, avagy testi kívánságokkal tölthesse be szívedet, hogy eképen teljességgel alkalmatlanná tehesse az isteni szolgálatra és az egész napon semmivel egyébbel ne szagolkodhassék, hanem csak a megveszett (*) és hazug beszédeknek s a hirtelenségből (*) esett káromkodó sok hütölkedéseknek (*) rút büdösségével. Minekokáért minden napi munkádnak kezdete legyen az Isten ígéje és az imádkozás. És vidd fel Istenednek mcgtöredezett szíved-
167
nek oltárán lelkednek fohászkodásit (Róm 8) és ajakidnak tulkait (Hós 14,3) reggeli áldozatul s a napnak első zsengéjéül és mihelyt felserkensz ottan így szólítsad meg maga szentséges igéjéből őtet:
A reggel felserkenő embernek Istenével való rövid beszélgetése.
Az én lelkem figyelmetesben várja az URAT, hogynem mint a virrasztó a reggelt, annakokáért óh ÚR ISTEN könyörülj énrajtam, áldj meg engem és orcádat világosítsd meg énrajtam, töltsd be kegyelmességeddel e napnak kezdetén az én szívemet, eképen én megvidámulok és örvendezek az én életemnek minden napjaiban. (Zsolt 130,6 és 67,1)
Reggeli elmélkedések
Azután elmélkedjél ezekről.I. Hogy amily könnyen a mindenható ISTEN tégedet e reggel ágyadban a természetnek álmából felserkente, oly könnyen felköltheti amaz utolsó napon is testedet a koporsóban a halálnak álmából, mely utolsó napnak felvirradásakor eljő a KRISZTUS, hogy megdicsőíttessék az ő szentiben és az ősok ezer szentinek testük is egyenkint (az Ő dicsőséges testéhez hasonlatosak lévén) fénylenek s ragyognak, mint a nap. Az angyalok is mindnyájan az ő dicsőségükben tündökölnek az ÚR Jézus Krisztusnak. (Zsolt 99; 2 Thess 1,10; Jud 14; Fil 3,21; Mt 13,43 és 17,2; Luk 9,31) Teste pedig dicsőséggel és fényességgel őket mind felülhaladja, istensége még annál is inkább. Ha egy napnak fel-
168
jövése a reggelt így megfényesíti, minémű fényes és dicsőségesen ragyogó lészen az, melyen annyi sok ezernyi ezer szenteknek a fényes napnál sokkal inkább tündöklő testük jelennek meg és az ÚR Krisztus dicsőséges seregéhez adják magukat, ki akkor indul ki az igazságnak székihez, hogy megítélje a gonosz angyalokat és az istentelen embereket. (Csel 17,31; 1 Kor 6,3; Jud 15) Meglásd tehát, hogy e napnak hívságos dicsősége és elmúlandó haszna részetlenné ne tegye lelkedet annak a napnak örök boldogságában és dicsőségében, mely tulajdonképen neveztetik igazaknak feltámadásának. (Luk 14,14) Az oktalan állatoknak is vagyon szemük a rend szerint való napnak világának nézésére, de te azon légy, hogy hitednek szemeivel láthassad meg még jóeleve (*) e nagyságos napnak világosságát.
II. Hogy nem tudod mily közeljárt volna hozzád ama síró-rívó oroszlán módjára benyelettetésünk után leselkedő gonosz lélek (1 Pét 5,8; Jób 17), mikoron aludtál, kitől magad erejéből magadat semmiképen meg nem oltalmazhattad volna, ő bizony csak gondolni sem tudod minémű nagy gonoszságot cselekedett volna rajtad, ha a kegyelmes Isten mind temagadat s mind pedig amid vagyon körül nem vette volna mindenkor vigyázó gondviselésével és az Ő áldott szent angyalival tábort nem járatott volna körülötted. (Jób 1,10; Zsolt 121,4 és 34,7 és 18,11; 1 Móz 32,1-2; 2 Kir 6,15)
III. Ha a kakasszót hallod, mindjárt szent Péter jusson eszedbe és kövessed őt a megtérésben. (Luk 22,61-62) Ezen kakasszónak alkalmatosságával emlékezzél meg az utolsó napi trombitának halálodhól felserkentő megfuvallásáról is, s szállj magadba
169
és gondold meg, hogy ha mostan a kakasszó helyed a trombita szólana, micsodás állapotban találna? Légy olyan azért minden reggel, aminemű akkor kívánnál lenni, hogy valamiképen akkor aztán azt ne kellessék kívánnod, hogy bár soha ne is hallottad volna azt, sőt még születésed napját is meg ne átkozzad (Jer 20,14; Jób 3,1) újjászületetlenségedért. Mikor a kakas szól, mindjárt meghűl a reménység a lopóban és éjjeli incselkedésit félbehagyni kényszeríttetik. Eképen az Ördög mihelyt veszi eszébe, hogy az áhítatos lélek vigyázásban vagyon reggeli szent elmélkedési által, mindjárast megcsökönik (*) a kísértésben és az ember után tovább nem incselkedik.
Gallo canente suas latro relinquit insidias, etc. Ambr. Hexaem. l. 5. c. 14.
IV. Emlékezzél meg arról is, hogy a mindenható ISTEN ágyad körül vagyon (Zsolt 139,2-3) és jól látja mind lefektedet s mind felköltödet, jól érti gondolatidat és minden utaid tudtára vannak néki. Arról se feledkczz el, hogy egyszersmind egész éjszaka körülötted vigyázó és tábort járó szent angyali is jól reá vigyáztanak felserkenésedre és felköltödre. Valamiket (*) cselekszel azért, meglássad úgy cselekedjed, mint ily nagy Istennek és az ő szent angyalinak méltóságos tekintetük előtt.
V. Mikor öltözöl az jusson eszedbe, hogy kezdetben az öltözet csak a bűn ocsmány gyümölcsének, a szégyennek elfedezésének okáért adaték első szüleinknek (1 Móz 3,7) és hogy ugyanazon öltözet a megölettetett oktalan állatoknak excrementumokból (*), bőrükből, avagy szőrükből készítettett. Annakokáért öltözetednek akár materiájára, akár pedig
170
eredetére tekints, de nem hogy a kevélykedésre lehetne okod, hanem inkább valamennyiszer ruhádat látod, avagy gondolod, mindannyiszor meg kell magadat szégyenlened s aláznod, tudván azt, hogy akármely cifra legyen is az öltözet, az mindazáltal semmi nem egyéb, hanem csak a szégyennek cikornyás fedele. Eszedbe vegyed hát, hogy miképen testi öltözetedet avégre szerzetted, hogy szemérmedet elfeddezzed és testedet a hideg ellen megőrizzed: azonképen arról az öltözetedről is gondot viselj, mellyel lelkedet is befedezhesd, ama mennyegzői ruháról tudniillik, mely a Krisztus igazsága (Mt 22,11; Róm 13,14; 1 Kor 1,30; Fil 3,9; Jel 19,17; Ef 4,24), hogy valamiképen, mikor legfényesb öltözetben vagyunk felöltöztetvén az emberek előtt, mezítelenül ne találtassunk az ISTEN előtt (Jel 16,15), hogy minden ocsmányságunk meg ne tessék. Hanem hogy inkább az ő igazságával (mint valami szép fehér köntössel) minenmagunkat a véghetetlen szégyenvallástól elfedezhessük s bépajzsolhassuk lelkünket amaz örök sírás és fogcsikorgatást hozó hidegvétel ellen. (Mt 22,13) Ezzel együtt említsd meg azt is, mily áldott nép volna e mi nemzetünk, ha minden selyem avagy egyéb cifra ruha a megszenteltetett léleknek volna fedele. De azt is minden (*) meggondolja, hogy akit Isten eféle külső áldásival bővebben látogatott, több belső háládatosságot is várnak attól. Ha pedig különben (*) lészen a dolog, a számadás sokkal sanyarúbban esik az utolsó napon.
VI. Vizsgáld meg azt is miképen újuljon (*) meg rajtad az Isten kegyelme minden reggel, mintegy újabb-újabb életet vévén Őtőle minden nap, ki felhoza viszont (*) reád a napot az ő szüntelen pályafutása után,
171
Ne engedd tehát a napnak dicsőséges világosságát hiába ragyogni, hanem inkább, valamikor lehet, előzd meg az ő felkelését hálaadásiddal, áldozzál Őfelségének az elvett jókért és ágyad szeginél térdre esvén, köszöntsed őtet a virradás közben valami áhítatos antelucanumoddal, (*) avagy reggeli soliloquiumoddal, (*) melyben bűneidnek alázatos megvallása, sokféle fogyatkozásid bocsánatának kérése, hálaadás az elvett jókért és mind magadnak, hozzátartozóiddal együtt s mind pedig az egész keresztyén Anyaszentegyháznak kegyelmes védelmezése felől való supplicatiód foglaltassék.
174
De talán azt mondod, hogy sok foglalatosságid miatt nem érkezhetel (*) mindezekre; dolgod haladékjával (*) és károddal lenne? ha minden reggel egy-egy részt olvasnál etc. etc. Oh Ember, Ember! Emlékezzél meg, minémű rövid ez a te életed és mindazok a te foglalatosságid csak e rövid életedre tartoznak, az idvesség pedig és a kárhozat örökkévalók. Kelj fel azért minden reggel annyival elébb, rothadandó testedet fosszad inkább egy kicsiny álmától meg, hogynem mint mind lelkedet ily idvességes eledelétől, mind Istenedet az ő szolgálatjától. Szolgáljad azért a Mindenhatót illendőképen, míg időd és egészséged vagyon hozzá.
Ezenképen elolvasván minden reggel egy-egy részt és immár könyörögni akarván, jusson eszedbe, hogy az Isten szentségnek istene, (2 Móz 28,36) melynek említésével is gyakorta int minket: Legyetek szentek, mert én is szent vagyok (3 Móz 19,2; 20,7) és midőn Nádábot és Abihut megemésztette volna is ama mennyei hirtelen tűzzel az idegen tűzzel való áldozatért (3 Móz 10,2), (mint ma is cselekesznek azok kik a gonoszságnak és hitvány kívánságoknak tüzével gerjedező szívvel imádkoznak) nem adá az Úr egyéb okát ez ő rettenetes ítéletének, hanem ezt: Akik énhozzám közel jönnek, azokban szenteltetem én meg, mintha ezt mondaná: hogyha, úgy mond, én azok által, kik nékem szolgáim, meg nem szenteltetem, azaz, nem szolgálnak nékem aszerint a szentség szerint, mellyel tartoznának, megszentelem én őbennük magamat, megszégyenítvén őket igaz ítéletemmel, melyet az ő gonoszságuk érdemel. Minekokáért nem szenvedhet az Isten semminémű szántszándékos tisztátalanságot és undoksá-
175
got azokban, kik őnéki szolgálnak, úgyannyira, hogy még csak azt is megparancsolta az Izrael népének, hogy mikor ellenségükkel táborba szállanak, ásócskát hordozzanak magukkal és felfelé (*) mentükben azzal vermecskét ásván, ganajukat abba elfedeznék. Mert a te Urad Istened, úgy mond, a te táborodban jár, hogy megszabadítson tégedet. Legyen azért a te táborod tiszta és ne lásson tiközöttetek valami rútságot, hogy el ne forduljon tetőled. (5 Móz 23,13-l4) Hogy még a hadakozás idején a mezőben is ily nagy tisztaságot kíván Ő az embertől, mennyivel nagyobbat vár házunkban a békeségnek idején mitőlünk! Azért mondja Czófár a Jób könyében: Hogy ha a te szívedet hozzá készíted, úgy mond, és kezeidet hozzá kiterjeszted, ha álnokság vagyon szívedben, messze távoztasd és ne hagyjad azt hajlékodban lakni! (Jób 11,13-14) Mert amint Ésaiás mondja: Ha valami tisztátlanság lészen a mi kezeinkben (azaz oly bűn, melyből még ki nem tértünk), ámbár kiterjesszük is Őhozzá kezeinket és bátor (*) gyakor imádkozásokat tegyünk, az ÚR mindazáltal elrejti az ő színét mitőlünk és könyörgésünket meg nem hallgatja. (És 1,15)
Ezokáért minekelőtte az imádkozáshoz fognál, meglássad, hogy az Isten szomorúan lássa szívedet bűneidért és hogy elméd készen légyen (az Ő kegyelmessége veled lévén) életednek megjobbítására. És aztán megmosdván és hivatalodhoz s az ISTEN képéhez (melyet viselsz) illendő öltözetedet reád vévén, zárkozzál bé ágyasházadba (*) és ágyad előtt, avagy más alkalmatos helyen, térdre esvén, emeld fel szívedet kezeddel és szemeiddel együtt nagy becsületesen, mint Isten tekintete előtt, ki jól látja lel-
176
kednek minden indulatait és vidd fel Őfelségének töredelmes szívednek oltárán a te könyörgésedet, mint egy reggeli áldozatot a Krisztus Jézusnak közbenjárása által ezekkel, avagy ezekhez hasonló meghullámodott (*) beszédekkel.
Nuper eram Iudex, jam Iudicis ante Tribunal |
Azaz:
Tegnap bíró voltam, most már reszketve bírámnak |
Melius ut pereat unus, quam unitas. En se rescindendum, ne pars syncera trahunt.
Sokak (nem tudom mi okon) igen neheztelik az országoknak törvényit, a Decretumokat, de az okosb emberek megfelelnek erre az apostollal: Nos scimus bonum esse legem, modo Iudex [!] ea legitime utatur:
211
Tudjuk mi azt, hogy jó a törvény, csak ember [!] jól éljen véle. (1 Tim 1,8) Az énelőttem az igaz bíró, akinek szíve sem a bírságnak, ajándéknak veszettségével, (*) sem félelemmel, sem pedig jóakaróinak kedvekkel (*) meg nem gátoltathatik e hagyományoknak (*) lelkiismeret szerint való gyakorlásában. És ez ilyen ritka becsületes bíráknak Jósafáttal ezt mondom: Legyetek erősek és járjatok el tisztetekben és az Úr mellette lészen az igaznak. (2 Krón 19,11)
10. Ne légy akármi mulatságban foglalatos. A gyönyörűségben való leghosszabb élés is csak rövid, de a büntetés, mely az avval való nem jól élést követi, örökkévaló. Csak annyiban élj azért a szabados (*) mulatsággal, amennyiben az tégedet mind testedben, elmédben alkalmatosbá tehet az isteni szolgálatban és egyéb keresztyéni hivatalodban jobb kedvvel való forgolódásodra. Nagy a dolog rajtad, az idő pedig rövid hozzá. És aki kinek-kinek cselekedeti szerint megfizet, az ajtón áll. (Jel 3,20 és 22,12) Gondold meg, mennyi sok dolog vagyon még hátra, mily restesen [!] munkálkodtál még ez ideig és minemű számadásod lenne, ha ma szólítana tégedet Urad elő a számadásra. (Jak 5,9) Vigyázóbb (*) légy tehát ezután hátra maradott rövid idődnek nagyobb haszonnal való költésében és mikor mulatni készíted magadat, emlékezzél meg, mily kicsiny idő rendeltetett a te életedre és hogy annakokáért nem illendő azt henyélésben, hívságban, játszadozásban és egyéb hitvány hiábavalóságokban töltened, holott ha minden szempillantást csak a jó dolgokban töltenéd is, mégis rövid volna. Mert az ember nem a hívságra, játékra és a mulatásra teremtetett, hanem Istenének vallásában való buzgó
212
szolgálatjára és felebarátjának hivatalja szerint való illendő hasznára, s magának mind e két dolog által az örökélet felől bizonyossá tétettetésére. Azért időbeli veszteségedet ne utolsó (*) károdnak alítsad. (*) Megvedd (*) azt szorgalmatosan és töltsd el okoson, hogy midőn aztán elközelget az az idő, amelyen nem sáfárkodhatol többé e földön, a te Urad kedved szerint jöhessen a számvetésre amaz Euge bona serve-vel és nagyobban s jobban higyjen téged az égben, aholott részesülni fogsz Urad örömében örökkön-örökké.
Vita brevis opusque multum, operarii pigri et urget paterfamilias. Rabb. Apoph.
Damna fleo rerum, sed defleo damna dierum.
Estéről való Elmélkedések Este, minekelőtte lenyugodnál, gondolkodjál ez egynehány dolgokról: I. Mivel a te napid meg vannak számlálva, azért immár egy nappal kevesebb a te napidnak száma és immár közelb vagy halálodhoz egy nappal. II. Ülj le egy kevéssé, minekelőtte lefekünnél és vizsgáld meg magadban micsoda emlékezetes dolgot láttál, hallottál, avagy olvastál e mai napon azonkívül, amit annakelőtte immár tudtál, láttál, olvastál. Hamit (*) olyat találsz, fordítsad mentől nagyobb hasznodra, de főképen az jusson eszedbe, micsoda bűnt tettél e napon Isten, avagy ember ellen és micsoda tiszted (*) szerint való jót mulattál (*) el; mindkettőért alázd meg magadat. Ha valami jót találsz, hogy cselekedtél, az Isten kegyelmének tulajdonítsad, adj dicsőséget őnéki. És amely nap valami jót
213 nem míveltél, úgy tartsad azt a napot, mintha csak elveszett volna tőled. Heu perdidi diem. Tit. Vesp. Apoph. III. Hogyha a gyarlóság, vagy valami erős kísértet (*) miatt valami nagy bűn és fogyatkozás jut eszedbe, hogy cselekedtél, meg ne próbáld, hogy addig elaludjál, míg térden állva Istenedet arról a Krisztus által meg nem engesztelted vétkednek megvallásával és buzgó bocsánatkéréseddel. Eképen a Krisztussal bűneidnek rovását minden este megvizsgálván és kisebbítvén, sokkal kevesebb számadásod lészen amaz utolsó ítéletkor az Őfelsége széke előtt. IV. Ha jut eszedbe, hogy e napon valakivel összeszólalkoztál, a nap a te haragodon le ne menjen azon este. (Ef 4,26) Ha lelkiismereted diktálja, hogy valakit bosszúsággal illettél, ismerd meg (*) fogyatkozásodat és kérjed őtet, hogy bocsásson meg néked. Ha ő vétett is néked, mégis mindazáltal a békeséggel megkínáltad őtet; ha nem akarja a követséget, (*) te mindazáltal bocsáss meg néki teljes szívedből. (Mt 5,23) Semmi esetben magad kezével bosszúdat ne töltsd, mert úgy cselekedvén kettős bosszúságot tennél Isteneden. (Róm 12,19) Először az ISTEN kezéből az igazságnak fegyverét láttatnál kivenni, mintha Ő igaz nem volna, a bosszúállásnak kiszolgáltatását magának tartván. Másodszor bíróvá tennéd magadat az ő szolgáján, nem halasztván ügyedet Őfelsége elejbe és nem is bízván magadat az Ő ítélettételére, holott mind a temagad s mind pedig szolgatársadnak URA helyetekben (*) vagyon. Istené a bosszúállás, a tiéd pedig a bocsánat. Non turpe est veniam precari, turpe est Deum et hominem habere inimicum.
214 Mihi vindicta dicit Dominus. Hogy pedig jó bizonyságot tehess megengedésedről, (*) könyörögj az Istennek, hogy Őfelsége is néki megengedjen (*) és életét véle jobbítsa meg. És ez meglévén, mihelyt aztán az alkalmatosság (*) kívánja, amennyire lehet, jól is tégy véle s ha mit (*) tehetsz, örvendezz rajta. Mert valaki (*) ellenségével jól tészen, igazán Isten fiának jelenti az önnönmagát lenni (*) és az ő jutalma Istennél az ő Atyjánál lészen. V. Ne élj az aluvással avégre, (*) hogy hitvány tested tunyaságának tehessed kedvét, hanem csak megfáradt érzékenységidnek (*) és tagjaidnak megnyugodtásokért aludjál, mert a mértékletes aluvás az elmét újítja és a testet ugyan (*) megeleveníti, de a mértékletlen megrestíti és semmirekellővé tészi. VI. Emlékezzél meg arról, hogy nagy sokan este lefeküsznek és soha fel nem kelnek mindaddig, míg amaz utolsó napi rettenetes trombitaszó fel nem serkenti őket. De aki könyörgéssel fekszik s kél, az a Krisztussal aluszik és serken. Ha azért bátran és félelem nélkül akarsz alunni, ajánljad Istened keze alá tennenmagadat és az odafeljebb (**) megmutatott mód szerint, amely rész a Bibliából következik, olvasd el. Annakutánna ágyadnál, avagy ahol akarod, essél térdre, lelkednek és testednek szemeit kezeiddel együtt mennyei szent Atyádhoz emelvén az Ő szent Fiának az ÚR Jézusnak nevében könyörögj, ha könyörgeni tudó ajándékod vagyon, ilyen formán: 1. Valld meg bűneidet, kiváltképen az akkori napiakat.
215 2. Kérj bocsánatot és kegyelmet a Krisztus nevében azoknak. 3. Supplicálj (*) a Szentléleknek életed jobbító kegyelméért. 4. Adj hálát az elvett jókért, elsőben (*) is e napi megtartatásodért. 5. Imádkozzál következendő éjszakai nyugovásodért és védelmeztetésedért. 6. Emlékezetet (*) tégy az Ecclesiáról, a királyról, a királyi maradékról, (*) tanítóinkról, tisztviselőinkről és minden ínségben forgó atyafiainkról. 7. Utólszor ajánljad mind magadat s mind pedig mindenedet az ő kegyelmes oltalma alá. Mindezeket ilyen formán cselekedheted:
ESTÉLI IMÁDSÁG Óh nagyirgalmú Isten, a Jézus Krisztusban szerelmes Atyám, ki az én ágyam körül vagy, jól látod lefektemet s felköltömet (Zsolt 139,2) s közel vagy azokhoz, akik segítségül hívnak Téged igazságban és tisztaságban, én nyavalyás bűnös ember kérlek Tégedet, tekints reám könyörületességnek szemeivel és ne úgy nézz engem, amint magam szerint vagyok, mert aképen csak egy tisztátalan rusnya teremtett állatodat (*) látnád, aki bűnben fogantattam, álnokságban éltem, úgyannyira, hogy szégyenlem szemeimet az ég felé felemelni tudván minémű rettenetesképen vétkeztem az ég ellen és Teellened. (Luk 15,18) Mivel Uram általhágtam minden parancsolatidat és szent törvényidet nemcsak restségemből és gyarlóságomból, hanem sokszor szántszándákból is ellene járván az én tulajdon értelmemnek, sőt ben-
216 nemlévő Lelkednek is, azokért az én gonosz cselekedeteimért ellenem protestáló (*) indításinak elannyira, hogy igen megsebhedtem (*) lelkemismeretét; Szentlelkedet, ki által engemet az idvesség napjára elpecsételtél (Ef 4,30), igen megszomorítottam. Te megszentelted vala az én lelkemet és testemet, hogy lakó temploma lenne a Szentléleknek, én pedig nyavalyás bűnös ember mindkettőt megrusnyítottam, minden tisztátalanságnak és ocsmányságnak nemeivel. Gyönyörködtetvén szemeimet hiábavalóságoknak nézésében, füleimet tisztátalan és szemtelen beszédeknek hallgatásában, nyelvemet trágárkodásban és rágalmazásban. (Zsolt 119,37; És 6,5) Kezeim undokságokkal annyira teljesek, hogy ugyan (*) átallom Hozzád emelni őket, lábaim az én gonosz utaimon hordoztanak engemet. Az én elmém és e világi dolgokban igen gyors okosságom (Róm 3,15-16) egyedül csak a lelki, avagy mennyei dolgok felől való elmélkedésekben vak és tompa, emlékezetem, melynek az istenes dolgoknak mintegy tárházának kellene lenni, nincs korán (*) is jó dolgoknak, mint a hívságosoknak említésére oly alkalmatos. Sőt édes URAM, siralmas megtapasztalás által vettem eszembe, hegy természetem szerint az én szívemnek minden indulatja és gondolatja szüntelenül való bűn és vétek. (1 Móz 6,5) És ezeknek az én számlálhatatlan bűneimnek száma sokkal több hajamszálainál (Zsolt 40,13), melyek mint egy undok bélpoklosság (*) elhatalmaztanak rajtam, elannyira, hogy tetőmtől fogván talpomig fekélyes vagyok. (És 1,6) Megúntam (*) Istenem ennenmagam azokért magamat (2 Sám 6,22), hát a te szentséges tekinteted előtt micsodás megúnt állapottal lehetek? A vétkezésnek szokott-
217 sága a bűnnek csaknem minden érzését elvette, annyira eltúnyította érzékenységimet (*) és szívemet úgy megvakmerősítette, hogy midőn szolgáid prédikálják is nékem szent Igédből a bűn ellen való kemény ítéleidet, én mindazáltal semmiben meg nem félemlek, hogy elhagyván bűneimet Tehozzád megtérnék. És hogyha csak a Te igazságod s az én érdemem szerint bánol [!] édes Atyám velem, egyáltalán véggel (*) szégyent vallok és megemésztetem. De mivel véghetetlen kegyelmességedből ily sok időktől fogván kedvezsz énnékem és várod megtérésemet: kérlek tégedet alázatossággal, hogy ama keserű halálért és keserves kínszenvedésért, melyet az ÚR Jézus Krisztus elviselt énérettem, engedj meg (*) minden bűneimnek, fogyatkozásimnak, nyisd fel énnékem a Jézus Krisztus vérének ama kútfejét, (*) mely felől megígérted, hogy a Dávid házanépe közül megtérőkre (Zak 13,1) az Újtestamentomban kiárasztod, hogy minden én bűneim és tisztátalanságaim úgy elmosattassanak az Ő vérével és elrejtessenek sebeibe, hogy soha többé azok szem eleibe ne kelhessenek (*) és sem ebben az életben meg ne szégyeníttessenek, sem pedig a következendőben ítélőszéked előtt ne kárhoztassanak. És mivel URAM, amint jól tudod, nincs oly ember, ki magaerejéből maga szívét is meghajthassa mindaddig, míglen megtérítő kegyelmedet nem adándod néki, annakfelette, hogy oly könnyű Tenéked engemet megigazítanod és szentelned, aminémű könnyű azt meghagynod, (*) óh édes URAM! adjad ennekem a te kegyelmedet, hogy amit parancsolsz, megtehessem és aztán parancsolj, amit akarsz s készen találsz engemet szent akaratodnak végbevitelére (Mt 28,20; Ján 16,13.) (Da Domine quod jubes et jube
218 quod vis. Aug.) Evégre adjad Szentlelkedet nékem, aminthogy meg ts ígérted, hogy megadod (e világ vége felé) választott népednek. Ugyanezen Szentlelked tisztítsa szívemet, gyógyítsa sebeimet, lelkemet és testemet készítse el, hogy néki illendő temploma lehessek, szolgálhassak Néked szentségben és igazságban ma és életemnek minden napjaiban, hogy mikor ezen Lelkednek igazgatásából és vélemvoltából e rövid, múlandó életnek pályafutását elvégzem, állhatatos szívvel elhagyhassam ezt a világot és lelkemet atyai kezedbe ajánlhassam az ÚR Krisztust szerető és az ő eljövetelét váró választott szentidnek készíttetett országodban való uralkodásnak bizonyos (*) reménysége alatt. Addig pediglen, óh édes Atyám, kérlek nemzz oly valóságos megtérést Szentlelked által énbennem, hogy megcselekedett bűneimet keserves könnyhullatásokkal megsírathassam, a mostaniakért szívemnek szomorúságával magamat megalázhassam és minden igyekezetemmel azon lehessek, hogy ennekutánna aféle undok bűnöket ne cselekedjem. Ugyanezen Szentlelked által tarts meg engemet Anyaszentegyházadnak egyességében, vigyj bé a te Igédnek igazságába és oltalmazz meg, hogy soha attól a pápistaságra, avagy egyéb gonosz tévelygésre el ne hanyatoljak. Nyisd meg Szentlélek Úristen inkább-inkább szemeimet, hogy láthassam törvényidnek csudálatos dolgait (Zsolt 119,18), nyisd meg ajakimat is, hogy az én szájam oltalmazhassa a te igazságodat és dicséretedet hirdethesse. (Zsolt 51,17) Neveljed (*) énbennem azokat a te idvességes ajándékidat, melyekkel meglátogattál. (*) Adj tűrő-szenvedő lelket énnékem, adj tiszta szívet, magam sorsával megelégedő elmét, fegyhetetlen indula-
219 tokat, okos magamviseléseket és több minden szükséges kegyelmességidet, valamelyek (*) nélkül szűkölködöm. Bírjad (*) szívemet a te félelmedben és életemet a te kedved szerint igazgassad, hogy vagy élek, vagy halok, élhessek és halhassak Tenéked, ki nékem Istenem és szabadítóm vagy. (Zsolt 19,15) És immár édes Atyám, tisztem (*) és adósságom szerint nagy hálát adok Néked alázatos szivemnek oltáráról minden te áldomásidért és jótéteményidért, melyeket ily kegyelmesen és bőven lelkemre árasztottál, nevezet szerint elválasztásomért, (*) teremtetésemért, váltságomért, (*) hivatalomért, igazulásomért, megszenteltetésemért és gyermekségemtől fogván e mai napig és óráiglan való megtartásomért, amaz állhatatos reménységért, melyet nékem megdicsőíttetésem felől adtál. Hasonlatosképen jó egészségemért, jószágomért, ételemért-italomért, ruházatomért és jószerencsémért, kiváltképen azért, hogy az elmult napon megőriztél engem minden lelki és testi veszedelmektől. És minthogy a napot a munkára rendelted, az éjszakát pedig a nyugodalomra, kérlek Tégedet, szenteld meg énnékem ez éjjeli nyugvásomat és aluvásomat, hogy az nékem áldásul lehessen és egyszersmind tunya, elfáradt testem a mértékletes aluvás által megújulván, alkalmatosabb lehessek Teelőtted járni és minden jót cselekedni, amint Te megparancsoltad. Amíg pedig alszom, cselekedd azt óh Uram, Izraelnek őrizője, ki soha nem szunnyadsz, nem is alszol (Zsolt 121,4), vigyázz énreám szentséges gondviselésed által, oltalmazz meg minden veszedelmektől, hogy sem a Sátánnak gonosz angyala (Jel 12,7), sem egyéb álnok ellenségim semmi kárt ne tehessenek énnékem. Evégre parancsold meg a te
220 szent angyalidnak, hogy (szentséges rendelésed szerint) tábort járjanak énkörülöttem (Zsolt 34,8) énnekem oltalmamért és bátorságomért. (*) Azt, mint (*) ezt, te megígérted azoknak, kik félik a te nevedet és tudván, hogy a te neved erős torony (Péld 18,10) azoknak, kik ahhoz folyamodnak, itt mostan én magamat és mindenemet valami (*) vagyon (*) a te gondviselésed és oltalmazásod alá ajánlom. Ha az lészen a te szent akaratod, hogy aluvásom idején szólítsd Hozzád az én lelkemet, Óh édes Atyám, az Úr Jézus Krisztusért könyörülj énrajtam és az én lelkemet vedd Hozzád a te országodba. Ha pedig jótetszésed az, hogy az én napimat több napokkal öregbítsed: (*) adj megjobbulást az én napimmal együtt énnékem! Szakaszd el elmémet e világnak szeretetitől és hiábavalóságitól és adjad, hogy az én társalkodásom (*) inkább-inkább a mennyei dolgokkal lehessen. Végezd el énbennem naponkint azokat a jó dolgokat melyeket már bennem elkezdettél nevednek dicsőségére és az én bűnös lelkemnek idvességére. Kérlek ezen is ÚR ISTEN, oltalmazd meg Anyaszentegyházadat, királyunkat, fejedelmünket, fejedelem-asszonyunkat több keresztyén fejedelmekkel egyetemben. Tartsd meg őket igazságodnak tökéletességében és minden szent és istenes dolgokban mennyei áldomásoddal szerencséltessed őket. Áldd meg az egész nemességet, a tanítói rendeket és a mi ecciesiánknak s országunknak keresztyén magistratusit (*) kit-kit őközülök azzal a te áldomásoddal, mely az ő helyekhez (*) és hivatalokhoz szükséges. Légy vigasztalója és bátorítója URAM a te egész népednek, gyógyítója a kóroknak, (*) betegeknek és akárminémű nyavalyákban forgóknak. (Jel 6,10) Emlékeztess meg
221 URAM engem utolsó végemről és arról a nagy számadásról, mellyel ama napra tartozom Tenéked. Adjad, hogy követhessem a Krisztust ez életben való újjászületéskor hogy ővele részesülhessek az igazaknak feltámadásában (Luk 14,14), mikor e halandó élet végbe megyen. E te kegyelmességidet több mindennemű jó áldomásiddal egyetemben, melyet nélkül tudod édes Atyám, hogy szűkölködöm, alázatosan kérem és várom áldott kezeldből szent Fiadnak, a Jézus Krisztusnak nevében és közbenjárásában, annak a könyörgésnek formája alatt, melyre Önnenmaga tanított engemet ezt mondván: Mi Atyánk, ki vagy etc. MÁS RÖVIDEBB ESTI IMÁDSÁG Óh örökkévaló ISTEN, én mennyei szerelmes Atyám, hogy ha az evangéliumbéli ígéretek által meg nem taníttattam volna (Luk 7,47), annakfelette szent Péter, Magdaléna, publikánus (*) (Luk 18,14, a tékozló fi és sok több, Tehozzád megtérő bűnösöknek példájokból (Luk 5,20) bizonyos (*) nem volnék afelől, hogy Te könyörületességgel teljes vagy (Zsolt 103,8) s kész vagy a nagy bűnösöknek megengedni, (*) akit felette Igen megterheltettek a bűnökkel, valamikor szomorú szívvel-lélekkel Tehozzád megtérnek (Mt 11,28), siratván bűnöket és óhajtván kegyelmedet (Ezék 18,21-22) Kétségbeesném bűneim miatt és annyira elrettennék, hogy semmiképen elődbe járulni nem mernék, meggondolván szívemnek kemény voltát indulatimnak rendetlenségét, magamviselésének tisztátalanságát melyekkel minden törvényidet általhágtam és a te átkodat megérdemlem, mely testem akárminémű rettenetes nyavalyát mél-
222 tán reá hozhat, lelkemet a bűnnek halálával elnyomaszthatja, jó híremet-nevemet undok gyalázatba keverheti és minden állapotomat a keresztviselésnek és a nyomorúságoknak minden nemeivel megterhelheti. Meg is vallom URAM, hogy egyedül csak a te könyörületességed az oka, hogy régen (*) eddig szégyent nem vallottam. De óh édes Atyám, miképenhogy eddig egyedül csak a te kegyelmességed tartoztatta [!] meg reám felvont ostorodat, aképen alázatosan kérlek az Úr Jézus Krisztus könyörületességének indulatiban, (*) hogy ennekutánna se bánjál énvélem érdemem szerint, hanem inkább szabados (*) és teljes jóakaratodból bocsásd meg minden bűneimet és fogyatkozásimat; moss és tisztíts meg azokból engemet ama drágalátos (*) vérnek hathatóssága által, melyet szent Fiad az Úr Jézus Krisztus öntött énérettem. (1 Ján 1,7) Mert csak Ő egyedül az orvos (Mt 9,12) és csak az ő vére az orvosság, mely az én betegségemet meggyógyíthatja. Ő amaz igaz érckígyó (Ján 3,14), ki ama rút mérget rólam elveheti, mellyel bűneimnek tüzes kígyója megmardosta és mérgesítette megsebesedett lelkemismeretit. Adjad ezzel össze (*) Szentlelkedet is énnékem, hogy bizonyossá tétettessem a fogadott fiúság felől (Gal 4,5-6), öregbítse (*) hitemet, nevelje (*) térésemet, (*) világosítsa elmémet, tisztítsa szívemet, egyengesse akaratomat és indulatimat és eképen szenteljen meg engemet mindenestől, hogy elmém épségben, testem és lelkem ártatlanságban megtartattassék az én URAM Jézus Krisztusnak dicsőséges eljöveteléig. (1 Thess 5,23) És immár édes Atyám nagy szívbéli hálát és dicséretet mondok Tenéked, hogy ez elmult napon engem minden veszedelemtől és ártalomtól megőriz-
223 tél, nagy kegyelmesen nem nézvén az én sok bűneimnek gonosz érdemére. Kérlek tégedet alázatosan, hogy e következendő éjszakán is őrizz meg engemet ama síró-rívó oroszlántól, ki éjjel-nappal azon vagyon, hogy engemet elnyelhessen. (1 Pét 5,8) Vigyázz (*) URAM érettem ez éjjel, tarts meg engemet az ő kísérteti (*) és kegyetlensége ellen! Végy körül könyörületességednek paizsával az ő engesztelhetetlen dühösködése és gonoszsága ellen. Evégre áldott gondviselésednek védelmező szárnyai alá ajánlom én magamat (Zsolt 31,5), kérvén Tégedet, óh én URAM Istenem, hogy sem a Sátánnak, sem az ő gonosz tagainak [!] énrajtam ez éjjel semminémű hatalmat tenni (*) ne engedj. Hanem inkább azt cselekedd, hogy vagy aluszom, vagy vigyázok, (*) vagy élek, vagy halok, alhassam, vigyázhassak, (*) élhessek és halhassak Tenéked nevednek dicsőségére és lelkemnek idvességére. Áldd meg URAM választott népedet ez egész világon! Adj hosszú és szerencsés birodalmat (*) fejedelmünknek (királyunknak) mirajtunk. Áldj meg minden keresztyén fejedelmeket, fejedelemasszonyokat, minden keresztyén magistratusokkal és tanítókkal együtt. Vígasztald meg a nyomorultakat, szűkölködőket és betegeket! Édes URAM, adjad énnékem a te kegyelmedet, hogy lehessek egyik amaz öt eszes szüzek közül, elkészítvén szívemet, mint ők az ő lámpásukat a hitnek olajával és a jócselekedeteknek világával (Mt 25,2), hogy az én lelkemnek édes vőlegényének, az ÚR Jézus Krisztusnak eleibe kimehessek az ő második és hirtelen való eljövetelében. Add meg ezeket édes Atyám az ÚR Jézus Krisztusért, énnekem egyetlen egy Idvezítőmórt és Közbenjárómért, kinek áldott nevében tulajdon maga
224 beszédivel, amint Ő megtanított engemet, segítségül hívom a te nevedet: Mi Atyánk etc. Ezek után ezt mondjad: A te kegyelmed óh ÚR Jézus Krisztus, a te szerelmed (*) óh én mennyei Atyám, a te vígasztalásod és bátorításod óh áldott Szentlélek Isten legyen énvelem és lakozzék az én szívemben ez éjjel és mindörökké! Mindezek meglévén kelj lel térdedről nagy alázatossággal és míg levetkezel gondolkodjál ezekről:
LEVETKEZÉSKORI BOLDOG
ELMÉLKEDÉSEK I. Elmélkedjél arról, hogy eljő még az az idő, melyen oly mezítelen lészesz, kiöltözvén (*) mindenedből valamid (*) e világon volt, mint mostan ruházatOd nélkül vagy. (Nudus ut in mundum veni, sic nudus abibo) Annakokáért e világi dolgoknak hasznával csak ideig bírhatsz, mint sáfár (*) ama nagy számadásig, míg e sáfárságot rajtad hagyják. Azért légy eszes és hív! (*) (Luk 16,3) II. Mikoron az ágyadra tekinteSZ, mindjárt koporsód jusson eszedbe, mely immár a Krisztusnak ágya volt és amint hogy Ő azt (harmadnapiglan való bennfekvésével) megszentelte s az ő szentinek hideg testeknek (*) (mintegy ugyan (*)) megmelegítette, hogy abban nyugodalmasan fekhessenek mind a feltámadásnak reggeléig, eképen már a halál a híveknek csak édes álom, a koporsó Krisztus ágya, melyben az ő testek (*) békeségben alusznak és nyugosznak, míglen amaz örvendetes feltámadásnak hajnala őreájuk fel nem virrad. Minekokáért paplanod, lasnakod (*) jegyezze (*) néked e földnek hantjait, melyekkel
225 temetésedkor mintegy bétakartatol, lepedőd a szemfedeledet, aluvásod halálodat, felserkenésed feltámadásodat. (Ut somnus mortis, sic lectus imago sepulchri) És így lefeküdvén ágyadba, ha veszed eszedbe, hogy immár el akarsz szenderedni, mondjad ezt Dáviddal: Békeséggel elnyugszom és elaluszom, mert te URAM egyedül adsz nékem bátorságos (*) lakást. (Zsolt 4,9) Ha ilyen szentül nyitod fel minden reggel és zárod be minden este az ISTEN Igéjével és az imádkozásból mint egy lakattal a te szívedet és ha így a napot isteni tiszteleten kezded s az Ő félelmén végczed, elhigyjed, hogy minden te nappali munkádon és jó igyekezeteden az Istennek áldását megtapasztalod, éjjel pedig csendesen és bátorságosan (*) nyugszol az Őfelsége atyai oltalmazásának szárnyai alatt. Ekéddig az egyes embernek naponként magában gyakorlandó kegyességéről tanítánk. Következik immár házanépével együtt való (ha házigazda) közönséges maga-gyakorlása azon (*) kegyességnek tisztiben.
HÁZI GAZDÁNAK KEGYESSÉGRŐL VALÓ ELMÉLKEDÉSEK 1. Ha valamely háznépnek igazgatására szólíttattál Istentől, ne ítéljed magad személyében való isteni szolgálatodat elégséges tisztednek lenni, (*) míg magaddal együtt alattavalóiddal is azont (*) nem cselekedteted. E házi tisztnek tételeért az Isten annyira kedveli vala Ábrahámot, hogy maga szíve titkát sem titkolá el tőle. Mert így szóla az ISTEN: Tudom, hogy ő megparancsolja fiainak és házanépének őutánna, (*) hogy megőrizzék az Úrnak útát és cselekedjenek igazságot és ítéletet, hogy megadja az Úr
226 Ábrahámnak, amit néki ígért. (1 Móz 18, 17-19) Ábrahámnak pedig 318 férfi szolgái voltak, kik ilyen képen neveltettenek és taníttattanak az ő házában, akikkel együtt Lótot is, az ő atyjafiát az ellenség kezéből (1 Móz 14) kiszabadítá. Amaz istenes erős férfi a Józsué ugyan (*) tudományt (*) tőn (*) az egész nép hallatára, hogyha ők mindnyájan elszakadnak is az igaz Istentől, ő mindazáltal házanépestől az ÚRnak szolgálna. (Józs 24,15) Az Isten maga is nevezet szerint (*) adott a házigazdáknak effelől parancsolatot, hogy házoknépét tanítsák az Ő igéjére és isteni félelemben s szolgálatban neveljék azokat: Ezek úgy mond az Igék, melyeket e mai napon parancsolok tenéked, legyenek szívedben és gyakoroljad azokat gyermekid előtt és szólj ezekről, mikor házadban ülsz, vagy mikor úton jársz és mikor ágyadban lefekszel és felkelsz etc. (5 Móz 6,6-7) Féljed Uradat Istenedet és Őtet tiszteljed! Szent Dávid e hagyomány (*) szerint oly jól rendelte volt házanépét, hogy nem laktanak az ő udvarában csalárdok és hazugok, hanem a tökéletességnek utában járók szolgáltanak néki. (Zsolt 101,7) A kegyes Eszter asszony is böjtölésben és könyörgésben való isteni szolgálatra tanította leányasszonyit. (Eszt 4,16) És hogy házad népét mentől nagyobb buzgóságra taníthassad az istenes kegyességben, forgolódásodat mindenkoron azok körül tegyed kiváltképen, akiket látsz leginkább kapni (*) a kegyes életen. Igy cselekedvén kettős haszon követ tégedet is. Először az ISTEN inkább megáldja és szerencsélteti nálad az ilyetén istenfélő szolgáknak kézimunkájukat. Vevé ezt Lábán eszébe, hogy Isten megáldotta volna (*) őtet Jákóbért (1 Móz 30,27), Potifár is látá,
227 hogy az ÚR mindeneket szerencséssé tenne (*) a József keze után, sőt minekutánna ártatlanul megtömlöcöztetett volna (*) József, a tömlöctartó is megtudá, hogy az ÚR mindenekben előmenetelessé (*) tenné a József munkáját, ennekokáért reá is bízá Józsefre a több foglyoknak minden gondjokat. (1 Móz 39,22-23) Másodszor, mentől igazabban szolgál az ember Istennek, a te szolgád annál hívebben szolgál tenéked. 2. Ha minden házigazda ilyen szorgalmatos volna házában gyermekinek és házanépének az isteni félelemben és szolgálatban tiszte (*) szerint való nevelésében és tartásában, tehát (*) az Úrnak Háza jobban megtelnék, az Úr asztala is inkább gyakoroltatnék vasárnap-nap [!] és a tanítóknak is sok prédikációi gyümölcsösbek lennének, hogynem mint vannak. A városoknak, faluknak utcái ennyi részegesekkel, ítélkedőkkel, paráznákkal és az igaz kegyességnek s vallásnak ennyi sok guggolóival (*) nem bővölködnének. A királyoknak, fejedelmeknek és egyéb uraknak udvarok nem volnának ily teljesek a nyalkákkal, (*) csapziakkal, (*) lelkeződőkkel, (*) lézengőkkel, nyúzó-fosztókkal, több eféle sok keresztyénség nélkül való orcátlanokkal és a tömlöcök sem volnának mindenkor ily rakvák (*) lopókkal, tolvajokkal, árulókkal és gyilkosokkal. Királyok, fejedelmek, urak és minden szolgatartók ide figyelmezzetek! De (óh nagy Isten!) többire mostan a házi gazdák és akármi névvel nevezendő szolgatartó emberek alig tartják egyéb végre (*) szolgájokat, mint barmokat. Csak testekkel (*) szolgáljanak nékiek, ám lelkekkel (*) akár Ördögnek szolgáljanak. Közönséges (*) panasz ez mindenütt, hogy jó, hű szolgát ritkán ta-
228 lálhatni. Igaz! De oka ennek ez, mivel igen sokak a hívságos (*) és keresztyénség nélkül való szolgatartó urak. Mert az istenes keresztyén úrnak példája és tanítása tenné (*) a jó, hű szolgákat, mint megtetszik (*) Abrahámnak, Józsuénak, Dávidnak, Corneliusnak etc. példájokból, kiknek jó szolgái voltanak, mert azok is jó urakat szolgáltak, olyakat tudniillik, akik az ő szolgájokból Isten szolgáit töttenek. (*) Ez most főgondjok többire minden embereknek, hogy házaknak építésére s töltésére keljenek fel. De jó reggel (*) keljenek bár fel és késő este feküdjenek le, egyék bátor (*) kenyereket (*) nagy fáradsággal, csak mindhiába, ha az ÚR nem építi a házat. (Zsolt 127,1-2) Mert az Isten megpecsételte ezt, mint megmásolhatatlan (*) decretumát, (*) hogy haragját önti arra a háznépre, mely segítségül az Ő nevét nem hívja, sőt az Isten eltörli a hitetlent, kiveszti az ő sátorából és gyökerestől kiszaggatja e földről etc. avagy mikor az álnokságnak mértéke bételjesedik, kiokádtat a földdel minden kanaánbelieket. (3 Móz 18,25) Igy tehát a keresztyénség s az isteni szolgálat a háznép között legjobb és bizonyosb ház és tartomány építése, fundálása (*) az embernek és az ember maradékinak, mert az igazak örökségül bírják a földet és lakoznak mindörökké azon. (Zsolt 37,29) Orig. Hom. 9. in. Levit. Minden házban akarja, hogy az Ige magyaráztassék. Minekokáért, ha áldást kívánsz Istentől mind magadra s mind pedig házad népére, magad egyes (*) könyörgésének vagy előtte, vagy utána gyűjtsd össze minden házadnépét valamely illendő helybe és elsőben avagy ma-
229 gad, avagy pedig mással olvastass egy részt el az ISTEN Könyvéből s ha annyira való időd vagyon hozzá, intheted is őket az elolvasott résznek valamely cikkelyéből és aztán a feljebb megírt mód szerint nagy tiszteletesen tértepeljél [!] le vélek (*) s könyörögj ilyenképen:
Egész háznépnek reggeli könyörgése Óh mi Urunk Istenünk és szerelmes (*) mennyei Atyánk, ki egyedül a mennynek, földnek és minden benne való állatoknak Teremtője és Igazgatója (*) vagy, megvalljuk mi azt, hogy nem vagyunk elődbe állani méltók, mert jutnak eszünkbe sokféle bűneink, melyeket az ég ellen és Teellened míveltünk és mint s hogy születtettünk a bűnökben s naponkint általhágjuk szent törvényidet és minden hagyományidat (*) tudomásunk és lelkünkismerete ellen, noha jól tudjuk, hogy Te vagy a mi Teremtőnk, ki minket alkottál, mi Megváltónk, ki egyszülött Fiadnak drágalátos (*) vérén megvettél és mi Vígasztalónk, ki minden jót és szent kegyelmet, valamelyben (*) lelkünkben, testünkben részesültünk, reánk ruházsz. És ha csak a mi álnokságunknak, háládatlanságunknak érdeme szerint bánnál mivélünk, mit várhatnak URAM, mi Tetőled egyebet orcapirulásnál és szégyenvallásnál ez életben, a következendőben pedig bosszúállásnál és örök kárhozatnál? De URAM a Te hagyományidhoz (*) való engedelmességben és abbéli bizodalmunkban, mely vagyon minékünk Fiadban, idvezítő Jézus Krisztusunkban való kimondhatatlan és véghetetlen kegyelmességedben, mi te szegény szolgáid az igazságnak székéről (aholott méltán el kellene vesznünk és kárhoznunk) kegyelmednek székére (holott (*) irgalmasság uralkodik és bűnbocsánat bővölködik) appellál-
230 ván, sziveinknek mélységből nagy alázatossággal kérünk Tégedet, engedd (*) és bocsásd meg minékünk minden esetinket (*) és álnokságinkat, hogy Fiadnak az Úr Jézus Krisztusnak, te ártatlan Bárányodnak drágalátos (*) vérének (melyet ily bőven árasztott ki e világ bűneinek elvételéért) hathatóssága által minden mi eredet- (*) és cselekedetbéli bűneink úgy megtisztíttassanak és elmosattassanak mirólunk, hogy soha nékünk azok ne tulajdoníttassanak, sem pedig az utolsó ítéletkor ellenünk fel ne támadhassanak. Ezen is esedezünk édes Atyánk néked, hogy ne engedjed rajtunk esni a Krisztus haláláért és kínszenvedéséért azokat a rettenetes átkokat és bosszúállást, melyekkel a te törvényed fenyeget minket s a mi bűneink is igazán érdemlenek. És mivel szent Igéd által megtaníttatunk Óh URAM! hogy a bálványozók, paráznák, fösvények, házsártosok, (*) részegesek, tobzódók s több efféle illetlen életűek mennyei országodat örökségül nem bírhatják, öntsd bé Szentlelkednek kegyelmét a mi sziveinkbe, mely által világosíttassunk meg, hogy bűneinknek undokságát láthassuk és azoktól eliszonyodhassunk s életünknek újulása (*) szerint való magunkviselésére és szent Felségednek szeretetére inkább-inkább felindulhassunk, hogy eképen szent Igédhez való engedelmességünkben és parancsolatidnak megtartása felől való gondviselésünkben (*) nevekedhessünk. És immár óh URAM nagy szívbéli hálát adunk Tenéked, hogy minket elválasztottál, (*) teremtettél, megváltottál, hívtál, megigazítottál és jó szerint (*) megszenteltél ez életben s állhatatos reménységet adtál, hogy mennyei országodban meg is dicsőítessz, [!] minekutánna e halandó élet elvégződik. Hasonlatosképen hálát adunk Néked éle-
231 tünkért, egészségünkért, jószágunkért, (*) szabadságunkért, szerencsés voltunkért és békeségünkért. Kiváltképen óh Uram! szent evangéliumodnak közöttünk való fenntartásáért, ily sok ideig való kedvezésedért (*) és megtérésünkre ily kegyelmes időadásodért. Áldjuk szent nevedet több minden vélünk közlött irgalmasságodért is, nevezet szerint pediglen ez elmult éjszakai minden testi és lelki veszedelmek ellen való megtartásodért. És mivel békeségben virrasztál (*) minket e mai napnak kezdetére, kérünk Tégedet védelmezz és igazgass minket e napnak hátramaradott részén is. Áldj és oltalmazz meg minket kimenetelünkben és béjövetelünkben ma és minden időben. Fegyverkeztess fel minket Úr Isten az Ördögnek kísérteti (*) ellen és szent angyalidnak őrizete által védelmezz és igazgass minket minden utainkban. Evégre atyai kezedbe és mindenható oltalmad alá ajánljuk mi magunkat, honn avagy tőlünk távollévő hozzánktartozóinkkal egyetemben. Oltalmazd meg őket, URAM minden gonosztól, látogassad kegyelmességeddel és töltsd bé jóvoltoddal. Tarts meg (*) minket is e napon minden nagy bűnbe való eséstől, kiváltképen amelyre természetünkben hajlandóbbak volnánk. Rendelj strázsát ajakinknak ajtajára, hogy szent Felségedet meg ne bántsuk, avagy hirtelen hamis esküvésünkkel, avagy pedig akármi egyéb hivalkodó (*) s hazug beszédünkkel. Adj tűrő, szenvedő elmét nékünk és tiszta szivet, Szentlelkednek több kellemetes ajándékaival egyetemben, melyeket tudsz mentől jobb elkészíttetésünkre szükségesebbeknek lenni, (*) hogy Tenéked szolgálhassunk szentségben és igazságban. És mivel minden munkájuk áldomásod nélkül haszontalanok, áldj meg minket egyenként, helyünk
232 és hivatalunk szerint igazgassad kezeinknek munkáját és szerencséltessed mi rajtunk, mert ha Te kegyelmeddel nem vezérelsz minket, igyekezetünknek semmi jó előmenetele nem lészen. Viselj gondot minden dolgainkra, melyek nélkül óh mi mennyei Atyánk tudod, hogy vagy testünkben, vagy lelkünkben szűkölködünk e napon. Adjad, hogy e rövid életünknek zarándokságában úgy járhasaunk, hogy sziveink semmi mulandó dolgokhoz nem ragadván az útban, lelkünk inkább-inkább magukban elragadtassanak naponkint közönséges (*) hazánknak, te örökkévaló országodnak szerelme (*) miatt. Oltalmazzad ÚR Isten közönséges (*) keresztyén Anyaszentegyházadat és annak minden nevezetes tagjait. Kiváltképen kérünk Tégedet támadj ki (*) e mi ecclesiánknak békesége és maradása mellett. Tartsd meg keresztyén királyunkat, fejedelmünket hozzátartozóival egyetemben minden gonosz ellen. Sokasítsd meg az ő napjait a boldog és szerencsés állapotban és halála után koronázd meg őtet örökkévaló örömmel és dicsőséggel. Áldd meg tanítóinkat és magistratusinkat (*) helyek (*) szerint való minden szükséges kegyelmeddel és igazgassad őket, hogy ők is minket igazgathassanak békeséggel és kegyességgel. Bátorítsad ÚR Isten irgalmasságoddal azokat a ml felebarátainkat, akik keseredett szívűek, betegek, avagy akármi úton vigasztalás nélkül szűkölködnek. Nevezet szerint (*) akik elméjekben (*) háborúságokat szenvednek, vagy a gonosz lelkismeret [!] miatt, mivel a te Igéd ellen vétkeztenek, vagy pedig a jó miatt, hogy igazságod ellen véteni nem akarnak. Az elsőkkel ismértesd meg, hogy a Krisztus vérehullásánsk csak egyik csöppecskéje is nem bosszúállásnak, hanem mindenike kegyelem-
233 nek csöppje, mely bocsánatot nyerhet a megtérés által még a legnagyobb bűnösöknek szörnyebb bűnöknek [!] is e világon. A másokat pedig hosszútűréseddel óh URAM! ne rémítsd és az Ő háborgatójokat ne kunasztasd, (*) hanem adj tűrő lelket nékik a szenvedéshez és hamar (*) időn való kegyelmes szabadulást valamely (*) úton jobbnak ítéled magad dicsőségére és őnékik is bátoríttatásokra. Adjad URAM mindnyájunknak egyen-egyen (*) a te kegyelmedet, hogy kiki közülünk utolsó végéről (*) megemlékezhessünk és elkészülhessünk hitünknek s jobbulásunknak mennyegzői ruházatja által arra az órára, melyben az árnyékvilágból kiszólítasz minket. Addig pediglen minden dolgainkban, sőt minden dolgaink felett kereshessük a te dicsőségedet, hogy mikor e halandó életünk elmúlik, a halhatatlan örökéletben áldott és dicsőséges mennyei országodban részesülhessünk. Ezeket és ezeken kívül is több minden kegyelmedet valamelyet (*) óh édes Atyánk szükségesnek ismérsz nekünk
és egész Anyaszentegyházadnak, alázatosan kérjük és óhajtozzuk szent kezeidből, bésummálván (*) hibás (*) könyörgésünket ama hiba nélkül való tökéletes könyörgéssel, melyre maga édes Idvezítőnk tanított meg minket, mondván: Mi Atyánk, ki vagy etc. Ez végbemenvén kiki házadnépe közül (isteni félelemben illendő ételt-italt vévén) dolgára mehet, gyermekid a
Scholába, szolgáid a munkára, kiki tiszti (*) szerint való dolgára, a gazda és a gazdaasszony is magok hivataljára, avagy valami egyéb tisztességes magok gyakorlására.
Non est tibi jus in servum alienum, imo inconservum tuum.
Ágoston is azt mondja, hogy valami (*) a tanító a prédikálószékben, ugyanazon (*) minden házigazda maga házában.
Non vox, sed votum, non musica chordula, sed cor. Nem szó, hanem szófogadás, |
5. Ha aránzod (*) az egész zsoltárokat renddel egyszer is másszor is kiénekelheted, mert mindnyájan istenesek és vígasztalók a zsoltárok. Ha pedig bizonyos idők szerint választást akarsz közöttünk tenni, eképen cselekedjél:
ÉNEKELJED:
Reggel a 3, 5, 16, 22, 144-et.
Este a 4, 127, 141-et.
Bűntétel (*) után Isten irgalmasságáért az 51, 103-at.
Betegségben, vagy szomorúságban a 6, 13, 88, 90, 91, 137, 146-ot.
Megtérésedkor a 30, 32-et.
Vasárnap a 19, 92, 95-et.
Örömnek idején a 80, 98, 107, 136, 145-et.
Prédikáció előtt az 1, 12, 147-et és a 119. ének első és ötödik részeit.
242
Prédikáció után valamelyet olyat, mely az akkori prédikációnak értelme szerint esik.
Úr vacsorájakor a 22, 23, 103, 111, 113, 51-et.
Lelki vígasztalásért a 15, 19, 25, 46, 67, 112, 116-at.
Méltatlan bosszúság, avagy kedvetlenség (*) szenvedésedkor a 42, 69, 70, 140, 144-et.
A ZSOLTÁR elmondása után azon formában, mint odafeljebb megtaníttatál, mindnyájan essetek térdetekre és a házigazda, avagy a háznépe közül egy kiváltképen való, (*) amannak hon nem létében, könyörögjön eképen: