V. RÉSZ
Az Új-Testamentumnak isteni tekintélyét tanúsító azon bizonyságtételekről, melyek a csodákból származnak

Midőn azt állítják az emberek, hogy ők isteni kinyilatkoztatásnak hirdetői, – történjék ez akár írásban, akár szó szerint, – természetes a kérdés: "Micsoda bizonyságát adhatják az ily nagy igénynek?" Azt mondhatják: "Tudva van előttünk, hogy Isten ébresztett minket az ő akaratját tudtukra adni az embereknek, és mi azt kétségbe teljeséggel nem hozhatjuk." De jóllehet ez reájuk nézve elegendő, ki nem elégítő az én lelkemnek. Ez bizonyságul szolgálhat nekik, de semmi esetre sem nekem. Ha Isten kijelenti akaratját, az arról való meggyőződés végett megadandja a bizonyítmányt is nem csak a megbízott hirdetőknek, hanem azoknak is, kiktől annak elfogadását megkívánja. Ezen kívánat csak ésszerü, mit a keresztyén vallás el is ismer.

Mohamed nem volt képes elegendő külső bizonyítmányt az ő isteni küldetéséről előállítani. Nevezetes azon felelet, melyet neki "Ali" rokona


135

adott. "Ó, próféta! aki merészlend ellened kikelni, annak én kiverem fogait, kivájom szemeit, összetöröm csontjait és felhasítom hasát." Ily erőszakos támogatásnál fogva terjedt el a Földön a török vallás. Ha az Új-Testamentumnak írói közül csak egy szólt volna ekképpen, valamely részrehajlatlan bíróság ítóletét azonnal kimondta volna ellenük, elállván az ő ügyüktől. De mint becsületes s küldetésük valóságáról meggyőződött emberek előnkbe teszik megbízó leveleiket, s arra kérnek, hogy azokat figyelemmel vizsgáljuk meg. Azon bizonyságtételeken kivül, melyek kinyilatkoztatott vallás természetéből és egyéb kijelelt eszmélkedésekből kitűnik, meggyőződésünk végett két nemét hozzák fel a bizonyítékoknak: egyiket, mely az isteni tudományt és bölcsességet nyilatkoztatja ki; vagy más szavakkal a csudákat és a jövendöléseket. Ezeknél meggyőzőbb bizonyítmányokat annak megerősítésére, hogy Isten rendkívüli módon járt közben valamely megbízatásnak megpecsétlésére, alig hozhat elő valaki. A csudák otthonosak voltak azon férfiaknak időszakában, kik Istentől ihletetteknek akartak tekintetni; ők az evangéliumot minden embereknek hirdették; de azoknak bizonyító hatálya tanúság alakjában nemzetségről nemzetségre is szál. A jövendölés, midőn egész történetek folyamatjára vonatkozik egyes jövendölt dolgok beteljesedése által bizonyitó erejével századról századra növekedik.

A bizonyítékok e két nemének kedvére szolgál az is, hogy az embereknek közös ítéletében jóváhagyást nyertek; mert ha valaki isteni megbízást


136

igényelt, közönséges bizonyítéka, vagy csuda, vagy jövendölés volt. Bármennyire is volt hitelreméltó a követelés, a bizonyítványnak ezen neme elegendőnek tartatott. Tekintsük már azoknak érvényességét, melyek a keresztyén vallás kedvére hozattak fel, s vegyük tárgyalás alá e szakaszban a csudákat.

1. szakasz
Az új-testamentumi csudáknak lehetősége és valósága

Istennek mindenhatósága azon tulajdona, mely legközönségesebben s legerősebben hat az emberek természetére. Annak rendkívüli nyilvánítása oly tárgyakon, melyek észrevételünknek körében forognak, az isteni kijelentés legkielégítőbb bizonyítékainak egyike. Mi ezen nyilvánítást csudának nevezzük. Oly dolog, melyet csudának neveznek, "lehetlen", így kiáltottak fel némelyek, "minthogy az Istenség bizonyos törvényeket rendelt, azok által tartja fenn a világegyetemnek megsérthetetlen rendét, és azokat megszegni nem lehet!" Emlékezzünk meg itt arról, hogy ez csak állítás, nem pedig bizonyítvány. Hogy a csudák lehetségesek, azt senki sem tagadandja, ki Istennek létét és tulajdonait hiszi. Nem is valószínűtlenek. Az, ki ezen törvényeket fontos okoknál fogva hozta létre, az fontos célból azokat fel is bonthatja, és mi ellenkező van akár az ésszel, akár a józan bölcsészettel, azon állításban, miképp nagyon valószínű, hogy Isten a természeti világnak törvényeit legnemesb s legér-


137

dekesb szándékainak az erkölcs világbani kivitelére, név szerint az ő dicsősége, az embereknek megújulása és idvessége végett megszüntetheti. Itt valóban Istenhez méltó cél vagyon, mely a világegyetemnek állapotjában és rendjében a legáldottabb hatású. – Ha csak az terveztetnék, hogy csudák történjenek, hogy a kíváncsiság elégítessék ki, vagy hogy néhány alárendelt célnak tétessék elég, akkor a bölcsészettan a csudák ellen igenis felszólalhatna, de hiában cselekszi azt, midőn ily érdekes cél terveztetik és mozdítatik elő általa. Azonkivül kicsoda mondhatja azt, hogy az isteni tervnek egyik része nem volt az, hogy bizonyos időszakokban a természet törvényeinek megszüntetésével csudák történjenek. – A közönséges rendelések a dolgok közönséges járásához szabvák; de rendkívüli esetek egyszersmind a rendkívüli közbenjárásokat és erő-nyilatkozatokat is megkívánják és igazolják.

2. szakasz
A keresztyén vallásnak megerősítésére végbevitt csudáknak száma, különfélesége és neme

Ha a keresztyén vallás igazságának megerősítésére csak egy-két csudák vitettek volna végbe, azt könnyen valami szerencse-esetnek nézhetnők, mely éppen kellő időben következett be. De azok valóban nagy számmal vannak. Ötven különböző esetnél több fordul elő az evangéliumban Krisz-


138

tusnak csudatevő hatalmáról; és ezzel természetesen a vizsgálatra való alkalom szaporodott, a csalódás pedig azon arányban kevesedett. Azonkívül egy csudának alkalmával százan gyógyíttattak ki különféle betegségekből és ezeren elégítettek ki kevés kenyérrel és hallal.

Úgy szinte nagy különféleséget is látunk az újtestamentumi csudákban. Ha csak egy, vagy két-rendbeliek lettek volna, azt fel lehetett volna tenni, hogy ezen személyek különös jártassággal bírtak a gyógyítások eszközlésében, vagy rendkivüli mesterséggel tudták az embereket a csudatettre nézve megvakítani. De a csudák oly sokfélék, hogy ezen ellenvetés meg nem állhat. A betegségnek nem csak egy, hanem minden nemei alávettetvék Krisztus és az apostolok hatalmának; szavaikra nem csak a betegségek szűnnek meg, hanem sánták járnak, vakok látnak, némák szólamlanak meg, siketek hallanak és egyéb az emberiséget érő szerencsétlenségek is eltávolíttatnak. Nem csak a nyomornak, melyben az élők osztoznak, minden nemei, hanem maga a halál is engedelmeskedik nekik s ragadmányát kiadja parancsukra. Nem csak az ember, hanem minden egyéb lény kész hódolattal enged szavuknak. Nem csak az élők, hanem a lélektelen teremtések is érzik a Jehovának hatalmát és akaratja szerint természetükkel ellenkezőleg cselekesznek. A szelek, a hullámok, kősziklák, a föld, a nap, az egek mind ezek a csudatetteknek tárgyai azoknál, kik a keresztyén-megváltást legelsők hirdették. Minden dolog hajlott szavukra, mert Jehova isteni hatalommal ruházta fel őket.


139

Figyelmünkre méltó szinte a csudák végbevitelének neme is. A természet működései rendszerint lassúak; csaknem mindig lépcsőnkéntiek; az evangéliumnak csudái közönségen gyorsan történtek, de tartós hatásúak annyira, hogy még évekkel később is lehetett látni azokat, és elbeszélni, hallani azoktól azt, kik megelégíttettek, vagy meggyógyíttattak, vagy a halálból föltámasztattak. – Mindenek szívesen fogadtattak, akik csak részesülni kívántak a jótéteményben; és itt a gazdag, vagy szegény közt nem tétetett különbség. Csak azt az egy kivételt tapasztaljuk, hogy csudákat sem a kandiságnak kedvéért, sem a hitetlenség jóváhagyására nem tettek. Azok a legnyilvánosabban vitettek végbe, jelen volt a sokaság. Ha némely alkalommal legtöbben Krisztushoz vonzódtak, máskor az evangéliumnak legmegátalkodottabb ellenségei előtt történtek, és hitüket és tanúsításukat csikarta ki.

Különös méltóságot látunk Krisztus cselekvése módjában; de az egészen ment volt minden fitogtatástól, és jeles józanságát, illendőségét és méltóságát látjuk csudáiban és az ezeket követő körülményekben. Olyasvalamit állítnak elő, mi az embernek közönséges jellemét felülmúlja.

3. szakasz
Az Új-Testamentumban előszámlált csudáknak célja

Krisztus és apostolai csudatetteikkel nem kerestek dicsőséget; egy sem vitetett végbe azért, hogy


140

csudálkozást nyerjenek. Mindazok mintegy természetes következései voltak azon alkalmaknak, melyek szolgálatjuk folyamatjában nekik adattak, és szembetűnő haszonnal. A pogány csudák annyira elkülönítvék a történettől, hogy ez csonkítatlanul marad meg, ha kivesszük is abból azokat. De Krisztusnak csudái természetesen élete körülményeiből fejlenek ki és annak egyik lényeges részét teszik, úgy hogy el nem mellőztethetnek anélkül, hogy az egész darabokra nem szaggattatnék. Azok egyszersmind fölötte jótékonyak, de nem azon személyekre nézve, kik azokat végbevitték, mert ezek tekintetbe sem vették tulajdon hasznukat, vagy jólétüket. Krisztus és az apostolok nem cselekedtek csudát saját éhségük kielégítésére, vagy valamely veszedelem eltávoztatása végett, melynek kitétettek. Isten dicsősége után másoknak jóléte vala a nagy cél, melyet ők tekintetbe vettek.

Az evangéliumnak csudái dicsően ábrázolják Isten hatalmát, szentségót és jóvoltát; és céljuk az volt, az Isten kormányzásábani hitet az emberekben a jótékonyság tetteinek végbevitele által felállítani, az embereket oktatni, mily tulajdonú lény az ő teremtőjük; és a tőle lett elbocsáttatásban jeles bizonyítványokkal megerősítetve az emberek közt az isteni igazságnak, melynek legmagasb tervezett feladata Isten dicsőségének előmozdítása, az emberi nemnek oktatása és boldogítása, valamely rendszerét megalapítani. Csekély cél okáért hatalmat adni a csudatettekre, ezt igenis úgy tekinthetnők mint Isten jellemével egybe nem férőt: de midőn az oly vallásnak behozataláért történik,


141

mely a világ egyetemnek boldogságát örök időkre óhajtja megalapítani, az "nodus Deo vindice dignus." [A bonyodalom méltó az isteni közbelépésre.]

Az új-testamentumi csudatetteknek céljáról beszélvén, érdekes megemlíteni, hogy azok már rég tárgyai voltak a jövendöléseknek, Ésa 35,5–6; hol a Messiás e különös jegyekkel rajzoltatik le, "hogy általa a vakoknak szemei megnyílnak, és a siketeknek fülei megnyittatnak." Krisztus csudáira, mint Istentől elbocsátásának megpecsétlésére és mint Istentőli jöttének kétségkívüli tanúságára hivatkozik János 5,36–37. "De nekem vagyon nagyobb bizonyságom a János bizonyságánál; mert a cselekedetek, melyeket az Atya reám bízott, hogy azokat elvégezzem, azok, mondom, a cselekedetek, melyeket én cselekszem, bizonyságot tesznek énrólam, hogy az Atya bocsátott engemet. Az Atya is, aki engem elbocsátott, ő maga bizonyságot tett énrólam." János 14,11. Higgyétek nekem, hogy én az Atyában, és az Atya énbennem vagyon, ha nem hisztek, a cselekedetekért higgyetek nekem."

4. szakasz
Az Új-Testamentumi csudáknak idejéről és helyéről, mint a keresztyén vallásnak kedvező bizonyságtételeiről.

Ha minden korszakban csudákat látnánk, ezek nagy mértékben természetüket vesztve megszűnnének bizonyítmányok lenni. Méltán várhatjuk azért, hogy azoknak véghezvitelére bizonyos idő fog kitűzetni, melynek választását midőn nyomozzuk,


142

Istennek bölcsessége és jóvolta nyilván szemünkbe ötlend.

Midőn a világegyetemnek rendszere felállítatott, szükséges volt a csudáknak sokasága, vagy a mindenható Istennek rendkívüli erőkifejtése, – mielőtt a természetnek mostan fennálló törvényei működésüket megkezdhették volna. Úgy szinte az isteni kinyilatkoztatásnak kezdetével is szükségesek a csudák, vagy legalább hasznosak, hogy mozgásba hozzák az erkölcsi erőművet és elegendő ingert adjanak, hogy működése folytatására elegendők legyenek a rendes eszközök, melyek az erkölcsi világban ugyanazon célokra vannak, mint a természeti világban felállított törvények.

Szorosb vizsgálat mellett egyéb okok is feltűnnek, melyeknél még tökéletesebben szembeötlik az időnek és helynek a csudáknak véghezvitelére való alkalmas vólta. Egy nemzet, vagyis inkább egy nagy család volt Isten által kiszemelve avégett, hogy néhány isteni igazságok fenntartassanak és ama dicső kijelentést előkészítsék, mely az emberek jövendő boldogságának alapját megveti. A csudák köztük nem voltak szokatlanok. Mózes, valamint más próféták is csudákat vittek végbe, és előre hirdették, hogy a Messiás azokat még sokkal nagyobb mértékben cselekedendi. Jézus e nép között lépvén fel, itt vitte véghez az ő csudatetteit is, jellemének megvizsgálására a zsidóknak legbővebb alkalmat nyújtott. Az apostolok sok jeles csudák kíséretében szinte köztük kezdték meg hivatalukat. Ezektől a pogányokhoz fordulván ezekkel is ugyanazon bizonyságtételeket ismertették meg, val-


143

lástanukat azon természetfölötti tettekkel erősítvén meg, melyek azt tanúsították, hogy Isten velük van.

Nehéz lesz oly körülményeket kigondolni, melyek közt csudák történhetnének, hol kedvezőbb alkalom adatnék azoknak megvizsgálására. Egészen a maga helyén látszik lenni, hogy a bizonyságtétel először is az együtt lakó nagy zsidó-családnak adatott. A durva babonától mentek lévén ez az isteni alaptörvényeknek lévén birtokában, a feljebb való tudománynak ők legalkalmasb bírói voltak. – Azon időben, midőn Krisztus fellépte által előítéleteik megrendíttettek, és minden reményeik, melyeket a világ-uralkodás és nemzeti felsőbbség végett ápoltak, lerontattak, ők bizonyára a csudáknak valóságát sasszemekkel vizsgálták volna. Midőn pedig később a föld színén elszéledtek, magukkal vitték volna a keresztyén vallásnak megcáfolását is, ha az tehetségükben állott volna. Ily rendelkezéssel aztán a pogányok közt is tettek az ókor legfelvilágosodottabb korszakában csudákat mindenütt, valahol az apostolok hirdették az evangéliumot. Ez által a keresztyén vallás ellenségeinek alkalom adatott egybehasonlítani nyomozásaikat a római birodalom egyéb részeiben lakó emberekkel, valamint a polgárosodott világgal, s evégett segítségül hívathattak a pogányok közt lakó zsidók is. Ily szembetűnő a nyereség, mely azon időből és helyből keletkezik, hol a keresztyén vallásnak gyámolítására a csudák történtek.


144

5. szakasz
Az Új-Testamentumi csudák valóságának kételykívülisége

"Eb hisz csudát" így szól a deista. Ez vagy józan okoskodás eredménye, vagy nem. Isten korántsem kívánja tőlünk, hogy bizonyíték nélkül higgyünk; de ahol elégséges bizonyítmányok adattak, ott főleg és méltán haragszik az emberek hitetlenségére. A csudák éppen úgy bebizonyíthatók, mint egyéb, a természetnek folyamatjában lett történetek. Valamely napkeleti király, kinek egy németországi követ azt beszéli, hogy Hollandiában annyira megfagy a víz, hogy emberek, lovak és kocsik mennek át, haragosan azt felelheti: "Az nem igaz, és lehetetlen, mert mi efféle dolgot Sziámban soha sem láttunk." – De a víznek Hollandiában megfagyása épen oly nagy hihetőségü, mint annak Sziambani folyásban való maradása. A forró éghajlatnak eme királyához képest a keresztyén vallásnak sok ellenségei feledkeztek meg arról, hogy egy embernek tapasztalása, egyes országban, egyes korszakban nem minden embernek minden hely és időbeli tapasztalása, és hogy amit egyik nem látott s lehetetlennek gondolt, azt más valaki láthatta és valóságáról tanúságot adhat. Hogy a csudákat bebizonyítani lehetetlen, ezen eszme valóban fonák. Minden, amit kívánhatunk, az az elegendő bizonyíték, és hogy ahol rendkívüliek a bebizonyítandó dolgok, ott nagyobb mértékben is adassanak bizonyítmányok, és ezt kivált az Istentől jött kijelen-


145

tésnél kívánhatjuk meg. Ezt ésszerűleg várhatjuk. Alkalmazzuk már e szabályt a csudákra. Ha annyi bizonyítékot kívánsz, mennyivel okos ember megelégedhetik, találni is fogsz annyit, mert Isten nem csak igaz, hanem jó is.

Kik a csudát látják, azoknál az a külső érzékek tárgya. Azoknál pedig, kik azt nem látták, a meggyőződés csak bizonyságtételből jöhet, ti. vagy azon személynek bizonyságából, ki a csodát tette, vagy azoknak tanúságábol, mely annak szemtanúja volt. Mind ezek egyesítve oly hatalmas tanúságot adhatnak valamely csodáról, hogyha ezen egyesült tanúságot is visszautasítjuk, a világon egy dolog sem marad bizonyos. Az ókor történeteinek részére nincsenek oly nyomadékos bizonyítékok, mint Krisztus és az ő apostolai csudáinak számára. Mi mind a három nemű előbb említett egyesült bizonyítéknak birtokában vagyunk. Az apostolok, kik csudákat tettek, bizonyságot adnak azokról mind az ellenségeik előtt tett ünnepélyes nyilatkozataikban, mind okirataikban, s mennyiben hitelre méltó az ő tanúságtételük, azt jellemüknek megvizsgálása kimutatandja. Megvan szinte azon személyek bizonyságtétele is, kiken a csudák történtek, mint a vakon született emberé, ki Krisztus által szeme világát nyerte vissza, János 9; és a sánta emberé, ki meggyógyíttatott Péter és János által Apost. csel. 3. De a szemtanúknak bizonysága talán mindenek között legérdekesb. Azok közül, kik a csudákat látták, ezerek fogadák el az evangéliumot, a világ gyűlöletének és üldözésének tették ki magukat; sőt sokan közülük kegyetlen halálra is ké-


146

szek voltak. Vajon mindezeket eltűrték volna-e valami hamisságnak kedvéért? Az a világnak erkölcsi rendszabályaival ellenkezik. Röviden, itt mindenképpen csuda van! Annak, ki az új-testamentumi csudákat tagadja, szükségképpen meg kell engedni azt az egyet, mely éppen olyan nagy, ti. hogy valami láthatatlan erőnek kellett ezereknek elméjét annyira megzavarni és lelki tehetségeiket annyira eltompítani és kiforgatni, hogy oly férfiak, kik minden egyéb dolgokban józansággal és ítélőtehetséggel díszlenek, csak itt cselekedtek volna az emberi természetnek minden irányt adó alapelveinek, ti. a kötelességnek, egyenesszívűségnek, önhaszonnak, becsületnek, szerencsének ellenére, és mindezeket csak valamely csalásnak pártolására.

Az ekképp adott bizonyságtételnek ellene nem mondottak az evangéliumnak akkori időben élő ellenségei; ezért az észnek abból azt kell következtetni, hogy valóban mi sem volt ellene mondanivalójuk.

6. szakasz
Néhány egyes új-testamentumi csudáknak megvizsgálása

Hogy az új-testamentumi csudáknak valósága még tökeletesebben alapíttassék meg, vagy is inkabb adassék elő, főképp azoknak különös szembevétele ajánlható. Például a három következőben mutatandom azt be.


147

János evangéliumának 9. része egy vakon született embernek történetét adja elő, kinek Jézus szeme világát adta vissza. A farizeusoknak viszik őt eleibe, Krisztus és az ügy e halálos ellenségeinek. Kérdőre vonatik, fenyegettetik és a zsinagógából kivettetik. De miután figyelemmel néztünk át minden részletes körülményt, tekintsük már az egésznek eredményét. Ők egyetlenegy körülményt sem hozhatnak elő a dolog megcáfolására.

Van egy más példa, ti. a születésétől sánta emberről szóló, kit az apostolok gyógyítottak meg. Apost. csel. 3. rész. Ők az egyházi fejedelmek ítélőszéke eleibe hurcoltatnak. Szoros vizsgálat alá vótetnek a dolog miatt. Ők a csudát valóságosnak állítják. Azt állítják, hogy ezen ember a názáretbeli Jézusnak nevében gyógyult meg, azon Jézusnak nevében, kit a zsidók felfeszítettek. S most mily fölfedezéseket tesznek már a főpapok? Az apostolok hatalmukban voltak. Melletük áll az előbb volt sánta ember. Ők teljes bírói hatalommal vannak felruházva a dolognak megvizsgálására. Ha itt csalás rejlett, annak napfényre kellett jönni. De semmi sem fedeztetett fel, hanem mindjárt azután ötezer zsidó fogadja el az evangéliumot.

De mindenik előtt legnagyobb csuda Jézus Krisztusnak feltámadása. Olvasd csak komolysággal a történetet, és azt fogod következtetni, hogy vagy feltámadott, vagy hogy tanítványai lopták el testét. Minél többet vesszük fontolóra az utolsó esetet, annál valószínűtlenebbnek látszik lenni. Jézus azt nyilvánította, hogy harmadnapon újra feltá-


148

mad. Ezt a zsidó népnek elöljárói tudták, és elhatározták elejét venni a ravaszságnak, vagy erőszaknak, melyel tán követői élhetnének, hogy kivévén testét a koporsóból, aztán azt költsék, hogy feltámadott. Követ hengerítnek azért a koporsónak ajtajára, azt bepecsétlik, és őrizetére római vitézeket rendelnek mellé. Vajon a megfélemlett tanítványok, kik futásnak vették magukat, midőn mesterük elfogatott, most megtámadnak-e egy sereg felfegyverkezett népet; vagy lehetett-e itt reményük a testnek titokbani elvitelére? Melyik itt valószínűtlenebb? Azonkívül, ha okuk lett volna azt gondolni, hogy mesterüktől megcsalattak, és hogy általa elméjük álreményel töltetett be, ahelyett, hogy testének elnyerhetéséért veszedelemnek tették volna ki magukat, sokkal inkább lemondtak volna örökre minden vele táplált összeköttetésről. Ha pedig testét, mint állítatott, ellopták volna, az bizonnyal hajlandóságuknak buzgalmát egészen meghűtötte és szeretetüknek lelkesedését keblükből végképp kiirtotta volna. De ezen feltétel az ő későbbeli életükkel, az ő forró szeretetükkel, vonzalmukkal és teljes buzgalmukkal még szigorúbban cáfoltatik meg.

Annyi kétségkívüli, hogy a test elenyészett! Az apostolok leírják mesterüknek feltámadását, és azt állítjak, hogy nekik még ugyanaz nap megjelent, melyben feltámadott, és gyakran ezután is. Olvasd csak a vitézeknek beszédét Máté 28 rész. Figyelj a főnökök magaviseletökre. Miért nem parancsolja meg az apostoloknak elfogatását? Miért nem szorgalmazzák a vitézeknek megbüntetését? Miért nem végzik el az egész dolgot bírói határozat útján?


149

Miért hagyatik ez félben oly emberek által, kik annyira félelmesek, hogy e koporsóhoz őröket rendeltek? Jézus feltámadásának feltételével minden természetes és könnyen megfogható; azon feltétellel pedig, hogy teste tanítványai által vitetett el, minden dolgok megmagyarázhatlanokká lesznek. Szóval, minél nagyobb figyelemmel nyomozzuk az egyes csudákat, annál erősebb hihetőséget fedezünk fel bennük. Vagy tán azt felelik: "Az apostolok maguk írták regéjüket és az ő tulajdon beszélyüket közlik?" De nem mutatja-e tisztán az evangéliumnak eredménye, hogy előadásuk ellen mit sem hozhattak fel, sem azt meg nem cáfolhatták? És valóban micsoda ellenvetést foglalnak e csuda-dolgok ellen magukban az evangélium ellenségeinek iratai? Mivel bizonyítják, hogy Jézus feltámadása meg nem történt? (*)

Vessük már egybe a dolgokat, és vegyük azokat lelkiismeretesen fontolóra, s lehetetlen, hogy a gondolkodó lélekre nagy hatállyal ne lennének. Krisztusnak és apostolainak csudái amint végbevitettek, azonnal köröskörül elhireszteltettek. A

(*) Josephusnak Philónak és egyéb ama korbeli íróknak e tárgyakróli hallgatása, miután az evangélium elterjedett, valóban különös körülmény; és azon következtetésre ád okot, hogy Krisztus csudáinak valóságát nem tagadhatták, és hogy hozzá sem mertek fogni az evangéliumnak és az apostolok tetteinek megcáfolásához, sem pedig a főnököknek és papoknak védelméhez azon kemény vádak és tetemes vétkek ellenében, melyek ellen Jézusnak követői kikeltek.


150

történet könyvében ugyanazon korszakban, ugyanazon országban, és ugyanazon népnek láttára írattak, mely között azok végbevitettek. Egyformán hatottak mind barátra, mind ellenségre. Ha itt valami csalás rejlett volna, könnyű lett volna a fölfedezés, és hamar meg kellett volna történni a fölfedezésnek, mert fölötte nagy következések függtek tőle. Itt tehát a bizonyítéknak oly nemét látjuk, melyhez hasonlót a világ elő nem mutathat. A csudákróli regék, melyek, miután megtörténtek, néhány száz évvel később beszéltetnek el és távol a tettnek színpiacától; aminők Pythagoras, Tyanai Apollonius és Liviusnak római történetében említetnek, azok ki nem állják az összehasonlítást; csak szempillanati figyelemre is méltatlanok, és gyámolításukra hiteles bizonyítmányok nélkül szűkölködnek. Némelyek könnyelműen ítéltek a csudák felől, mintha bizony könnyű dolog volna előidézni, és eredményük sem nehéz; de ők e véleményüket nem merítették az embereknek történetéből. Hol valami tanrendszer már felállíttatott, ott annak párthívei állíthatnak csudákat befolyásuk gyámolítására; és körülvéve azoktól, kik azt éppen úgy kedvelik, miképp maguk, csalásuk igenis sikerülhet. De mutass elő csak egy esetet is a történet évkönyvében, hol az emberek által valamely új vallás hozatott be, mely a más fennállókkal egyenes ellentétben áll és mely Istentőli eredetének bizonyságára csudákat hozhatna fel? Itt, Mózest kivéve, egyedül áll a keresztyén vallás, és a világ más efféle példával nem szolgálhat. Akármint jött volna is némelyeknek kedve a dolgot megkísérte-


151

ni, érezték a nehézséget és visszarettentek. Krisztus apostolai e mezőn bátran haladtak. A sokaság látta a csudákat, s az evangéliumot elfogadván nem csak gondolkozásmódját változtatta meg, hanem szokásait és magaviseletét is, és érette halált is kész volt szenvedni. Ellenségei egy okiratot sem hagytak maguk után, mely a bizonyítéknak csak árnyékát is viselné annak igazsága ellen, vagy valami ellenvetést képezne annak isteni tekintélye ellen.