VI. RÉSZ
Az Új-Testamentum isteni tekintélyének azon bizonyítékáról, mely a jövendölésekből ered

Vajon a csudák avagy a jövendölések képezik-e legerősebb bizonyságtételét a jelentés valóságának vagy nem, azt meghatározni nem könnyű dolog. – Tulajdon haszna van mindegyiknek. Azon időben, melyben a csudák történtek, ezek hatalmas meggyőződést idéztek elő Istennek hatalmáról, mely az igazság számára nyilatkozik. E hatás gyakran észrevehető a nézőkön, midőn Krisztus a vakoknak szemük fényét és a betegek egészségüket adja vissza, azon ők elbámultak, megfélemlettek, az Istent dicsőíték. Más részről, a jövendölés beteljesedése, melynek kimenetele a századok mébében hordoztatott, míg végre erőlködve napfényre jött, szükségképpen egyenlő erővel ragadja el minden reá figyelmezőt, ha mindjárt különböző módon is az isteni előrelátást és bölcsességet mutatják, mely annak adja bizonyságát, hogy a vallás, melynek gyámolítása általa terveztetet, Istentől való. Ha már e kettő egyesül, kívánhatunk-e


153

valamely hatályosb külső bizonyítékot. Hogy az evangélium csudáival dicsekhetik, azt bemutattuk, de még jövendöléseket is közlött igényeinek megalapítására, és nem csak egy vagy két elkülönözött jövendölést, hanem egy nagy egészet, melynek részei szorosan összefüggők, és melyek századokon vonulván keresztül, figyelmünket az egyes eseteknek leghatályosb és legkitűnőbb vonásira intézik. "De ezen az úton számos csalások történtek," azt veti ellen az evangéliumnak ellensége. Mi megengedjük azt; de vajon mit bizonyít ez? Ha valaki azt hirdeti, hogy valami előadta magát, mi soha sem történt, bizonyíthatja-e ez azt, hogy minden nyilatkozmány, mely valamely múlt időbeni esetre vonatkozik, méltatlan hitelünkre? Éppen így van jövendőbeli történeteket illetőleg is. Azonkívül valamely tárgyban álkövetelések mindig erős gyanút rejtnek magukban, hogy itt valahol igaz igénynek is kell lenni; mert nem lenne pénzhamisító, ha a jó pénz nem volna. Fontoljuk már meg igaz szívvel a jövendölésről szóló tárgyat.

1. szakasz
A prófétáknak jelleme

Azon emberek, kikkel Isten úgy élt, mint gondviselésének eszközeivel, hogy szándékait a földön lakó népek közt történendő változások által létrehozza, az emberi nem közt gyakran a legalávalóbbak voltak. De midőn némelyeket megbízott, hogy mint szolgái akaratját kinyilatkoztassák, a bűnö-


154

söket bűnbánatra és engedelmességre szólítsák föl, azok őhozzá és az ő megbízatásukhoz képest mindenkor bölcs és szent emberek voltak. Ilyennek mutatja be a vizsgálat, mind az ó, mind az újtestamentumi prófétáknak jellemét. Ha irományok (s mi itt csak azokat értjük, kik e szent könyvnek valamely részét írták) a szerzőnek ész- és erkölcsbeli tulajdonairól bizonyságot adhatnak, a kitűnő bölcsességnek és jóságnak koronáját ezeknek kell odaítélni. Feltaláljuk bennük a rossz alapeszmék és önző célok fölötti fensőséget. Hogy nem nyereségért feleltek meg kötelességüknek, az jövendöléseik természetéből szembetűnő. Ezek gyakran olyanok voltak, hogy jótétemények helyett bántalmakat idéztek elő, a kényelmes élet helyett pedig tömlöcöt és halált.

Nem hasonlítottak ők hamis prófétákhoz, kik előkelő és hatalmas embereknek, szenvedélyeiknek hízelegve kedves dolgokat jövendöltek, s őket az ő utaikban megerősíték; hanem bátran kimondották a tiszta igazságot, ha mindjárt tudták is, hogy azzal szerfeletti kedvetlenséget okoznak és önbátorságukat is kockáztatják. Ők dicsőséget soha sem kerestek, s ritkán találjuk őket az udvaroknál, vagy a világ nagyjai közt, kivévén az esetet, ha ízetlen igazságokat kelletett hirdetniök. Ők nem a világnak lelkével bírtak, sem az általuk rajzolt tettekre világi szemekkel nem néztek! Érzéketlenek lévén a rangnak, hatalomnak és földi örömöknek ingerei iránt, minden eleikbe állított tárgyat csak annyiban vettek tekintetbe, mennyiben az Istennel és az embernek Isten akaratán való megnyugtatás-


155

sal volt viszonyban; mert Isten dicsősége, Krisztus országa és az embereknek legfőbb boldogsága voltak szembetűnőleg azon tárgyak, melyeknek szívükben túlnyomosságát látjuk, és melyek által magaviseletüket kormányozták. Alkalmuk volt mindenféle személyeket és dolgokat megemlíteni és mindennemű történeteket előadni; de könnyen észrevehető, hogy azokat csak annyiban kedvelték, mennyiben azok az isteni gondviselésnek rendszerével összeköttetésben voltak, és mennyiben az emberiségnek erkölcsi javulását vagy hátráltatták, vagy elősegítették.

2. szakasz
A jövendöléseknek természete, részletessége és terjedelme

Sokszor voltak esetek, hogy az emberek jövendőbeli történeteket előre mondtak, melyek amint megjövendöltettek, úgy be is teljesedtek. Ez néha a történetességnek [véletlennek], néha pedig a megelőző élesb belátásnak volt eredménye. Ebből következett a keresztyén vallás elleneinek azon készsége, hogy a keresztyén jövendöléseket is felülről eredő világosság gyümölcsének nem tekintették. De a legkisebb figyelem mellett is véghetetlen különbségre találunk. Gyakran valami puszta történet előre látható, mint valamely működő oknak eredménye. De a próféták nevezetes részletességgel bíró történeteket hirdetnek; körülményeket csatolnak hozzá; a személyek, az indok, a hatály, a kivitelmód, az idő, a hely egyes részeit alkotják a jövendölésnek. Ez egészen meg-


156

változtatja az esetet; és tízezerbe fogadhatunk egy ellen, hogy vajon az ember, ki a puszta történetnek volt igaz előhirdetője, az lett volna-e egyszersmind akkor is, ha mindama tulajdonok képezték volna beszélyének egyes részeit.

Azonkívül a jövendölt dolgok oly természetűek, hogy minden emberi számbavételt kijátszanak. Némelyek közülük természetükre nézve újak, némelyek szokatlanok, mások valószínűtlenek voltak; nem kevés egyenesen ellenkezett azzal, mint ami váratott; némelyek pedig, mint pl. Krisztus feltámadása és mennybemenetele, és a szent Léleknek elbocsátása éppen természetfölöttiek voltak. Sok ezen történetek közöl oly véletlen és némely természetére nézve annyira hihetetlen, hogy azoknak előrelátása a legnagyobb emberi eszűséget is felülmúlja. Ez egyedül Istent illeti és azokat, kiket Ő megihletett.

A jövendölésnek terjedelmes köre azt az emberi tehetségeknél még sokkal feljebb emeli. Ha csak kevés esetek hirdettettek volna előre, és ha ezek csak rövid körbe szoríttatnának egymás közti összefüggés nélkül, akkor a bizonyítéknak ereje alább szállana. A pogány jóslatok rendszer nélküliek. Majd itt, majd ott adja elő magát valamely elszigetelt s a jóslatnak megfelelő történet, de valami érdekes célt nem látunk bennük, sem valami egészet, melynek az részét alkotná! Mily különböző előttünk a színjáték! A történeteknek száma szerfölött nagy; az időszak, melyet elfoglalnak, roppant; néhány ezer éveken vonulnak keresztül. Mi a helyet illeti, elterjednek a földnek egész szí-


157

nén, mint beteljesedésüknek színpiacán. Egybe nem függő tömeg helyett rendes történeteknek láncát látjuk viszonyban és összefüggésben egymással, s valami roppant egészet képeznek. Szóval: a jövendölés szoros előtörténetét adja az emberi nem végcéljainak, feljegyzi a legnagyobb pontossággal a legnevezetesebb korszakokat, és kitűnő vonásokban írja le az igazságnak és kegyelemnek isteni intézményeit.

A jövendölésnek bizonyító ereje, e szempontból tekintvén, csudálatosan növekedik. Mert ha kiszámítottak is az emberek némely egyes és közelfekvő történeteket, melyek a már létező okokból eredtek, de oly terjedelmes és bonyolódott tervet előre megjósolni, melynek sok okai a jóslás idejében még nem is léteztek; s melyeket nem emberi, de még angyali éleseszűség sem láthatott előre, hogy valaha bekövetkezzenek, az teljességgel lehetetlen más valakinek, mint annak, ki Istentől oktattatott.

3. szakasz
A jövendölésnek célja

Midőn valaki tehetségét a hiúság kielégítésére fordítja, az emberi szívnek büszkeségét növeli. Nagyon természetes az embernél azon tulajdonainak kitüntetése, melyekkel mások nem bírnak, hogy azzal vagy felsőbbséget vagy csudálkozást nyerjenek. De mily távol esnek ezen dolgok a szent prófétáknak szellemétől és törekvésétől! A pogányok


158

közti jóslás követelőinél a kérdezősködőknek célját legfeljebb a hiúságnak kielégítésében látjuk, vagy abban, hogy olyan feleletet nyerjenek, mely a becsvágynak, fösvénységnek, vagy örömélvezetnek szolgáljon; s ha a jövendölést követelő, vagy jós-feleletet adó személy még más valamire is volt tekintettel, mint a jóslást keresőnek ajándékára, az egyedül az lehetett, hogy csudálkozást támasszanak és hitelt szerezzenek a nyereségteljes ámítgatásnak. De a szentírásbeli látnokok végetlenül magasb célra törekszenek. Hogy a kijelentett vallásnak igazságát és méltóságát megalapítsák, Istentől fensőbb nézeteket terjesszenek, a megváltóbani hitet előteremtsék, Isten akaratján való megnyugvásra és Isten szolgálatában állhatatosságra serkentsenek; hogy a vallásért szenvedők közt segedelmezést eszközöljenek, a keresztyéneket a világ dühének és ellenségeskedésének közepette megvigasztalhassák, és hogy Istennek utait az emberek előtt igazolják, ez volt jövendöléseiknek végcélja. És mondhat-e valaki egyebet annál, mint hogy e cél méltó volt oly emberekhez, kik Istentőli megbízatással jöttek?

A tervnek ezen egysége az evangéliumnak tanaiban és céljában, mely az új-testamentumbeli íróknál mutatkozik, méltán úgy volna hasznalandó, mint fontos bizonyíték közönséges vizsgálatunknak (ti. az Új-Testamentumnak isteni tekintélyéről) gyámolítására. Azonban itt egyedül a szentírásbeli jövendölések megerősbítésére hozzuk fel azt. A történeteknek ezen összefüggő lánca, a jövendő kornak eme megelőző története, annál ne-


159

vezetesb, minthogy a próféták különbféle országokban és századokban éltek. Ha az emberek mind egy helyen laknak, lehet mondani, hogy valamely regének költése által, melyben mindnyájan egyetértenek, a világ ámítására esküdtek össze. De Krisztus eljövetelét megelőző próféták közöl sokan egymással összeköttetésben nem lehettek. Még is az Isten által neki kitűzött részt mindegyik elvégezte, és mi az általa faragott követ szorosan azon helyre látjuk illőnek, melyre az épületben rendeltetett és az egésznek nagyobbítására, erősbítésére és ékességére szolgál. Közülük egyik sem valami másoló. Midőn ugyanazon tárgyról szólnak, (ami sokszor történik), azt mindig valami hozzájáró körülménnyel cselekszik, és mindenik valami ujat hirdet előre, mi egyedül neki adatott tudtára.

4. szakasz
Az érthetöségnek fokozata a jövendölésekben

Panaszkodtak a jövendölésnek homályossága és bizonytalansága miatt, de ez nem a jövendölés nemének és céljának elégtelen vizsgálódásábol származik-e? Homályosságának egyik okát a nyelvben, másikát abban keresik hogy az ábrázolat nem eléggé világos. Mi joggal, lássuk!

A jövendölés különös neme az irománynak, természetesen különösséget várhatunk az általa használt szólásmódban is. Néha egészen tiszta szavakkal él, legtöbbnyire pedig ábrázoló jelekkel. Vannak


160

tulajdon jelképei, melyek minden próféták közbirtoka; de azért azt valami rejtett szónak még nem mondhatjuk. A jelképek a teremtésnek és gondviselésnek munkáiból, a zsidók és azon nemzetek történetéből vannak véve, melyekkel legszorosabb összeköttetésben álltak, vagy akik által legdühösebben támadtattak meg. Ezen jelképeknek a magyarázásban tulajdon szabályai vannak, s ezek oly egyformák és oly bizonyosak, mint a beszédnek akármely más neme, s valaki csak türelemmel és flgyelmezéssel intézi e tárgyra elméjét, alkalmatos leszen a jövendölésnek általános rendszerét, és az előre mondott történeteknek színezetét megérteni, hogy szerencsét, vagy nyomort jelentők legyenek-e azok; ha mindjárt egészen tehetetlen volna is annak felfedezésére, kire, vagy mely meghatározott időre vagy helyre legyenek azok alkalmazandók.

Panasz emeltetett szintén a jövendölés érthetőségének hiánya miatt is, hogy a történet nem adatott tisztán elő. De vegyük fontolóra azt, hogy míg némely jövendölések homályosak, mások világosak. Az utolsók a szentírásnak isteni ihletését tanúsítják, az elsők pedig ellene mit sem foglalnak magukban. A homályosság sok esetben a jövendöléseknek messzeterjedő körétől származik. Voltak némely jóslatok, melyeknek beteljesedése az anyaegyháznak első századaiban történt; és különösen az első keresztyéneknek buzdításul szolgáltak. Ez okból ezek világosabbak voltak. Vannak ismét más jövendölések, melyek a középkorban élőknek vannak jótéteményül szánva. Ezek homályosak voltak az első keresztyének előtt, de midőn időfolytával


161

közeledett azoknak beteljesedése, a fátyol fokonkint félrevonult, és tisztábban látattak és jobban megértettek. Végre a jövendöléseknek egy másik neme az egyháznak utolsó korszakát előre tekintetbe vevé. Ezek mind az első, mind a középkori keresztyének előtt homályosaknak látszanak, de ha életbe lép azon nemzetség, melynek hasznára az isteni akarat azokat megíratta, a napfény azokra is ki fog terjedni, és az embereknek lelke felébredvén, azoknak beteljesedését nagyszerű történetekben fogja látni, melyek Isten dicsőségét hirdetendik, és az őt félőknek boldogságát mozdítandják elő. S így ezúttal okát adtuk némely jövendölések homályosságának.

Egy másik oka annak, miért vannak a jövendölések fátyollal födve, akár különös jelképek, akár homályos előadás által a tárgy természetének szemléletéből kitűnő. Némely előre mondott történetek oly természetűek, hogy nemzeteknek sorsa függ tőlük, és emberi eszközök által előidézendők. Egyenes beszéd, vagy tiszta előadás mellett a keresztyén vallásnak baráti azon lettek volna, hogy azokat az egyenesen e végre alkalmatos eszközök segedelmével végrehajtsák. Más részről ismét ellenei mindent elkövettek volna, hogy teljesedését akadályoztassák. A jövendölésnek jelen alakja által pedig az emberek e dolgokban egészen magukra hagyatvák, és anélkül töltik azt be, hogy azt terveznék, gondolnák vagy tudnák, hogy ők azt cselekszik. A beteljesedés elhúzza a fátyolt, és a jövendölésnek igazsága egész ragyogó fényében jelenik meg. Mennyivel bölcsebbek Istennek utai az emberek utainál!


162

5. szakasz
Krisztust illető jövendölések

Állapodjanak meg azok egy kevéssé, kik azt állítják, hogy a jóslatok szerencsés sejtések, és vegyék komolyan tekintetbe azon ó-testamentumi jövendöléseket (első része ezen könyvnek, és, mint aztán bemutatandjuk, hason tekintélyü), melyek a Messiásra vonatkoznak. Talán száznál több hely van, melyeknek mindenike valami szoros és különös részét foglalja magában az ő jellemének rajzából, azon jellemnek, melyben sok dolgok igazan nevezetesek, és némelyek egymással látszólag ellenkezők. Lásd kivált Ésa 53. részét. Azok különbféle emberek által jegyeztettek fel, különbféle országokban, különböző időszakokban, és az utolsó századokban az ő megjelenése előtt. A keresztyének azt mondják, hogy mindezen jövendölések Krisztusra vonatkoznak. A dolog szoros vizsgálatra alkalmatos. Az egyházi valamint a világi történet számos hősöket, vitézeket, státusférfiakat, királyokat, bölcseket és bölcsészeket állit előnkbe. Alkalmaztasd tetszésed szerént a jövendöléseket ezek közül valamelyikre. Vegyed Júdást, vagy Pétert, vagy Jánost, vagy Heródest, vagy fordulj a világtörténethez, s válaszszd Sándort, vagy Caesart! Vagy ha jobbnak véled Konfuciuszt, Szókratészt, vagy Marcus Antoninust. Alkalmaztassd ezek közül valamelyikre az ó-testamentumi jövendöléseket. Ha egyik körülmény illik is rájuk, a második már nem;


163

a harmadik pedig bizonyossá tesz minket, hogy egyikük sem volt a jövendölés által célba vett ember. Ellenben alkalmazz Krisztusra százat, vagy még többet és csudálatos összhangzásra találsz; mindegyik ráillik, s nincs csak egy jövendölés sem, mely ellentétben volna. Az, ki ezt történetesnek fogja nevezni és az összhangzást egyedül puszta szerencsés körülményeknek tulajdonítandja, az vitára alkalmatlan; és nem mondhatja, hogy egyedül a keresztyének hiedékenyek.

Van még egy különösen feltűnő körülmény, melyet el nem hallgathatunk, ti. hogy Krisztust illető jövendölések mind az ő ellenségeinek kezeiben vannak. Ha Jézusnak tanítványai voltak volna egyedüli őrei a szentkönyveknek, tán azt mondhatnák, hogy ők a jövendölést meghamisították a történetteli megegyezés kedvéért. De maguk a zsidók voltak a felvigyázók, féltékeny őrzői a régi prófétáknak, és az ő gyűlölségük Krisztus és az ő ügye ellen legalábbis éppen oly nagy, amilyen nagy az ő nemzetükbeli próféták iránti tiszteletük. Kérd tőlük a könyvet; ők azzal szolgálni fognak, és átkot mondanak a názáretbeli Jézusra. De olvasd azt a Krisztus jellemére nézve: tökéletes összhangzásra találsz a jövendölés és annak bekövetkezése között, s meggyőződöl, hogy elégséges okunk van azon hitre, hogy Jézus a régieknek ígért igaz Messiása.


164

6. szakasz
Jeruzsálemnek a rómaiak által történt elpusztítása

Különösen három feltűnő példa van, melyet az Új-Testamentumból szemünk elébe fogok állítani; az egyik közel esik a jövendölés idejéhez; a másik néhány századdal távolabb, a harmadik a bizonyságtétel legtisztább fényével világít a jövendölésnek idejétől kezdve a jelen óráig, de azon különbséggel, hogy ezen világ annál tisztább és nagyobb lesz, minél tovább folytatjuk utunkat; a csillagból nap lett. Ekképp minden időbeli embereknek tettleges teljesedésbe ment jövendölésük van, hitüknek gyámolítására. Lássuk az elsőt, ti. Jeruzsálemnek a rómaiak általi elpusztítását.

Puszta nyilatkozmány valamely történet bekövetkezése felől méltatlan nagy figyelemre, és sokat nem bizonyíthat. Beteljesedhetik, ha a jövendölésnek nem volt is feljebb való kútfeje mint az emberi éleselme vagy éppen merész vélekedés. De nagyon különböző az eset, ha az idő, a hely, a körülmények, a résztvevő személyek, az indokok és következmények különösen kijelöltetnek; s mindezt az előttünk fekvő jövendölés magában foglalja.

Maga az esemény valószínűtlen volt, mert Jeruzsálem máris a rómaiak kezében vala; és nem volt kilátás, hogy a zsidók őket onnét elűzendik. Jóllehet a rómaiak jármát fájdalommal viselék, de jelen állapotuk nem egykönnyen nyújtott annak lerázására hatalmat. Az annyira elpusztult városok-


165

ból e korban kevés példa van feljegyezve. A lakosoknak öldöklése a közönségesen történni szokott dolgokat sokkal túlhaladja. A győzelemnek egyes körülményeit, a késedelmezés okait és az általa előidézett számos emberi élet rémítő veszteségét, az országos nyomorúságot és a honnak közös elnéptelenedését, az életben maradtak személyes rabságra vitelét és az egész föld színén lett elszélesztést, ezeket emberi bölcsességnek előre tudni lehetetlen volt, és mindez mégis azon nemzetségnek kihalása előtt volt bekövetkezendő.

Miképp a jövendölés érdekes volt, azonképpen annak beteljesedése is az. Ha én e tárgyról oktatás végett keresztyén íróhoz utasítnálak, azt mondhatnád: "Vallása iránti buzgalomból kegyes csalárdságokkal tölté meg a könyvet, hogy a történet a jövendölésnek megfeleljen." – Örvendek, hogy zsidóhoz utasíthatlak; legyen az evangéliumnak ellensége a te jóslatod. Josephusnak története honfiainak a rómaiakkal viselt harcáról nemzete sorsának teljes tudósítását foglalja magában; és ő igenis alkalmatos volt annak megírására, minthogy azon küzdelemnek közvetlen tanúja volt, és egyszersmind közhivatalt is viselt ez időben. A jövendölés beteljesedése kedvéért ne végy fel csak egy keresztyén szót is, csak a zsidó kijelentést olvasd, és hasonlítsd egybe Krisztus beszédével, mely Máté evang. 23. részében és 38. verstől kezdve 24-ig – és Lukács 21. részében foglaltatik. Ha komolyan kívánsz megismerkedni az igaz vallással, örök üdvösséged elnyerésére ezen munkát sokallani nem fogod.


166

Hogy a bizonyságtétel teljes fényében álljon elő, csak azon csekély körülményekre vigyázz, mellyektől a háború függ, a történetes esetekre, mellyek azt előidézik; a véletlen eseményekre, melyek annak terjedését és folytatását eszközlik, a hirtelen fellobbant szenvedélyekre, melyek a dolgoknak fordulatot adnak, a feltűnő tárgyakra, melyek további tervekre indítanak, a fennálló körülmények következtében tett törekvésekre és némely ismeretlen egyéneknek meggondolatlan cselekedeteire, melyek legérdekesb következéseket szültek. – A végesetnek egész terjedelmébeni előidézésére mind ezek egyesülve voltak szükségesek, és ezeket, Istent kivéve, senki előre nem láthatta, senki előre meg nem mondhatta, csak egyedül Istennek szolgái.

1. szakasz
A keresztyén vallás kinövéseit tárgyazó jövendölések

Mi volt a keresztyén vallás kezdetben, azt az Új-Testamentum olvasásából tisztán megtudhatod. Az ott úgy tűnik fel, mint az igazságnak tanrendszere, mely kérkedés nélküli férfiak által egész alázatosséggal hirdettetett. Külső alakjára nézve, mint véghetetlen egyszerű vallástan, és arra rendelt, hogy erőszakoskodás és kényszerítés nélkül terjesztessék; s minden más kötelékek fölött egyedül az atyafiúi szeretetet ismerje el vezérfonalnak, mint oly vallástan, melytől az azt tanító szolgák más tekintélyt nem követelhetnek, mint azt, mely


167

Krisztus tudományának önkénytes elfogadásából származik, és ez nem aszerint, amint azt a szolgák igaznak hirdették, hanem amint ki-ki saját vizsgálata és meggyőződése következtében igaznak tapasztalta.

Hogy ezen keresztyén vallás idő jártával meg fog vesztegettetni, az nem volt valószínűtlen, de annak egyedüli nyilvánítása, hogy efféle fog történni, nem adhatna igényt a jövendölés ajándékára. Azonban a keresztyén vallás kinövéseit illető jövendöléseknek oly nagy láncgyűrűje minden emberi előrelátást felülhalad. A sejtés ki nem terjeszthette annyira szárnyait. Azonkívül számos megkülönböztető jellemei, okai, hatásai és körülményei ezen szokatlan tüneménynek oly részletesen rajzoltattak, hogy e rajzt egyedül az isteni előrelátás készíthette. Lásd az ábrázolatot Pál Thess. 2. levelének 2. részében; Timóth. 1. lev. 4. r.; János Jel. 13. és 17–19-ik részeit. Ezek szerént a keresztyén anyaegyház kebelében oly hatalom támadand, mely annak nevével felruházva abban a tudatlanságot, babonaságot, bálványimádást és önköltötte isteni tiszteletet fogja nevelni, a ravaszságot, kevélységet, becsvágyat és fényűzést előállítani és kényuraságot, kegyetlenkedést és türelmetlenséget gyakorolni. Gondosan olvasd át azon helyeket, és jól fontold meg azokat. Ez-e Krisztus anyaegyháza? Ez-e az ő vallástana? Mily csudálkozásra méltó a változás! Az evangélium egyszerű tanának helyét a különös és iskolai (scholastic) hitcikkeknek érthetlen tömege; a cikornyátlan istentisztelet helyét, a teljes pompa és fényűzés foglalja el, melyet


168

csak a világi szellem állíthat elő.

Ki gondolhatta volna már azt, hogy a keresztyén anyaegyház kebelében ily gyűlöletes szörnyeteg támadand? Lehetséges volt-e emberi előrelátásnak meghatározni, hogy századoknak lefolyta után, melyekkel az megérett fokonkint minden arcvonások elérik tökéletes hasonlatosságát ama borzasztó eredeti képnek, melyet a jövendölés rajzolt. Mely hihetetlen volt az azon időben, melyben az Új-Testamentum íratott; s midőn pogány császár uralkodott, – hogy évek folytával az uralkodásnak oly különös neme lépend helyébe, milyenre a szentírás mutat. Ezt csak Isten láthatta előre; és egyedül Isten tehette alkalmatosokká az apostolokat annak jóslatára. Minden részletesen jövendöltetett meg; és keletkezése, roppant urasága, romlása és végképpeni elpusztulása teljesen lerajzoltatnak. A két elsőt a történet tudatja velünk; a harmadiknak egy részét már hallottuk és láttuk; vajha a negyedik és utolsó is sietve megjönne!

Azt gondoltad, hogy a keresztyén vallásnak oly szomorító kinövései elegendő ok a keresztyén vallástóli elállásra, ez tévedés. Méltó okot szolgáltatnak ugyan arra, hogy megvesd az ilyen hajdan igaznak hitt fonák vallástant; de azok egyszersmind hatalmas bizonyságul is szolgálnak az Új-Testamentumnak igazsága és Istentőli származása felől, melyben ezen visszaélések előre leírattak; és azoknak arra kellene téged bírni, hogy tisztaságában kövesd az evangéliumot.

Ekképp a keresztyén vallással történt borzasztó visszaélés, mely miatt annak igazsága megtámad-


169

tatik, dönthetlen gyámokot nyújtand annak támaszára.

8. szakasz
A zsidóknak, mint elkülönözött népnek fennmaradása és állapotja

Körültekintvén a világban, egy oly nemzetre találok, mely arcalkatában, szokásaiban és vallásában minden másoktól különbözik. Ha eredetét nyomozom, azt találom, hogy az csaknem négyezer év óta elkülönözött nép. Ezen időnek majdnem felerészét saját honukban élték le, de több, mint 1700 éve, hogy az egész föld színén elszéledtek, és hogy mint idegenek laknak másoknak urasága alatt. Nyájas bánásmód és magasztos nemzeti jellem vihetnék ugyan arra az embereket, hogy magukat mások fölött kitüntessék. De a zsidók, ellenkezőleg, mindenütt a gúny és szidalom tárgyai voltak, és puszta nevük is a megvetés és gyalázat bélyegét viselte. Rosszabbul bántak velük, mint az ebekkel, egyedül, hogy zsidók voltak, és vallásuk miatt a legvéresebb kegyetlenségeknek voltak kitéve. – Ellenségeiknek baromi, sőt ördögi bánásmódja nem vala valami hirtelen támadott felhevülésnek, hanem folytonosan egymás után következő időszakok eredménye. Nem csak egy országban uralkodott, hanem majd minden országokban elterjedt. Gúnnyal és gyalázattal illettettek; ez volt mindennapi kenyerük! Javaiktól megfosztattak, kiraboltattak, számkivettettek és naponként öldököltettek. Európának


170

melyik országában nem tűntek fel ily jelenetek? Ha ők származásukat elhallgatták, vallásukat felcserélték, és azon honbeliekkel keltek volna egybe, kik között laktanak, bizonyosan mindezen rosszat elkerülik, és maradékaik is mentek maradnak minden szidalomtól. Ezt ők jól tudták, mégis zsidó nevükhez, szokásaikhoz és vallásukhoz ragaszkodtak, és egyedül maguk közt kötöttek házasságot. Van-e mása ezen példának a világon? s hol találjuk fel azt? Nincsen az egész Földnek színén. Vedd gondolóra a dolgot körülményestül, és egyedülinek találod valamint Isten országlásában, úgy az emberek történetében is.

Míg ezen csodálatos tüneményről elmélkedem, megemlékezem arról, mi Jézus Krisztus által, – Lukács 21,24; Pál apostol, – Róma 11,25; és még körülményesebben Mózes, Istennek szolgája által, – ki közel 1500 évvel élt Messiásnak megjelenése előtt – 3. könyv 26. rész. és 5. könyv 23. részében – jósoltatott. Itt nem csak a puszta történet, hanem az egyes körülmények is mind előre kijelöltettek; úgymint azoknak fogságuk, elszéledésük, a világ általi megvettetésük és megutáltatásuk, a nevükkel együttjáró nyomor és mindezeknek oka. ti. a Messiásnak hitetlenségük miatti el nem fogadása. Mily hihetlen jövendölések! A figyelmezés és tapasztalás nincs segedelmére efféle dolgok megjövendölésének. Kicsoda különböztetheti meg pl. a briteket, a rómaiakat, a szász vagy normann nemzetségeket Angolhonban? Vagy a gallus, római és frank embereket Franciaországban? Az idő és a házasságok belőlük egy


171

nemzetet alkotának. Sőt inkább azt lehetett volna várni, hogy a zsidók szenvedéseik által, tűz gyanánt fognak összeolvasztatni az emberi nemnek közös tömegével, és azon különféle nemzetekkel, kik közt lakásaikat vették. Azonban a jövendölés, bármily valószínűtlennek látszott, minden részeiben beteljesedett, és valahol csak zsidónak arcát látod, ott egyszersmind eleven bizonyságát is szemlélheted Jézus Krisztus evangéliuma igazságának és isteni tekintélyének. Megjegyzésre méltó szinte az is, hogy elszéledésük alkalmával Mózesnek és prófétáknak könyveit is magukkal vitték, melyek miképp Krisztusról, mint Messiásról tesznek bizonyságot, úgy nyomoruságos állapotukat, mely reájuk, mint elkülönözött népre, a megváltónak megvetése miatt háruland, megjövendöli. Ekképp legmakacsabb ellenségei az ő dicsőségének lettek hírnökeivé! – Istennek végzései, midőn azokat csak részletben látjuk, gyakran színteleneknek és visszásoknak mutatkoznak; de ha egészben szemléljük, egész dicsőségükben fénylenek. – Úgy van ez itt is. Amit itt látunk, az emberi testtől elvált tagokhoz hasonlít, és mily undorító a csonka tagoknak tekintete! De a zsidóknak szerencsétlen állapotja megszűnend. Megjósoltatott, hogy a keresztyén hitre fognak térni, és hogy aztán nagy tiszteletben és boldogságban fognak élni ."A ti gyalázatotokért kétannyi jutalmat fogtok nyerni, és a szidalom helyében örvendeznek az ő örökségükben; mert az ő földjükben két részt bírnak; örökké való örömük lészen. Ésaiás 61,7. Mily erős sejtőleges bizonyságtétele az ő visszahelyeztetésüknek elkülönzött ál-


172

lapotjában! Ha megtérendnek, az evangéliumróli tanúságtétel, mely az egész világ számára adatott, teljes bizonyító erejében álland elő, teljes erejében fog éreztetni; és kimondhatatlan nagy leszen annak azokrai befolyása, kik mindaddig a hitetlenség pártolói voltak. A bizonyíték már jelen állapotjában is azoknak legnagyobb figyelmére méltó, kik a keresztyén vallásnak megvetői.

Olvasd s mélyen elmélkedjél e tárgyról. Vedd nagy figyelemmel tekintetbe annak közönséges természetét, célját és részletes jövendöléseit. Én bízvást hivatkozhatom a józan ítéletre és észre, azt kérdezvén: "A jövendölés lehet-e méltán tárgya a nevetségnek? Vajon csak néhány bizonytalan vélekedésből áll-e az, melyeket kedvünk szerint magyarázhatunk? Meg kell engedni az egyenes lelkű részrehajlatlan embernek, hogy az nevezetes nyomadékkal bír! Ez egyike azon bizonyságtételeknek, mely, mint a folyó, minél inkább foly, annál inkább növekedik területére s erejére nézve. S ha végre a jövendöléseknek célját, az emberek nagy részének mostani állapotját, és a dolgoknak folyamát tekintjük az erkölcsvilágban, nem szolgáltat-e igazán nyomos bizonyítmányokat a prófétáknak Istentőli ihletéséről és az evangéliumnak igazságáról?