A két házépítő és
házaik
C. H. Spurgeon
918. sz. nyomtatott prédikációja
elhangzott 1870.
febr. 27.én,Londonban.
Alapige: Mt 7,24-27
Ezek
voltak Üdvözítőnk leghíresebb prédikációjának, a Hegyi Beszédnek zárószavai.
Vannak prédikátorok, akik minden erejüket arra összpontosítják, hogy valami
szép befejezést adjanak igehirdetésüknek; olyan retorikai fényben csillantassák
fel azt, mely az igeszólónak aztán dicsőséget szerez. Bizonyára nem Krisztus
példája áll ebben előttük, hisz ő ebben a prédikációban nem így tett. Itt van
az Üdvözítő befejezése, s éppoly egyszerű szavakkal mondja ezt, mint beszédének
többi részét. Világosan látható, hogy ő elkerült minden mesterkélt ékesszólást.
Az egész hegyi prédikációja erőteljes volt, s ez az erő, komolyság mindvégig
megmaradt, úgy, hogy az utolsó szavak olyanok, mint az égő parázs, s oly élesek
mint a nyílvessző. Urunk e befejezéssel nem ékesszólását akarta fitogtatni,
hanem egyszerűen komoly figyelmeztetést adott azoknak, akik hallva az ő
beszédeit, megelégedtek a hallgatással, s nem mentek tovább, hogy hallottakat
gyakorlatba ültessék.
Amint
történni szokott egy prédikátorral, hogy egyre jobban belemelegszik tárgyába
amint abban előrehalad, és egyre erőteljesebben szól, amint utolsó mondataihoz
közeledik, úgy fokozott figyelmet kell fordítsunk ez előttünk levő szavakra,
melyekkel a prédikátorok prédikátora ez emlékezetes beszédét befejezte.
Jézus sok dologról
beszélt e prédikációban, de főképpen úgy vélem, két dologra gondolt, amikor ezt
mondta: „Ha valaki hallja éntőlem e
beszédeket, és megcselekszi azokat...” Az első: „Menjetek be” (Mt 7,13); s
a második: „Őrizkedjetek” (Mt 7,15). –
Beszélt Urunk a
„szoros kapuról”, „a keskeny útról” s
azokról a kevesekről, kik azon járnak, s sürgető felszólítása így szólt: „Menjetek
be”. Nem azt mondta: „tanuljatok meg mindent felőle, s elégedjetek meg
ennyivel.” Nem azt mondta: „Keressétek a hibákat az utasokban, meg az útban”.
Azt sem mondta: Igyekezzetek kitágítani a kaput, s kiszélesíteni az utat.” –
Hanem: „Menjetek be!” Engedelmeskedjetek az evangéliumnak, s higgyétek el annak
Jézusról szóló bizonyságtételét; lépjetek be az annak titkaival való mély
közösségbe, fogadjátok el annak áldásait: legyetek ennek az útnak állandó
vándorai, egész a célig.” „Menjetek be!” Aki hall a menybe vivő útról, de nem
áll rá erre az útra: bolond az az ember; aki a szoros kapuról hall, s igyekszik
bemenni, az bölcs.
Aztán Urunk egy
másik figyelmeztetést fűzött ehhez: „Őrizkedjetek!”. „Őrizkedjetek”, mondja „ a
hamis prófétáktól.” S miután egy ideig időzött ennél, hozzátette: „Őrizkedjetek
a hamis hitvallástól, kegyességtől.” Őrizkedjetek a hamis prófétáktól, mert
megtévesztenek titeket, olyan evangéliumot tárnak elétek, mely meg nem ment
titeket, egy puszta délibáb csupán, mely tiszta, üdítő, frissítő folyóhoz
hasonlít, de tüneménye szomjúságodból csak csúfságot űz. Őrizkedjetek minden
tanítástól, mely az emberi lelkek egyetlen Üdvözítőjéről elvonja figyelmeteket.
S aztán
hozzáteszi: „Őrizkedjetek a hamis kegyességtől, bármilyen hangos „Uram! Uram!-ozásra
késztessen is titeket. Meglehet, hogy rendkívüli ajándékok kíséretében
jelentkezik: mint az ördögűzés és prófétálás. De mindez nem segít rajtatok. Ama
napon, amikor a Mester menyegzői vacsorájára csak azokat fogja beengedni, kik
hűséges bajtársai voltak e földön, azt fogja mondani azoknak, kik nem
cselekedték Atyja akaratát: „Sohasem ismertelek titeket; távozzatok tőlem, kik
gonoszságot cselekesztek. Itt van tehát Krisztusnak két mondása, s ezek szinte
mindent magukba foglalnak: „Menjetek be” és „Őrizkedjetek.” Vigyázzatok hogy
ezeknek ne csak hallgatói, hanem cselekvői is legyetek.
I.
Most továbbiakban
a Mester példázatához fordulunk, s megkérlek, figyeljétek meg mindenek előtt a
két házépítőt. Úgy a
bölcs, mint a bolond ember ugyanabba a munkába állt bele, s mindketten,
látszólag, ugyanazt a tervet valósították meg: mert mindketten házépítésbe
fogtak, mindketten haladtak a munkában, s mindketten be is fejezték az építést.
A köztük levő hasonlóság nagyon feltűnő.
Mindketten megértették, mennyire szükséges hajlékot, menedéket készíteni, ahová
menekülhessenek az ömlő záporeső elől. Egyformán kívántak oltalmat találni az
árvíz s a szélvihar elől. Mindketten egyformán belátták, hogy előnyös és jó
házban lakni. – Nos éppen így ebben az időben is. Sokan vannak e gyülekezetben,
kik komolyan felismerték, hogy Megváltóra van szükségük.
Örömmel látom,
hogy ébredés van hallgatóim között, s
bízom abban, hogy ez Isten Szent Lelkének a munkája: s ennek eredményeként
közületek sokan mélyen átérzik, hogy menekülniük kell az eljövendő harag elől.
Most világosan látjátok, hogy bűnbocsánatra, megigazulásra, újjászületésre és
megszentelődésre van szükségetek, s buzgón vágyakoztok is ezekre. Mindezekért
mélyen örvendek és hálás vagyok, de ugyanakkor mélyen aggódom is. Ti mindnyájan
építkezni vágytok, s noha közületek
egyesek bölcsek, mások meg bolondok, e jelen pillanatban semmi különbséget nem
láthatunk bennetek; mert nyilván mindannyian, egyformán meg vagytok győződve az
örök élet fontossága felől, s eljövendő világ iránti jó reménységről.
S a hasonlóság nem
ér ezzel véget, mert a két építő egyformán elszánt és határozott volt is, hogy megnyerje, elérje azt, amire szükségük van
– a házat; s határozottságuk nem csak szavakban állt, hanem tettekben is, mert
mindketten ráadták magukat az építésre, elkezdték
az építést. – Hasonlóképpen történik mi közöttünk is most: sokan, ha rájöttek,
hogy Krisztust meg kell nyerjék, úgy bírni akarják Őt; s ha létezik üdvösség és
örök élet, úgy meg akarják azt találni. Nagyon buzgók, rendkívül buzgók ebben,
s noha egyesek közülük kudarcot fognak vallani, mások meg sikerrel fognak
járni: a mostani megítélés szerint mind egyformák, s egyedül a szívek
vizsgálója képes köztük különbséget tenni.
Szomorúan nézek a
két zarándokra, amint sóvárgó tekintettel Sion felé néznek, s nem tudom
megmondani, melyikük találja meg a mennyei Várost, s melyik fog Felületeshez és
Képmutatóhoz társulni, és elveszni a Sötétség Hegyein. Boldogok vagyunk, ha
megtérésekről, döntésekről hallunk, de sajnos nem mind búza az, ami a
szántóföldön terem, s nem mind arany, ami fénylik. A látszatok lehetnek nagyon
ígéretesek, de a látszat, sok esetben megcsal. Létezhet mély szükségérzet, és
meglehet az erős elhatározás is a szükséges dolog elnyerésére, és mégis, a két
kereső közül az egyik megtalálhatja, a másik viszont elvétheti azt; az egyik
lehet bolond, s a másik bölcs.
E két építő úgy
látszik egyformán jól képzett volt az
építkezésben. Minden további oktatás nélkül mindketten képesek voltak házat
építeni. Nem akadtak rá, hogy valamilyen részről is fennakadás lett volna
azért, mert egy boltívet nem tudtak elkészíteni, vagy egy gerendát
beilleszteni. Nyilván mindketten kiképzett munkások voltak, jól ismerték
szakmájukat. – Hasonló a helyzet sok jelenlevővel is. Elméletileg épp oly jól
ismerik az üdvösség útját, akárcsak mint én. Mégis, ahol az ismeret ugyanaz, a
végső eredmény lehet nagyon eltérő; két ember lehet egyformán jártas a
Szentírásban, s mégis, az egyik lehet bölcs, s a másik bolond.
Mindannyian
tisztában lehetünk, mi a hit, mi a megtérés, mi a Krisztusban való jó
reménység, s mindez csak súlyosbíthatja örökké tartó nyomorúságunkat. Ha
tudjátok ezeket, boldogok lesztek, ha cselekszitek ezeket. Nem az ige hallgatója, hanem annak cselekvője
az, aki boldog. Az ismeret felfuvalkodottá tesz; a szeretet egyedül az, ami
épít.
Szeretteim, nagyon
óhajtom, hogy akik közületek Jézus Krisztusban örök életet kívánnak találni, ne
elégedjenek meg semmivel, ami kevesebb a kegyelemnek a szívekben elvégzett
igazi, mély és isteni munkájánál. Mert nem menthet meg titeket semmiféle tiszta
fejbeli ismeret, semmiféle természetes buzgóság, vagy szándék vagy komoly
vágyódás. Jézus Krisztusban való igazi részesedés nélkül örökre elveszettek
vagytok. „Újjá kell születnetek”; az élő Megváltóval a Szent Lélek által
közösségre kell lépjetek, vele szerves egységben kell éljetek, mert másként
duzzadó reménykedéstek rettenetes pusztulásban fog végződni.
És
ismét: a két építő egyformán kitartóan haladt a munkában, s be is végezték az
építést. A bolond nemcsak elkezdte az építést, hogy aztán félbe hagyja azt,
mivel nem képes azt befejezni, hanem amennyire én látom, az ő háza éppúgy
befejeztetett s tökéletesnek tűnt, mint a másik; s talán még szebbnek is
mutatott. Ha a két épületet szemügyre vettétek volna, tetejétől az aljáig
egyformán jónak találtátok volna, és mégis, volt egy nagy különbség köztük, a
leglényegesebb pontnál. – Éppen így, sajnos, sokan kitartással keresik az üdvösséget
egészen addig, míg azt képzelik, hogy megtalálták azt; éveken át teljes
bizonyossággal hiszek, hogy üdvösségük van; azt kiállják: „Békesség! Békesség!”
s magukat az áldottak közé sorolják, és mégis: egész vallásosságuk mélyen
végzetes tévedés rejlik; minden reménységük hiábavaló, s életük egész munkája
óriási kudarcnak fog bizonyulni.
A két építő nagyon
egyformának látszik e pontig, de a valóság az, hogy kibeszélhetetlen különbség van köztük, úgy munkájukat, mint
jellemüket illetőleg. Az egyik építő bölcs, a másik bolond; az egyik felszínes,
a másik lényegre törő; az egyik látszatnak él, a másik őszinte, komoly. A bölcs
ember munkája becsületesen volt végezve ott is, ahová az ember szemek nem
láthattak; a másik viszont csak a föld feletti résznél végzett jó munkát, a
rejtett részeknél nem volt semmi valóság; és ezért a megfelelő időben az első
építő örvendhetett, amint látta, hogy háza kiállja az ítéletidőt; a másik
viszont házával együtt örök pusztulásba jutott.
II.
Ennyit a két
építőről. Elmélkedjünk most már az ő házaikról.
Az egyik lényeges
különbség a két épület közt valószínűleg az volt, hogy egyikük sokkal hamarabb
felépítette házát, mint a másik. A bölcs embernek sok idejét igénybe vette a
földalatti munka. Lukács tudtunkra adja, hogy mélyre ásott, s kősziklára vetett
fundamentumot. Nos, az a sziklahasítás, az erős gránit vágása, tördelése
bizonyára sok napig, sőt hetekig tartott. A bolond építő viszont nem akart időt
vesztegetni: a fövény lágy volt, s számára megfelelően készen állt; azonnal
neki láthatott a falazásnak, s hamarosan fel is emelte, s tető alá is rakta a
házat. De „hamar munka ritkán jó”, és sokszor „aki lassan jár, messzebb ér”.
A hamis hívők
látszólag gyors lelki növekedésnek indulnak. Tegnap még megtéretlenek voltak,
ma hitre jutnak, holnap tanítani kezdenek, s holnapután már elérik a
tökéletességet. Úgy tűnik, teljes érettséggel születtek, s minden tekintetben
felszerelve, akárcsak Minerva, aki a mese (mítosz) szerint Jupiter agyából
ugrott ki. Egy éjszaka alatt felnőnek, akárcsak a Jónás könyvében említett tök,
de sajnos, egy éjjel alatt el is vesznek.
Nos,
ezzel semmiképp sem akarok kétséget támasztani a hirtelen megtérések
hitelessége felől. Úgy hiszem, hogy
ezek legigazibb megtérési formák közé tartoznak. Látjuk ezt, például, a Pál
apostol esetében is. De mégis, azok között, kik azt vallják, hogy hirtelen
megtérésben volt részük, sajnálatos módon sokan vannak, kik a fent említett
leírásnak felelnek meg, mert az építést nagyon-nagyon elhamarkodva végezték,
túl gyorsan ahhoz, hogy az építmény erős és tartós legyen.
Meglehet, hogy
egyes bűnbánók keservesen azért sírnak, mert a kegyelemben nagyon lassan
haladnak előre. „Hónapok óta keresem Istent imában – szól talán valaki –
összetörten, megalázkodva nyögök hetek óta bűneim terhe alatt, s csak itt-ott
nyertem egy reménysugarat, amikor Isten Lelke által képesíttettem szemeimet a
megfeszített Megváltóra emelni. Most is kevés a vigaszom, de annál több a
kételyem. úgy kívánom, hogy a szeretetnek teljes fénye hassa át szívemet, de a
hajnal oly lassan hasad.” – Nos, barátom, te lassan haladsz az építéssel, de
biztosan; s végül nem lesz okod bánni, amiért oly mélyre ástál. Nem kell majd
bánkódj, hogy több időbe telt míg békességre jutottál, mint kapkodó barátodnak,
ha a te békéd örökké tartó lesz, miközben az ő reménysége felhőként oszlik
szét, mihelyt a szél ráfuvall.
A két ház közül az
egyik, nem kétlem, kevesebb nehézséggel
épült, mint a másik. Kemény sziklákba fundamentumot ásni, amint mondottam,
időbe telik, de úgyszintén nehéz munkát is igényel. A bölcs házépítőnek
bizonyára gyakran meg kellett állnia, hogy verejtékét letörölje homlokáról;
sokszor vonult ágyába kimerülten a napi munka után, s mégis, még egy kő sem
látszott ki a földből. Szomszédja magasan rakta már falait, be is fejezte, már
a tetőzeten dolgozott, mielőtt egy lábnyi magasságra emelkedett volna a bölcs
ember épülete.
„Ó mennyi haszontalan
vesződség, - hallatszott a fövényre építő részéről – annyit kínlódsz ott, és
semmi látszatja nincs. Ide nézz, milyen gyorsan emeltem én e falakat, s mégsem
merülök ki annyira, mint te. Én a dolgokat könnyen veszem; nem zavartatom
magamat a sziklákkal, s mégis, nézd milyen nagyra emeltem házamat, s milyen
szépen néz ki! A te régimódi módszereid értelmetlenek. Annyit csákányolsz és
ásol odalenn, mintha a földet akarnád átlyukasztani. Mért nem használod a józan
eszedet, és haladnál te is, mint én. Hagyd abba sóhajaidat és nyögéseidet, tégy
úgy, mint én: egyszeriből örvendezz! Az aggodalom meg fog téged ölni.” Ilyen
módon az igazán felébredt lelkek sokszor gyalázatot, csúfolást szenvednek a
könnyelműektől.
Az egyik ember,
úgymond, egyet ugrik, s máris békességben van, s üdvbizonyosságával dicsekszik;
hogy bizodalma jó-e vagy sem, nem áll meg, hogy megvizsgálja; túl jól érzi
magát ahhoz, hogy a dolog felől vizsgálódjék. Sorsa jól megy, nagy vagyonból
él, mit számít az, hogy ki a jogos tulajdonos? A vacsora gazdag, mit törődik ő
a menyegzői ruhával!
Ha egy kétely
felmerül, a testi biztonságban élő ember azt nyomban a Sátánnak tulajdonítja, s
elveti; holott saját lelkiismerete s a menny figyelmeztető hangja az, mely arra
inti, hogy vigyázzon, meg ne csalja magát. Sohasem bocsát imát az Úrhoz
őszintén azért, hogy vizsgálja meg szívét és veséjét. Az ilyen ember nem
szereti az önvizsgálatot; s nem szenvedheti, ha azt mondják neki, hogy
megtéréshez méltó gyümölcsöket kell teremnie. Ő a dolgokat könnyen veszi,
találomra, sejtés szerint, elhamarkodottan következtet, s szemeit behunyja a
kedvezőtlen tények előtt. Azt álmodja, hogy gazdag, s mindenben bővőlködik,
miközben mezítelen, szegény, vak és nyomorult. Ó micsoda felébredésben lesz
egykor része!
Komoly
gondolkozású társa azonban, aki vele egy időben ébredt fel lelkileg, sokkal
óvatosabb és bizalmatlanabb önmagával szemben, mint ő; amikor imádkozik, szíve
sóhajt Isten előtt, és sohasem kel fel térdeiről önmagával megelégedve. Hitének
valódisága sem elégíti ki őt oly könnyen, mint a másikat; „Talán”, mondja, „mégis,
meglehet, hogy nem Isten választottainak a hite az.” Önmagát vizsgálgatja, hogy
vajon hitben van-e. Attól retteg, nehogy csak a kegyesség látszatát bírja erő
nélkül. Fél a hamisítástól, utánzatoktól, s tűzben megpróbált aranyat kíván
venni. „Vajon biztos lehetek megtérésem felől”, kérdi, „hogy a bűnt igazán
annak bűnössége miatt útálom, vagy egyszerűen egy-két könnycseppet ejtettem én
is, egy ébredési igehirdetés pillanatnyi érzelmi hatása alatt? Biztos lehetek-e
afelől, hogy új természetet nyertem a Szent Lélek munkája folytán, vagy az
egész csak egy emberi változás?” - Látjátok hát, hogy e második ember lelkét
komolyan vizsgálja, s igyekszik bemenni ama nyugodalomba, attól félve, nehogy
valamiképpen fogyatkozásban lévőnek találtassék. Számos harca, tusakodása,
aggodalma van, szívét állandóan fürkészi, azért mert őszinte, és nagyon fél a
megtévesztéstől. A mennynek országát ő erőszakoskodással veszi be; a kaput
szorosnak találja és az utat keskenynek, s átlátja, hogy az igaz is nehezen
tartatik meg.
Légy
hálás, kedves hallgatóm, ha e második csoportba tartozol, mert ezek Isten igaz
fiai, és a halhatatlanság örökösei. Házad felépítése sokba kerül neked, de az
árat megéri, mert ahhoz méltó is lesz. Ó, őrizkedj a juhok ruhájának
viselésétől, anélkül, hogy a juhok természetével bírj; őrizkedj az „Uram, Uram”
mondogatásától, miközben a bűnnek szolgálsz. Őrizkedj a képzeletbeli,
másodkézből vett vallástól, hogy tapasztalataidat életrajzokból, vagy anyád,
apád kegyességéből merítsd, vagy akár barátaidtól és ismerőseidtől. Bármennyi
szívfájdalomba, vesződségbe és aggodalomba kerüljön is, gondosan vigyázz arra,
hogy biztos fundamentumra építs, s a ház úgy épüljön, hogy kibírja a próbákat,
melyek elkerülhetetlenül el fognak jönni. Szeretném szavaimat könnyekkel fűszerezni,
oly fontosnak, szükségesnek látom e figyelmeztetést, úgy önmagamnak, mint
nektek.
Elgondolom,
hogy bár a bolond építő kevesebb költséggel építette házát, és sokkal
gyorsabban mint a másik, de az idő teltével az ő falai nagyon rosszul néztek ki
a fundamentum hiánya miatt. Mert az olyan falak, melyeknek nincs fundamentumok,
hanem fövényre épülnek, itt-ott folytonosan repedeznek, omladoznak, nagy
romlások keletkeznek rajtuk; csúnya rések tátongnak rajtuk; folyton
javítgatásra szorulnak: hol itt indul meg egy kő, vagy onnan esik ki egy tégla;
folyton tartozást, igazítást igényelnek. Mennyi munkába kerül a kőműveseknek és
mázolóknak, hogy a romlott falat széppé varázsolják, hogy az omladozó ház
kastélyként nézzen ki. És bizonyára, amikor az egyik helyen megtörtént a
helyreigazítás, a másik falon nyomban más baj támadt; mert ilyen alapozással
nagyon nehéz összetartani az épületet; és hosszú távon, úgy hiszem sokkal többe
került a bolond építőnek fenntartani idétlen tákolmányát, mint a bölcsnek
egyszer felépíteni, ki a fundamentum öntésekor, legelőször oly keményen
dolgozott.
Jól
jegyezzétek meg: a pusztán formális vallásosság és képmutató kegyesség
fenntartása végül nagyon nehéz lehet. Az embernek sok erőfeszítésébe kerül,
hogy hírnevét megőrizze, folyton új meg új hazugságokkal foltozva azt. Olykor
az újjá nem született ember fékezhetetlen természete vadul kitör; s a
nyomorúságok alatt nehéz megnyugvást színlelnie; emellett le nem győzött testi
vágyai uralomra törnek, szívében helyet igényelnek, s a bűn elrejtésén nagy
rafináltsággal kell dolgoznia. Az imádsági formula unalmassá válik, a vallásos
cselekedetek terhessé válnak, s eközben külső élete késhegyen áll: folyton a
leleplezéstől retteg. Így, vagy úgy állandóan remeg, akárcsak egy körözött
bűnöző fél, nehogy a rendőrség rátaláljon. Minden szélfúvás lakását
összeomlással fenyegeti. Félig-meddig már bánja, mért is nem vette a fáradságot
annak idején, hogy kősziklába ásson fundamentumot; de kétségbeesett döntéssel
elhessegeti magától az ilyen lelkiismereti hangokat, s nem tűri, hogy valaki is
feddést emeljen ellene.
Ó,
kedves igehallgató, győződj meg afelől, hogy az igazság, végül is a legolcsóbb
és a legérdemesebb, hosszú távon nézve. Aranyozott bűneid, színlelt
kegyességed, képmutatásod hamarosan kimerítenek, ezzel szemben a valóság
költségmentesen élvezetedre szolgál, s ékesíti életedet. Még ha csak e földi
életet nézzük is, sokkal nehezebb a színlelést fenntartani, mint a valóságot; s
végül is Isten mögötted van, ki minden valótlanságot utál. Esdve kérlek,
őrizkedjetek attól, hogy falaitokat rögtönzött habarccsal mázoljátok, nehogy
azt tapasztaljátok, hogy nemcsak nagy zuhanással fog leomlani, amikor leginkább
szükségetek lesz az oltalmára, hanem már most is, riasztó jeleit adja az
omlásnak.
Minél magasabbra emelte a bolond a házát,
annál nehezebben tudta azt rendbe tartani, mert természetes, hogy minden
sor tégla csak súlyosabbá tette a falat, s ennek következtében a fövény folyton
engedett alatta. Minél közelebb emelkedett a mennyhez az építő, annál közelebb
hozta a saját romlását. Egy olyan személy, kinek célja csupán annyi, hogy
tisztességes embernek láttassák, s ezért jár az imaházba, sikerrel fenntarthat
egy ily alacsony falat még fundamentum nélkül is; egy másik ki világias
egyházhoz szegődik – oly egyházhoz, mely nem követel tagjaitól tisztaságot –
úgyszintén könnyűszerrel megállhat. Ámde ha Jézus Krisztusnak egy olyan
gyülekezetéhez szegődik, mely gondosan igyekszik, fenntartani tagjai közt a tisztaságot, úgy nem lesz könnyű neki
felmutatni azt a mércét, melyet követelnek tőle.
Tegyük fel, hogy
még tovább jut és diakónus, vagy gyülekezeti vén lesz belőle, de mivel nincs
benne a kegyelem ereje, nagyratörése nagyon sokba fog neki kerülni – mert sok
embernek a szeme függ rajta, és sokat követelnek tőle. Most nyilvános imát kell
mondania, aztán oktatást ad a hit iránt érdeklődőknek, s micsoda szorultságba s
zavarba kerül szegény ember, hiszen folyton saját szájával mondja ki maga
felett az az ítéletet. „Hiszen – mondja
szívében -, én ezen dolgokról semmit sem tudok saját lelki tapasztalatom
szerint, s mégis, úgy kell szóljak és cselekedjek, mintha Istentől tanított
lennék.”
Ha prédikátor
lesz, még nyomorúságosabb és sajnálatra méltóbb helyzetbe jut; micsoda kemény
munka lesz akkor fenntartani a jellemet! Amikor az épület egyre magasabbra
emelkedik egy ilyen gyenge alapon, végül olyan ferde lesz, mint a Pisai torony;
de ellentétben ez egyetlenszerű épülettel, nem fog megállni, hanem nagy
robajjal, veszéllyel teljes ledőléssel fenyeget. Olykor-olykor egy-egy része a
háznak máris leomlik, s annak helyreállítása csak elősegíti a végső
katasztrófát. Így tehát, kedves igehallgatók, minél lelkibb célra törtök, s
minél hasznosabbak kívántok lenni, annál rosszabb nektek, ha nem jó
fundamentumon kezditek, nem igaz őszinteségben, s valódi hitben. Oly rettenetes
a beteges vallás átka, hogy minél előbbre juttok benne, annál rosszabbá válik.
A
fő különbség tehát a két ház között nem a repedésekben s ezek helyrehozatalában
volt, sem az építkezés olcsó vagy gyors kivételezésében, hanem mélyen, a szem
elől elrejtve, a föld alatt rejlett. Minden a fundamentumon dőlt el. Mily sokan
vannak, akik úgy vélik, hogy ha egy dolog a szem elől el van rejtve, az
úgyszintén lényegtelen is, és nem kell törődni vele. Kit gondolsz, hogy leás,
és megnézi, milyen fundamentumot ástál? „Nos hát” – mondja az ember, - „nem
látom értelmét annak, hogy felettébb pontos legyek; és nem hiszem, hogy ennyire
szőrszálhasogatónak kell lenni. Amit senki sem lát, az nem jelentős dolog.”
Sokan vannak, akik helyeslően aláírják ez istentelen dalt:
„A hit és kegyelem
után
csak fusson a sok
bolond kegyes.
Nem tévedhet az
olyan útján
kinek élete
erkölcsös, helyes.”
„Dobj egy húsz shillingest a
perselybe, végy részt az istentiszteleten, úrvacsorázz, légy jótékony, mond el
imádságaidat, és ne törődj semmi többel!” – ez a népszerű szólásmód. – „Mi
értelme van, hogy felettébb emészd a szívedet? Hisz az egész átláthatatlan
értelmetlenség. Mi jelentősége lehet annak?” - Nos a bolond házépítő ilyen gondolatokkal
vigasztalta magát, s bizonyára gúnyosan legyintett a bölcs házépítő felett,
mint szegény fanatikuson, ki felettébb igaz és búskomor.
Az embereknél
minden a külső látszaton múlik, de nem az Istennél. A lényeges különbséget
Isten igaz gyermeke és az üres hitvalló között nem lehet gyorsan felfedezni,
olykor még lelki emberek előtt is rejtve van: de az Úr jól látja. Van egy
rejtélyes titka a hitéletnek, amit az Úr nagyra értékel; „mert Ő ismeri az
övéit.” Ő különbséget tesz az értékes és hitvány között. Félreállítja a
képmutatókat, mint salakot, de azt nem engedi hogy egy őszinte szív is
elvesszen.
Mi
tehát ez a lényeges dolog? Válasszon a következő: Kedves igehallgató, ha
sziklára akarsz építeni, legyen gondod rá, hogy bűneidet igazán átérezd. Nem azt mondom, hogy egyszerűen
bűntudatodból áll a Krisztushoz való előkészület, s hogy az embereket vissza
kell tartanunk az evangéliumtól addig, míg át nem érzik bűneiket; de úgy
hiszem, hogy ahol Jézusban vetett igaz hit van, ott ez mindig a bűn iránti mély
utálattal együtt jelentkezik. A töredelmesség nélküli hit halott és értéktelen
hit. Amikor olyan hívőkkel találkozok, akik könnyelműen beszélnek a bűnről, s
könnyen veszik a bűnt, bizonyosan tudom, hogy fundamentum nélkül építettek. Ha
valaha is érezték volna lelkükben a Léleknek bűnt leplező, sebző és öldöklő
kardját, úgy menekülnének a bűntől, mint egy medvétől vagy oroszlántól.
A valóban
bűnbocsánatot nyert bűnösök rettegnek és őrizkednek mindattól, ami gonosznak
látszik, akárcsak a gyermek, ki megégette az ujját, fél a tűztől. A felszínes
megtérés mindig könnyelmű élethez vezet. Az a hit, mely sohasem volt
megtéréssel, bűnbánattal beágyazva, sohasem fogja a szentség virágait
megteremni. Imádkozz komolyan megtört szívért. Jól jegyezd meg, Isten előtt a töredelmes
lélek az, ami kedves. Ne hidd, hogy lehet okod az örvendezésre, ha sohasem
láttál okot a sírásra. A megígért vigasz csak azoknak van biztosítva, kik
sírnak. (Mt 5,4).
Továbbá,
vigyázz, hogy hited valódi legyen.
Sok dolog, amit az emberek hitnek neveznek, nem Isten választottainak, értékes,
drága hite. A Jézus Krisztusban való őszinte bizalom ezer féle módon hamisítva
van, és gyakran oly pontosan van imitálva, hogy csak szigorú önvizsgálattal
fedezheted fel a csalást. Teljesen rá kell épülj Krisztusra, a Sziklára;
teljesen tőle kell függj; minden reményed és bizalmad benne kell legyen. Ha
teljes szívvel hiszel, s nem csak névlegesen, úgy biztonságban vagy, de másképp
nem. Megtérésed igaz, és hited valódi kell legyen, vagy másként bolond házépítő
vagy.
Továbbá,
igyekezzetek, törekedjetek arra, hogy az isteni
igazság tapasztalatilag bevésődjék szívetekbe. Könyörögjetek, hogy Isten
égesse azt lényetekbe. Miért van az, hogy az emberek oly könnyen feladják a
kegyelem tanait, ha a szabad akarat egy ékesszóló ügyvédére akadnak? Miért van,
hogy lemondanak az igazhitű, ősi hitvallásról, ha olyan elegáns érvelőkre
találnak, kik azzal mernek ellentmondani? – Azért, mert sohasem fogadták be az
Igét a Szent Lélek erejében úgy, hogy az szívűkben megpecsételtessék.
Én rettegek
gyülekezeteink miatt, most, hogy a hamis tanítások feltámadnak, mert attól
félek, hogy sokan nincsenek meggyökerezve az igazságban. Könyörgök értetek az
Úrhoz, drága báránykáim, hogy megismerjétek az igazságot, s maga az Úr tanítson
meg arra titeket, mert akkor sohasem fogtok félrevezettetni. A tolvajok és
rablók jönni fognak, de ti, mint Krisztus nyája, ne hallgassatok rájuk. Egy
dolog az, hogy egy jól megfogalmazott hitvallással rendelkezzetek, s teljesen
más dolog, hogy az igazság szívetek tábláira legyen bevésve. Sokan elbuknak
itt, mivel tapasztalatilag sohasem sajátították el az igazságot.
Könyörögjetek,
továbbá, hogy hitetek személyes
szentséget eredményezzen bennetek. Ne gondoljátok magatokról, hogy
megszabadultatok a bűnből, ha még mindig bűnben éltek. Ha gyönyörűséget
találtok a testi kívánságokban, nem vagytok Isten gyermekei. Ha részegségre
adjátok magatokat – és jegyezzétek meg, sok úgynevezett hívő így tesz, csak
otthon isznak, s nem láthatók az utcákon, - ha így tesztek, miként lehet
bennetek az Istentől nyert új élet kegyelme? Ha könnyelmű zenékben
gyönyörködtök, s hiábavaló szórakozóhelyeket látogattok, fogyatkozásotok máris
nyilvánvaló, nem kell hosszasan mérlegeljétek magatokat. Ha meg lennétek újulva
elmétek lelke szerint, úgy többé nem szeretnétek ezeket a dolgokat, szívetekben
angyali tisztaságra vágynátok. Szívetekbe újjászületett természet kell
plántáltassék, s ahol ez nem tükröződik a szent életvitelben, úgy építhettek
bármilyen magasra, s dicsekedhettek akármilyen hangosan épületetekkel, nem más
az végül is, mint egy nyomorult kunyhó s az utolsó nagy orkán le fogja dönteni.
A
mélység hiánya, az őszinteség hiánya, a valódi kegyesség hiánya – ezek a mi
korunk nagy hiányai. Az Istenre való figyelés hiánya a vallásban; a saját
lelkünkkel való őszinte bánásmód hiánya; szívünk vizsgálását elhanyagolása; a
sebészkés használatának mellőzése; az Isten által adott kitételek könnyelműen
vétele, melyeket ő a bűn leleplezésére meghatározott; a Krisztusból való élés
felőli könnyelmű gondolkozás; a felőle való túl sok olvasás, beszélés, de kevés
táplálkozás az ő testéből, és véréből, az ő szava szerint – ezek az okai az
ingadozó hívőségnek s az alaptalan reményeknek.
Ekként
megpróbáltam e példázatot feltárni: s célom semmiképpen sem az volt, hogy
valamely őszinte lelket elbátortalanítsak; szándékom csak az, hogy lelketekre
kössem: „Igyekezzetek elhívatástokat és kiválasztástokat erőssé tenni.
Építsetek Krisztus szeretetére; őszintén kívánjátok a Szent Lélek munkáját, és
meg ne csaljátok magatokat.
III.
Most tovább
megyünk, és harmadszor szólunk a közös megpróbáltatásról, mely mindkét házra
eljött. Akár igazi a
hited, akár nem, próbának lesz kitéve; legyen polyva, vagy búza, a nagy Rosta
működésbe lép, és mindazokat megpróbálja, akik a szérűn vannak. Ha Istennel van
ügyed, úgy „megemésztő tűzzel” lesz dolgod. Legyél akár valódi, avagy csak
névleges keresztyén, ha közel jöttél Krisztushoz, ő meg fog próbálni téged,
amint próbálják az ezüstöt. Az ítéletnek az Isten házán kell elkezdődnie, s ha
te Isten házába merészelsz jönni, az ítélet rajtad fog elkezdődni.
Csak mellékesen,
hadd jegyezzük meg, hogy ha ilyen próbák várnak azokra, kik keresztyéneknek
vallják magukat, úgy mi lesz veletek, kik magatokat nem valljátok keresztyéneknek?
Ha az igaz nehezen tarttatik meg, mi lesz az istentelenekkel és gonoszokkal? Ha
az ítélet az Isten házán kezdődik el, mi lesz azoknak végük, akik nem hisznek?
Borzasztó gondolat! De térjünk vissza. A próbák eljönnek a hitvallókra akár
valódiak, akár képmutatók legyenek azok.
Ha nem tévedek, az
igei hivatkozás az esőre, árvízre és szélre azt jelzi, hogy e próbatételek
legalább három csoportba sorolhatók. Az eső a fentről való nyomorúságokat
jelzi. Isten csapásokat fog rátok bocsátani, mint záporesőt; megpróbáltatások
fognak jönni, olyan sok számban, mint a harmat cseppjei. Más emberekhez
hasonlóan, a ti testetek is beteg lesz; vagy ha nem, úgy nehézségek fogják érni
házatokat, családjaitokat; gyermekeitek, szeretteitek meg fognak halni; vagy a
gazdagság szárnyakat növeszt és elszáll, mint a sas az ég felé. Isten keze
által meg kell próbáltassatok; s ha nem Krisztusra támaszkodtok, nem lesztek
képesek elviselni őket. Ha igaz hit által nem vagytok egyesülve Jézus
Krisztussal, úgy már Isten esője is túl sok lesz számotokra.
De úgyszintén
próbatételek támadnak majd a földből is – „eljön az árvíz”. A régebbi időben az
üldözések áradata sokkal rettenetesebb volt, mint most, de az üldöztetés ma is érezhető; s ha hívő
vagy, egy bizonyos mértékét el kell viseld ennek. Kegyetlen gúnyolódások érik
ma is Isten népét. A világ ma sem szereti jobban az igaz egyházat, mint a
múltban. Kész vagy-e elviselni a gyalázatot és a bántalmat Jézusért? Csakis
úgy, hogyha erősen meg vagy alapozva és gyökerezve Krisztusban. A kísértések és
üldöztetések idején a köves földben levő gyökértelen növények elszáradnak. Jól
gondold meg ezt.
Aztán jönni fognak
titokzatos próbatételek, melyeket „a szelek” által jelöl igénk. A levegőbeli
hatalmasságok fejedelme rád fog támadni, istenkáromló sugallataival, rettenetes
kísértéseivel, vagy körmönfont vádjaival. Ő jól tudja miként borítsa az ember
lelkére a kétségbeesés felhőjét; képes megtámadni a háznak mind a négy sarkát
egyszerre az ő titokzatos működése folytán; különféle módokon tud minket
kísérteni egyidejűleg s jól érti, tudja, miként vonjon saját bölcsességünk
végpontjára. Jaj neked, ha nincs más egyebed, amihez ragaszkodj, csak a puszta
fövény–hitvallás! Ahol erős a fundamentum, ott a próbák nem árthatnak, de ahol
nincs szilárd alap, pusztulásba döntik az ember hitét.
Gyakran már ebben
az életben romlásba dönti az ember hitét. Mily sokan vannak, kik elvesztik
vallásukat, kegyességüket mindenki szeme láttára. Simulékony és Keresztyén mindketten a mennyei Város felé tartottak,
mindketten az arany koronára óhajtoztak; de mind a ketten beleestek Csüggedés
mocsarába, és akkor, amint az egyik azon küzdött hogy a saját otthona felöli
partra kivergődjön s visszatérjen Pusztulás Városába, miközben a másik teljes
erővel, férfiasan harcolt, hogy elérje a Mennyei Város felőli partot: a
különbség a bölcs és a bolond vándor között nyilvánvalóvá lett.
Amint a
keresztyének előrehaladnak, a próbatételek más módjaival fognak szembesülni. A kétkedések gyakran kikezdik a
keresztyéneket. Azokat a kétkedéseket értem, melyek a hit lényeges tételeit
érintik, s annak összes alaptanításait. S akik nincsenek jól megalapozva a
Sziklán, könnyen elhajlanak a hitetlenségre. A hitetlenség korát éljük (a
hittől való elpártolás korát), de akik az igazság személyes megtapasztalása
által a Sziklán állnak, azok meg nem rendülnek (mozdíthatalanok).
Egyszer egy néger
azt hallotta egyik barátjától, hogy vannak emberek, kik azt állítják, hogy a
Biblia nem igaz. Nos, a mi szegény barátunk sohasem gondolta, hogy bárki is
kételkedhetne a Biblia felől; de gyors módon a következőképpen vágta ki magát
az új nehézségből: „Az a könyv ne lenne igaz?! De hiszen én hazavittem a
házamba, s leültem, és olvastam, és szívemet megnevetette! Hát hogy hazudhat az
a könyv, mely szívembe örömet hozott?! Iszákos voltam, tolvaj és csaló, s az a
könyv beszélt hozzám, és új emberré tett – az a könyv nem hazudik.” Bizonyára
ez a legjobb bizonyíték a világon az ige mellett, legalább is az ember saját
szívének, ha nem is másiknak. Mi, akik tapasztaltuk, hogy szívünk gerjedezett
és szent örömtől nevetett Isten beszédére, minket nem tudnak kinevettetni a mi
hitünkből. Mi az igéből éltünk, s annak igaz voltát tapasztalatból ismerjük, s
ezért minden támadással szemben sértetlenek vagyunk; miközben azok kik idegenek
az ilyen tapasztalattól, lebuknak.
Ahol
a szív igazán meggyökerezett az igazságban, úgy fogjátok találni, hogy a tévtanítások éppúgy mint a kételkedések
nem vehetnek erőt rajta. Az egészséges, józan keresztyén olyan, mint a kő,
melyet ha a hamis tanítások tavába dobnak, mégha kívül be is nedvesedik tőle,
nem fogadja azt egyáltalán magába; miközben a beteges hitvalló a szivacshoz
hasonlít, s mohón magába szívja az egészet s magába is tartja amit felszedett.
Mily
sokan vannak, akik világiasság által
próbáltatnak meg; s ha vallásuk csak színlelés, a világiasság gyorsan megeszi a
szívüket, akárcsak a moly a ruhát; s hirtelen olyanná válnak, mint a többi
világi emberek! Ha azonban a keresztyén szíve Istennel rendben van, úgy
tisztán, Isten számára elkülönülten jön ki abból, s az élet kérdése, büszkesége
nem ejti rabul.
A
visszaesések esetén, ahol a szívnek
helyes kapcsolata van Istennel, a visszaesett hívő hamarosan helyreállíttatik,
de ahol a szív romlott, a bukott hívő állapota egyre rosszabb lesz. Mélyen
érintett engem két embernek a története, kik lelki tanácsadásban foglalatoskodtak,
de akik valami miatt összekülönböztek; s egy testvérük, akinek fájt, hogy
Istennek e két szolgája meghasonlásban van egymással, elment, hogy kibékítse
őket egymással. Elment az elsőhöz, s azt mondta, „János, nagy fájdalommal
vettem tudomásul, hogy te és Jakab veszekedtetek. Ez nagyon szomorú dolog és
nagy gyalázatot hoz Isten gyülekezetére.” „Ó” – mondta János, „én is nagyon
bánom, s leginkább az bánt, hogy egyedül én voltam ennek az oka. Csak azért
történt, mert keserűen, indulatosan szóltam; én haragítottam meg Jakabot.” „Ó,
ó – mondta a jó ember „akkor hamarosan rendbe hozzuk e nehézséget”, s nyomban
elment Jakabhoz. „Jakab, nekem nagyon fáj, hogy te és János nem egyeztek.”
„Igen” – mondta az „szomorú dolog, hogy nem egyezünk, egyetértésben kellene lennünk,
hisz testvérek vagyunk; de ami leginkább fáj nekem az, hogy az egész az én
hibámból történt. Ha nem említettem volna egy kis szót, amit János mondott, úgy
elsimult volna a vita.” Nos, amint sejtitek a dolog, amint sejtitek, hamarosan
rendbejött. Bizonyára látjátok, hogy szívük mélyén igaz barátság volt kettejük
között, s ezért a kis problémán hamar túltehettek. És éppen így, ahol igaz
egység létezik Isten és a lélek között, a visszaesett lélek hamarosan
helyreállíttatik.
IV.
Végül, miután
említést tettünk a közös próbatételekről s az ezek által kiváltott hatásokról
ebben az életben, hadd emlékeztesselek titeket e próbatételek különböző
eredményeire az eljövendő
életre vonatkozóan.
Az
egyik esetben az eső erőteljesen zuhogott, s a házat elmosással fenyegette; de
az sziklára épült, és így nem csak a ház állt szilárdan, hanem a benne levő
ember is nagy biztonságban volt. Hallhatta, amint a fellegszakadás és a jégeső
csapdosta a házfedelet, de nyugodtan ülve énekelhetett. Amikor a vihar megrázta
az ablakot, csak még boldogabb lehetett, meggondolva, milyen jó oltalmat
biztosít a háza. Aztán jött az árvíz. Ha tehette volna, kimosta s elvitte volna
a fundamentumot, de a gránitsziklával szemben tehetetlen volt; s bár az orkán
üdvöltött a ház körül, de az épületben minden kő erős kötésben szilárdan állt,
s mintegy vaskapoccsal kapaszkodott az ősi sziklába, s ezért az ember
biztonságban, boldogan volt odabenn, s mindenekfelett hálás volt, hogy ilyen
fundamentumra építhetett. Hálatelt szívvel énekelhette:
„Ha
Isten békéje lakja szívemet
Úgy
dúlhat vihar ellenem.”
A keresztyén
békességben pihen, nyugszik Krisztusban. A bajok jönnek egymásután, de nem
képesek őt eltántorítani, hanem csak még édesebbé teszik számára azt a
reménységet, melyet Krisztus Jézusra alapozott. S amikor végül elérkezik a
halál, az a rettenetes árvíz, mely minden mozdítható dolgot aláás, a bölcs
házépítő reménységét rendíthetetlennek fogja találni. Ő Krisztus végbevitt
váltságművében nyugszik; a halál nem változtathat azon. Ő egy hűséges Istenben hisz;
s a halál nem befolyásolja ezt. Ő egy Isten által megerősített, megpecsételt
örökérvényű szövetségben hisz. Megragadja a változhatatlan Isten ígéreteit,
melyek mind a Megváltó vérével vannak megpecsételve; a halál nem változtathat
ezeken.
S
amikor az utolsó nagy trombitaszó zeng, s amikor amaz utolsó tűzpróba Isten
trónjától elérkezik, mely minden ember munkájának minőségét megpróbálja, az az
ember aki igaz őszinteséggel és valódi tapasztalattal megragadta Krisztust, nem
remeg meg attól a rettenetes órától sem. Mit számít, hogy a harsona rendkívül
erősen, hosszan zeng, s a halottak feltámadnak, s az angyalok a nagy fehér
királyi trón köré gyülekeznek, s az egek erősségei megrendülnek, s a föld s az
elemek izzó hőségben elolvadnak!? – Isten embere érzi, hogy a Szikla, melyre
épített sohasem hagyhatja őt cserben, s a reménység, melyet a kegyelem adott
részére sohasem inoghat meg. Mindezek között az üdvösség mosolya deríti arcát.
De
nézd csak a másik ember helyzetét aki a fövényre épített. Nehezen tudta
elviselni ez élet nehézségeit, majdnem összedőlt a közönséges kísértések,
próbák alatt; az üldöztetések idején köpönyegforgató volt; de most még
keményebb próbák várnak rá. - Egyes képmutatók életük utolsó pillanatáig hamis
reményük párnáin pihentek s talán sohasem vették tudomásul ez életben, hogy
elveszettek, mígnem tulajdon bőrükön nem tapasztalták azt. Hasonlóan a
dúsgazdaghoz, kiről az van megírva, hogy „a pokolban nyitotta fel az ő szemeit,
kínokban lévén.” Sohasem emelte fel a valóságra szemeit azelőtt; sohasem
döbbent rá helyzetére míg ténylegesen nem tapasztalta annak minden
nyomorúságát. - De a legtöbb ember, ki az evangéliumot hallgatja, és felveszi a
keresztyén hitvallást, a halál órájában rádöbben, ha öncsalásban élt addig. És
rettenetes dolog lesz felfedezni ezt akkor, amikor a fájdalmak a legélesebbek s
az elválás a legkeserűbb.
Ó, kedves barátom,
ha eddig tévedésben voltál, bárcsak rádöbbennél most, és nem a halálos ágyadon.
Bárcsak így imádkoznál: „Uram, mutasd meg nekem állapotom veszélyes, romlott
voltát. Ha eddigi keresztyénségem öncsalás volt, ó, ne engedd, hogy e rothadt
dolgot tovább építsem és szépítgessem, hanem segíts helyesen építkezni az örök
sziklára.” Így könyörögj, kérlek.
Jól jegyezd meg,
ha a halál nem tanít meg a helyzeteddel kapcsolatos teljes igazságra, az ítélet
bizonyosan meg fogja tenni. Ott nem lesz már tévedés és több melléfogás; de nem
lesz többé lehetőség a megtérésre. - Ez összedőlt ház többé sohasem épült fel.
A teljes romlásból nem volt kimenekedés. Kárhozat, romlás, örök veszedelem –
ebből nincs többé szabadulás. Aki egyszer elveszett, az örökre el van veszve.
Ó,
kedves igehallgató, intelek téged, ha az a neved, hogy élsz, de halott vagy,
támadj fel a halálból, s Krisztus életet fog neked adni. Kérlek téged, ha
kereső lélek vagy, ne ölts magadra üres reményeket, s hiú bizakodásokat.
Szerezz igazságot, és el ne adj. Ragadd meg az örök életet. Keresd az igaz
Megváltót, s ne elégedj meg egyébbel, míg Őt nem bírod; mert ha elveszel,
romlásod rettenetes lesz. –
Ó, az a tó! a
tűznek tava! Olvastátok-e már ezeket az igéket: „A tűznek tavába vetteték, ami
a második halál”? A tűznek tava! S a
lelkek abba vettetnek! Rettenetes kép! „Ó, - mondja valaki – ez csak metafora!”
Igen, jól tudom, s a metafora (hasonlat) csak árnyéka a valóságnak. Nos, ha az
árnyék tüzes tó, mi lehet akkor a valóság?! Ha nehezen tudjuk elviselni a
gondolatát „a férgeknek, melyek soha meg nem halnak”, s a „tűznek, mely soha
meg nem emésztetik”, s a tónak, melynek kénköves, tüzes hullámai
csillapíthatatlanul, örök reménytelenségben hányják a lelkeket: úgy mi lehet a
pokol maga a puszta valóságban! A Szentírás leírásai végül is a mi
tudatlanságunk szintjéhez igazodnak, csak részben fedve fel a mélységes
titkokat; de ha ezek oly rettenetesek, úgy milyennek kell lennie a valóságnak?!
Kedves hallgatóim,
ne ingereljétek, ne kísértsétek a ti Isteneteket, ne legyetek közömbösek a nagy
üdvösség iránt, mert ha így tesztek, nem menekedtek meg. Ne űzzetek játékot
lelketekkel, ne legyetek fejetlenek és gondatlanok az öröklét valóságaival
szemben; hanem most, ép most e pillanatban, bárcsak Isten meghallaná imáitokat,
amint szívetek legmélyéből felé bocsátjátok; s adjátok át magatokat neki, hogy
igazán megmosson a drága vérben, s hatékonyan üdvözítsen Azáltal, akiben
lakozik az igazságnak és a kegyelemnek teljessége. ÁMEN.