5.
A VIGASZTALÓ
C. H. Spurgeon
igehirdetése
Elhangzott
Londonban, 1855 január 21.-én
a
New Park Street baptista imaházban
„Ama vigasztaló
pedig, a Szent Lélek, akit az én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít
majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, amiket mondottam néktek.“ -
János ev. 14,26
A boldog agg Simeon
Izráel vigasztalásának nevezte Jézust; és valóban az volt. - Testetöltése előtt
neve ‘Hajnalcsillag’ volt; örömöt jelentett a sötétségben, s előre hirdette a
nap fölkeltét. Miként a magányos várfalon sétáló őrszem észreveszi ama legfényesebb
csillagot, s örömmel üdvözli, mint a hajnal hirnökét, - oly reményteljesen,
szívrepesve néztek feléje az Ószövetség szentjei. - Míg a földön élt, ő volt
mindazok vigasztalója, kik abban a kiváltságban részesedtek, hogy társaságában
éljenek. Elképzelhetjük, mily gyorsan siettek a tanítványok Jézushoz, hogy
elmondják neki bánatukat, s mily édesen szólt hozzájuk; beszédével, szavainak
páratlan csengésével úgy megvigasztalta őket, hogy minden félelmük elszállt.
Mint gyermekek Atyjukhoz, úgy folyamodtak Hozzá, és feltárták előtte minden
szükségüket, minden óhajukat, minden szomorúságukat, minden gyötrődésüket. És
Őnála, mint bölcs orvosnál, minden sebre volt balzsam; szívélyes vigaszával enyhítette minden
gondjukat. S mily készséggel alkalmazta isteni gyógyszerét nyomorúságuk lázának
csillapítására! Ó, mily jó lett volna akkor, Krisztussal élni! Bizonyára
szomorúságaink álarcos örömök lettek volna akkor, hisz rendelkezésünkre állt
volna a nagy lehetőség: Jézushoz vinni
azokat, hogy elvegye őket. Némelyek közülünk talán így szólnak szívükben: Ó,
bárcsak adta volna Isten, hogy fáradt fejünket Jézus fejére hajtsuk. Bárcsak
abban a boldog korban születtünk volna, hogy hallhattuk volna kedves hangját,
láthattuk volna kedves tekintetét, mikor ezt mondta: „Jöjjetek énhozzám, kik
megfáradtatok!“
De most közel állt a
halálhoz. A nagy próféciáknak be kellett teljesedniük, a nagy célok meg kellett
valósuljanak, és ezért Jézusnak el kellett mennie. Neki szenvednie kellett,
hogy engesztelést szerezzen bűneinkért. A földben kellett szunnyadjon egy
ideig, hogy beillatosítsa a sírgödröt,
hogy az ne legyen számunkra többé irtózatos. Fel kellett támadnia, hogy mi, kik
egy napon meghalunk a Krisztusban, feltámadhassunk majd először, és dicsőséges
testben együtt legyünk Vele. És fel kellett mennie a mennybe, hogy foglyokat
vigyen fogva; hogy láncraverje a pokol démonait; hogy diadal
szekerének-kerekeivel összezúzza, és a mennyei csúcsra vonja őket, hogy
másodszor is éreztesse velük az ő jobb keze által aratott győzelmet, midőn
letaszítja őket a menny oromzatáról a feneketlen mélységbe... „Jobb néktek,
hogy én elmenjek, - mondta Jézus, - mert ha el nem megyek, a Vigasztaló nem jön
el hozzátok.“ Jézusnak el kell mennie! Sírjatok, tanítványok! Jézus eltávozik
tőletek. Sírjatok ti, kik vigasztaló nélkül maradtok. De halljátok csak, mily
kedvesen mondja Jézus: „Nem hagylak titeket vigasztaló nélkül; Kérni fogom az
Atyát, és ő más vigasztalót küld néktek, és veletek marad mindörökké“. Nem
akarta egyedül hagyni az a kicsiny nyájat a pusztában; nem lett hűtlenné
gyermekeihez és nem hagyta őket árvákul. Noha óriási küldetésben volt, mellyel
teljesen el volt foglalva szíve és keze; noha oly sok tennivalója volt, hogy
azt gondolnánk, még az ő gigászi értelme is túlterheltetett; és noha oly sok
szenvedés várt rá, hogy úgy vélnénk, lelkének összes gondolatai azokra a
szenvedésekre összpontosultak, melyeket el kellett viselnie: mégis, nem úgy
volt. Mielőtt eltávozott volna, a vigasztalás megnyugtató igéit adta; az
irgalmas samaritánushoz hasonlóan, olajat és bort töltött sebeikbe. És látjuk,
mi az, amit ígért: „Más vigasztalót fogok küldeni nektek, - valakit, aki épp olyan lesz, mint én voltam,
sőt, még több; ki megvigasztal titeket szomorúságaitokban, eltávolítja
kételyeiteket, enyhet ad a megpróbáltatásokban, és mint az én helyettesem e földön, azt fogja tenni, amit én is
tettem volna, ha veletek maradtam volna“.
Mielőtt a Szentlélekről,
mint Vigasztalóról szólnék, néhány szóban említést kell tennem arról, hogyan
adják vissza különböző fordítások ezt a szót, mely a mi fordításunkban
Vigasztaló-ként szerepel. A romai katolikus fordítás lefordítlanul hagyva,
Parakletosnak nevezi: „De a Paraklétos, aki a Szentlélek, akit az én nevemben küld
az Atya, az mindenre megtanít majd titeket.“ Ez az eredeti görög szó, és néhány
más jelentése is van a Vigasztaló mellett. Néha figyelmeztető, intő személyt
jelent, vagy oktatót, nevelőt. „Más figyelmeztetőt küldök néktek, más Tanítót“.
Gyakorta jelent Ügyvédet, pártfogót, szószólót is. De a legáltalánosabb
jelentése az, ami előttünk van: „Más Vigasztalót
küldök néktek“. Azonban nem mehetünk el a másik két értelmezés mellett sem
anélkül, hogy ne szólnánk róluk valamit.
„Más tanítót fogok küldeni nektek“. Jézus
Krisztus volt a szentek hivatalos tanítója földi szolgálata idején. Senkit sem
neveztek őt Rabbinak, csak egyedül Jézust. Nem ültek más tanítók lábainál, hogy
tanításukat hallgassák, hanem Annak ajkai által voltak tanítva, akiről méltán
mondták: „soha ember még így nem szólott, mint ez az ember“. „És most, - így
szól - amikor elmegyek, hol találtok csalhatatlan tanítót? Állítsak fel néktek
egy pápát Rómában, hogy hozzá menjetek, és ő legyen néktek tévedhetetlen
Mesteretek? Az egyházi zsinatokat adjam néktek, hogy azok döntsenek a bonyolult
hitelvi kérdésekben?“ Nem, Krisztus nem mondott semmi ilyesmit. „Én vagyok a
tévedhetetlen Paraklétos, vagy Tanító, és amikor én elmegyek, egy más tanítót
küldök nektek; Ő lesz az a személy, ki megmagyarázza az Írásokat; Ő lesz az
Istentől rendelt hiteles irányadó, ki minden sötét dolgot megvilágosít, ki
feltárja a titkokat, ki felfed minden homályos kijelentést, és megérteti
veletek azt, minek értésére sohasem jutnátok el, ha nem lennétek az Ő befolyása
alatt.“ És szeretteim, a hit dolgaiban egy ember sem tanulhat meg semmit
helyesen, ha nincs e Lélektől tanítva. Tanulhatod a kiválasztás tanát, és
tudhatod, úgy, hogy elkárhozol általa, ha nem a Szentlélektől vagy tanítva;
mert ismerek némelyeket, kik megtanulták a kiválasztás tanát saját lelkük
veszedelmére; megtanulták úgy, hogy azt állítják, ők a kiválasztottak közül
valók; de közben semmilyen jele, semmilyen bizonyítéka, semmilyen munkája sincs
a Szentléleknek bensejükben. Mert lehet tanulni hittani igazságot a Sátán
iskolájában is, s fenntartani azokat féktelen kicsapongásban; de ha így teszel,
olyanná válik lelked számára, mint véredbe fecskendezett méreg: örök
pusztulásodra fog szolgálni... Senki sem ismeri igazán Jézust, csak ha Istentől
taníttatott. Egyetlen tanítás sincs a Bibliában, melyet igazán, teljesen, biztonságosan
megtanulhatunk a fentről adott hiteles Tanító útmutatása nélkül. Ah! ne beszélj
nekem teológiai rendszerekről; ne szólj hittani irányzatokról; ne ajánlj nekem
tévedhetetlen kommentárokat vagy legokosabb és legönhittebb tanítókat: hanem
beszélj nekem a Nagy Tanítóról, ki tanítani fog minket, Isten fiait, és bölccsé
tesz minket minden dologban. Ő a Tanító.
Nem számít mit mond ez, vagy az az ember; nem bízom rá magam egy ember büszke
tekintélyére sem; s ti se tegyétek. Ne engedjétek magatokat félrevezetni az
emberek csalárdsága által, sem hízelkedő beszéd által; a Szentlélek a
hitelreméltó tanító, aki Isten minden gyermekének szívében ott van.
A másik fordítás: ügyvéd(pártfogó). Gondolkoztatok valaha
azon, miként lehet mondani a Szentlélekről, hogy ügyvéd? Azt tudjátok, hogy Jézus Krisztus
csodálatosnak, tanácsosnak és erős Istennek neveztetett; de hogyan lehet a
Szentlélekről azt mondani, hogy
ügyvéd? Úgy gondolom, a
következőképpen: Ő egy ügyvéd(szószóló), a kereszt ellenségeivel szemben.
Hogyan volt képes Pál Félix és Agrippa előtt oly szabadon érvelni? Hogyan
voltak képesek az apostolok oly bátran kiállni a felsőbbségek előtt és
megvallani Urukat? Hogyan történhetett, hogy Isten szolgái minden időkben
rettenthetetlenek voltak, mint az oroszlánok, s homlokuk keményebb volt a
réznél, szívük erősebb az acélnál, s szavuk isteni tekintéllyel bírt? Hát egyszerűen azért, mert nem ők voltak,
akik szóltak, hanem a Szentlélek érvelt hatalommal általuk. Sohasem láttatok
áthevült igehirdetőt, feltartott kezekkel és könnytől ázott szemmel, amint az
emberek lelkére beszél? Sohasem
csodáltátok meg az agg Bunyan János keze alól kikerült festményt? Egy szent
ember a menny felé tekintő szemekkel, a legjobb könyvvel kezében, az igazság
törvényével ajkain, a világnak hátat fordítva, ott áll, mintha embereket igyekezne
meggyőzni beszédével; és egy arany korona függ feje fölött. Ki adott ennek a
prédikátornak ily áldott jellemet és ilyen isteni mondanivalót? Honnan származott a jártassága? Kollégiumban tett szert arra? Szemináriumban tanulta azt? Ó, nem! Jákób Istenétől tanulta; a
Szentlélektől tanulta azt: mert a Szentlélek a nagy tanácsadó, ami megtanít
minket, miként kell védjük az Ő ügyét helyesen.
De mindezek mellett a
Szentlélek ügyvéd az emberek szívében. Ah, sok embert ismerek, kik elvetették a
hitet, míg a Szentlélek el nem kezdte bennük megvilágosító munkáját. Mi, akik
az igazság ügyvédjei vagyunk, sokszor nagyon gyenge érvelők vagyunk; elrontjuk
az ügyet saját szavainkkal, melyeket használunk, ahelyett, hogy védenénk azt.
De nagy kegyelem, hogy az ügyvédi megbízatás egy kitűnő érvelő kezében van,
ki sikeresen végzi ügyvédi szolgálatát,
és legyőzi a bűnös ellenállását. Hallottátok, hogy valaha is kudarcot vallott
volna a Szentlélek? Testvéreim,
lelketekhez szólok: nemde Isten volt az, ki meggyőzött titeket bűneitekről? Nem
a Szentlélek volt-e az, ki eljött, és bebizonyította szívedben vétkességedet,
noha egy igehirdetőnek sem sikerült soha kivonni téged önigazságodból? Nem
védte-e Ő Krisztus igazságát? Nem állt-e eléd, és nem mondta-e neked, hogy
cselekedeteid olyanok, mint a megfertéztetett ruha? És mikor majdnem rajta
voltál, hogy elutasítsd hangját, nem Ő volt-e az, ki éreztette veled a pokol
borzalmait, eléd tárta az eljövendő ítéletet, a fehér trónt, a megnyílt
könyveket, az ítélet pallosát, a kénköves poklot, az üvöltő démonokat és az
elkárhozottak örökkétartó fogcsikorgatását? S nem Ő volt-e az, ki ekképpen
meggyőzött az eljövendő ítéletről? Ő
egy fenséges ügyvéd, mikor a lelket meggyőzi a bűnről, az igazságosságról, és
az elkövetkezendő ítéletről. Áldott Ügyvéd! szólj az én szívemhez, rázd fel
lelkiismeretemet. Mikor vétkezek, tedd érzékennyé lelkiismeretemet, hogy
szólaljon meg, és ne hagyjon nyugton; ha vétkezek, add, hogy lelkiismeretem
azonnal észrevegye; és ha letérnék kanyargós utakra, ó, védd az igazság ügyét
szívemben, és add, hogy megtorpanjak a rossz úton, s megismerjem vétkességemet
Isten szemében.
De van még egy jelentés,
melynek értelmében a Szentlélek, mint ügyvéd, pártfogol bennünket; és pedig
pártfogolja ügyünket Jézus Krisztusnál, kibeszélhetetlen fohászkodásokkal. Ó,
én lelkem, majdnem megemésztődsz bennem!
Ó, szívem! a szomorúság elnyel téged! Az érzelmek forró áradata, majdnem
megfojtja életemet. Szólni vágyom, de épp erős vágyódásom megláncolja
nyelvemet; imádkozni vágyom, de érzéseim hevessége megköti nyelvemet. Van
bennem egy sóhaj, mely kimondhatatlan. Tudod-e, ki az, aki ki tudja fejezni e
fohászt, aki képes megérteni azt, ki mennyei nyelvbe tudja foglalni, s égi
hanglejtéssel képes kiejteni, úgy, hogy Krisztus meghallja azt? Ó, igen. A Szentlélek Isten az. Ő pártfogója
a mi ügyünknek Krisztusnál, s aztán Krisztus pártfogolja azt az Atyánál. Ő a mi
pártfogó ügyvédünk, ki kimondhatatlan fohászkodásokkal közbenjár érettünk (Róma
8,26).
Miután feltártuk a
Szentlélek hivatalát, mint aki tanító és ügyvéd, most már a mi fordításunkhoz
fordulunk, a Vigasztalóhoz. És három
felosztásban fogok szólni róla. Először, a vigasztalóról;
Másodszor, a vigaszról; és
harmadszor, a megvigasztaltakról.
I.
Először tehát szóljunk a
VIGASZTALÓRÓL. Hadd futtassam végig röviden elmémet, s úgyszintén a tiéteket is
e dicsőséges Vigasztaló jellemvonásain.
Hadd mondjak el nektek valamit az ő vigasztalásának jellemző sajátosságairól, hogy megérthessétek, mennyire alkalmas ő a
mi vigasztalásunkra.
És először is, jegyezzük
meg, hogy a Szentlélek egy szerető vigasztaló.
Nagy szomorúságban vagyok, és vigaszra vágyik lelkem. Egy járókelő meghallja
sírásomat, s belép, leül, s megpróbál felvidítani; megnyugtató szavakat szól;
de nem szeret engem igazán; idegen számomra, egyáltalán nem ismer engem; s csak
azért jött, hogy kísérletezzen rajtam tehetségével. És mi az eredmény? Szavai
úgy futnak végig rajtam, mint olaj a márványlapon, - sziklára pergő esőhöz
hasonlók; nem tudják feloldani bánatomat. Mozdulatlan és kemény marad bánatom
terhe, mivel vigasztalómban nem érzek semmi szeretetet irántam. De hadd jöjjön
valaki, ki úgy szeret engem, mint saját lelkét, és beszéljen lelkemre: szavai
lágy zeneként fognak hatni rám; édesek lesznek, mint a méz; ő ismeri a kulcsszót
szívem minden ajtajához, és fülem figyel minden szavára; minden egyes szótagot
szomjas szívvel fogadok, mert szeretetteljes vigasza olyan számomra, mint
mennyei hárfák harmóniája. Ó, ez a szeretet hangja, önmagából szól, tettetés
nélkül, a saját nyelvén; így senki más nem tud beszélni; oly nyelvezet és
hangsúlyozás ez, mit senki sem képes utánozni: a bölcsesség sem képez utánozni
azt; az ékesszólás sem ér fel hozzá. Csak a Szentlélek az egyedül, ki meg tudja
vigasztalni a síró szívet; a Szentlélek az egyetlen zsebkendő, mely képes
letörölni a sírók könnyeit. És nem szerető Vigasztaló a Szentlélek? Tudod-e,
te, ó Isten kiválasztott szentje, mennyire szeret a Szentlélek téged? Képes
vagy-e megmérni a Lélek szeretetét? Fel tudod-e fogni, mily nagy szeretetének
érzelme irántad? Eredj, mérd meg az
eget arasszal; menj, mérd meg a hegyeket mérlegserpenyőben; s menj az óceán
vizéhez, s számláld meg cseppjeit; aztán menj, s számláld meg a tengerpart
homokszemecskéit: s miután mindezt megtetted, akkor megmondhatod, mennyire
szeret ő téged. Ó, régóta szeret téged; nagyon szeret téged; öröktől fogva
szeret s ezután is szeretni fog. Bizonyára Ő a legalkalmasabb személy
vigasztalásodra, mert igazán szeret téged. Engedd hát szívedhez közel Őt, ó,
keresztyén, hogy megvigasztalhasson nyomorúságodban.
De továbbá Ő egy hűséges Vigasztaló is. A szeretet olykor
hűtlennek bizonyul. Ó, egy hűtlen barát nagyobb fájdalmat okoz a kígyómarásnál.
Ah, az ürömnél is keserűbb, ha oly barátom van, ki elfordul tőlem a nyomorúság
idején. Ó, a legfájdalmasabb érzés, mikor valaki, - aki míg jósorsban voltam,
szeretett engem - , elhagy nyomorságom sötét napján. Ez valóban szomorú; de nem
ilyen a Szentlélek. Ő öröktől fogva szeret, s mindvégig szeretni fog. Ő hűséges
vigasztaló. Isten gyermeke, te most nyomorúságban vagy; nem sokkal ezelőtt édes
és szerető vigasztalónak találtad Őt, felüdülést nyertél tőle, mikor mindenki
más repedezett kútnak bizonyult; keblébe rejtett, s karjain hordozott téged. Ó,
miért nem bízol hát benne most is? Félre könnyeiddel, hisz ő egy hűséges
Vigasztaló. „De, ó, - így szólsz, - attól félek, hogy beteg leszek, s
megfosztatom az ő közöltetésétől“. Sőt ellenkezőleg; Ő fog meglátogatni
betegágyadon, s leül melléd, hogy megvigasztaljon. „Ah, de én sokkal nagyobb
nyomorúságban vagyok, mint ahogy ön elgondolja“. Mindemellett, Ő hű lesz az Ő
ígéretéhez. „Ó, de én vétkeztem!“ „Az meglehet, de a bűn nem képes elválasztani
téged az Ő szeretetétől: Ő mégis szeret téged. Ne gondold, te szegény, Isten
elesett gyermeke, hogy régi bűneidnek forradása miatt szépséged elcsúfult, s
így most már e rútság miatt kevésbé fog szeretni téged. Ó, nem! Ő szeretett
téged, amikor előre látta bűneidet; szeretett téged, amikor tudta, mily
fokozott lesz vétkességed; és nem kevésbé szeret téged most. Jöjj Hozzá a hit
teljes bátorságával; mondd el, hogy megszomorítottad Őt, és elfelejti
tévelygéseidet s magához fogad ismét; szeretetének csókját nyomja reád s kegyelme
karjaival ölel át. Hűséges Ő; bízzál benne - sohasem csal meg téged; bízzál benne
- sohasem hagy el téged.
Aztán Ő egy fáradhatatlan Vigasztaló. Én gyakran
belefáradok azon személyek vigasztalásába, kiket már sokat próbáltam vigasztalni.
Van úgy, hogy találkozol elkeseredett emberekkel. „Mi a baj? “ kérdezed.
Megmondja, s te megkísérled, ha lehetséges, hogy segíts rajta. De amíg
tűzérséged ágyúit felállítod a gond elűzésére, úgy találod, hogy helyet változtatott,
s már teljesen más helyet foglalt el. Megváltoztatod hát érveidet, s újra
kezded; de nézd, ismét odébb állt, s megtévesztett téged. Úgy érzed magad, mint
Herkules, ki bárhogy igyekezett vagdalni Hidra fejeit, azok folyvást
visszanőttek; s végül is, kétségbeesésedben feladod az egészet. Van úgy, hogy
olyan személyekkel van dolgunk, akiket lehetetlen vigasztalni; ezek olyanok,
mint az az ember, ki miután önmagát bilincsbe zárta, eldobta a kulcsot, s így
senki sem tudja kiszabadítani. Én találtam embereket így, a kétségbeesés
bilincseiben. „Ó, én vagyok az az ember, aki nyomorúságot látott, - mondják -,
könyörüljetek rajtam, segítsetek rajtam, barátaim!“ De minél inkább igyekszel
vigasztalni őket, annál vigasztalanabbakká válnak; s ezért tanácstalanul
magukra hagyjuk őket, bolyongjanak korábbi örömeik sírjai között. De a
Szentlélek sohasem fárad el azoknál, akiket vigasztalni kíván. Vigasztalni
igyekszik minket, s mi menekszünk a szívélyes vigasztalás elől; édes gyógyszert
ad, hogy kigyógyítson minket, s mi nem akarjuk azt bevenni; csodálatos varázsitalt
ad, hogy elűzze fájdalmunkat, s mi eltoljuk azt magunktól. De Ő mégsem hagyja
abba; tovább késztet minket; s noha mi azt mondjuk, hogy nem akarunk
megvigasztalódni, Ő azt mondja, hogy „De igen! meg fogsz vigasztalódni“; s
mikor ő mondja, meg is cselekszi. Nem fárad el rengeteg sok bűnünk miatt,
számtalan zúgolódásaink miatt sem.
És ó, mily bölcs Vigasztaló a Szentlélek. Jóbnak is voltak vigasztalói, de úgy
hiszem igazat állított, mikor ezt mondta róluk: „Haszontalan vigasztalók
vagytok ti mindnyájan!“ De merem állítani, önmagukat bölcseknek tartották. Amikor
az ifjú Elihú emelkedett szólásra, szívig megsértődtek szemtelenségén. Nem
voltak-e ők „nagyok és élemedett korú tanítók“? Nem tudták-e felfogni Jób fájdalmát
és szomorúságát? Ha ők nem tudtak vigasztalni, hát akkor ki tud? De nem volt
helyes lelki látásuk Jób helyzetéről. Úgy hitték, hogy valójában ő nem Isten
gyermeke; azt tartották, hogy önigazult ember; s aztán rossz gyógyszert adtak
neki. Nagyon veszélyes dolog, ha az orvos melléfog a betegség megállapításánál
és rossz gyógyszert ír elő a betegnek, mert így meg is ölheti páciensét.
Olykor, mikor meglátogatunk embereket, nem találunk rá az igazi betegségre, s
vigasztalni akarjuk őket ott, hol nem is igényelnek vigasztalást egyáltalán;
sőt jobb lenne számukra, ha magukra hagynánk, mintsem ily bölcstelen
vigasztalók által zaklattassanak. De ó, mily bölcs a Szentlélek! magához veszi
a lelket, leülteti az asztalhoz, s egy pillanat alatt kivizsgálja, megtalálja a
dolog gyökerét; látja hol a baj, s aztán kést használ, ha valamit ki kell
vágni, a sebre pedig megfelelő kötést helyez; sohasem téveszti el! Ó, mily
bölcs az áldott Szentlélek! Én minden más vigasztalótól elfordulok, elhagyom
őket, mert te vagy egyedül, ki a legbölcsebb vigasztalást adod.
Aztán, figyeljétek meg,
mily biztonságos vigasztaló a
Szentlélek. Nem minden vigasz biztonságos; ezt jegyezzétek meg. Amott ül egy
szomorú ifjú. Tudjátok, miként lett ilyen. Betért Isten házába, s hallott egy
hatalommal szóló prédikátort, s az ige áldásos volt szívében, meggyőzte őt a
bűnről. Mikor hazatért, apja s a többiek valami különöst vettek észre rajta.
„Ó, mondták, János elvesztette az eszét; megőrült“; s mit mondott az
anyja? „Küldjük el vidékre egy hétre;
vagy engedjük, hadd menjen akár a bálba, vagy a szinházba.“ János, találtál-e,
valami vigaszt ottan? „Ó, nem; még rosszabbá vált helyzetem, mert mialatt ott
voltam, úgy éreztem, hogy megnyílik a pokol, s elnyel engem.“ Találtál-e valami
egyhűlést a világi hiábavalóságokban? „Nem, -mondod-, állítom, haszontalan időtöltés
volt az egész.“ Ó, jaj, haszontalan vigasz; de ez a világiak vigasztalása. S
mikor egy keresztyén nyomorúságba esik, mily sokan ajánlanak neki ilyen, vagy
olyan megoldásokat. „Menj, hallgasd meg X.Y. prédikátort; hívj néhány barátot
házadhoz; olvasd ezt és ezt a vigaszt nyújtó könyvet“. S ezekhez hasonlóan sok
bizonytalan vigasz van a világon. Az ördög néha, mint hamis vigasztaló jön az
emberek lelkeihez, s így szól: „Mi szükség oly nagy lármát csapni a
megtérésről? nem vagyunk mi sem
rosszabbak másoknál“; s megpróbálja elhitetni a lelkekkel, hogy valójában
önhittség a Szentlélek bizonyosságát érezni. Így sokakat megtéveszt hamis
vigaszával. Ó, sokan elpusztultak már újszülöttként az ördög álombaringató
varázsitala által; sok embert félrevezetett a ‘békesség! békesség!’ kiáltás,
holott nem volt béke; amikor lágy beszédet hallgattak, holott ébresztőre lett
volna szükségük. Kleopátra áspiskígyója virágcsokorba rejtve lett behozva; s az
emberek veszedelme gyakran a szép, édes szavakban rejtőzik. De a Szentlélek
vigasztalása biztonságos: alapozhattok reá. Hadd szólja Ő az Igét, s akkor
valóság rejlik abban. Hadd adja Ő a vigasztalás poharát, s kiihatjátok fenékig,
mert semmi salak sincs fenekén, semmi, ami ártalmas méreg lenne: teljesen
biztonságos.
Emellett a Szentlélek
egy aktív vigasztaló. Nem szavakkal vigasztal, hanem
tettekkel. Sok ember vigasztalása csak beszédben áll: „Melegedjetek meg, és
lakjatok jól!“- mondják, de nem adnak nekik semmit. Ám a Szentlélek ad;
közbenjár Jézusnál; ígéreteket és kegyelmet nyújt nekünk, s így vigasztal minket.
Aztán azt is jegyezzétek meg, hogy ő mindig sikeresen
vigasztal; sohasem kezd el olyasmit, amit nem tudna megvalósítni.
Aztán, hogy befejezzem,
- Ő egy mindenütt-jelenvaló vigasztaló:
így sohasem kell utána küldjetek. Istened mindig melletted van, s mikor
nyomorúságodban vigaszra van szükséged, nézd, „közel van hozzád az Ige, a te
szádban és a te szívedben van“; Ő mindig jelenvaló, igen bizonyos segítség a
nyomorúságban. Kívánnám kifejteni ezeket a gondolatokat még mélyebben, de nincs
rá időnk.
II.
A másik tárgyunk a VIGASZ. Nos, vannak személyek, kik nagy
hibákat követnek el a Szentlélek befolyását illetőleg. Egy ostoba ember, kinek
nagy álma volt, hogy prédikáljon egy bizonyos szószéken, bár teljesen alkalmatlan
volt e feladatra, megszólította a prédikátort, s ünnepélyesen tudomására adta,
hogy kijelentetett számára a Szentlélek által, hogy prédikálni fog az ő
szószékén. „Rendben van, mondta a prédikátor, feltételezem, hogy nem kell
kétségbe vonnom állításodat, de míg nem kapok én is kijelentést, hogy
engedjelek téged prédikálni, addig menj, és végezd saját dolgodat“. Sok rajongó
embert hallottam így szólni: A Szentlélek kijelentette ezt és ezt
számunkra. Nos, amit ők kijelentésnek
mondanak, az általában merő ostobaság. A Szentléleknek ma nincsenek új
kiejelentései. Ő a régi kijelentéseket juttatja emlékezetünkbe. „Megtanít
titeket mindenre, és eszetekbe juttatja mindazokat, amiket én mondottam
néktek“. A kijelentés kánonja lezárult. Nincs szükség semmilyen hozzáadásra.
Isten nem ad új kijelentést, hanem feleleveníti a régieket. Mikor ezekről
elfeledkezünk, s a régi kijelentések emlékezetünk poros szobájában hevernek,
előhozza azokat; letörli a festményről
a port, de nem készít új festményt. Nincsenek új tanok; hanem a régi tanítások
gyakran megújíttatnak. Mondom, a Szentlélek nem vigasztal semmiféle új
kijelentés által; Ő úgy vigasztal, hogy a régi dolgokat mondja el nekünk újra
meg újra. Új fényt vet az Írásban elrejtett kijelentésekre; kinyitja az erős
kincsesládát, melyben az igazság hosszú ideig bezárva hevert; s rámutat a
titkos szobákra, melyek telve vannak el nem mondott gazdagságokkal; de nem
alkot többé semmilyen új kijelentést, mert elég az, ami van. Hívő testvérem!
elég számodra ami a Bibliában van, ahhoz, hogy örökké élj! Még ha felülmúlnád
Methuséláh éveit is, akkor sem lenne szükség új kijelentésekre; ha addig élnél,
míg Krisztus visszajön e földre, akkor sem lenne szükség egy szótagnyi
hozzáadásra sem. Ha oly mélyre jutnál, mint Jónás, vagy mint Dávid, ki azt
mondta, hogy a pokol mélységébe jutott, még mindig elégséges a Bibliában levő
vigasztalás számodra, anélkül, hogy hozzáadnál egy mondatot. De Krisztus így
szól: „Az enyémből vesz, és megjelenti néktek“. Nos, engedjétek, hadd mondjam
el röviden, mi az, amit a Szentlélek megjelent, elmond nekünk.
Ah! nem súgja-e
szívednek: „Isten szentje, légy jó reménységgel! Van valaki, aki meghalt érted;
nézz a Golgotára, nézd az Ő sebeit, nézd az oldalából fakadó forrást; íme a te
Megváltód! - biztonságban vagy. Örökkévaló szeretettel szeret téged, s e fenyítés
is javadra szolgál; minden egyes csapás gyógyulásodra szolgál: a sebek kéksége
által lelked szebbé válik; ‘Mert akit szeret az Úr, megdorgálja; megostoroz
pedig mindent, akit fiává fogad.’ Ne kételkedj tehát kegyelme felől nyomorúságod
miatt, hanem hidd, hogy éppúgy szeret téged a megpróbáltatásban, mint a jólét
idején“. S ezenfelül még ezt mondja: „Mi a te összes szenvedésed a te Urad
szenvedéseihez hasonlítva? vagy mennyi a te egész nyomorúságod, ha Jézus
gyötrődésének mérlegén mérlegeled? “ És különösképpen, ha néha a Szentlélek
félrevonja a menny függönyét, s betekintést enged a felső világ dicsőségébe!
akkor a szent elmondhatja: Te vagy az én Vigasztalóm!
Hadd jöjjenek
a gondok özönvízként reám,
s borítson el
a nyomorúság áradata,
Csak érhessek
el mennyei otthonomba,
Istenemhez, az
egekbe; ez minden számomra.
Némelyek
közületek talán szeretnék, ha tovább szólnék a mennyei kijelentésekről. Lábaitok
alatt hagynátok a napot, holdat, csillagokat, míg szárnyalásotok közben
felülmúlnátok e lassú fényeket, s úgy tűnne nektek, hogy bementek a
gyöngykapukon, s aranyutcákon lépdeltek, a Lélek szárnyain magasan szállva. Ám
itt nem szabad képzeletünkre bízzuk magunkat, nehogy elveszve álmodozásunkban, elfeledjük tárgyunkat.
III.
Lássuk most
harmadszor, kik a MEGVIGASZTALT
SZEMÉLYEK? Tudjátok, hogy én szeretem már prédikációim elején szétválasztani
az embereket. Két csoport áll előttünk
itt is - némelyek, kik megvigasztaltattak, s mások, akik vigasztalás nélküliek
-, egyesek, kik befogadták a Szentlélek vigasztalását, s mások, kik nem tették
meg ezt. Nos, hadd próbáljunk, és rostáljunk meg titeket, s lássuk, ki a
polyva, s ki a búza; s bár adná Isten, hogy a polyvák közül sokan átváltozhassanak
ez estén az Ő búzájává.
Talán azt mondod:
„Hogyan tudhatom meg, hogy a Szentlélek vigasztalása rám is érvényes?“
Megtudhatod ez alapszabály szerint. Ha elfogadtál egy áldást Istentől, akkor úgyszintén
minden más áldást is el fogsz fogadni Tőle. Hadd magyarázzam meg jobban. Ha úgy
jönnék ide, mint egy árverés-vezető, ki az evangéliumot árusítanám, nem
adhatnám azt részenként, hanem, hanem csak teljes egészében. Ha azt mondanám:
‘Itt a Krisztus vére által szerzett megigazulás, ingyen van adva, bárki
veheti!’, - úgy sokan jönnének, és ezt mondanák: „Akarom a megigazulást; kérem,
add nekem; vágyom, hogy igaznak nyilváníttassam, vágyok a bűnbocsánatra“. De
tegyük fel, hogy aztán venném a megszentelődést, minden bűnnel való szakítást,
a teljes szívbéli változást, a részegeskedés és káromkodás elhagyását; - ekkor
sokan így szólnának: „Ezt nem akarom; én szeretnék a mennybe jutni, de nem
akarok ilyen szentséget; vágyom arra, hogy végül is megmeneküljek, de azért
tovább szeretnék inni; szeretnék bemenni a dicsőségbe, de csak úgy, ha közben
egy két káromkodást, rossz szokást is magammal vihetek az úton“. De ezt nem
teheted, ó, bűnös! Ha egy áldást akarsz, úgy mindet el kell fogadnod! Isten
sohasem szaggatja részekre az evangéliumot. Nem fogja adni a megigazulást az
egyik embernek, s a megszentelődést a másiknak; bocsánatot az egyiknek, s
tiszta szívet a másiknak. Nem! az egész együtt jár. Akiket ő elhív, azokat
megigazítja; akiket megigazít, azokat meg is szenteli; s akiket megszentel,
azokat meg is dicsőíti. Ó, ha előtökbe tehetném az evangélium vigasztalását önmagában, minden más
egyéb nélkül, repülnétek feléje, mint légy a mézre. Mert amikor rosszul
vagytok, azonnal küldtök a papért. Ah! akkor mind akarjátok, hogy a lelkész
jöjjön, s a vigasztalás igéit közölje veletek. De ha az valóban becsületes
ember lenne, nem adna nektek egy szemecske vigasztalást sem. Nem kezdené a
kezelést az olajnak a sebbe öntésével, amikor késre lenne inkább szükség! Én
előbb azt akarom hogy az emberek átérezzék bűneiket, mielőtt a Megváltó
Krisztusról szólnék nékik. Mélyre akarok hatolni lelkükbe; akarom, hogy a bűnös
átérezze elveszett voltát, mielőtt
valamit szólnék neki a váltság áldásairól. Sok ember vesztére történik,
amikor ezt mondják nekik: „Csak higgy az Úr Jézus Krisztusban; ennyi az egész,
amit tenned kell.“ Ha ahelyett hogy meghalnának lábrakapnak, úgy fehérremosott
képmutatókká válnak, - ez minden, ami velük történt. Hallottam egy városi
misszionáriusról, ki följegyezte, hogy kétezer személyt látogatott meg, kikről
azt tartották, hogy halálos betegek, de aztán felerősödtek; és akiket megtért
személyeknek könyvelt volna el haláluk esetén; s mit gondoltok, a kétezer közül
hányan éltek aztán keresztyén életet?
Még ketten sem! Csak egy személyt talált, aki élete hátralevő részében
istenfélő életet élt. Nem szörnyű dolog-e az, hogy férfiak és nők amikor a
halálhoz közel állnak, kétségbeesetten vigasztalás után kiáltanak; és ebből
barátaik arra következtetnek, hogy valóban Isten gyermekei, holott mindennek
dacára nincs joguk a vigasztaláshoz, hiszen Isten áldásainak berekesztett területére arcátlanul tolakszanak? ! Ó, Isten! legyenek örökre kizárva ez emberek
a vigasztalásból, hiszen nincs joguk hozzá! Bírjátok-e a többi áldásokat is?
Átéreztétek-e valamikor is vétkességeteket Isten előtt? Megaláztatott-e
lelketek Jézus lábainál? S eljutottatok-e oda, hogy egyedüli menedéketeknek a
Golgotát lássátok? Ha nem, nincs jogotok a vigasztaláshoz! Egy grammot sem
vesztek belőle! A Lélek előbb meggyőző munkát végez, mielőtt vigasztalna; és
szükségetek van a Szentlélek többi munkáira, mielőtt e vigasztalásból valamit
is megnyerhetnétek.
És most befejezem.
Hallottátok még egyszer, amit e csacsogó mondott. Miről is beszélt? Valamit a Vigasztalóról. De hadd kérdezzelek
meg titeket, mielőtt elmennétek, mit tudtok ti a Vigasztalóról? Mindegyikőtök
szívében, mielőtt e kápolna lépcsőin lemennétek, hadd csengjen e komoly kérdés:
Mit tudtok ti a Vigasztalóról? Ó, szegény lelkek, ha nem ismeritek a
Vigasztalót, úgy megmondom nektek, kit fogtok majd megismerni: - az Ítélőbíróval
lesz dolgotok! Ha nem ismeritek meg a Vigasztalót e földön, úgy megismeritek
majd azt, ki kárhozatra ítél a másvilágon, ki ezt fogja majd kiáltani nektek:
„Távozzatok, ti átkozottak, az örök tűzre, a pokolba!“ Mily komolyan kiálthatta Whitfield: „Ó, föld, föld, föld,
halld meg az Úrnak szavát!“ Ha itt élhetnétek mindörökké, úgy lebecsülhetnétek
az evangéliumot; ha bérletre vehetnétek az életet, úgy megvethetnétek a
Vigasztalót. De uraim, meg kell halnotok! Mióta legutóbb együtt voltunk,
néhányan már elköltöztek az örök hazába; s mielőtt még egyszer találkozunk e
szenthelyen, egyesek már odafönn lesznek a megdicsőültek között, vagy pedig
odalenn az elkárhozottak között. Vajon melyik helyen leszel? Hadd, válaszoljon
a lelked. Ha ma este holtan esnél össze a padban, vagy ahol állsz a karzaton,
hova jutnál akkor: a mennybe, vagy a pokolba? Ah! ne csaljátok meg magatokat!
Hagyjátok, hogy lelkiismeretetek tökéletes munkát végezzen! S ha Isten színe
előtt késztetve vagy, hogy ezt mondd: „Remegek, és attól félek, a hitetlenek
sorsára jutok“, - úgy hallgass meg még egy pillanatra, s aztán befejezem veled.
„Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül; aki pedig nem hiszen, elkárhozik.“
Kimerült bűnös, pokolian gonosz bűnös, te, ki a Sátán kitaszítottja vagy, te
semmirekellő, erkölcstelen, parázna, rabló, tolvaj, házasságtörő, bujálkodó,
részeges, káromkodó, szentségtörő: figyelj! Úgy szólok hozzád is, mint a
többiekhez! Nem teszek kivételt egy emberrel szemben sem. Isten azt mondja,
hogy előtte senki sem kiváltságosabb önmagában véve a másiknál itten. „Ha valaki
hisz a Jézus Krisztus nevében, megmenekül“. A bűn nem akadály; vétkességed sem
képez gátat. Akárki - mégha oly fekete lenne is, mint a Sátán, s oly szennyes
mind egy démon -, akárki, aki ez este hisz, annak minden bűne megbocsáttatik,
minden vétke elfedeztetik, s minden hamissága eltöröltetik; üdvösséget nyer az
Úr Jézus Krisztusban, és a menny biztonságában fog élni bizonnyal. Ez a dicsőséges
evangélium. Ó, alkalmazza ezt Isten a ti szívetekre, és adjon nektek hitet
Jézusban!
„Meghallgattuk
az igehirdetőt -
Az igazság
általa felderült,
De szükségünk
van az örökkévaló
tróntól
küldött Nagyobb Tanítóra:
Mert az
ALKALMAZÁS műve
egyedül
Isten munkája.“
Szeretettel
meghívjuk
keresztyén evangéliumi alkalmainkra
a lupényi magyar baptista imaházba,
- Ardealului utca. 1. szám -
Igét hirdet
Boros Gyula,
aradi lelkipásztor
Időpont:
2003. május 2-4. délután 6. órakor
(vasárnap, 4-én Anyák Napját is tartunk)
Szeretettel várjuk!
„Aki szomjúhozik, jöjjön el; és aki akarja, vegye az
élet vizét ingyen!”
(Jelenések
könyve 22 rész 17. vers)
Igecsokor
-idézetek a Bibliából -
Kérdezősködjél még ma az Úr beszéde után!
Készülj Istened elé!
Mentsd meg a te életedet!
Higyj az Úr Jézus Krisztusban és üdvözülsz.
Jaj nekem, elvesztem, mert tisztátalan vagyok!
Atyám, vétkeztem az ég ellen és Te ellened.
Isten légy irgalmas nékem, bűnösnek…
Hiszek Uram! Légy segítségül az én hitetlenségemnek.
(1
Kir. 22,5; Ámós. 4,12; 1 Móz. 19,17; Csel. 16,31; Ésa. 6,5; Luk. 15,21; Luk.
18,13; Márk. 9,24)
(2
Kor 12,9/a: „Elég néked az az én kegyelmem”))
Nem
kevés, nem sok... Elég.
Az
Atya kegyelme mindenre elég.
Ezzel
erősíti szíveinket,
ebből
élünk, ez tart meg minket
hit
által. És ez is ajándék!
Hiába
minden emberi szándék,
alulról
feltörni a mennybe;
így
sose jutnánk kegyelembe.
Hiába
az erőlködés,
hiába
a törvényeskedés,
szertartások,
önkínzó fegyelem,
ha
felülről le nem hajlik :
a
Kegyelem.
Ez
a kegyelem, mielőtt kérted,
Krisztusban
már lehajolt érted.
Bűnös,
ragadd meg, fogadd el
bűnbánó,
boldog szíveddel.
Fejszés András
A VIGASZTALÓ
C. H. Spurgeon prédikációja
Elhangzott Londonban, 1855 január 21-én a New Park Street baptista imaházába