6.
ÉDES VIGASZ GYENGE SZENTEK
SZÁMÁRA
Elhangzott Londonban, 1855 február 4-én
a New Park Street imaházban
„A megrepedezett nádat nem töri el, és a
pislogó gyertyabelet nem oltja ki, mígnem diadalomra viszi az ítéletet.“ -
Máté 12,20
A fecsegő hírnév folyton szárnyra
kap valakit, s állandóan szeret beszélni, hol az egyik emberről, hol a másikról.
Olyanokról, kiknek dicsősége messze tündököl, méltóságuk felülmúlja az
felhőket. Vannak némelyek, kik az ő kedvencei, s neveik márványba
vésettek, mindenfelé beszélnek róluk. A
hírnév egy részrehajló bíró; megvannak a kedvencei. Egyes embereket magasztal,
felemel, és szinte istenesít; másokat, - kiknek erényei talán sokkal nagyobbak,
s kiknek jelleme sokkal inkább megérdemelné a dicséretet, - számba se vesz, mélyen
hallgat róluk. Általában úgy találjátok, hogy a hírnév kiváltságos személyei
rézből, vasból gyúrt emberek, kik durva formába lettek öntve. A hírnévnek
gondja volt Cézárra, mivel vasvesszővel kormányozta a földet. A hírnév szerette
Luthert, mert bátran és férfiasan szembe mert szállni a római pápával, s kemény
homlokkal nevetett Vatikán fenyegetéseivel szemben. A hírnév megcsodálta
Knoxot, mert szigorú volt, s a legbátrabbaknál is bátrabbnak bizonyult.
Általában úgy fogjátok találni, hogy a tüzes, heves vérmérsékletű embereket
választja ki, kik embertársaik előtt rettenthetetlenül álltak; oly embereket,
kiket bátorságból gyúrtak; kik a rettenthetetlenség sziklái voltak és sohasem
tudták, mi a félénkség. De tudjátok, hogy voltak más, éppoly értékes személyek
- sőt lehet, még értékesebbek -, kiknek emléke teljesen feledésbe tűnt. Nem
halljátok őt beszélni a jámbor-lelkű Melanchtonról - nagyon keveset szól róla
-, pedig ő éppoly sokat tett a reformációban, mint Luther, ha nem többet. Nem
halljátok sokat beszélni a jó és áldott emlékű Rutherfordról, s azon mennyei
igékről, melyek ajkairól aláhullottak; vagy Leighton érsekről, kiről azt
mondják, hogy sohasem vesztette el
békességét egész éltében. A hírnév a kemény gránitszikla csúcsokat szereti,
melyek dacolnak a viharfelhőkkel szemben; de nem törődik a völgyben levő
alázatos kővel, melyre a fáradt vándor leülve pihen. Neki valami kitűnő, és
szembeszökő dologra van szüksége, ami a népszerűséget kihívja; valamire, ami
kiváló a világ előtt. És nem törődik azokkal, kik meghúzódnak az árnyékban.
Innen van, testvéreim, hogy az áldott Jézust, tiszteletreméltó Mesterünket
elkerülte a hírnév. Senki se beszél sokat róla az Ő követőin kívül. Nem
találjuk nevét felírva a világ nagyjai között; habár, igazán, ő volt a
legfelségesebb, legszentebb, legtisztább s legjobb minden ember közül, ki
valaha csak élt a föld színén. De mivel ő a „szelíd és alázatos szívű“ Jézus,
és kimondottan az az ember, kinek országa nem e világból való volt; mivel Benne
semmi durvaság nem találtatott; mivel beszéde simább volt a vajnál,
vigasztalása lágyabb az olajnál; mivel soha egy ember sem beszélt oly szelíden,
mint ez az ember: ezért a világ őt elfeledte, és mellőzte. Ő nem azért jött,
hogy kardjával világhódító legyen, vagy Mohamedhez hasonlóan tüzes szónoklással
vallást alapítson. Hanem azért jött, hogy „csendes és szelíd“ hangon szóljon,
mely meglágyítsa a kőkemény szívet és bekötözze az összetört lelkeket; és
folytonosan mondja „Jöjjetek énhozzám mindnyájan, kik megfáradtatok, és
megterheltettetek“, „Vegyétek fel magatokra az én igámat, és tanuljatok tőlem,
mert én szelíd és alázatos szívű vagyok, és nyugodalmat találtok lelketeknek“.
Jézus Krisztus a megtestesült szelídség volt; és ez volt az oka, amiért nem
kapta szárnyra a hírnév a világ előtt, ami másként megtörtént volna.
Szeretteim! Igénk telve van vigasztalással; úgy tűnik, teljesen át van itatva
szeretettel; és remélem, a Szentlélek segítségével képes leszek feltárni
valamit számotokra Jézus mérhetetlen kedvességéből és óriási együttérzéséből,
amint szólni fogok belőle. Három dologra kell felfigyeljünk: először, a halandó törékenységre, másodszor, az isteni együttérzésre, és harmadszor a biztos győzelemre.
I.
Először, előttetek
van a halandó törékenység látványa
- megrepedt nád, és pislogó gyertyabél, - két sokatmondó hasonlat, mély
jelentéssel tele. Ha nem volna túl szellemes állítás - s ha az lenne,
bocsássátok meg nekem, - azt mondanám, hogy a
megrepedt nád a megtérő bűnöst
jelképezi, bűnbánatának első szakaszában. A Szentlélek munkája
összetöretéssel kezdődik; a kemény ugart fel kell szántani; a kemény szívet össze
kell törni; a sziklát szét kell hasítni. Egy régi teológus mondja, hogy nem
lehet a mennybe menni anélkül, hogy ne tapasztalnánk meg a pokol kapuin való
nehéz átmenetelt; anélkül, hogy egy jó adag kétségbeesés és szívbéli
nyugtalanság erőt ne venne rajtunk. Úgy veszem tehát, hogy a megrepedt nád a
szegény bűnösnek azt a képét tárja elénk, amikor Isten először elkezdi az ő
munkáját lelkében. Olyan, mint egy megrepedt nád; majdnem teljesen kettétörve
és megsemmisülve; semmi erő sincs már benne. A pislogó gyertyabelet pedig
egy visszaesett keresztyénként fogom fel; valaki, aki égő és fénylő
világosság volt a maga idejében, de a kegyelem eszközeinek elhanyagolása, Isten
Lelkének visszavonulása, és bűnbeesése által világossága majdnem kialudt; - de
nem teljesen! - sohasem hunyhat ki teljesen, mert Krisztus így szól „Én nem
oltom ki azt“; de olyan lett, mint az a lámpa, mely nincs megfelelőképpen
ellátva olajjal, - szinte haszontalan. Nincs még teljesen kialudva, - még
pislog -; egykor hasznos lámpa volt, de most olyan, mint pislogó kanóc. Tehát,
úgy hiszem, ezek a hasonlatok megfelelően szemléltetik a töredelmes bűnöst,
mint egy megrepedt nádat, valamint a visszaesett keresztyént, mint pislogó
gyertyát. Mindemellett mégsem fogom ezt a felosztást választani, hanem mindkét
hasonlatot egybeveszem, és hitem szerint néhány vigasztaló gondolatot merítünk
belőlük.
És először is, igénkben felajánlott
bátorítás a gyengékre vonatkozik. Mi
az, ami gyengébb a világon a megrepedt nádnál, vagy pislogó gyertyánál. A nád,
mely a lápon, vagy mocsáron nő, ha csak vadréce száll is reá, eltörik; ha csak
ember lába érinti, máris megsérül és összetörik; minden szélfúvásra ide-oda
lengedez, s a folyó felől üvöltő vihar szinte gyökerestől kitépi. Nem tudtok
elképzelni gyengébb és törékenyebb dolgot, melynek léte annyira a
körülményektől függne, mint egy megrepedt nádszál. Aztán nézzétek a pislogó
gyertyabelet: - mi is ez? Egy kis szikra még van benne, igaz, de majdnem
megfojtatik; egy gyermek leheletére kialudna; egy leányka könnye eloltaná.
Semminek sincs bizonytalanabb, ingatagabb léte, mint a pislogó gyertyabélben
rejlő szikrának. Miként látjátok, gyenge
személyek vannak itt szemléltetve. Nos, Krisztus így szól hozzájuk: „A
pislogó gyertyabelet el nem oltom; s a megrepedt nádat sem töröm el“. Hadd
induljak el ily gyenge emberek keresésére. Óh, nem is kell messze menjek. Sokan
vannak itt, az imaházban, ma reggel, kik valóban gyengék, erőtlenek. Vannak
Isten gyermekei közül egyesek - áldott legyen az Ő neve! - kik erősekké
tétettek, hogy nagy dolgokat tehessenek Érte. Istennek itt-ott megvannak a
Sámsonai, kik képesek kirántani Gáza kapuit, s felviszik azt a domb tetejére;
itt-ott megvannak bátor Gedeonjai, kik el mernek menni a Midianiták táborába,
és legyőzik azok seregét; Istennek vannak nagy hősei, kik lemennek a verembe
télnek idején, és megölik az oroszlánokat; de népének nagyobbrésze félénk,
gyenge alkatú. Olyanok, mint a seregélyek, melyek szétriadnak bármely járókelő
közeledtére; egy kicsiny, félénk nyáj. Ha kisértés jön, elesnek előtte; ha
próba jön rájuk, nem bírják kiállni; kicsiny törékeny csónakjukat ide-oda
dobálják a hullámok; s ha vihar támad, sodortatnak a hullámok taraján; gyengék,
erőtlenek, nincs bennük ellenálló erő, hatalom. Ah, kedves barátaim! tudom,
megragadtam némelykőtöknek kezét és szívét is úgyszintén; mert ezt mondjátok:
„Gyenge, erőtlen! Ah, igen, ez vagyok én! Sokszor kénytelen vagyok így szólni:
Szeretnék, de nem tudok énekelni; vágynék, de nincs erőm imádkozni; akarok, de
képtelen vagyok hinni“. Azt mondjátok, hogy semmit sem tudtok tenni; legjobb
elhatározásaitok is gyengék és haszontalanok; s amikor így kiáltotok: „Újítsd mg erőmet!“ - még
gyengébbnek érzitek magatokat, mint előbb. Nos, igazán gyengék vagytok?
Megrepedt nádszálak és pislogó gyertyák? Áldott legyen Isten, mert akkor ez az
ige néktek szól. Boldog vagyok, hogy bejöhettek a gyengék gyülekezetébe, mert
itt van az ígéret, hogy ő sohasem töri össze, sem nem oltja ki az ilyeneket.
Tudom, vannak itt nagyon erős emberek - úgy értem, akik erőseknek képzelik
magukat. Gyakran találkozom ilyen személyekkel, kik sohasem látják magukat
gyengéknek. Ők erős lelkek. Ezt mondják: „Azt gondolja, hogy bűnbe esnénk,
uram? Azt mondja nekünk, hogy romlott a
szívünk? Mi nem hiszünk ilyesmiben. Mi
jók, tiszták és becsületesek, erősek és szilárdak vagyunk“. Nem néked
prédikálok e reggelen; számodra nincs semmi mondanivalóm. De vigyázz! erőd
hiábavaló; tartásod öncsalás; szilárdságod hazugság, - mert bármennyire
dicsekedj is teljesítményeiddel, mindaz elmúlik; amikor a halállal való valódi
küzdelemhez érsz, meglátod, semmi erőd sem lesz szembeszállni vele; amikor a
nehéz kísértések napjai eljönnek, lebuksz, erkölcsiséged dicső egyenruhája
bemocskolódik, annyira, hogy mégha hóban mosódnál is meg és igyekeznéd magadat
megtisztítani s illatosítani, oly szennyesnek fogsz bizonyulni mégis, hogy
saját öltözéked is utálni fog téged.
Úgy hiszem, áldott dolog gyengének lenni. A gyenge ember meg van szentelve; a
Szentlélek tette őt ilyenné. El tudod-e mondani: „Nincs semmi erőm? “ Akkor ez
az Ige érted íratott meg.
Másodszor, igénkben említett dolgok
nemcsak gyengék, hanem értéktelenek is.
Hallottam valakit, ki felvette a tűt is az útról, ha rátalált miközben sétált a
városban, a takarékosság elve alapján; de még sohasem hallottam, hogy valaki
hasonlóképpen megrepedt nádszálakat gyűjtött volna össze. Ezeknek semmi
értékük, semmi hasznuk nincs. Ki törődik egy összezúzott náddal - egy szeméttel
a földön? Mindenki elfordul tőle, rá se tekintenek, hisz értéktelen. És a
pislogó gyertya mire jó? Egy idegesítő, bosszantó dolog; semmire se való. Senki sem nyújtja ki
kisújját sem a megrepedt nádért, sem a pislogó gyertyáért. Nos, szeretteim,
becslésünk szerint sokan látjuk magunkat ilyen értékteleneknek. Vannak itt
olyanok, kik ha megmérik önmagukat a szentély mérlegén, s szíveiket a lelkiismeret serpenyőjébe
teszik, úgy látják, mit sem érnek - értéktelenek, haszontalanok. Volt idő,
mikor magatokat a legjobb embereknek gondoltátok a világon; amikor, ha valaki
azt mondta volna, hogy többel bírtok, mint amit megérdemeltek, kézzel-lábbal
tiltakoztatok volna ellene, mondván: „Vagyok olyan jó, mint bárki más!“.
Magatokat csodálatos értéknek képzeltétek, kik rendkívülien méltók Isten
figyelmére és szeretetére. De most értékteleneknek érzitek magatokat. Néha úgy
gondoljátok, Isten is alig tudhatja, hol vagytok, annyira megvetésre méltó,
hitvány teremtéseknek látjátok magatokat, kiket nem érdemes számbavenni. Azt
meg tudjátok érteni, miként képes Isten nyilvántartani egy kis baktériumot a
vízcseppben, vagy egy porszemet a napsugárban; de nehezen tudnátok
megmagyarázni, miként gondolhat rátok, - annyira értékteleneknek tűntök magatok
szemében. Egy üres, hitvány semmiség és haszontalan dolog az, amihez
hasonlóknak látjátok magatokat. Így szólsz: „Mire vagyok én jó? Semmit sem teszek. Ami az evangélium-hirdetőt
illeti, ő valóban jelentős szolgálatot végez;
egy gyülekezeti diakónusnak is van valami haszna; egy vasárnapi iskolai
tanító is tesz valami értékeset; de milyen szolgálatot végzek én?“ De ugyanezt
a kérdést felteheted itt is. Mire jó a megrepedt nád? Rátámaszkodhat-e az ember?
Segíthet-e ez valakin? Lehet-e belőle oszlop házadban? Beépítheted-e az
orgona sípjai közé, s zenélhetsz-e rajta? Ó, nem! haszontalan! És mi haszna van
a pislogó gyertyának? Az éjjeli utas nem világítható meg általa; a diák sem
olvashat fényénél; haszontalan. Az emberek a tűzbe vetik s megemésztetik. Ah!
ekképpen beszéltek ti is magatokról. Semmire
se vagytok jók, mint ezek a dolgok. De Krisztus nem vet el titeket értéktelen
voltotok miatt. Nem tudjátok megmondani, mi hasznotok lehet, és nem vagytok
képesek megmondani, hogyan lehet, hogy Jézus Krisztus mindennek ellenére mégis
értékel titeket. Itt van talán egy hívő asszony, egy édesanya, ki így szól: „Én
ritkán mozdulhatok el hazulról; gyermekeimmel vagyok egész nap, s házi munkát
végzek, s úgy látszik, semmit se teszek.“ Ah, Édesanya, ne mondd ezt! A te
hivatásod magas, fenséges és felelősségteljes; és miközben gyermekeidet az
Úrnak neveled, éppoly sokat teszel az Ő nevéért, mint az ékesen szóló ifjú
Appolós, ki oly derék módon hirdette az Igét. És te, szegény férfi, minden amit
teszel, nem egyéb, mint reggeltől estig tartó fárasztó robot, s épp csak annyit
sikerül megkeresned, hogy megélhessetek napról napra belőle; nincs mit másoknak adj; s mikor a vasárnapi iskolába mész,
az igeolvasáson kívül mást nem tehetsz, nem vagy képes a tanításra; - nos, ne
feledd, akinek kevés adatott, attól keveset követelnek. Nem tudod-e, hogy
lstent lehet dicsőíteni utcasepréssel is?
Ha Isten két angyalt küldene a földre, az egyiket egy birodalom
kormányzására, a másikat pedig utcaseprésre, ők nem látnának különbséget a kettő
között, mivel tudják, hogy mindkét munkára Isten rendelte őket. Ekképpen Isten
az Ő gondviselésében téged arra hívott, hogy nehéz munkával keresd a mindennapi
kenyeret; tedd hát ezt az Ő dicsőségére. „Azért akár esztek, akár isztok,
akármit cselekesztek, mindent Isten dicsőségére cselekedjetek“. De, ó! vannak
itt némelyek, ki haszontalanoknak tűnhetnek a gyülekezet számára. Megtesztek
mindent, amit tehettek, de mégis, semminek tűnik az egész. Nem segíthettek
minket se pénzzel, se tehetséggel, sem idővel, és ezért úgy gondoljátok, Istennek
ki kell vágnia titeket, mint gyümölcstelen fákat. Úgy vélitek, ha Péterhez,
vagy Pálhoz hasonlítanátok, akkor biztonságban lennétek. Ah szeretett
testvérem! ne szólj így! Jézus Krisztus azt mondja, hogy nem oltja el a
haszontalan gyertyabelet, s nem töri el az értéktelen nádat. Valamit tartogat a
haszontalanok és értéktelenek számára. De jegyezzétek meg: Nem azért mondom
ezt, hogy a lustaságnak pártját fogjam - hogy mentsem azokat, kik tehetnének
valamit, de nem tesznek; ez teljesen más dolog. Van ostor a szamarak számára, s
korbács a rest emberek hátára, s néha használni kell azokat. De most azokról
szólok, kik képtelenek valamit is tenni; nem Izsakhárról beszélek, ki mint erős
szamár leheveredik a két teher között, s túl lusta ahhoz, hogy felálljon velük.
Semmit sem szólok a lomhák javára, kik nem szántanak azért, mert hideg az idő;
hanem oly férfiakhoz és nőkhöz beszélek, kik valóban érzik, hogy kevés
szolgálatot tehetnek, kik nem tehetnek többet; és az ilyenekre alkalmazhatók az
igénkben levő szavak.
Most még egy megfigyelést teszünk:
az itt említett dolgok visszataszítóak is.
Egy megrepedt nád kellemetlen; s úgy hiszem, utalás van ebben Pan sípjaira,
melyekről tudjátok, hogy egybeszerkesztett nádszálakból készültek, s melyeken
az ember, ha száját végighúzta rajtuk s belefújt, egyféle muzsikát
eredményezett. Úgy hiszem, ez volt az a hangszer, melyet Jubál feltalált, s
melyet Dávid is megemlít; mert biztos, hogy a most használt orgona akkor még
nem volt ismeretes. A megrepedt nád tehát természetesen zavarhatta a sípok
összhangját. Amikor egy síp meghibásodott, s eresztette a levegőt, amikor
zavaró hangot adott, vagy egyáltalán nem adott ki hangot, az ember nem tehetett
mást, mint hogy kivegye azt, és újat tegyen helyébe. A pislogó gyertya-, vagy
lámpabélről pedig úgy hiszem nem szükség sokat magyarázzam nektek, hogy füstje
mennyire visszataszító. Számomra a világon semmi sem visszataszítóbb a pislogó-füstölgő
gyertyabélnél. De egyesek talán ezt mondják: „Hogy beszélhet ilyen megalázó
módon? “ Nem beszélek aljasabban, mint
amennyire meg kell magamat alázzam; sem, annál, mint amilyen mélyre ti is velem
jöhettek; mert biztos vagyok benne, hogy ti is, ha a Szentlélek Isten valóban
alázatossá tett titeket, éppoly visszataszítóknak érzitek magatokat, önmagatok
és Isten előtt, mint a megrepedt nád a sípok között, vagy amilyen a füstölgő
gyertyabél a szemnek és orrnak. Gyakran gondolok az áldott emlékű Bunyan
Jánosra, aki kívánta volna, hogy Isten
bárcsak békává, varangyos békává, kígyóvá, vagy bármi mássá teremtette volna
inkább, mintsem embernek, mert annyira utálatosnak érezte magát. El tudom
képzelni a viperák fészkét, és úgy hiszem, ellenszenvesek; el tudok képzelni
mindenféle utálatos teremtményt együtt, amint tisztátalanságot idéznek elő, de
az összesen mind együttvéve sem méltók annyira az utálatra, mint az emberi
szív. Isten minden szemet megkímélt e szörnyű látványtól, kivéve a sajátját; és
ha te és én csak egyszer meglátnánk saját szívünket teljes romlottságában,
beleőrülnénk, oly irtózatos lenne a látomás. Nos, éreztek valamit ebből? Érzitek, mennyire visszataszítóknak kell
lennetek Isten szemében, - mivel
annyira fellázadtatok ellene, annyira eltértetek parancsolataitól, hogy
bizonyosan utálatosnak kell lennetek előtte.
Aztán elgondolom, van itt olyan nő, ezen
a reggelen, ki eltávolodott az erkölcs jó ösvényeitől; s miközben ott áll a tömegben, vagy amott
lenn ül, úgy érzi, nincs joga e szent csarnokba
lépni, s nem szabad Isten népe között állnia. Úgy érzi, Isten joggal fejére
zúdíthatná a mennyezetet, hogy elpusztítsa őt, oly nagy bűnös. Ó, ne hidd,
megrepedt nád, és pislogó gyertyabél: ha az emberek utálata vagy is, s te is
undorodsz magadtól, mégis, Jézus ezt mondja neked: „Én nem kárhoztatlak; eredj
el, és többé ne vétkezzél, hogy rosszabbul ne legyen dolgod“. Vannak itt
emberek, kiknek szívében olyan dolgok vannak, melyekről én nem tudok - kik
titkos bűnöket követtek el, melyeket szégyellnek nyilvánosan emlegetni; bűneik
piócaként tapadnak rájuk, s minden nyugalomtól megfosztják őket. Itt vagy, te
fiatalember! reszketsz és félsz, nehogy kikiáltsák bűnödet a magas ég előtt;
letört vagy, mint összezúzott nád, füstölögsz, mint pislogó gyertyabél. Ah! Van
egy szavam hozzád is: Vigasz! vigasz! vigasz! Ne csüggedj el; mert Jézus azt
mondja, nem oltja ki a pislogó gyertyabelet, s nem töri el a megrepedt nádat.
És drága barátaim, még van gondolat,
mielőtt elhagynám e fejezetet. Ez említett dolgok, bármennyire értéktelen
legyenek is , mégis, még szolgálhatnak
valamire. Amikor Isten kézbe vesz egy embert, mégha értéktelen és
haszontalan volt is előbb, Ő nagyon értékessé teheti. Tudjátok, hogy egy
dolognak értéke nem annyira a nyersanyagtól függ, melyből készül, hanem annak
kidolgozástól, a mester által rajta végzett munkától. Itt nagyon rossz
nyersanyaggal kezdődik a munka - megrepedt náddal, pislogó gyertyával; de az
isteni kézügyesség által mindegyik csodálatos
értékké válik. Te azt mondod, hogy a megrepedt nád semmire se jó; én
viszont azt mondom neked, hogy Krisztus kézbe veszi azt a megrepedt nádat,
megjavítja, s alkalmassá teszi, hogy a mennyei sípok közé tegyék. Aztán, amikor
a nagy zenekar szárnyaló muzsikába kezd, amikor az ég orgonái megszólalnak
csodás mély hagjaikkal, mi azt kérdezzük majd: „Mi volt az az édes, kellemes
hang, melyet hallottunk, a többi közé vegyülten“? S valaki így felel: „Egykor
egy megrepedt nád volt.“ Ah! elképzelem Mária Magdalénának a hangját a
mennyben: mindenkinél édesebben és tisztábban cseng mivel ő nagyon szeretetett,
mert neki sok bűne bocsáttatott meg; és ama szegény lator hangja, ki a
kereszten azt mondta: „Uram, emlékezzél meg rólam“, ha mély basszus hang volt,
úgy sokkal lágyabb és kellemesebb most minden más hangnál. Ez a megtört nád még
hasznos lehet. Ne mondd, hogy semmire se vagy jó; még énekelni fogsz a
mennyben. Ne mondd, hogy értéktelen vagy; végül ott fogsz állni a trón előtt, a
Bárány vérében megtisztultak seregében, és dicséretet fogsz énekelni Istennek.
Ah! s a pislogó gyertyabél pedig mire lehet jó? Rögtön megmondom nektek. Még
van benne egy kicsiny szikra; majdnem kialudt, de még nem teljesen. Nézzétek
azt a lángbaborult prérit! Látjátok-e a fékezhetetlen tűznyelveket? Látjátok-e
az emésztő lángok hullámait, egymásután
miként borítják el az egész alföldet, mígnem az egész kontinens leég és
megemésztetik, - míg az ég is tűzvörös lesz a lángoktól? Az éjszaka öreg,
fekete arca rémülten nézi a lángokat, s a csillagok is megrettennek e tűzvész
látványától. Mi okozta ez óriási tüzet? Egy pislogó gyertyabél, melyet egy utas
eldobott, de mit felkapott a szél, s addig szította, mígnem az egész préri
lángot fogott. Így egy szegény írástudatlan ember, egy gyenge, sőt, még egy
visszaesett keresztyén is lehet egy egész nemzet megtérítésének eszköze. Ki
tudja, te, ki semmi vagy most, nem leszel-e hasznosabb sokunknál, kik most látszólag
legjobbakként állunk Isten előtt, mert legtöbb ajándékot s talentumot kaptuk
Tőle? Istennek hatalma van egy szikra által az egész világot lángba borítani -
képes megvilágosítani egy egész nemzetet egy imádkozó jelentéktelen lélek
szikrájával. Még lehettek ti hasznosak; ezért legyetek jó reménységgel és
örüljetek. A moha sírköveken nevekszik; a borostyán a porladó dombokon
kapaszkodik; a fagyöngy a halott ágakon képződik; épp így származhat kegyelem
és kegyesség és erény és szentség és
jóság a pislogó gyertyából és a megrepedt nádból.
II.
Tehát, kedves barátaim, megpróbáltam
feltárni, kikre vonatkozik ez ige, és megmutattam valamit a halandó törékenységből; most feljebb hágok
egy lépéssel - az isteni együttérzéshez.
„A megrepedt nádat Ő nem töri el, és a pislogó gyertyabelet nem oltja ki“.
Jegyezzük meg azt, mindenek előtt,
ami ki van itt jelentve; s aztán vegyük észre, hogy Jézus Krisztus itt sokkal
többre gondol, mint amit mond. Mindenek előtt, mit is mond Ő? Világosan hirdeti,
hogy nem fogja eltörni a megrepedt nádat. Egy megrepedt nád van előttem, -
Istennek egy gyermeke, ki bűneinek terhét mélyen átérzi. Úgy tűnik, mintha a
törvény ostora sohasem állna már meg rajta. Tovább folytatja csapkodásait. És
bár így szólsz: „Uram! állj meg! adj egy lélegzetnyi szünetet!“, a kegyetlen
korbács tovább csapkod. Mélyen átérzed bűneidet. Ah! tudom mit mondasz ma
reggel: „Ha Isten ezt így még egy kissé tovább folytatja, szívem meghasad;
elveszek a kétségbeesésben; hisz majdnem elalélt vagyok már bűneim miatt; ha
lefekszem este, nem tudok elaludni; úgy rémlik, mintha szellemek lennének a
szobában, - bűneim szellemei -, s mikor éjfélkor felserkenek, halálarcú fekete
szellemeket látok, amint rámmeresztik tekintetüket, s így szólnak: ‘Elviszünk
téged!’, s mögöttük a poklot látom égni.“ Ah, szegény megrepedt nád! Ő nem tör
össze téged, még ha túl erős is bűneid miatti gyötrődésed. Elég erős lesz
ahhoz, hogy meglágyítson téged, s arra késztessen, hogy a Jézus lábához borulj;
de nem lesz oly erős, hogy szívedet a kétségbeesésben összetörje, hogy
reménytelen halált hozzon reád. Sohasem jutsz reménytelen kétségbeesésébe; hanem bizonnyal kiszabadíttatol abból; kivétetel a tűzből, te szegény megrepedt
nád, s nem töretel össze.
Hasonlóképpen, talán van itt egy
visszaesett hivő ma reggel; olyan mint egy pislogó gyertyabél. Évekkel ezelőtt
örömöd találtad az Úr utjaiban, s olyannyira gyönyörködtél szolgálatában, hogy
ezt mondtad,
„Ott vágynék örökké élni!
Mily
boldog óráknak örvendtem akkor,
Mily
édesek most is azok az emlékek,
Egy
fájó űrt hagytak maguk után
Mit
a világ nem képes kitölteni.“
Pislogó gyertyabél vagy, és úgy
gondolod, hogy Isten ki fog oltani téged. Ha arminiánus lennék, azt kellene
mondjam neked, hogy valóban kiolt. De mivel teljes szívvel hiszek a Bibliában,
és semmi másban, azt mondom határozottan neked, hogy nem fog kioltani. Bár
pislogó gyertyabél vagy, de lángod mégsem fog elhalni. Bármilyen legyen is a vétked,
az Úr azt mondja: „Térjetek vissza, elpártolt fiak, s én meggyógyítom
hűtlenségeteket“. Ő nem vet el téged, elpártolt Efraim; csak jöjj vissza hozzá.
Ő nem vet meg téged, noha sárba és porba heveredtél, és tetőtől talpig szennyel
vagy tele. Jöjj vissza szegény tékozló fiú, jöjj vissza, jöjj vissza, jöjj
vissza! Atyád hív téged. Halld meg, te szegény visszaesett! Jöjj sietve Ahhoz,
kinek karjai tárva vannak fogadásodra.
Azt mondja igénk: Ő nem oltja ki - Ő
nem töri el. De több rejlik itt a szőnyeg alatt, mint amit első látásra
észreveszünk. Amikor Jézus azt mondja, hogy nem töri el, sokkal többre gondol
annál, amit mond; így érti: „kezembe veszem a megrepedt nádat; elültetem
biztonságban folyóvizek mellé, és - csodák csodája! - olyan fát növesztek
belőle, melynek levelei sosem hervadnak el; szüntelen öntözöm és vigyázok rá;
égi gyümölcsöket érlelek rajta; távol tartom a ragadozó madarakat tőle; de az
ég madarait, a paradicsom édes énekeseinek lakást készítek ágai között“. Amikor
azt mondja, hogy nem töri el a megrepedt nádat, ő ennél többre gondol; úgy
érti, hogy ápolni, segítni, erősíteni és támogatni fogja és megdicsőíti;
végbeviszi dicső rendeletét rajta, és örökre dicsőségessé teszi. És amikor azt
mondja a visszaesettnek, hogy nem oltja el őt, többre gondol. Úgy érti, hogy
óriási lánggá fogja éleszteni őt. Egyesek közületek - merem állítani -, mire
hazamentek innen, a tüzet lakásotokban majdnem kialudva fogjátok találni. Tudom
mit fogtok vele tenni. Lágyan fújni kezditek a kicsiny szikrát, ha van egy is,
ujjatokat elébe tartva, nehogy túl erősen elfújjátok; és ha egyedül lennétek, s
csak egyetlen gyufátok lenne, vagy csak
egy kis szikra a taplóban, mily óvatosan fújnátok azt. Ekképpen bánik
veled Jézus is, visszaesett testvérem; nem vet ki téged, nem fúj el téged; ezt
mondja: „Én nem oltom el!“ Ez alatt azt érti: „Nagyon óvatos, figyelmes, gondos
leszek vele szemben.“ Száraz anyagot fog rakni rája, s így lassanként, a
kicsiny szikra lángra kap, s felcsap az égig, s nagy tűz lesz belőle.
Szeretnék szólni egy pár szót a kicsinyhitűekhez
is e reggelen. Isten kicsinyei, kik itt megrepedt nádként s pislogó
gyertyabélként vannak említve éppoly biztonságban vannak, mint Isten nagy
szentjei. Szeretném egy perc erejéig kifejteni e gondolatot, s aztán a másik
fejezettel be is fejezem. Isten eme szentjei, kik megrepedt nádaknak és pislogó
gyertyáknak vannak itt nevezve, éppoly biztonságban vannak, mint azok, kik nagy
erővel harcolnak Mesterükért, és nagy dolgokat tesznek érte; éspedig néhány ok
miatt. Először is, a kicsiny szentek éppúgy Isten kiválasztottjai, mint a nagyok.
Mikor Isten kiválasztotta népét, mindnyájukat egyszerre és együtt választotta
ki; és az egyik éppúgy kiválasztott, mint a másik. Ha én kiválasztok bizonyos
dolgokat, legyen bár egyik kisebb, mint a többi, mégis, az egyik éppúgy
kiválasztott, mint a másik. És így Félénk asszonyság és Csüggedő kisasszony
éppolyan kiválasztott, mint Bátorszívű, vagy a jó Öreg Becsületes. Ismét: a
kicsinyek egyenlőképpen váltattak meg a nagyokkal. A gyenge szentekért épp
annyi szenvedéssel fizetett Krisztus, mint az erősekért. Isten legkisebb
gyermekéért nem kevesebb váltságbér lett fizetve, mint Jézus drága vére; és Isten legerősebb gyermeke sem került neki
többe ennél. Pál nem került semmivel sem többe, mint Benjámin - ebben biztos
vagyok -, mert azt olvasom a Bibliában, hogy
„nincs különbség“. Emellett, - olvassuk a törvényben - amikor régen
váltságpénzt fizettek, minden személynek egy sekelt kellett hoznia. A szegény
nem hozott kevesebbet, s a gazdag nem hozott többet egy sekelnél. Ugyanaz az ár
volt lefizetve egyikért, mint a másikért. Nos, Isten kicsiny gyermeke, vedd ezt
a gondolatot lelked számára. Látod, hogy egyesek nagyon kitűnnek Krisztus
ügyében - és nagyon jó, ha ezt tehetik! -, de ők egy fillérrel sem kerültek
többe Jézusnak, mint te; ugyanazt az árat fizette érted is, mint értük.
Emlékezz ismét, te éppúgy Isten gyermeke
vagy, mint a legnagyobb szent. Valakinek közületek öt gyermeke van. Talán
az egyik azok közül szép magas, s rendkívül jóképű, s ráadásul értelmes és
tehetséges is; de van egy másik gyermek, aki legkisebb a családban, talán nincs
oly nagy tudása s értelme sem. De melyik leginkább a ti gyermeketek? „A leginkább!?“ - mondod megütközve; „hiszen
mind egyformán az én gyermekem, bizonnyal, az egyik éppúgy, mint a másik“. És
így, drága barátaim, kiknek lehet nagyon kevés ismeretetek van, lehet homályosan
láttok a teológiában, talán „úgy látjátok az embereket, mint valami járkáló
fákat“; de éppúgy Isten gyermekei
vagytok, mint azok, kik felnőttek a Krisztusban ékeskedő kornak mértékére.
Aztán emlékezzetek, szegény, megpróbált szentek, hogy ti éppúgy megigazíttattatok, mint
Isten bármelyik más gyermeke. Tudom, hogy tökéletes igaznak vagyok
nyilvánítva Isten előtt.
„Az ő vére és igazsága
szépségem
s dicső öltönyöm “
Nem kívánok más
ruhákat, csak melyeket Jézus készített, az Ő javamra beszámított igazságát.
Isten legbátrabb gyermeke nem kíván
többet; s én, „minden szentek között a legkisebb“ kevesebbel nem elégedhetek
meg, és bizonnyal én is teljességben bírni fogom. Ó, Bukdácsoló-gyengélkedő, te
épp úgy megigazíttattál, mint Pál, Péter, Keresztelő János vagy a menny bármely
legkiválóbb szentje. Nincs különbség ebben a vonatkozásban. Ó, bízzál hát és
örvendezz!
Aztán még egy dolog: Ha te elveszel, Isten dicsősége éppúgy
csorbát szenvedne, mint akkor, ha egy nagy szent veszne el. Egy különös
dolgot olvastam egyszer egy régi könyvben, azzal kapcsolatban, hogy Isten
gyermekei Krisztushoz tartoznak, az Ő részét képezik, és egyek Vele. Az író ezt
mondja: „Egy apa gyermekével a szobában volt; s bejött egy idegen; ez felvette
a gyermeket, térdére öltette; a gyermeknek volt egy fájós ujja; ‘Gyermekem’,
mondta az idegen, ‘neked nagyon fájhat az ujjad;’ ‘Igen, fáj!’ ‘Nos, akkor
engedd, hadd vágjam le, s adok neked egy aranyozottat helyette!’ A gyermek
riadtan nézett rá, és így szólt: ‘Sehová sem megyek ez emberrel, mert azt
mondja, hogy levágja az ujjamat; én szeretem az én ujjamat mégha fájós is, s
nem akarok aranyozottat helyette.’“ Nos, így szól a szent is: „Én Krisztusnak
egy tagja vagyok; talán olyan, mint egy fájós ujj; attól félek, levág engem, s
egy aranyos újjal cserél ki. „Nem!“- szól Krisztus, „semmiképpen! Egy
tagrészemet sem engedem levágni; ha fájós, sérült egyik ujjam, bekötözöm azt;
meggyógyítom, megerősítem.“ Krisztus egy szót sem akar hallani tagjainak
levágásáról. Ha Krisztus csak egy lelket is elveszítene népe közül, többé már
nem lehetne teljesen egész. Ha legkisebb gyermeke kivágattatna, úgy hiányozna
Krisztus teljességéből egy rész; hiszen Krisztus tökéletlen az ő gyülekezete
nélkül. S ha mégis, gyermekei közül egy el kellene vesszen, jobb lenne, ha egy
nagy veszne el, mint egy kicsiny. Hisz ha egy gyenge elveszne, a Sátán így
szólhatna: „Ó, te megmented a nagyokat, mert azoknak van erejük, és segíthetnek
magukon; a kicsinynek semmi ereje sincs, s ezért nem vagy képes megmenteni“.
Látjátok, így szólna a Sátán; de Isten egyből bedugja száját, kijelentve, „Mind
itt vannak, Sátán, gonoszságod dacára, nézd, mint itt vannak; mindegyik
biztonságban van; nos hát, tűnj innen a mélység barlangjaiba örökre, s
lácraverve füstölögj ott a kénköves tűzben.“ Ekképpen fog ő örökké kínoztatni, ámde
Istennek egy gyermeke nem fog soha!
Még egy gondolat, s e fejezet végére
érünk. Az erős szentek üdvössége gyakran
a gyengék üdvösségétől függ. Értitek-e ti ezt? Tudjátok, hogy az én
üdvösségem, vagy Isten bármely gyermekének üdvössége másodlagos okokból tekintve,
nagyon is függ valaki más megtérésétől. Tegyük fel, hogy édesanyád volt
megtérésed eszköze; tehát azt mondanád, emberileg szólva, hogy megtérésed az ő
megtérésétől függött; mert azáltal, hogy megtért, eszközzé lett abban, hogy
téged is Krisztushoz vezessen. Tegyük fel, hogy X.Y. igehirdető lesz a te
elhívatásod eszköze; így a te megtérésed, bizonyos értelemben - de nem abszolút
értelemben! - tőle függ. Így gyakran megtörténik, hogy Isten legnagyobb
szolgáinak üdvössége a jelentéktelenek megtérésétől függ. Ott van egy egyszerű
édesanya; senki sem ismeri
különösképpen őt; eljár Isten házába; de nevét nem találod az újságokban, se
egyebütt máshol; csak tanítja gyermekét, s Isten félelmében neveli fel őt.
Imádkozik azért a fiúért; harcol Istennel; könnyei és imái egybevegyülten Isten
színe előtt vannak. A fiú felnő. S mi lett belőle? Egy misszionárius - egy William Knibb - egy Moffat - egy
Williams. De semmit sem hallottál az édesanya felől. Ah! de ha az nem lett
volna megmentve, hol lett volna a fia? Hadd
vigasztalja, örvendeztesse ez a kicsinyeket;
örvendezhettek annak, hogy táplál titeket, s vigyáz reátok, mégha
megrepedt nádhoz, s pislogó gyertyabélhez vagytok is hasonlók.
III.
Most pedig, befejezésül itt van a biztos győzelem: „mígnem diadalomra
viszi az ítéletet“.
Diadal! Van valami kimondhatatlan
gyönyör ebben a szóban. John Moore úr halála a félszigeti háborúban nagyon
megrendítő volt; a győzelem karjaiban esett el; s bármennyire szomorú is volt
végzete, nem kételkedem afelől, hogy szemei fényre gyúltak a diadal
kiáltásakor. S éppígy, úgy hiszem, Wolfe igazat mondott, amikor így szólt:
„Boldogan halok meg!“, mert röviddel azelőtt hallotta a kiáltást: „ők
harcolnak, győzelmet aratnak!“ Tudom, a győzelem még e rossz értelemben is - mert én a földi győzelmeket nem becsülöm
sokra - megörvendeztetheti a harcost. Ámde, mily boldog lehet egy szent, ha
tudja, hogy övé lesz a győzelem. Életem végéig harcolni fogok, de pajzsomra
felírom: „vici“ (miénk a győzelem). „Felettébb
diadalmaskodom azáltal, aki engem szeretett!“ Minden egyes gyenge szent meg fogja
érni a győzelem napját; még azok is, kik mankón járnak; még a sánták is
mindnyájan; még azok is kivétel nélkül mind megnyerik a győzelmet, kik telve
vannak most fogyatkozással, szomorúsággal, betegséggel és gyengeséggel.
„Énekelve jönnek a Sionra; a vakok, sánták, gyengék, nők és gyermekek
együttesen“. Így szól az Írás. Egy sem lesz ki hagyva; hiszen „ő diadalomra
viszi az ítéletet“. Győzelem! Győzelem! Diadal! Ez az osztályrésze minden
keresztyénnek. Győzni fog drága Megváltójának nevében.
Nos, hadd szóljak egy szót erről a
győzelemről. Először az idős emberekhez, férfiakhoz és nőkhöz szólok. Szeretett
fivéreim s nővéreim, ti, gyakran, tudom, megrepedt nádhoz vagytok hasonlók. Az
elkövetkezendő események előrevetítik árnyaikat; s a halál az öregség árnyékát
veti reátok; egy szöcske súlyát is nehéznek érzitek; egész testetekben érzitek
a gyengülést és hanyatlást; tagjaitok nehezen állnak már össze... Ah, itt van
számotokra egy különleges ígéret. „A megrepedt nádat nem töröm el!“
„Megerősítlek téged!“ „Amikor szíved és tested elhagynak, én leszek erősséged
és örökséged mindörökre!“.
„Még
hajlott korban is, népem minden tagja
élvezni
fogja örökkétartó szeretetem;
S
mikor ősz haj díszlik már fejük templomán
mint
bárányokat, őket majd vállamon viszem.“....
Támolyogva, botodra
támaszkodva, gyengén és erőtlenül, sápadtan, amint vagy, ó, mégsem kell félned
az utolsó órától; amaz utolsó óra lesz a legjobb számodra e földön; utolsó
napod lesz hőn áhított vágyad beteljesülésének napja. Ha gyenge vagy, Isten a
próbát erőtlenségedhez méri. Csökkenti a fájdalmakat, amikor fogytán erőd;
azonban biztos, hogy győzelmi himnuszt zenghetsz majd a mennyben! Vannak közöttünk
olyanok, kik szívesen helyet cserélnének veletek, mert vágynának oly közel
lenni a mennyhez - az örök otthonhoz, mint ti. Minden gyengeségetek ellenére,
az ősz haj dicsőség koszorút képez számotokra; mert közel vagytok a célhoz, az
igazság ösvényén.
Egy szót hadd szóljak hozzátok is
középkorúak, kik az élet viharában küszködtök. Gyakran megrepedt nádszálak
vagytok, kegyességeteket annyira akadályozza a világi hivatás, annyira
körülvesz a szüntelen való robot zaja, hogy úgy tűnik, hitetek olyan, mint
pislogó gyertyabél. Úgy érzitek, nem tesztek eleget Istenért, s nem mondható el
rólatok, hogy „lélekben buzgók“ vagytok, hanem inkább az, hogy „a mindennapi
szolgálatban szorgalmatoskodtok“. Ó, munkás ember, ki e világban serényen
küszködsz és fáradsz, Ő nem olt ki téged, ha pislogó gyertyabél vagy is; nem
tör el téged, mégha megrepedt nádhoz vagy is hasonló, hanem megszabadít téged
nehézségeidből, hogy átúszhass az élet tengerén, s ott fogsz majd állni a
mennyei parton, győzelmi himnuszt zengve, Ő általa, ki szeretett téged.
Ifjak! Fiúk és lányok! Hozzátok
szólok, s joggal teszem ezt. Ti velem együtt gyakran átélitek, mit jelent
megrepedt nádnak lenni, amikor Isten keze meghiúsítja szép reményeinket. Tele
vagyunk rajongással és önfejűséggel, s egyedül a fenyítés vesszeje az, mely
képes kiűzni belőlünk az ostobaságot, hisz oly sok van abból bennünk. Sikamlós
ösvények az ifjú útjai, és veszélyekkel teljesek, de Isten nem tör össze
végképpen, sem nem tesz tönkre minket. Az emberek túlzott óvatosságuk folytán
megtiltanák, hogy egyetlen lépést is tegyünk, nehogy elessünk. De Isten útnak
indít minket, s lábunkat hasonlóvá teszi a zergééhez, hogy magas helyeken
lépdelhessünk. Szolgálj Istennek már életed hajnalán! Add neki szívedet, és
sohasem fog elvetni, hanem mindvégig táplálni és gondozni fog.
Ám nehogy befejezzem már anélkül,
hogy a kisgyermekekhez is ne szólnék! Hallottatok Jézusról, ezt mondja most
néktek: „A megrepedt nádat nem töröm el, és a pislogó gyertyabelet nem oltom
ki“. Úgy hiszem sok kis aranyos gyermek van itt, kik alig hat évesek, de már
ismerik a Megváltót. Én soha nem vetem meg a gyermeki hitet s kegyességet.
Szeretem s értékelem azt. Hallottam kisgyermekeket oly titkokról értekezni,
melyekről ősz fejek mit sem tudnak. Ah, kedves gyermekek! kik a vasárnapi
iskolában nevekedtetek, és szeretitek a Megváltó nevét, ha mások azt mondják is,
hogy túl korai ez még hozzátok, ne féljetek, csak szeressétek Krisztust.
Szelíd
Jézus, nyájas, kedves,
amíg
egy kisgyermekre nézek,
csodálom
egyszerűséged,
és
áldd meg őt, esdve kérlek.
Ne félj, ő nem vet
meg téged; mert a pislogó gyertyabelet nem oltja ki, s a megrepedt nádat nem töri el.