A KÁLVINIZMUS LÉNYEGE
ÍRTA
DR. KUYPER ÁBRAHÁM
Hollandia egykori miniszterelnökeFordították
CSÜRÖS JÓZSEF
váralmási ref. lelkészCZEGLÉDI SÁNDOR
győri ref. esperes-lelkészA fordítást átnézte, bevezetéssel és jegyzetekkel ellátta
DR. SEBESTYÉN JENŐ
budapesti református teológiai tanárA szerző arcképével és KUYPER HENRIETTE előszavával
MÁSODIK KIADÁS
BUDAPEST, 1922
BETHLEN GÁBOR IRODALMI ÉS NYOMDAI RÉSZV.-TÁRS.Az elektronikus kiadás (2005) szöveggondozásáért felel:
Németh Ferenc (nemo44@hotmail.com)Tömörítve: 297k
HOLLANDSCHHONGAARSCHE GEREFORMEERDE BIBLIOTHEEK
Onder Redactie van Prof. Dr. J. SEBESTYÉN.I.
HET CALVINISME.
ZES STONE-LEZINGEN
IN OCTOBER 1898 TE PRINCETON (N.-J.) GEHOUDEN
DOOR
DR. A. KUYPER.Dit boek is uitgegeven van de opbrengst der collecte, gehouden bij gelegenheid van de lezingen van Prof. Dr. J. SEBESTYÉN in de Gereformeerde Kerken van DELFT en UTRECHT.
HONGAARSCHE VERTALING
TWEEDE DRUK
MET AANTREKENINGEN
Ez a könyv kiadatott abból a pénzből, amely Dr. Sebestyén Jenő budapesti református theol. tanár 1921 január és február hónapjaiban tartott hollandiai körútja alkalmából, DELFT és UTRECHT városok szigorúbb református gyülekezeteinek egy-egy templomában, a felolvasás alkalmával, a hívek adakozásából összegyűlt.
TARTALOMJEGYZÉK.
Kuyper Henriette előszava | V |
Dr. Kuyper Ábrahám | VIIXV |
ELSŐ FELOLVASÁS. A kálvinizmus és a történelem |
1 |
MÁSODIK FELOLVASÁS. A kálvinizmus és a vallás |
39 |
HARMADIK FELOLVASÁS. A kálvinizmus és a politika |
76 |
NEGYEDIK FELOLVASÁS. A kálvinizmus és a tudományok |
112 |
ÖTÖDIK FELOLVASÁS. A kálvinizmus és a művészetek |
152 |
HATODIK FELOLVASÁS. A kálvinizmus és a jövő |
192 |
Ezek közül az első három felolvasást Csűrös József; a negyediket dr. Sebestyén Jenő; az ötödiket és hatodikat Czeglédi Sándor fordította.
Kuyper Henriette előszava
Amikor 1915 telén, mint a holland kórházi misszió tagja, először jöttem Magyarorszagra, nagy öröm volt számomra az a fölfedezés, hogy édesapámnak a kálvinizmusról szóló felolvasásai magyar nyelvre is le vannak fordítva.
Most, amikor másodízben időzöm Magyarországon, még nagyobb örömet jelent számomra hallani azt, hogy édesatyámnak e mesterműve most már második kiadásban jelenik meg magyar nyelven. Mert ez bizonyíték számomra arra nékve, hogy ez a hatféle védőbeszéd, amely a kálvinizmus kiváltságáról és a Nagy Jövő felé siető modern időkben való hivatásáról szól, a magyarok szívében, is visszhangot talált. Visszhangot, amely nemcsak Magyarország nagyszerű múltjából felénk zengő echó, amikor a majdnem kálvinista Magyarországon külön magyar kálvinizmus virágzott, hanem olyan visszhang, amely egyszersmind próféciája is annak, hogy mi lehet Magyarországon a kálvinizmus és a kálvinizmus által Magyarország újra. Ezért teszek nagy örömmel eleget Dr. Sebestyén Jenő professzor úr kívánságának, aki arra kért, hogy édesapám e munkája második magyar kiadásához néhány sornyi előszót írjak.
* * *
Atyámat Isten a holland népnek azért ajándékozta, hogy azt a racionalizmus halálos öleléséből hatalmas fogással kiragadja.
Amikor édesatyám 1920. nov. 8-án örök nyugalomra tért, ez a munka be volt fejezve. És nincs a világnak még
VI
egy országa, amelyben a kálvinista elvek, az egész emberi életre kiterjedő jelentőségükkel, oly felséges virágzásban lennének, mint Hollandia. És ez a gazdag virágzás sehol sincs oly mély gyökérből, oly nemes növésben, annyira ég felé törő emelkedettséggel, oly biztos vonalakban megrajzolva és oly világos színekkel megfestve, mint édesatyámnak a kálvinizmusról szóló e hat felolvasásában. És ha a kálvinizmus a holland szellemi élet legszebb virága és ezek a felolvasások a holland kálvinizmus legszebb virágai, akkor ez a virág, amelyet most a magyar olvasóknak felajánlunk, holland virág.
Hollandia szíve most, könyörülettel telve, Magyarország felé van fordulva, és készséggel segíti ezt az országot nagy szükségében. De a legjobb és legtartósabb segítség, amit Hollandia Magyarországnak ajándékozhat, az, amit ez a könyv foglal magában. Mert ennek a könyvnek lapjai egyenesen Magyarország lelkéhez szólanak, és ez a lélek nagy és erős lehet még akkor is, ha a nép szegény s az ország csonkává lett. Mert hiszen Hollandia is kicsiny ország, de nagy a maga erős és mély lelke által, amely erejét a kálvinizmus tiszta és magas szférájából meríti. Hiszen úgy az egyes embernél, mint a népnél végeredményben nem a pénz, a földi javak és a földbirtok, a földterületek anyagi faktorai, hanem a lelki életnek mindenek felett uralkodó tényezője az, amely emberek és országok sorsa és jövendője felett határoz, Üdvözítőnk szavai szerint: "Keressétek először Istennek országát és az ő igazságát, és ezek mind megadatnak néktek."
Imádságom az, hogy e könyv hatszoros hatalmas harsona-zengése magasabb, gazdagabb, igazi kálvinista életre ébressze föl Magyarország lelkét!
Hiszek Magyarország föltámadásában, mert hiszek a magyar lélek megújulásában!
Budapest, 1921. október
Henriette S. S. Kuyper.
Ára holland | |
Disquisitio Historico-Theologica exlubens Joannis Calvini et Joannis à Lasco. Doktori értekezés. 1862. | |
J. à Lasco Opera. 2 kötet. 1866 | 15 |
Egyházi beszédek. 1868. | 1.50 |
A londoni holland gyülekezet presbitériumi jegyzőkönyvei 15691571. 1870. | 15 |
A mi programunk. Dr. Kuyper politikai elveinek feldolgozása. Ötödik kiadás 1907-ben. | 4.50 |
XII
Méz a sziklából. Elmélkedések. 1896. | 4.15 |
D. Franciscus Junius. Opuscula theologica sel. rec. et. praev. 1882. | 7.50 |
A modern teológia keresztyén alapon csak fata morgana. 187165 | .65 |
Egyházi beszédek. 1871. | 1.50 |
Róma és Dordtrecht. 1876. | .90 |
A kálvinizmus, mint alkotmányos szabadságaink forrása és biztosítéka. 1875. | .90 |
Egyházi beszédek. 1879. | 1.90 |
Az egyéni életkör szuverénitása. 1881. | .90 |
A mai bibliai kritika jelentősége a gyülekezetre nézve. 1881. | .90 |
Alexander Comrie. 1882. | |
"Szorosan véve." A református egyetem létjogosultságáról. 1880. | |
A holland reformátusság konfessziói. 1883 | |
Az Élet könyvéből. Elmélkedések, 3 kötet. | 8.70 |
Az örvendetes üzenet napjai. 3 kötet. 1887. | 5.70 |
Az Ige testté létele. 1887. | 2.40 |
Gysb. Voetii. Selectorum disp. fasc. rec. et. praev. Abr. Kuyper, 1887. | 7.50 |
A kálvinizmus és a művészet. 1888. | .90 |
A Szentlélek munkája. 3 kötet. 1888. | 8.90 |
Gomar a sabbathért. Meditációk | 1.75 |
Parlamenti beszédek 187475-ből. | 3.90 |
Sion dicsősége és erőssége. A németalföldi hitvallás 37 pontjának magyarázata. 1890. | 3. |
A sabbath. Dogmatörténeti tanulmány. 1890. | 2.10 |
Voetius catechisatiója jegyzetekkel. 1891 | 4.50 |
Kálvinizmus és revízió. 1891. | .50 |
A keresztyénség és a szociális kérdés. 1891. | 1. |
Tövisért mirtusz-ág. Elmélkedések. 1891. | 2.30 |
A határok elmosódása. 1892. | 1. |
A halál árnyékában. Meditációk. 1893. | 2.40 |
XIII
A teológia enciklopédiája. 3 hatalmas kötet 1894. és 1910. | 21. |
Krisztus, a szociális bajok és a demokrácia veszedelmei. 1895. | |
Mr. Levinus Wilh. Chr. Keuchenius. 1895. | 1.50 |
E voto Dordraceno. A heidelbergi káté magyarázata. 4 hatalmas kötet. 1896 és 1907. | 22. |
A szentírás nőalakjai | 1.75 |
A szuverénitás hamis elméletei. 1898. | |
Amikor otthon vagyunk... Meditációk. 1900. | 2.40 |
Electio és selectio. 1899. | |
A kálvinizmus. Hat Stone-felolvasás. 1899. | 3.75 |
Amerikai élet. 1899. | 1.90 |
Az Úr kivonulása Jeruzsálemből. Meditációk. 1901. | 2.40 |
Evolutio. 1899. | |
Az Isten angyalai. 1902. | 3.50 |
Jézusban elaludni. Meditációk. 1902. | 2.40 |
Ünnepeljünk. Meditációk. 1904. | 2.40 |
Az egyetemes kegyelem. 3 kötet. 1904. | 2.40 |
Szociális reformok. 3 kötet. 1905. | |
Bilderdijk költő nemzeti jelentősége. 1906. | .90 |
Isten közelében. Meditációk. 1908. | 5.50 |
Az ó-világ körül. Útleírás. 2 kötet. 1908. | 14.50 |
Parlamenti beszédek. 4 kötet. | 30. |
Református dogmatika. 5 hatalmas kötet. 1910. | 40. |
Krisztus királyságáért. 3 kötet. 1913. | 17.50 |
Istentiszteletünk. 1911. | 5.20 |
A nő méltósága. 1914. | |
Antirevolutionáris politika. 1917, 2 kötet. | |
Ezek dr. Kuyper főbb munkái. Van ezeken kívül még egész sereg kisebb felolvasása, előadása a legkülönfélébb teológiai és szociális témákról, sok külön lenyomat, amelyeket angol és amerikai folyóiratokba írt (The Independent; The Bibliotheca Sacra; Presbyterian and Refor-
XIV
med Review, The Catholic Presbyterian stb.). Ezeknek a munkáknak a száma is meghaladja a 120-at.
Mindezeken kivül pedig ott van dr. Kuyper bámulatos újságírói tevékenysége.
Teológiai és politikai elvei propagálására, mint említettük, két lapot szerkesztett és irányított, az egyik:
De Heraut. Egyházi lap. Alapította 1877-ben. Azóta a lap legelső nagy teológiai cikkét minden számba kivétel nélkül dr. Kuyper írta, kivéve az 1894. év augusztus és szeptemberi 5 számát, amikor beteg volt.
De Standaard. Politikai napilap. Fennáll 1872-től kezdve. Azóta 1913. májusig, kivéve miniszterelnöksége éveit, szakadatlanul dr. Kuyper volt a főszerkesztője.
Dr. Kuyper óriási irodalmi munkásságát jellemzi különben az is, hogy csak az összes munkáihoz készített külön Név- és tárgymutató egy kötetének ára is 7.50 holland forint, ami fogalmat alkothat annak az irodalmi működésnek nagyságáról, amelyhez ez készült.
Ezeket tartottam szükségesnek elmondani dr. Kuyperre vonatkozólag. Munkái közül itt azt a híres hat felolvasást veszi az olvasó, amelyet ő 1898-ban a princetoni egyetem meghívására Amerikában tartott. Kuyper klasszikus, hihetetlen tömör stílusa (amely egyenesen megtermékenyítő hatással volt a holland írói és újságírói nyelvre is), bizony sok nehézséget okozott a fordítóknak. A nagyszerű gondolatok mélysége elmélkedő olvasást kíván még az eredetiben is. Hát még fordításban. Hiszem azonban, hogy ez a könyv nagy hatással lesz, még így is, magyar teológusainkra. Sok helyütt fogja a látókört bővíteni, az eszméket tisztázni s a határozott kálvinizmus iránt való szeretetet, vagy az ellenkező felfogásúaknál a tiszteletet felébreszteni. Bizonyos vagyok benne, hogy általa Kuyper alakja is a maga imponáló nagyságában fog állani előttünk, s talán közelebb hozza e könyv egymáshoz azokat, akik a közös ideálok mellett sem tudták még megérteni egymást.
XV
Ennyi volt az, amit dr. Kuyperre vonatkozólag e munka első kiadása alkalmával az 1914. év tavaszán közöltem. Azóta már őt is magához szólította az Úr. 1920. november 8-án halt meg, s egy egész nemzet kísérte utolsó útjára. Az utókor számára még érdekes lesz felemlíteni azt is, hogy hazánkban utoljára 1916-ban járt, amikor leányai, Henriette és Johanna, egy holland hadikórház élén, fél évig nagyjelentőségű szeretetmunkát végeztek közöttünk. Ekkor megismerkedett egyházunk néhány vezetőemberével is, és megígérte, hogy legközelebb hosszabb időre fog eljönni közénk. Az Úr végzése azonban más volt. A kálvinizmus ez ősz vezére többé nem jöhetett Magyarországra, de hazánk és református egyházunk iránt való érdeklődését és szeretetét megőriztek leányai, Henriette, Johanna és Katalin, akik azóta sokféle formában és megható módon mutatják meg irántunk érzett meleg érdeklődésüket és igaz szeretetüket.
Isten iránt való mélységes hálaadással bocsátjuk útjára ezt a második kiadást. Hisszük, hogy a lelkekre való hatása ma már sokszorosan túl fogja szárnyalni az első kiadásét.
Budapest, 1921. november 6.
Dr. Sebestyén Jenő
JEGYZETEK
A szövegben, a lapok alján, csillag alatt közölt megjegyzések a szerző, dr. Kuyper Ábrahám jegyzetei; az itt következő számozott jegyzeteket pedig dr. Sebestyén Jenő írta. Céljuk nem a tudományos formában való kiegészítés, hanem az olvasó általános tájékoztatása. [A jegyzeteket áthelyeztem a megfelelő fejezetek végére NF]