A z     A L S O     E S     F Ö L S ő
B A R O N Y A B A N     V A L O     E C-
C L E S I A K N A C     A R T I C V L V S I ,     M E L-
lyec Hercheg ſzŏlöſön , irattanac Negy-
uen Prædikatoroc ielön voltaban ,
melyeket mindyaion iouá hattanac.

Anno Domini 1 5 7 6. 16, Auguſti.

1 ,

I keppen hogy czac az egy igaz es
öröcke valo Iſtent kel minden Ke-
reſ;tyen embernec eſmerni es val-
lanni , az melly Iſten minden ez vi-

lagi feiedelmeknec fölötte vagyon : Ezenkep-
pen az hitnec es az iduöſsegnec dolgaiban ,
ſemmit minekŭnc ez vilagi hatalmaſſockal
nem kel gondolnunc , ha ezektŭl minket ſ;inten
el akarnánac ſ;akaztanijs.

2.

Ezt penig ez igaz Iſtent , ki az S;ent iraſban
Iehouanac neueztetic , es kinec kiuüöle más
Iſten ninczen , hiſſ;ŭc egynec lenni termezeti-
ben auagy allattyaban. De vgyan ezen egy
Iſtent vallyoc harom ſ;emelyben valokeppen

A         lenni ,


lenni , mely az Attya , az Fiu , es S. Lelec ,
vgy hogy az Atya ne legyen fiu , auagy S.
Lelec , ſ;emelye ſ;erent , ſe az Fiu ne legyen At-
tya es ſ;ent Lelec ſ;emelye ſ;erent , ſe az Szent
lelec ne legyen Attya es Fiu , hanem mindenic
az ŏ ſ;emelye ſ;erint valoſágos keppen az egy
Iſtenſégben , minden egyben valo elegyedes
nekŭl. Harom Iſtent ſem vallunc lenni , mert
egy az hogy az Iſteneknec ſokaſagá vtálatos :
Más à penig hogy az haromſagot nem az Iſten
segbē , hanem az ſ;emelyekben helyhéztettyŭc.

3.

Az fŏ Pifpŏc femmit az ŏnnŏn feiétŭl ne
czelekedgyec , hanem ha vallamit akar kez-
denni , az Senioroknac es az kic tŏbben arra
valoc leznec , hirré tegye , es azoknac egyenlŏ
tanáczokbol es akarattyokbol legyen ha mit
akar czelekedni.

4.

Minden tanitoktul , az Anyaſ;entegy-
haznac dolgaiban engedelmet kiuanunc.
Hoggy ha valahol az ŏ jelen voltoc kiuántatic
minden óc vetetlen ielen legyenec , hanem ha
oly dolog allana elŏttŏc , à ki ſemi keppen ŏket
òda nem erezteneie. Touabba miert hogy az
gonduiſelŏknec neha az Anyaſ;entegyhaz

nac


iac kŏzŏnſeges ſ;ŭkſegeiert ki kely tauoznioc:
Ezokaert azt akariuc hogy az ſ;omſ;ed falubã
vagy varasbã valo prædikator ha hiuattatic be
mennyen , es ot mind prædikallyon , mind ke-
reſ;telyen , mind eskŭteſsen. Ezŏnkeppen ha va
lamelliket az Senior hiuattya vagy valahoua
kŭldi , az kŏzŏnſeges dolgoknac meg ſ;erzéſe-
re , abbannis engedelmes legyen.

5.

De miert hogy gyakorta az tanitoc kŏzŭl
nemely , az Satannac inditaſabol az ŏ elŏttec
iaroiaual ſemmit nem gondol , hiuatallyara
ſem megyen el , azokaert vegezeſŭnc ez , hogy
afféléket az Anyaſ;entegyhazhoz illendŏ
bŭnteteſſel meg bŭnteſſŭnc.

6.

Miert hogy az S. Pal nyiluan parantczol-
lya , hogy az kic az Iſten anyaſ;entegyházaban
ſ;olgalni akarnac , azoc elŏf;er meg probaltaſ-
ſanac , minec elŏtte az ſ;olgalathoz kezde-
nenec: Ezokaert azt keuanyoc , hogy ſenki ne
prædikallyon , ſe ne kereſ;tellyen míg az ŏ
tudomannya az Anyaſ;entegyhaz elŏt meg
nem probaltatic. Mind az altal ezt hozza
teſſ;ŭc hogy az Senior eskŭues alat meg enged

A       ij                  heti


heti az predikallaſt egy ideig azoknac az kik-
nec tudgya mind tudomanyokat mind iam-
borſagokat.

7.

Az aſzzonyáalatoknac be auatáſokat , (miert
hogy az Ó tŏruenyhŏz valo dolog volt) nem
akaryoc az vy Teſtamentomban meg tarta-
ni ſem nem kŏtelezŭnc ſenkit 40. auagy 80 ,
napra , mint az ó tŏruenyben , hanem czac
intyŭc ŏket az termezet ſ;erent valo tiztaſág-
nac meg tartáſára.

8.

Az Szentec napiaitis , (miert hogy ſem az
Chriſtus nem ſ;erzette , ſem az ŏ Apoſtoli
nem paranczoltác) ez okaert illenni nem akary
oc , mint az Papiſtac , hanem czac az vrnac na-
piat kit Vaſarnapnac neuezzŭnc köznéuel ſ;en
telyŭc az ŏ parantczolattya ſ;erint : Mind az
altal ez kiuŭl az Chriſtus ſ;ŭletefenec , kŏrnyŭl
metelkŏdeſenec , halálánac , fŏl támadáſánac ,
mennyben ménéſénec , az ſzent Lélec el bo-
czátáſánac napiait meg ſ;entellyŭc , es meg ŭl-
lyŏc , mert egy az hogy nagy rezbŏl hitŭnknec
agazatit tartyac , más penig hogy ez mi iduŏſ-
ſegŭnknec es valláſaſunknac minden dolgai

ezekben


ezekben vannac be foglaltatua.

9.

Mikeppen hogy az köz napoc kezi munkara
es eletŭnknec kereſéſére rendŏltettenec. A-
zonkeppen az ŭnnep napoc arra valoc hogy
az Iſtennec népei azokon minden kézi mun-
katul magokat meg vonuán , az ŏ ſzent ige-
ienec halgatáſában , es az ſzentſegeknec gya-
korlaſaban legyenec foglalatoſoc. De miert
hogy maſtan az ŭnnep napokon inkab geryez
tyŭc az Iſten haragyat , hogy nem mint engez
telnŏc , mert czac az nagy hiuolkodasban ,
keuelſegben , reſ;egſegben , feddesben , pŏrleſ-
ben , tanczolasban , vizha vonyasban , éktelen
iatekokban , es egyeb ſoc gonoſſagokba mu-
lattyoc el az ŭnnep napot : Ezokáert vegeze-
ſünc ez , hogy az Kereztyenec mind azokat
hatra hagyuan , magokat czac az iſtennec ſ;en-
tellyec , es az ŏ napiat nagy ſ;entſegbén , iozan-
ſagban , es az attyafiui ſ;eretetnec gyakorláſábã
ſ;enteiiyec meg , akkor vgyã czac az iſten igeiet
halgaſsac , imadkozzanac , mind Templomban
mind templom kiuŏl. Erre penig az Tani-
toc az ŏ halgatoiokat ſ;orgalmatoſsan incziec
es ſerkögeſſec

A        iij                  Hogy


10 ,

Hogy penig ezekre ez ſ;ent dolgokra az
Kereſ;tyenec inkab rea ſ;okhaſſanac , es az igaz
tudomanyban naponkent ŏregbŭlheſſenec ,
azt akarioc hogy minden tanito ne czac præ-
dikallyon , hanem az gyermekeketis az kŏrŏz-
tenſegnec fundamentomara , es az hitnec ága-
zatira tanicza , à mint az regi anyaſ;entegyhaz-
ban valo tanitokis czelekettenec.

11.

Minden Prædicator az ŏ tiſ;tiben hiuen el
iarion , de azonkŏzben meg laſſa , hogy más
tanitonac megeieben ne hágion , annac hire
es akarattya nekŭl , ſe ne prædikallyon , ſe ne
kereſ;tellyen , ſe ne eſkŭſſŏn , hanem ha az
vagy beteg volna , vagy othon nem volna , es
az kŏſseg az ŏ ſ;olgalattyat keuanya , ackor
meg lehet az ſ;olgalat , de vgy hogy az mit ſ;ol-
galattyaert adnac el ne vegye , hanem az ot va-
lo tanitonac hagya. Akaryoc eztis hogy ſen-
ki mas prædicator helyiben ne mennyen míg
az elŏbit az kŏſſég meg nem elegiti.

12.

Minden prædicator czac anni terhet ve-

gyon


gyŏn fŏl az menit lattya hogy el viſelhet :
Ezokaert ha ŏket egy váras , auagy egy fa-
lu el tartthattya , tŏbhŏz magokat ne kŏ-
telezzec nagyob iutalomnac okaert. Mind
az altal àhol az tanitoc ſ;ŭkón vadnac , ot ſ;abad
kettŏ vagy harom falunac ſ;olgalni , czac hogy
az Iſten igeieuel ne kereſſkedgyec az tanito ,
hanem az Chriſtus Anyaſ;entegyhazat epicze ,
hogy follyon az Iſtennec igeie , esaz kereſ;ty-
enec mindenŭt epŭllyenec az hitben.

13.

Ezeknec fŏlŏtte minden tanitonac az Chri
tus neueuel paranczollyuc , hogy ſenki nag-
yob iŏuedelemnec okaert helyét meg ne val-
toztaſſa , ha ſ;inten hiuattatnekis , es inkab ige-
ie
kŏzzec az Iſten egyhazanac epŭletire , hogy
nem mint az nagy iŏuedelŏmre. Az kŏſſegis
penig az ŏ Paſ;torat vagy rea vala haragyabã ,
vagy az ŏnnŏn feietŭl az fŏ gonduiſelŏknec
hirek nekŭl el ne kŭldgye , es máſt ne fogadg-
y
on. Mert gyakorta eſic hogy az kŏſſeg
az hizelkŏdŏkben es czelczapokban in-
kab gyŏnyŏrkŏdic , hogy nem mint az
igaz tanitokban. Es igy keduec ſ;erent

A        iiij                valo


valo doctorokat válogatnac magoknac.

14.

Miert hogy az Szent Pal nyiluan parant-
czolya hogy az tanito reſ;eges ne legyen , Ezo-
kaert minden Prædikator réſ;egſégtŭl magat
meg otalmazza. Ha penig valaki réſegſégben
talaltatic , es mind hiuatallyat , mind ſ;emel-
yet réſ;egſégéuel meg rutitya , Azt tiztitŭl
meg akaryoc foztani. Azt ſem engedgyŭc
fenkinec hogy az paraztockal együt igyec az
korczoman.

15.

Hogy penig ezöc é Kereſ;tyéneknec vege-
zeſi allandoc legyenec , es hogy az io rend tar-
tas kŏzŏttŭnc meg maradhaſson , akaratunc
ez , hogy minden eztendŏben ketſ;er az tani-
toc öſ;ue gyŭllyenec , közönſeges Synatot te-
gyenec , az kiben minden dolgoc felŏl ſ;aba-
don es ſ;orgalmatoſſon tudakozzanac , es min
deneket io modon es io rendel el vegezzenec.
Valaki penig az kŏzŏnſeges gyŭleſt el mulat-
naia , es rea nem menne , ha magat tiſ;teſſeges
es elég okkal meg nem mentheti , azt kŏz a-
karatbol tiſ;titól meg foztyoc. Azonkŏzben
mig az gyules lezen , ha valami haboruſag az

tanitoc


Tanítoc kŏzŏt indulna , az fŏ gonduiſelŏc e-
lót azt el vegezhetic.

16.

Ez dologban penig mindennec eſzeben kely
venni hogy ſenki gyŭlŏſégbŏl , vagy valami
gonoſ; akaratbol az ŏ Taníto tarſát az Senior
elŏt be ne vadollya , hanem ſ;eretetböl czele-
kedgyek ŏ vele , hogy az ŏ lelket Iſtennec meg
nyerheſſe. Az kŏſſegtŏlis vgyan azont ki-
uannyoc , hogy igy az egy maſnac az gond-ui-
ſelŏc elót valo be vadoláſa , inkab az Leleknec
oruoſſaga legyen , hogy nem mint az raytunc
tŏt boſzzuſagnac meg állaſa.

17.

Az tanitoknac eggy maſſal valo viſ;a vony
aſokat , feddŏzéſŏket , egy más rutitaſat , ſ;idal-
mazáſat , arulaſát , egymas ellen valo ſugarla-
ſokat , ſemmikeppen el nem tŭriŭc : Ezoka-
ert ha valamelly Prædikator , vagy keuelſeg-
ben , vagy maga fel tartasban haboruſagot in-
dit , azt az Annyaſ;entegyhazhoz illendŏ bŭn-
teteſſel meg akarioc bŭntetni-

18.

Az tunia es hiuolkodo Prædicatort , akki
czac vaſſarnap veſzŏn kŏnyuet kezeben , az töb

B        napokon                 


napokon penig vagy reſ;egeskedic vagy ſ;el-
lel kurritol , ha etzer ketſ;er meg intetuen job-
ba nem leſ;en , tiſ;titŏl meg foſ;tyoc. Azt
akarioc azert hogy minden heten , mikor
az kŏſſegnec tŏb ŭrŏſſege vagyon az dologtul ,
haromſ;or prædikallyon ha tŏbſ;er nemis.
Vr napian penig mindenkor ketſ;er. Így
ŏ magais az ŏ tudomanyaban eppŭlhet , az
kŏſſegis az Prædikatiora inkab rea ſ;okic.

19.

Senki eztendŏienec elŏtte az ŏ Eccleſaiat
el ne hadgya , hanem ha maſuua akar men-
ni eſztendŏiet ki tŏlcze , akkoris penig el me-
neſet az Seniornac hirre tegye. Eztis erŏſ-
ſen paranczollyuc az Vrnac neueuel ho y
ſenki magat valahoua v y ne igerie , ho y
oſztan ŏket meg czallya , hanem elŏſ;er meg
laſſa ha mehet , vagy nem. Mert az hazug-
ſag iollehet minden emberben rut , de fŏkep-
pen azokban az kic ſokaknac tikŏri , mind
élettŏkkel mind tudomanyockal , Meg laſ-
ſac azert hogy hazugſagal tiſ;teket , es ſ;ŏmely-
ŏket meg ne ruticzác.

20.

Miert hoggy az Anyaſ;entegyhaznac kŏ-

zŏnſe-


zŏnſeges ſ;ŭkſege gyakorta valo kŏltſeget ke-
uan , ezokaert valami efféle kŏltſegben vala-
melly tanitora eſic , azt minden ſ;ugolodas
nekŭl meg adgya.

21.

Miert hogy az Sathan az ŏ tagiai altal
mindenkor azon forgodic , mi modon eitheſ
ſe az ŏ6 czaczogaſiual az igaz tanitokat veſ;e-
delembe az mint immar ſokſ;or meg ki-
ſertettec : Ezokaert azt akarioc hogy ſenki
az tanitoc kŏzŏl az meg gy ŏzetetet eret-
nekekel ne diſputallion , ſe egyŭt velec ne nya-
iaſkodgyec , hogy az Iſtennec neue ŏ miattoc
ne ſ;idalmaztaſſec es hogy az tanitokatis vala-
mi veſ;edelemben ne hozzac. Mert ezert mon-
gya à Chriſtuſis , hagyatokel vgymond ŏket ,
mert meg vakultanac. Az Szent Palis azont
mongya , Az eretnec embert , vgymond egy
auagy ket inteſnec vtanna ha meg nem ter el
táuoztaſfad. Az ſ;ent Ianoſis , eſ;ent parant-
czollya , valaki vgymond ez tudomant nem
veſ;i kŏzitŏkben , annac ſe ne kŏſzŏnnyetec , ſe
házatokban be ne fogadgyatoc.

22.

Ha valami nehez dolog tamadna vala-

B        ij                  mibŏl


mibŏl az Kereſ;tyenec között , abban ſemmit
az Taníto önnön magatul ne czelekedgyec ,
hanem mindiaraſt az Iſten igeiere es az regi
Kereſ;yeneknec Iſten igeie ſ;erent valo Cá-
nonira auagy regulaira tenkenczen , es az
ſ;erent tegyen minden dolog felŏl iteletet.

23.

Touabba azt keuanyoc hogy minden
Prædikatornac könyue legyen , az kiben az
meg kereſ;töIt gyermekeknec neueket es
eſztendeiŏket föl iria , az hazaſagban valo ſoc
ſ;urzauarnac el tauoztataſaert. Azt penig az
könyuet ha onnan el menneis el ne vigye , ha-
nem az vtanna valonac haggya.

24.

Senki ſe Prædicator ſe Scolai Meſter egy
Piſpökſeg alol mas Piſpökſeg alá ne mennyen
hanem attul az melly Piſpec alatt lakot , leuelet
kerien iamborſaga mellet. Ezt penig akarioc az
ſoc hamis tanitokert , az kic alatomban kŏ-
zinkben be maſ;nac , mint az Chriſ;tus ŏ felŏ-
lŏc meg mondotta. Igy az kŏſſégis olly ta-
nitot ne fogadgyon az kinec mind tudoman-
nyarol mind életirŏl bizonſag teuö leuele nem
leiend.

Iollehet


25.

Iollehet az Kereſ;tyenec között , foc gonoſz
Iſtentelen ſ;itkos atkos emberec vadnac , az kic
ſenkinec nem kedueznec , hanem az taníto-
katis gyakorta gonoz beſ;edöckel illetic :
Mind az altal minden tanítot intŏnc az ſ;eled
ſegre es az alazatoſſagra , hogy az ŏ halgatoio-
kat , kinec kenyereket eſzic né ſ;idalmazzac ,
ha ſ;nten ŏ tŭlöc ſ;idalmaztatnánakis , Me t
az Chriſ;tus ezenkeppen czelekedet Ha penig
valamelly tanito ſ;itkos atkozo leiend , es abba
talaltatic , egy auagy két intes vtan ha meg nem
iobul , az Vrnac neueben tiſ;titŭl meg foſztyoc.

26.

Az Scola Meſterec az ö Paſ;toroknak tiſ;-
teſſegel es engedelömuel legyenec , ſe az ö
Paſ;torokat vagy vgyan ottan az köſſeg kŏ-
zŏt , vagy maſut allattomban ne gyalazzac ,
ſe ne arullyac. Ha penig valamel Scola Meſ-
ter az ö Paſ;tora ellen oknekŭl valo haboru-
ſagot inditand , es annac igaz okát nem ad-
hatángya meg bŭntettic. Eztis ö tölöc meg
keuanyoc hoggy az ö tiſ;tekben hiuen el iaria-
ianac , mind az iffiaknac es gyermekŏknec
tanitaſaban , mind penig az templomhoz va-

B        iij                  lo cæ-


lo ceremoniaknac ki ſ;olgaltataſaban , az mi
abban ŏ reaioc nez. Touabba hogy ereieknec
fŏlŏtte draga etkekre ŏket ne erŏlteſſec , ha-
nem az mit aztalokra ſŏrŏzhetnec , vagy ſoc
vagy keues leſzen , azzal ŏkis meg elegŏdgye-
nec. Az Paſ;torokis penig az ŏ Meſtereknec
tiſ;teſſegel legyenec , es hogy ha ebeddel , va-
czoraual ſ;egŏdſeg ſ;erent ŏnekic tartoznac ,
hiuen meg adgyac , ha penig ſ;egŏdſegec arra
ninczen , ŏ magokrol viſelyenec gondot.

27.

Hogy az Anyaſ;entegyhaz mindenŭt ke-
reſ;tyeni fenítekben es io rendtartaſaban
maradhaſſon , végezeſŭnc ez , hogy minden
eztendŏben etſzer az Eccleſiac meg latogat-
taſſanac , es mind az tanitoknac , mind az hal-
gatoknac tudomanyokrol es erkŏlczŏkrŏl
valo tudakozas legyen , de vgy hogy az lato-
gato embereknec mindenŭt eledelt adgyanac
azoc , a kikhoz menendnec.

28.

Az kereſ;tyeni gyŭlekŏzetbŏl valo ki til-
taſt , (mikeppen hogy eleitŏl fogua meg tar-
tatot az Iſten nepe kŏzŏt) moſtis meg akar-
ioc tartani. Annakokaert az Iſten igeienec

tanitafa


tanitaſa ſ;erent , ki tiltunc minden nyiluan
valo es tzegerŏs bŭnben heuerŏ embereket , à
kic életŏket ſoha meg nem akariac iobbitani ,
mint az reſ;egeſeket , hamiſſan eskŭuŏket , ſ;it-
kos atkozokat , lopokat , paraznakat , es az
kic vſuraual kereskednec , kic az Anyaſ;en-
tegyhazban botrankozaſt teſznec , hogy az kic
meg iobbulhatóc , meg iobullyanac , Az kic
penig iobbulni nem akarnac , tŏb gonoſſag-
ban es nagyob veſ;edelemben eſſenec. Ez-
tis hozza teſ;ŭc hogy az kic ki tiltatnac , ad-
dig be ne boczataſſanac míg az Iſtent az Ke-
reſ;tyeneket meg nem kŏuetic.

29.

Valakic az Paſ;torfagnac tiſ;tit fŏl akar-
iac venni , azoc étellel es itallal tartoznac azok
nac à kic ŏ erŏttec oda munkalkodnac. Ez-
tet penig azoktul meg keuanyoc , hogy minec
elŏtte az kŏſſeg elŏtt meg kerdeztetnénec , az
elŏt a Scholaban deakul valo kerdezkedes
legyen tŏlŏc.

30.

Az tantz mikeppen hogy kereſ;tyen es tiſ;
teſſeges emberhez nem illic , ezenkeppen ſen-
kinec ſ;abaddá nem hadgyoc , hanem inkab azt

B        iiij                  akariuc


akariuc hogy minden Tanítoc kŏzŏnſeges ke-
pen tilcza. Az Tanitoknac penig ha vala-
mellic vagy ŏmaga , vagy haza nepe tanczo-
land , tiſ;titŭl meg foztatic.

31.

Az menyegzŏ lakodalmat , auagy az kez fo
gaſt nem hadgyoc lenní ſem Vaſarnap , mert
azt à napot Iſten maganac valaſ;totta , es az
ŏ igeienec halgataſara es tanulaſara rendŏlte ,
nem az teſtnec ételben es italban valo buial-
kodaſará: Sem S;ombaton , ſem Hetfen , mert
az emberec az ŏ mertekletlen eletŏckel italoc-
kal az Vr napianac meg ſ;enteleſere magokat
igy alkolmatlanna tennéc. Vgyan itten
mindentŏl eztis keuannyuc hogy ehora es io-
zanon efkŭſſenec es eſkŭdgyenec.

32.

Senki az hazaſulandokat kŭlŏmben ŏſzue
ne eskŭtteſſe , hanem ha elŏb mind ket felnec
ſabadſ;aga felŏl bizonyos leend.

33.

Senki egynetlen ſ;emelyeket idŏvel még
feiedelemtŭl valo feltebennis óſzue ne eſ;kŭt-
teſſen. Tizennegy eſzendŏnec alatta az
leanzot az iffiual ſe eskŭtteſſe meg , Az ferfiat

penig


penig akki valamenire idŏs , tizen hat ezden-
dŏſnel kŭſſeb leanzoual iſmeg meg ne eſkŭ-
teſſe. Ha penig kŭlŏmben czelekeſ;ic tiſztit
el veſ;ti. Touabba azt akaryoc hogy az ta-
nitoc Iſten kŏnyuebŏl es az termezet tŏr-
uenyebŏl tegyenec iteletet az hazaſſagnac
dolgairol , nem az Papa Decretomibol.

34.

Miert hogy az titkon es allattomhan valo
mennyegzó ſ;ŏrzeſbŏl es kéz fogasbol , ſoc
gonoſſagoc , viſſa vonnyaſoc , gyakorta ve-
rontaſokis tamadnac : Ezokaert azt akarioc
hogy ſenki titkon mennyegzŏt ne ſ;erezzen ,
auagy kezet ne fogyon , hanem ezec tiſ;teſſeg-
beli emberec elŏt legyenec , ha mindenkor az
tanito ot nem lehetneis. Az mennyeg
ſ;erzŏkis penig iol meg laſſac kiket ſ;ereznec
ŏſ;ue , es ha valami ketſeges dolog volna ben-
ne , addig meg ne ſ;ŏrzzec , még az Tanito-
nac hirré nem adgyac. Az aſ;onnepeknekis
az mennyegzŏ ſ;ŏrzeſt meg nem engedgyŭc.

35.

C                   Az melly


Az melly ſ;emellyec immar kezet fogta-
nac ha az vtan eggytc az maſikat meg vtal-
naia , addig ŏket ŏſ;ue ſenki ne eſkŭteſſe ,
mig meg nem bekelnec. Ha penig egymaſ-
tul valo el ſ;akadafoknac igaz oka leend ,
mint hogy ha ſ;inten meg eskŭttenec volnais ,
egymaſtul el valhatnac. Igy à ki oknekŭl el a-
kar az ŏ iegŏſetŏl valni , es ſemmikeppen ſ;ot
nem fogad , ſem kedig bekeſeget nem akar , kŏ
telbē marad , à maſic kedig ſ;abad ember leſ;en.

36.

Az Kereſ;ŏles iollehet bizonyos helhŏz
ninczen kŏteleztetuen , mind az altal az Iſten
ſ;ŏrzeſenec bŏczŭletes voltaert azt akaryoc
hogy templomban legyen , a hol az kereſ;tye-
nec az Iſten igeienec halgataſara ŏzue gyŭl-
nec. Az gyermekeknec attya , rokonſagiual ,
baratiual egyetemben ielen legyen. Ha penig valamely
faluban à holt tanito ſem kedig
Templom nem leend , ot egyeb hellyennis
meg lehet az kereſ;teles , czac hogy korczo-
man auagy egyeb tiſ;teletlen helyen ne le-
gyen.

Az


37.

Az Szent Pal nem engedi az aſſ;onialatok
nac az Templomban valo tanitaſt , Annac-
okaert az Kereſ;teleſis ŏ nekic meg nem en-
gedgyŭc , ha ſ;inten kereſ;teletlen az gyermec
meg halnais. Az Chriſtus kedig az tanitaſt
ŏſ;ue kŏti az kereſ;teleſſel , ha azert tanítani
nem ſ;abad ŏnkeic kereſ;telnec ſem ſ;abad.
Hog ha penig az Baba az mas ember tiſ;tiben
gguan kereſ;tŏlneis , az à kŏreſ;tſeg hiaban va-
lo leſ;en , es affelŏl az egyhazi ſ;olga vyonnan
meg kereſ;telheti.

38.

Keuannyoc touabba az Vrnac neueuel ,
mind ferfiaktul mind aſſ;onialatoktul valakic
arra valoc leznec , hogy az vrnac vaczoraia-
hoz gyakorta iarullyanac , es azt el ne mulaſ-
sac. Az tanitoc penig elŏſ;er azt à nepnec
meg ielenczec , hogy minden ideien magat
hozza keſ;íczie.

39 :

Miert hogy az egy maſſal valo harag tar-
tas es gyŭlŏlſeg igen ellene vagyon mind az
Iſtennec , mind az ŏ ſ;ŏrzeſenec , az ŏ ſ;ent Va-

C        ij             czora-


czoraíanac. Ezokaért az haragoſokat es az
egymaſſal valo gyŭlŏlkŏdŏket az Prædikator
az Vr aztalához ne boczaſſa , mind addigis
míg egymaſſal meg nem bekelnec. Erre pe-
nig az tanitonac gongyanac kel lenni

40.

Miert hogy az Euangeliſtac mind penig
az Sent Pal azt mongyac , hogy az Chriſ-
tus az Veg vaczoran kennyert vet kezeben ,
azt atta az ŏ tanituaninac mind az borral e-
gyetemben : Ezokaert mijs az ŏ vaczoraiat
nem az Papa oſtiaiaual , hanem az kennyerrel
es borral akariuc ki ſ;olgaltatni.

41.

Eztis az Tanitoktul meg kiuannyoc , hogy
az Vr vaczoraianac oſ;togataſakoran az
Kereſ;tyenec elŏt ſzent inteſeket es tanitaſo-
kat tegyenec , meg penig mennel nyiluab-
ban lehet , hogy az VR Vaczoraiarol valo
tudomant ſoc kerengŏ es homalyos beſſ;e-
deckel meg ne homalyoſiczác. Erreis gondot

viſellye-


viſellyenec hogy meg laſſac kiket kellyen
oda boczatni. Mert ha olliakat boczatnac a ki-
ket meltan el ŭdzhetnenec , nem kŭlŏmben
vetkŏznec , mint ha az Vrnac teſtet az ebeknec
es diſ;noknac hannaiac.

42.

Az kic ſemmi keppen nem akarnac elni
az Vr vaczoraiaual azokat elŏſ;er az Tanito
meg incze , es ha meg nem iobulnac az Ke-
r ſ;tyenec kŏzzel ki tiltaſſanac.

43.

Az apro gyermekeket kic ſem meg nem
tudgyac magokat probalni , ſem az Vrnac
teſte kŏzŏtt es egyeb kŭlſŏ étel kŏzŏt valaz-
taſt nem tudnac tenni , az Vr aztalahoz nem
boczattyoc.

44.

Az ſugo gyonaſt , es az bŭnŏknec elŏ
ſ;amlalaſat , mellyet az Papa papiai kiuan-
nac az emberektŭl , nem iauiallioc : Mind az
altal az meg rettent lelkŭ emberec Prædika-
torokhoz el mehetnec , es tülŏc vigaſ;talaſt
vehetnec.

C        iij                  Miert


45.

Miert hogy az beteg ember kŏrnyŭl az
ŏrdŏg igen forgolodic , hogy miuel ŏtet ket-
ſeg-ben eitheſſe az Iſtennec irgalmaſſaga fe-
lŏl , es bŭnenec boczanattya felŏl : Ezoka-
ert minden tanitotul meg keuannyoc ezt ,
hogy mikor az beteg ember az vigaſ;talaſt
keuannya es ŏket hiuattya , el mennyenec ,
es az Iſten igeienec oruoſſagaual gyogiczac
az ŏ lelkŏket , erŏſseiczec es batoriczac ŏ-
ket az ŏrdŏgnec keſerteti ellen , hogy ket-
ſegben ne eſſenec , es az Satannac prædai
ne legyenec , hanem nagy batoron es vi-
gyan mullyanac ki ez vilagbol.

46.

Minec vtanna ez Articuluſoc es az Ke-
reſ;tyen Annyaſ;enteghaznac rend tartaſi-
rol valo regulac az Szent irasbol igazaknac
talaltatnac , es minden kereſ;tyen Prædika-
toroknac teccendnec , azt akaryoc hogy
minden Prædikator neuet alaia iria , es az-
zal minden engedelmeſſeget igerie hogy ez
Regulac es paranczolatoc ellen nem akar iar-

ni vak-


ni vakmerŏkeppen. Ha penig valaki ez Re-
gulakat meg vtaluan , ſem ŏ maga ezek ſ;e-
rent nem él , ſem az ŏ Paſ;torſaga alatt valo-
kat igy nem Tanitya es nem igazgattya , mint
az igaz hitnec ellenſegit , es minden io rend-
tartaſnac meg haboritoit , az Iſten igeienec
fegyuereuel , annac vtanna az feiedelmektŏl
engettetet bŭnteteſſel , egy akarattbol meg
bŭntettyŭc.

Vege.
Papan    nyomtatott    1 5 7 7    eſ;tendŏben.



N I C O L A O     S I K L O S I O ,     A- mico    ac    fratri    dilecto ,    Dauid    Huſ;ar
Pannonius &c.
S. P. D.

Imperia ut ſine legitima ratione modoquè
   Quæ ſtant quamuis ſint robore parta cadunt.
Sic etiam Chriſti contra tot Dæmonis aſtus
    V t maneat firmo remige nacta ratis.
Eſt opus ardenti ſemper conamine iuſtos
    Legibus & certis viuere quippè modis.