2. A Szent Szellem közössége

A Szellem és az Ige

Miután a szélsőséges karizmatikus vonulattal szemben (vagy éppen a kritika lefegyverzésének szándékával) méltóképpen hangsúlyozta a Szent Szellem személyiségét és segítői szolgálatát, Arnott elérkezik a karizmatikus mozgalom emez örök botránykövéhez (51). Elkerüli azt a csapdát, amelybe például Ruff Tibor esett bele idézett cikkében, amellett érvelve, hogy a "megölő betű" a Bibliába kapaszkodó kritikusokat, a "megelevenítő Szellem" az új hullám lovasait jelenti. 5 Régi reformátori hagyományt követve azt írja: "Pál arról beszél, hogy Isten törvénye kijelenti: nincs ember, aki képes volna ezt a törvényt megtartani, így mindenkire halálbüntetés vár. A törvény folyamatosan arra emlékeztet minket, hogy reménytelen helyzetben vagyunk" (52).

A karizmatikus mozgalmat kezdettől fogva ingerlő "Szellem vagy Ige?" dilemmára pedig azt a megoldást adja, hogy "nem vagy-vagy, hanem is-is. Az Igének és a Szellemnek együtt kell járnia" (52). Ám ő sem kerüli el Yonggi Cho tévedését, amit az a lógosz-rhéma kettősség kapcsán fejt ki. Ez pedig az a hagyományos karizmatikus tanítás, hogy a Szellem az Igét megeleveníti: 6

Jártál már úgy, hogy olvastad a Bibliádat, talán egy reggel lelked csendességében, és egyszer csak hirtelen egy vers mintha kiugrott volna a sorok közül? Azok a szavak annyira megelevenednek számodra, hogy alá is húzod őket, mert arra gondolsz: "Ezt eddig nem vettem észre!" Ilyenkor történik meg, hogy a Szent Szellem és az Ige kölcsönhatása által, az Írás elevenné lesz számodra (2Kor 3,6). Ez az ígéretünk és reménységünk egyben. Amikor a Szent Szellem rálehel a leírt szavakra, abból élet származik, és nem halál (53).

Karizmatikus olvasóimnak bizonyára magyaráznom kell, hogy mi a probléma. Talán ha bibliai igével kezdem, kisebb bizalmatlansággal kell megküzdenem. Pál mondja (Ef 6,17b), hogy fel kell vennünk "a Szellem kardját, amely az Isten beszéde," és Jézus: "a Szellem az, ami megelevenít, a test nem használ semmit: a beszédek, amelyeket én szólok néktek, Szellem és élet" (Jn 6,63). Aztán: "újonnan születtetek nem romlandó magból, de romolhatatlanból, Istennek igéje által, amely él és megmarad örökké" (1Pt 1,23). Végül pedig: "az Isten beszéde élő és ható" (Zsid 4,12).

A nyilvánvaló ellentmondás a Biblia és az "Igét megelevenítő Szellem" karizmatikus tradíciója között az, hogy a Szellem nem "megeleveníti," hanem forgatja az Ő kardját, s hogy minek egyáltalán megeleveníteni az Igét, amikor az élő, ható, és minket is újjászül és megelevenít? Arnott ismételten mond olyanokat, hogy a Szent Szellem "életet lehel az Igébe és az egyházba" (55), és hogy "a Szellem rálehel Isten Igéjére, hogy megelevenítse azt" (57). Ezzel ellentétben Pál az Írást félreértő zsidókról szól így:

De megtompultak az ő elméik. Mert ugyanaz a lepel [amit Mózes a maga sugárzó arcára borított], mind e mai napig ott van az Ószövetség olvasásánál felfedetlenül, mivelhogy a Krisztusban tűnik el. Sőt mindmáig, amikor csak olvassák Mózest, lepel borul az ő szívükre. Mikor pedig megtér az Úrhoz, lehull a lepel. Az Úr pedig a Szellem, és ahol az Úrnak Szelleme, ott a szabadság. Mi pedig az Úrnak dicsőségét mindnyájan fedetlen arccal szemlélvén, ugyanazon ábrázatra elváltozunk, úgy mint az Úrnak Szellemétől (2Kor 3,14-18).

Pál nem az Igét mondja leplezettnek, hanem a nem értő olvasók szívét. Még élesebben fogalmazza ezt meg a következő fejezetben (4,3-4):

Ha mégis leplezett a mi evangéliumunk, azoknak leplezett, akik elvesznek, akikben e világ istene megvakította a hitetlenek elméit, hogy ne lássák a Krisztus dicsőséges evangéliumának világoságát, aki az Isten képe.

Pálnál tehát nincs szó olyasféle megvilágosodásról, amilyenről Arnott és Yonggi Cho tanít: hogy a Szellem kiemel néhány igeverset a többi közül, és "megeleveníti" őket. Talán magában véve ártalmatlan ez a felfogás, de inkább Ágoston megtérése ("Vedd és olvasd") vagy Luther toronyszoba-élménye ("Az igaz ember hitből él") jut róla eszembe, mint a rendszeres igetanulmányozás. Ma, amikor az egészséges tanítást annyi helyen prédikálják, csak az nem lesz jó igeismerő, aki maga sem akarja. És hogy a karizmatikus tanítók egyre csak azt sulykolják, hogy a Biblia megelevenítésre szorul, az nem is eredményezhet mást, mint hogy azokra az igehelyekre vonatkozólag, amelyeket nem "kaptak" még meg, a hívők teljesen tudatlanok maradnak – azokat pedig, amelyeket egyszer már "megkaptak," súlyosan félreérthetik amiatt, hogy váratlan felismerésük mögé isteni tekintélyt képzelnek, és semmi más értelmezést nem fogadnak el.

Arnott a "megölő betű" kapcsán azt írja: "Amikor a Szent Szellem rálehel a leírt szavakra, abból élet származik, és nem halál." Mintha Pál nem a hittől elszakító törvényeskedés ellen mondta volna híres szavait (2Kor 3,6)! Mivel azonban ez a probléma ma látszólag nem időszerű, Arnott beleesik abba a hibába, hogy általánosabban az igeolvasásra húzza rá őket.

Egy másik helyen is nyilvánvaló lesz Arnott felemás megközelítési módszere. 7 Bár jó szándékát eszem ágában sincs kétségbevonni, 8 nem helyeselhetem azt a leírást, amelyet az Ige és a Szellem kölcsönhatásáról ad: "Az Ige az ellenőrzés és az egyensúly eszköze, mely elvégzi a kellő korrekciókat és a finom hangolást azon, amit hitünk szerint a Szellem szól hozzánk" (57). – Ez nem éppen az a teljhatalmú ítélő szerep, amivel már a Mózes törvénye fel volt ruházva, hanem egy elég dicstelen feladat, hogy utólag támassza alá "azt, amit hitünk szerint a Szellem szól hozzánk." Tekintve, hogy ez utóbbi milyen vad összevisszaságot produkálhat a karizmatikus tanítók ajkán, Arnott nem mondott többet, mint hogy az írott Ige minden tekintélye ellenére is csak az események után kullog. Hasonlóan egyoldalú az Ige szerepének leírása a következő sorokban:

Szükségünk van mind az Igére, mind a Szellemre. Ha csupán az Igével van közösségünk, vagyis a törvény betűjével a Szellem nélkül, annak rendszerint valamiféle vallás lesz az eredménye, amely nélkülözi Isten életet adó leheletét. Másrészt viszont, ha csak a Szellemmel foglalkozunk, és az Igére nem figyelünk, könnyen szélsőségekbe kerülhetünk (54).

Arnott szóhasználata igen zavaros, mert valójában ezt akarta mondani: "Szükségünk van mind a Bibliára, mind a megtapasztalásokra. Ha csupán a Bibliát magoljuk, mintha annak betűje magától Isten gyermekévé tenne minket, annak rendszerint valamiféle vallás lesz az eredménye, amely nélkülözi az átélt hit hitelességét. Másrészt viszont, ha csak a megtapasztalásokat hajszoljuk, és a Bibliát elhanyagoljuk, könnyen szélsőségekbe kerülhetünk." – Azzal, hogy "Igét" és "Szellemet" írt, sokaknak azt sugallta, hogy Isten Szelleme érzéketlenné teheti az embert az Ige iránt, és hogy az Isten Igéje megolthatja a Szent Szellemet. Ugyanez a meggondolatlanság csendül ki más mondataiból is: "Ha valaki csak Isten Igéjét kutatja, előbb-utóbb kiürül. Ha pedig csak a Szellem után megy és elfeledkezik az Igéről, megszédül" (58). – Valójában egyik veszély sem fenyeget senkit. Mindkét hibáért minket terhel a felelősség: félreértelmezzük Isten Igéjét vagy rájátszunk Isten Szellemére. Ezek a kitételek azonban hiányoznak Arnott figyelmeztető mondataiból, így jó szándéka megfeneklik a karizmatikus mozgalomnak és ellenfeleinek vitájában jelszóvá kövesedett szóhasználaton: "Ige vagy Szellem." Hiába tesz "és"-t közéjük, valójában kényelmes középutat kínál köztük azzal, hogy az Igét a Szellem kordában tartójának, és a Szellemet az Ige megelevenítőjének ábrázolja. Ezzel valóságosan is elveti az egyikre és a másikra hivatkozó pártok közt a civódás magvát. "Holt betű a Bibliád, ha nem eleveníti meg a Szellem" – kiáltja az egyik tábor. "Kóbor szellem a tiéd, ha nem igazolja magát a Bibliával" – replikázik a másik. A békét egy olyan megközelítés hozhatja el, amely nem habozik úgy a kettő között, mintha ellentétes végletek lennének, hanem felismeri, hogy szorosan együttműködnek: az Ige megértését csakis a Szellem adhatja meg, és a Szellem közösségében kizárólag biztos bibliai tanítás alapján lehet részesülni. Az Ige "a Szellem kardja," tehát minél többet olvassuk a Bibliát, annál teljesebbek leszünk Szent Szellemmel – csak ne erőltessük rá saját értelmezésünket, azaz ne vegyük ki az Ő kezéből a kardot. Másrészt a Szent Szellem "eszünkbe juttatja" Krisztus szavait, vagyis minél meghittebb kapcsolatban vagyunk Vele, annál jobban meggyökerezünk az Igében – csak ne azonosítsuk Őt minden kaotikus megnyilvánulással, ami alkalmainkon előfordul, mert Isten nem a zűrzavar Istene.

A szerző hibáját még az sem enyhíti, hogy sok bizonyságtevőben nagyon megnő az Ige utáni éhség az élményt követően (57-58), mert ugyanez tapasztalható katolikus karizmatikusoknál is, csakhogy ők a szokásos pápista extrákat (Mária-kultusz, szentségimádás) is buzgóbban hiszik és gyakorolják, mint előtte. Arnott azonban nem tulajdonít kellően nagy jelentőséget a bizonyos felekezetek között fennálló tanbeli és hitéleti eltéréseknek sem:

...amikor Isten Szelleme megragad egy embert, nem számít, hogy milyen egyház vagy felekezet tagja az illető. A mi gyülekezetünkben katolikusok, anglikánok, pünkösdiek ... egyaránt megfordulnak. A Szent Szellemnek nem ez a legfontosabb. Ő mindenkit megérint, akit akar. Ő az egység egyetlen igazi forrása. Ő tesz képessé arra, hogy megőrizzük önálló arculatunkat anélkül, hogy megtörjük a közösséget. Az Ő egysége a kapcsolaton alapszik, nem az egyformaságon vagy a kiegyezésen (24).

Nyilván Arnott sem Mária imádását érti az "arculat megőrzésén" – csakhogy a katolikusok számára ez az egyik legfontosabb dolog, amit a karizmatikus tapasztalat sem mindig irt ki belőlük. 9 Protestáns karizmatikusok esetében valószínű, hogy az új hullám által felélénkített testvérek az egész Bibliát egy sajátos szemüvegen keresztül fogják olvasni: azzal a hozzáállással, amit prédikátoruk beléjük olt. Akik elfogadják Arnott következtetéseit, azok elsősorban élménynek fogják tekinteni Isten szeretetét, az evangéliumot az "Isten szeretet" állításra szűkítik le, az ékes rend parancsát semmitmondó általánossággá szelídítik, a szellemi részegségnek pozitív kicsengést tulajdonítanak, és minden különös jelenség mögött közvetlen vagy közvetett isteni beavatkozást sejtenek, miközben a szellemeket egyáltalán nem vetik alá igei próbának. 10 Ezek a torzulások nyilván nem eretnekségek még, de eretnekségek útját egyengetik.

Ahogy egy fejezetcím sugallja (58), a Szent Szellem együttműködik az Igével, hogy Isten gyermekei többet kapjanak Jézusból. A szerző jó pásztori érzékkel igazítja ki az "erő" után vágyakozókat, hogy inkább úgy gondoljanak a Szent Szellemre, mint egy "drága, érzékeny személyre, aki teljes lényével szereti Jézust." Imát is olyat javasol, amelyben azt kérjük: "Uram, én téged magadat akarlak, nem csak az ajándékaidat!" (59) Később azonban az egészet lerontja azzal, hogy a Szent Szellemet egy áztató, pácoló, bennünk készleteket létrehozó (61) valaminek tünteti fel, ami nem éppen Krisztusra való ráhangolás – sokkal több köze van holmi misztikához. Élő víz folyamának is nevezi, de nem jelképszerűen, mint a Biblia, hanem a tapasztalat oldaláról; és arra buzdítja olvasóit, hogy ugorjanak bele, ússzanak benne. 11 (62) Ez megint csak élményközpontúság, holott Jézus azt mondta, hogy a folyam akkor fog felbuzogni belőlünk, ha Őbenne hiszünk. Az Efézusi levél ritkán idézett versei is megmondják, hogyan kell "megtelni Szent Szellemmel": "beszélgetvén egymás között zsoltárokban és dicséretekben és lelki énekekben, énekelvén és dicséretet mondván szívetekben az Úrnak, hálákat adván mindenkor mindenekért a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében az Istennek és Atyának" (Ef 5,19-20). Ez ugyan elég hétköznapi módszer, de legalább biztos.

"A Szent Szellem érted van," mondja a következő fejezetcím (63), és Arnott formába lendül. Először egy reklámízű fordulat jön ("Odamehetsz Istenhez még ma, és kérhetsz többet a Szent Szellemből"), majd az Isten Országának jellemzésére hivatott "igazság, békesség, és Szent Szellem által való öröm" (Róma 14,17) szavak kerülnek olyan megvilágításba, mintha ugyan Pál a hitben gyengék iránti türelmes szelídséget (mert ez a szövegkörnyezet mondanivalója) holmi torontóias áldásvárással akarta volna összekötni. Ilyen előzmények után a Lk 11,13 ("mennyivel inkább ad a ti mennyei Atyátok Szent Szellemet azoknak, akik tőle kérik") csak biankó csekket ad mindenféle megnyilvánulásnak. 12


Jegyzetek:

  • 5 Új Exodus VII/2. 53
  • 6 Negyedik dimenzió, 62: "A "rhéma" a "lógosz"-ból készül. A "lógosz" olyan, mint a Bethesda tava. Hallgathatjátok Isten Igéjét és tanulmányozhatjátok a Szentírást, de a "lógosz" csak akkor változik át "rhémá"-vá, ha eljön a Szent Szellem, és megeleveníti a Szentírás egy részét a szívetekben, ha lángragyújtja vele a lelketeket, és ha bizonyosságot ad arról, hogy az az ige közvetlenül érvényes a ti esetetekre." – Isten Igéjének nyugvó víztükörhöz való hasonlítása nem a legszerencsésebb dolog.
  • 7 Talán mondanom sem kell, hogy az Arnott által hivatkozásként szemrebbenés nélkül az 52. oldalra iktatott 2Kor 3,6-ban még csak utalás sem esik arról, hogy a Szellem az Igét elevenítené meg.
  • 8 Azokat, akik azon az alapon, hogy "a Szent Szellem itt van," így harsognak: "nincs többé szükségünk a Bibliára," ekképpen korholja: "egyre messzebb és messzebb kerülnek az igazságtól" – 55.
  • 9 Életemben senki nem szállt velem szembe nagyobb hévvel a Mária-kultusz védelmében, mint egykori szerelmesem, mégpedig "Szentlélek-keresztsége" után, amit saját pápista felekezetén belül nyert el. Még a Jelenések 12-t is felhozta bizonyítékul, amihez jó adag elvakultság szükséges.
  • 10 Közvetlen környezetemből származó tapasztalatok mutatják, hogy milyen odaadóan képesek a hívek védelmezni a gyülekezetben hallott értelmezést, cseppet sem törődve az igei ellenérvekkel. Arról van szó, hogy 1995. IX. 9-én Németh Sándor az okos és a balga szüzek példázatát magyarázva az "árusok" (értsd: az új hullámot elfogadó pásztorok) fontosságát emelte ki mint a leglényegesebb dolgot. ("Minden attól függ, hogyan viszonyultok az árusokhoz") Egy hét múlva házicsoportunkat (amely addigra már félig szétesett) szinte lerohanták bizonyos volt tagok, akik az új hullám kritikus értékelése miatt orroltak meg ránk – beszédükből ki sem fogytak az "árusok." Mondhatom, gyümölcsöző párbeszédek folytak a kapuban, ahol a "célpontokat" letámadták, s távolról sem olaj volt, ami szájukból fröcsögött.
  • 11 Az Ezékiel 47,5-ben sem lubickolás végett gázol bele a próféta a templom küszöbe alól fakadó folyóba, hanem hogy a mélységét megmérje. E látomás az Isten megelevenítő és éltető Szellemének bőséges kiáradására vonatkoztatható, de nem úgy, hogy az egyén lesz tőle egyre boldogabb, hanem hogy egyre többen "gyógyulnak meg" ebben a "folyóban."
  • 12 Ezt a 179. oldalhoz kapcsolódva cáfolom majd meg.