Az új hullám ideológiájának cáfolata

Az alábbiakban részletesen megcáfolok egy torontóista kiadványt, amely az új hullámot próbálta bibliai és észérvekkel megtámogatni röviddel annak indulása után. Tudatában vagyok annak, hogy Brownsville görcsösen igyekszik fenntartani azt a látszatot, mintha teológiailag és szervezetileg semmi köze nem volna Torontóhoz (pl. Brown, 335. o. 4-5. jegyzet), de ez két irányzat Magyarországról nézve eléggé összemosódik, úgyhogy a Hit Gyülekezete komolyabb gátlás nélkül árulja mindkét irányzat könyveit. Én mindenesetre elegendőnek tartom ezt a tényt ahhoz, hogy az új hullám tételes cáfolatát éppen ezen a kiadványon végezzem el.

Az egy hasábban közölt szöveg az eredeti változat magyar nyelvű összefoglalása, amelybe folytatólagosan írtam bele megjegyzéseimet. Ahol két hasáb van (eredeti és fordítás), azzal a résszel egyetértek. Máshol a harmadik hasábban található az általam pontról pontra adott cáfolat.

What In The World Is Happening To Us?

Copyright (C) 1994, Bill Jackson and Vineyard Christian Fellowship (VCF)

Bill Jackson: Mi a csuda történik velünk?

  • Vineyard Keresztény Közösség, 1994
  • Lelőhely: www.champaign.vineyard.org
  • Table of Contents

  • 1. Introduction
  • 2. Are These Manifestations Biblical?
  • 3. What Are The Phenomena For?
  • 4. How Can You Be Sure It's God?

    God, I Still Don't Get It!

  • 1. It's Hard to Understand
  • 2. It Makes Me Afraid
  • 3. It Causes Division
  • 4. He Overrides My Faculties
  • 5. It's So Emotional
  • 6. It Causes Me to be the Center of Attention
  • 7. It's So Disorderly
  • 8. It Doesn't Happen To Me
  • 9. A Final Caution
  • 10. A Final Word
  • 11. Postscript
  • Tartalom

  • 1. Bevezetés
  • 2. Biblikusak-e ezek a jelenségek?
  • 3. Mire valók ezek a jelenségek?
  • 4. Honnan tudhatjuk, hogy Istentől van?

    Istenem, még mindig nem értem! (Ellenvetések)

  • 1. Nehezen érthető
  • 2. Félek tőle
  • 3. Meghasonlást okoz
  • 4. Erőszakot tesz az akaratomon
  • 5. Túl sok benne az érzelem
  • 6. Engem tol a figyelem homlokterébe
  • 7. Annyira rendetlen
  • 8. Velem nem történik meg
  • 9. Végső figyelmeztetés
  • 10. Zárszó
  • 11. Utóhang
  • 1. Bevezetés

    Történeti áttekintés: Randy Clark Rodney Howard-Browne-tól vette át a "kenetet," és átadta John Arnottnak, a torontói pásztornak. John Wimber, a Vineyard (néhai) elnöke nem ébredésről, hanem megújulásról beszél.

    2. Biblikusak-e ezek a megnyilvánulások? A kérdés jogos (ApCsel 17,11), de különbséget kell tenni a keresztény teológia, etika és gyakorlat (tapasztalat) között. Sok olyan dolog van, különösen a harmadik csoportban, amelyre nem lehet közvetlen bizonyító szöveget találni, azaz olyan igerészt, amely a szövegkörnyezettel együtt igazolja álláspontunkat, és világosan megmondja, mit kell hinnünk vagy tennünk. Lehetnek azonban másodlagos igehelyek, amelyek kimondatlanul sugallják az illető gyakorlatot (pl. hogy a keresztséget bemerítéssel kell végezni). A mostani természetfeletti jelenségek a keresztény gyakorlat körébe tartoznak, és gyakran csak másodlagos bizonyíték található rájuk. Ilyeneket fogunk idézni. Hivatkozunk Jonathan Edwards feljegyzéseire és más keresztények tapasztalataira. [Ezeket én csak módjával idézem, mert végső soron bibliai kritikát akarok nyújtani és nem egyháztörténeti elemzést.]

    Elesés: 1Móz 15,12; 17,17; 1Sám 19; 2Krón 5,13-14 (nem biztos, hogy elestek, de lehetséges, hogy nem tudtak mozdulni Isten súlyos dicsősége [kabod] alatt); Ez 1,28; 3,23; Dán 8,17; 10,9; Mt 17,6; 28,4; Jn 18,6; ApCsel 9,22-26; 10,10; 2Kor 12,1-4 (valószínűleg feküdt Pál, de nem aludt); Jel 1,17 (hosszan ott feküdt). Edwards mély érzelmi átéléseket jegyez fel egy összejövetelről: transzállapot, látomások, kiáltások, stb. Charles Finney prédikációján az emberek leestek a székről, irgalomért kiáltva. [Az itt citált igehelyeket már tárgyaltam - amit meg nem, azt túl általános érvnek vagy komolytalan kapdosásnak tartom.]

    18. Conclusion:

    In light of the biblical data, the things that we are seeing now are both similar and dissimilar. It is clear from the text that there is a precedent for sometimes falling during a manifestation of God's presence. The cause of the biblical falls seemed to vary from God putting man to sleep for a specific purpose, to falling out of holy fear, to falling as almost a forced prostration in the face of human arrogance and rebellion.

    Interestingly, the majority of biblical men fell facedown. The examples from Edwards and Finney seem to support this varied pattern. In Edward's account, the people were overcome by the presence of God while in Finney's, it was clearly a falling out of holy fear.

    The kinds of falling we are seeing now seem to parallel more the action of God to put to sleep for the purpose of divine intervention, rest and healing rather than contrition.

    While some fall facedown, the great majority fall backwards. John Wimber believes that falling facedown is some kind of indication of a man's stature in the Lord. Francis McNutt (Overcome by the Spirit. Grand Rapids, Baker, p. 85) thinks that the more common falling backwards comes from the heaviness of the glory (kabod: weight) of God.

    Következtetés: A bibliai adatok fényében a mai jelenségek hasonlítanak is [hozzájuk] és különböznek is [tőlük]. A szövegben van példa arra, hogy az ember elesik Isten jelenlétének megnyilvánulásakor. A bibliai elesések oka többféle lehetett: Isten valamilyen céllal álmot hozott az emberre; szent félelem, a gőgös és lázadó ember földre kényszerítése.

    Érdekes módon a bibliai elesések leginkább arcraborulások voltak. Edwards és Finney példája ezt a [célbeli] változatosságot igazolja. Edwardsnál az embereket Isten jelenléte nyűgözte le, míg Finney esetében a szent félelem vitte földre őket.

    A ma látható elesések inkább azokkal az esetekkel lehetnek párhuzamosak, amikor Isten valamilyen beavatkozás, pihenés vagy gyógyulás végett álmot bocsát az emberre - inkább, mint a bűnbánó leborulással.

    Noha néhányan előreesnek, a legtöbben hanyattesnek. John Wimber úgy véli, hogy az arcraborulás mintegy jelzi az ember súlyát az Úrban. Francis MacNutt szerint (A Szellemtől elborítva, 85. o.) a gyakoribb hátraesés Isten dicsőségének nehézsége miatt van (a "kábód" szó ugyanis súlyt jelent).

    Az indoklás a precedensekre épül, de a szerző nem idézi a teljes beszámolókat a Bibliából - hogy tudniillik Isten talpra is állította az elesett embert, megerősítette őt és értelmes módon beszélt vele. Ezt a tényt csak a Biblia lekicsinylésével vagy félretételével lehet semlegesíteni.

    A szerző Ádám oldalbordájának esetét akarja ráhúzni az új hullámra - no de akkor nem Ádámon kellett javítást eszközölni, hanem egy Évát kellett neki teremteni. A mai elesések inkább Eutikhus balesetéhez hasonlítanak (ApCsel 20,9).

    Ezen a jámbor allegorizáláson csak mosolyogni tudok, de ha igaz, akkor ma igen kevés "súlyos" embere van Istennek.

    Nem vagyok képes felfogni, mi köze az isteni dicsőség "súlyának" a hanyatteséshez. Mózes, aki pedig igazán látta ezt a dicsőséget, arcra borult, nem pedig hanyatt vágódott.

    D. Enyhébb vagy vadabb rázkódás - amely igen nehezen érthető, és néha különféle testi kifacsarodásokkal [contortion] jár. Igehelyek: Dán 10,7; Zsolt 99,1; 114,7; Jer 5,22; Hab 3,16; Mt 28,4; ApCsel 4,31; Jak 2,19. [Az idézett esetek még Michael Brown példáinál is önkényesebbek és semmit nem bizonyítanak. Másodlagos alátámasztó igéknek sem alkalmasak, mert vagy a bennük szereplő reszketés vagy átvitt értelmű, vagy maga Isten szüntette meg, vagy gonoszok élték át. Tehát nem használhatók az áldásos istentiszteleti rázkódás igazolására.]

    6. Jer. 23.9: In speaking of his prophetic experience, Jeremiah says, "My heart is broken within me; all my bones tremble. I am like a drunken man overcome by wine because of the Lord and his holy words." This is a significant verse because Jeremiah is relating that what happened to him on at least one occasion involved a trembling/ shaking of his bones. His wording seems to imply that he shook from the inside out. It would take a powerful force to cause his bones to quiver inside his body. The analogy to being overcome could also be a reference to being entranced by the coming of a prophetic word. This text is an answer to God's plea in Jer. 5.22.

    Jer 23,9. Jeremiás azt mondja prófétai élményéről: "Megkeseredett bennem az én szívem, minden csontom reszket; olyan vagyok, mint a részeg férfi és a bortól elázott ember, az Úrért és az Ő szent igéjéért." Ebben a jelentős igeversben Jeremiás tanúságot tesz, hogy legalább egy alkalommal remegtek, illetve reszkettek a csontjai. A szóhasználata azt sugallja, hogy belülről kifelé rázkódott. Ahhoz, hogy a csontjai megremegjenek a testében, nagy erőre van szükség. A [részegség általi] legyőzetésre való hivatkozás arra is vonatkozhat, hogy valaki a prófétai szó jövetelekor transzba esik. Ez az igerész Istennek a Jer 5,22-ben elhangzott felhívására felel.

    Ezzel a sokat idézett bizonyítékkal egyedül az a baj, hogy egészen máshol van a szöveg hangsúlya, mint a próféta élményén. A közvetlen folytatás nyílvánvalóvá teszi, hogy Jeremiás "részegsége" a népre és vezetőire váró isteni ítéletet ábrázolta ki: "Mert betelt a föld paráznákkal... mind a próféta, mind a pap istentelenek... azért az ő útjuk olyan lesz, mint a sikamlós utak a sötétben, megbotlanak és elesnek..." - Nem az élmény "erőteljessége" volt a fontos, hanem a prófétának az általa átadott ítéletes üzenetet kellett így nyomatékosítania: "Ha meg nem tértek, ti is úgy fogtok tántorogni, mint én most."

    George Fox, a kvéker felekezet alapítója olyan erővel prédikált, hogy az emberek reszkettek, és még a ház is remegni látszott. Egyszer egy gúnyolódó pap maga is reszketni kezdett. Következtetés: Van bibliai példa az Isten jelenlétében való rázkódásra - ez szent félelemből fakad. A mai rázkódás valószínűleg inkább a prófétai szolgálattal és a szellemi ajándékok átadásával kapcsolatos, mint az Fox szolgálatában is történt.

    E. "Drunkenness"

    1. See Jer 23.9 above

    2. Acts 2.13ff: "Some, however, made fun of them and said, 'They have had too much wine.'

    Then Peter stood up with the Eleven, raised his voice and addressed the crowd...These men are not drunk as you suppose. It is only nine in the morning! No, this is what was spoken by the prophet Joel: 'In the last days I will pour out my Spirit.'" Compare Acts 10.44-46 where apparently the same kinds of phenomena occurred with the Gentiles.

    That the 120 newly filled believers were acting in a "drunken" manner is what is known as an argument from silence. The text never says that they were but it is obviously inferred. They would not be accused of being drunk because they were speaking in different languages. They would have been accused of such because they were acting like drunks, i.e., laughing, falling, slurred speech by some, boldness through lack of restraint, etc. The analogy of the gift of the Spirit being "new wine" would lend itself to the connection.

    "Részegség"

    Ld. fent: Jer 23,9

    ApCsel 2,13 sköv.: "Mások pedig csúfolódva mondának: »Édes bortól részegedtek meg.«

    Péter azonban előállván a tizeneggyel, felemelé szavát, és szóla nékik: »...Nem részegek ezek, amint ti állítjátok, hiszen a napnak harmadik órája van; hanem ez az, ami megmondatott Jóel prófétától: Az utolsó napokban kitöltök az én Lelkemből.«" Ld. még az ApCsel 10,44-46-et, ahol minden bizonnyal ugyanez a jelenség játszódott le a pogányokkal.

    Azt, hogy a százhúsz újonnan betöltött tanítvány részeg módjára viselkedett, a szöveg kifejezetten nem mondja, de biztos, hogy hallgatólagosan állítja. A körülállók nem vádolták volna őket részegséggel, ha pusztán más nyelveken szóltak volna. Viszont így vádolták volna (sic!) őket, mert részegen viselkedtek, azaz nevettek, földre estek, néhányan hadartak, felbátorodtak, amint gátlásaik feloldódtak stb. Az a hasonlat, amely szerint a Szellem ajándéka "új bor," alátámasztja ezt az [értelmezést].

    A csúfolódók szerint

    Láttuk, hogy ez a "részegség" Isten haragjának és ítéletének prófétai kiábrázolása volt.

    Péter határozottan elutasítja a szerző által annyira dédelgetett "részegség" kifejezést, és még hasonlatként sem használja.

    A szöveg kifejezetten beszél nyelveken szólásról, tehát nem kell azt képzelni, hogy Lukács mellőzött bizonyos részleteket, amelyek csak most, kétezer év múlva jöttek napvilágra az új hullám lovasainak jóvoltából.

    Érthető, hogy zsidó szemlélők az általuk nem értett nyelveken szólást részeg locsogásnak vélték: a régi időkben Éli főpap pontosan így értette félre Anna hangtalan imáját (1Sám 1,12-15). Torontó tüneményes logikája szerint az is "biztos," hogy Anna hisztérikusan nevetett, hanyattvágódott, sőt végig is hányta a silói szentélyt, máskülönben nem nézett volna ki elég részegnek.

    A Szentlélek és az új bor "párhuzama" pedig csak egy karizmatikus tradíció, az Ige sehol nem mondja ezt.

    3. Eph. 5.18ff: In a passage dealing with the Ephesians putting off their old carousing lifestyle, Paul exhorts them, "Do not get drunk on wine which leads to debauchery. Instead, be filled (Greek present tense: "keep on being filled") with the Holy Spirit." Paul is contrasting carnal drunkenness with spiritual filling. Given the tense of the Greek verb, he appears to also be making an analogy as well as a contrast. Being filled with God's Spirit is similar to being drunk on wine. The difference is that the former is holy while the other is sinful.

    Ef 5,18 sk: Pál arra inti az efézusi hívőket, hogy hagyjanak fel a részegeskedéssel: "Meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van, hanem hanem teljesedjetek be (a görögben jelen idő van: "folyamatosan teljetek meg") Szent Lélekkel." Pál a testi részegséget a szellemi betöltekezéssel állítja szembe. A görög igeidő miatt úgy tűnik, hogy az ellentét mellett párhuzamot is von. Az Isten Szellemével való megtelés hasonlít a bortól való részegséghez. Annyi a különbség, hogy az első szent dolog, míg a másik bűn.

    A folytatás pedig eligazít bennünket, hogy miként kell beteljesedni Szentlélekkel: "Beszélgetvén egymás között zsoltárokban és dicséretekben és lelki énekekben, énekelvén és dicséretet mondván szívetekben az Úrnak." A szerző ezt az értékes útmutatást mellőzi, és a helyét egy mondvacsinált párhuzammal tölti be. Semmiféle görög igeidő nem képes az a)lla/ (de, viszont) szót párhuzamos jelentésűvé változtatni - emellett a külső megnyilvánulások hasonlósága a legutolsó dolog, amire Pál gondol.

    4. Conclusion: While there is not much to go on here, the two NT passages are important texts. The possibility of being "drunk" in the Spirit is consonant with the overall flow of biblical precedent.

    Következtetés: Bár nincs sok támaszpontunk, a két újszövetségi hely igen fontos. A Szellemtől való "megrészegedés" lehetősége teljes összhangban van a bibliai példák általános képével.

    Mivel csak félremagyarázott igehelyekkel lehet megtámogatni, a "szellemi részegség" lehetősége nem biblikus.

    G. Laughter

    1. While there are not a lot of texts that describe laughter as a response to divine visitation, the key passage of Scripture on this subject comes at a very important moment in redemptive history. Both Abraham and Sarah had laughed in unbelief when God told them respectively that they would have a child in their old age. When God performed a miracle in giving them the child of promise, Abraham named him "he laughs" (Isaac). John Wimber believes that laughter accompanies revivals because it represents God's sovereign activity to heal the barrenness of his people.

    Nevetés

    Bár nincs sok olyan igehely, amely a nevetést mint Isten érkezésére való emberi választ írná le, az idevágó kulcsige a megváltás történetének egy igen fontos szakaszából való. Mind Ábrahám, mind Sára hitetlenkedve nevetett, amikor Isten bejelentette, hogy vénségükre gyermekük születik. Amikor Isten csodálatos módon megadta nekik az ígért fiút, Ábrahám Izsáknak nevezte el őt, ami annyit jelent: "Nevet."

    John Wimber szerint az ébredéseken jelenlévő nevetés azt jelzi, hogy Isten mindenható erejével megszünteti népe meddőségét.

    Abban egyetértek, hogy a névadás mindig sokat jelent a Bibliában. Viszont az, hogy "nevetést szerzett nekem az Úr" (1Móz 21,6), és "aki csak hallja, nevet rajtam," nem indokolja a mai hisztérikus nevetést, ugyanúgy, ahogy Mária szava ("Mostantól fogva boldognak mondanak engem minden nemzetségek" - Lk 1,48) sem igazolja a római felekezet Mária-kultuszát.

    Ismét egy dicsőséges allegória. De miért nevet Torontó már öt éve? Talán mert Istennek még nem sikerült elvennie meddőségüket?

    2. Ps. 126: A Psalm of joy and laughter. "Our mouths were filled with laughter...those who sow in tears will reap in joy."

    3. Ecc. 3.4: "A time to weep and a time to laugh." (See Js. 4:9 for the opposition progression)

    4. Jn. 17.13: "I am coming to you now but I say these things while I am still in the world so that they may have the full measure of my joy within them." If there is any prayer in the Bible that will be answered, it is the high priestly prayer in John 17. Certainly the full measure of joy within the Trinity is full of laughter.

    A 126. zsoltár az öröm és a nevetés éneke: "Akkor megtelt a szánk nevetéssel... akik könnyhullatással vetnek, vigadozással aratnak majd.

    Préd 3,4: "Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek." (A fordított irányra lásd a Jk 4,9-et.)

    Jn 17,13: "Most pedig tehozzád megyek; és ezeket beszélem a világon, hogy ők az én örömemet teljesen bírják magukban." Ha van ima, amely meghallgattatik, akkor az Jézus főpapi imája. Biztos, hogy a Szentháromságon belüli teljes öröm tele van nevetéssel.

    Ez a nevetés teljesen érthető emberi reakció volt, elvégre az ígéret földjére térhettek vissza a zsidók. A mai nevetés viszont kényszeres és görcsös.

    Ha ez bizonyíték akar lenni a szent nevetésre, akkor hamarosan várható az Egyházban a szent kődobálás és a szent szeretkezés is (Préd 3,5).

    János irataiból mindig nagyon óvatosan kell bizonyító szövegeket kiszakítani, mert a nyelvezete erősen áttételes. Itt sem bolondházi vihorászást jelent a "teljes öröm," hanem Jézusnak a megpróbáltatások során bennünk maradó szeretetét (Jn 15,10). A mai nevetésnek a Szentháromságra való átvitele pedig egyenesen botrány.

    5. Jonathan Edwards beszámol arról, hogy Isten csodálatosan megérintette néhány ember érzelmeit: ahogy rádöbbentek az Ő kegyelmének és szeretetének nagyságára, nevetni kezdtek, és gyakran sírtak is közben. Mások megindultságukban hangosan kiáltoztak.

    E Biblián kívüli beszámolóval nem tudok mit kezdeni, hacsak azt nem, hogy John Wesley-re hivatkozom, aki a maga részéről démonikusnak tartotta a leküzdhetetlen nevetést. Egyszer a testvérével együtt dicséretet énekeltek, amikor Charlesból kirobbant a nevetés. John Wesley megkérdezte, mi baja van, mire az öccse dühbe gurult, majd teljes erejéből tovább nevetett. Hiába akartak ellene állni, haza kellett menniük úgy, hogy egy hangot nem tudtak tovább énekelni. (Korábban Wesley nem adott hitelt a hasonló beszámolóknak.)

    Máskor egy nőre terelődött a figyelem, akit az ördög annyira nevettetett, hogy majd' megfulladt, és szájából iszonyú káromlások törtek elő. Némelyek szerint megjátszotta az élményt - de ezeket a kételkedőket a Sátán - Isten engedélyével - móresre tanította. Egyidőben jött rájuk a nevetési roham, és két napig abba se tudták hagyni. Ott nevettek a világ csúfjára, amíg nem imádkoztak értük. Ekkor azonnal megszabadultak.

    Forrás: John Wesley művei, 11. kötet, 271-3. oldal. Idézi: Robert Aboagye-Mensah a "John Wesley, a karizmatikus" című cikkében (Adwinsa Publication, 1992). Az akkori és a mai nevetés zavarosságát, továbbá Wesley értetlenkedését Michael Brown is tudomásul veszi, és a kulturális összefüggések alapos figyelembevételét sürgeti (358, 14. jegyzet; 372, 41. jegyzet).

    6. Conclusion: Again, laughter fits within the general flow of Scripture. Christians can be so filled with the joy of the Lord that they are given over to fits of laughter.

    Következtetés: A nevetés is beleillik a Szentírás általános tanításába. A keresztényeket annyira betöltheti az Úr öröme, hogy az nevetési rohamokban nyilvánul meg.

    Ez a következtetés alaptalan. Éppen a bizonyítandó "nevetési rohamok" hiányoznak látványosan a Bibliából.

    3. Mire valók ezek a jelenségek?

    A. Isten jelenlétét jelzik

    Isten jelenlétének ígérete az Isten népének megkülönböztető jegye (2Móz 33,14-16). A Szentlélek Pünkösd óta folyamatosan jelen van az Egyházban (Jn 14,17), de néha Isten láthatóvá teszi jelenlétét, hogy építse a hitünket. A 2Kir 6,17-ben Elizeus kérésére Isten megnyitotta a szolga szemét, hogy lássa a segítségükre jött tüzes seregeket. Az ilyesfajta jelenségek Isten jelenlétének bibliai megnyilvánulásai. [Isten jelenlétét nem szükséges azonosítani az új hullám tüneteivel - különben oda jutunk, ahová Brown, amikor a rángatózást nyilvánította életjelnek.] A jelenségek leginkább prófétai jelekként foghatók fel (ld. Ezékiel és Jeremiás példáját.)

    5. Those that have moved in these signs have noticed over time that certain phenomena mean specific things, especially shaking.

  • Certain shaking motions preceding prophetic utterance
  • Certain shaking meaning empowerment
  • Certain body movements indicative of demonic presence
  • A jelenségek tanulmányozói szerint ezeknek (különösen a rázkódásnak) egyedi jelentésük lehet.

  • Bizonyos fajta rázkódást prófétai szó szokott követni.
  • Bizonyos fajta rázkódás erővel való felruházást jelent.
  • A test némely mozdulatai démonok jelenlétét jelzik.
  • Ezek az emberek ezoterikus különkijelentésük révén a közkeresztények fölé emelkednek. Csak ők képesek hitelesen értelmezni a különféle rángatózásokat, így tulajdonképpen közvetítőként Isten és ember közé állnak.

    Egyébként ezek a magyarázatok olyan esetlenek, hogy kár rájuk a szót pazarolni.

    B. God is shaking us to wake us up!

    1. In Eph. 5.14 Paul says, "Wake up O sleeper, rise from the dead and Christ will shine on you." This command precedes the exhortation to be filled continually with the Holy Spirit. We are to wake up and seek to be continually filled with the wine of God's Spirit.

    2. If we haven't heeded God's previous wake up calls, perhaps He is now shaking us to arouse us and get our attention.

    Isten azért ráz bennünket, hogy fölébresszen.

    Az Ef 5,14-ben Pál így szól: "Serkenj föl, aki aluszol, támadj fel a halálból, és felragyog tenéked a Krisztus." Ez az utasítás megelőzi a Szentlélekkel való állandó betöltekezésre való buzdítást. Fel kell ébrednünk, és szüntelenül be kell teljesednünk Isten Szellemének borával.

    Előfordulhat, hogy nem hallgattunk Isten korábbi ébresztgetéseire, ezért felráz bennünket, hogy végre Őrá figyeljünk.

    Vagy hogy megrészegíthessen

    Ez az igehely az erényes és erkölcsös életre buzdít, nem holmi rángatózás általi "felébredésre."

    A folytatást persze az újhullámosok a maguk "boros" tradícióján át látják, elrugaszkodva a szövegtől, amely a dicsérettel átitatott életet ajánlja.

    Ez az "előfordulhat" leleplezi azt a kétségbeesett fűhöz-fához kapkodást, amely minden újhullámos ideológust jellemez.

    C. To humble us

    1. When Randy Clark asked God why He was bringing all the phenomena to Toronto, God replied that He was looking for people who were willing to look publicly foolish for the honor of His name. Paul Cain said, "God offends the mind to reveal the heart."

    2. The bottom line issue is one of control. God wants to know who among his people will be willing to play the fool for his glory.

    Azért, hogy alázatossá tegyen

    Randy Clark egyszer megkérdezte Istent, hogy miért hozta be Torontóba az összes jelenséget. Isten azt felelte, hogy olyan embereket keres, akik hajlandók nyilvánosan bolondnak látszani az Ő nevéért. Paul Cain szerint "Isten megbotránkoztatja az elmét, hogy kijelentse, mi van a szívben."

    Mindez abban a kérdésben csúcsosodik ki, hogy ki van a kormánykeréknél. Isten szeretné tudni, hogy ki hajlandó az Ő dicsőségéért bolondnak lenni.

    Mint Nabukodonozort

    Az efféle magánkijelentésre nem sokat kell adni.

    Az apostolok valami másért voltak "a világ bolondjai," mint a hánytorgásért.

    Ezek a jelszavak túl általánosak, hogysem komoly cáfolatot érdemelnének.

    Vagyis aki nem rángatózik, az engedetlen Istennel szemben.

    D. Anointing

  • The filling of the Holy Spirit is a repeatable experience and one we are commanded to continually experience (Eph. 5.18).
  • God will sovereignly move on us to impart supernatural ability to do certain things.
  • See 2 Tim. 1.6: "I remind you to fan into flame the gift of God which is in you through the laying on of my hands."
  • Kenet

  • A Szentlélekkel való beteljesedésnek ismétlődő és folyamatos megtapasztalásnak kell lennie. (Ef 5,18)

  • Isten a maga akarata szerint működik rajtunk, hogy bizonyos feladatok elvégzésére természetfölötti képességet adjon.
  • 2Tim 1,6: Gerjeszd fel az Isten kegyelmi ajándékát, amely benned van az én kezeimnek rád tétele által.
  • Ez csak fedőnév

  • De ott nem a rángatózáshoz van kötve a Szentlélekkel való beteljesedés.
  • Ugyan miféle természetfölötti képességre tettek szert az újhullámosok azután, hogy vonaglottak, nevettek vagy órákig kábulatban hevertek?
  • Itt sincs szó újhullámos öngerjesztésről, sem pedig torontói manifesztációkról.
  • 4. Charles Finney beszámol arról, hogy Isten Szelleme rászállt és teljesen átjárta, betöltötte békességgel. Az élmény annyira erős volt, hogy Finney úgy érezte, nem bírja ki élve.

    E. Note: Signs are pointers to a destination, not the destination itself. Our destiny is to become conformed into the image of Christ (Rom. 8.29). We have also been called, as the Church, to bring the gospel to every nation and then the end will come (Mt. 24.14). When the Holy Spirit comes in power, He comes to make us like Jesus, to heal us and empower us for our particular roles in the mission. The results are what He's after, not the phenomena. If, under God's sovereignty, He chooses, during seasons of divine visitation, to do His work without phenomena, that is his choice. So also, it is of no benefit to shake or fall and have no long lasting fruit. Ultimately, what God is after is a willing, humble heart. He decides how to sanctify, heal and empower.

    Megjegyzés: A jelek nem a cél, csak a felé mutató útjelzők. A mi célunk az, hogy Krisztus képére átformálódjunk (Rm 8,19). Mint Egyháznak, az az elhívásunk, hogy minden népnek elvigyük az evangéliumot, és akkor jön el a vég (Mt 24,14). Amikor a Szentlélek erővel érkezik, azért jön, hogy Jézushoz hasonlóvá tegyen bennünket, meggyógyítson, és felfegyverezzen a küldetésben betöltött szerepünkre. Ő az eredményekre törekszik, nem [pusztán] a jelenségekre. Néha úgy határoz, hogy a munkája megnyilvánulások nélkül fog folyni. Ezzel összhangban semmi haszna a reszketésnek és az elesésnek, ha nem jár vele maradandó gyümölcs. Végül is Isten az engedelmes és alázatos szíveket keresi. Ő dönti el, hogy szentel meg, hogy gyógyít meg [minket] és hogy ruház fel erővel.

    Ez a megjegyzés igen építő és tárgyilagos; hosszú távon ezen indulhat el a párbeszéd az új hullám és jelenlegi kritikusai között.

    Ezzel teljesen egyetértek. Viszont nem kellene olyan módon dogmatizálni az újhullámos álláspontot, hogy "ez az ébredés Istentől van, és most Ő úgy döntött, hogy lesznek manifesztációk," - mert ekkor a jelenségekhez mintegy oda lesz kötve maga a gyümölcs is.

    1. Jonathan Edwards: "Neither a negative nor a positive judgment should be based on the manifestation alone because the Scripture nowhere gives us any such rule."

    2. John White, When the Spirit Comes With Power, Inter-Varsity Press, 1987, p. 81-82:

    "...manifestations, while they may be a blessing, are no guarantee of anything. Their outcome depends on the mysterious traffic between God and our spirits. Your fall and your shaking may be a genuine express of the power of the Spirit resting on you. But the Spirit may not benefit you in the least if God does not have his way with you, while someone who neither trembles nor falls may profit greatly."

    3. Just remember Lk. 10.20: "...do not rejoice that the spirits submit to you, but rejoice that your names are written in heaven."

    Jonathan Edwards: "Egyedül a megnyilvánulásra nem szabad alapozni pozitív vagy negatív ítéletet, mert a Szentírás sehol nem ad ilyen szabályt.

    John White (Mikor a Szellem erővel érkezik): "Bár a megnyilvánulások áldást jelenthetnek, semmiről nem kezeskednek. Hatásuk az Isten és a mi szellemünk közti rejtelmes összeköttetésen múlik. Ha elesel vagy rázkódsz, az valóságosan kifejezheti a rajtad nyugvó Szellem erejét - de lehet, hogy a Szellem egy csöppet sem használ neked, ha Istennek nem ez a tervezett bánásmódja számodra. Az is lehet, hogy valaki, aki nem reszket és nem is esik el, nagy áldást vesz.

    Jusson eszedbe a Lukács 10,20: Ne annak örüljetek, hogy a szellemek engedelmeskednek nektek, hanem annak örüljetek, hogy a nevetek föl van írva a mennyben.

    Itt most nem is erre teszek kísérletet, hanem arra, hogy a megnyilvánulásokat sulykoló és az 1Kor 14-et félretoló tanítás alól kirántsam a szőnyeget.

    John White-nak, ennek a gondolatgazdag és tapintatos keresztény pszichológusnak igazat kell adnom. Bár minden újhullámos tanító ilyen kiegyensúlyozottan vezette volna be gyülekezetébe a jelenségeket!

    Jó tanács. Sok újhullámos gyülekezetre ráférne néhány tanítás ennek az igehelynek az alapján.

    4. How Can You Be Sure It's God?

    A. Options

  • People do it to themselves (psychological)
  • Preachers do it (mass hypnosis)
  • Devil does it
  • God does it
  • Mixture
  • 4. Honnan tudhatjuk, hogy Istentől van?

    Lehetőségek:

  • Az emberek megjátsszák (pszichikai hatás)
  • A prédikátor rendezi meg (tömeghipnózis)
  • Az ördög csinálja
  • Isten teszi
  • Keverék
  • B. Biblical warnings

    1. Mt. 24.24: "For false Christians and false prophets will appear and perform great signs and miracles to deceive even the elect--if that were possible."

    2 Cor. 11.14: "...Satan himself masquerades as an angel of light."

    1 Jn. 4.1: "Dear friends, do not believe every spirit but test the spirits to see whether they are from God because many false prophets have gone out into the world."

    Bibliai figyelmeztetések

    Mt 24,24: Mert hamis Krisztusok és hamis próféták jönnek, és nagy jeleket és csodáakat tesznek, hogy megtévesszék - ha lehet - a választottakat is.

    2Kor 11,14: A Sátán is átváltoztatja magát a világosság angyalává

    1Jn 4,1: Szeretteim, ne higgyetek minden szellemnek, hanem vizsgáljátok meg a szellemeket, hogy vajon Istentől vannak-e, mert sok hamis próféta jött ki a világba.

    C. Key texts for proper discernment

    1. Lk. 11.9-12: "So I say to you, ask and it will be given to you... Which of you fathers, if your son asks for a fish will give him a snake instead? Or if he asks for an egg will give him a scorpion? If you then, though you are evil, know how to give good gifts to your children, how much more will your father in heaven give the Holy Spirit to those who ask him!"

  • Simply put: If we ask for God, we aren't going to get the devil.
  • Remember Mk. 3.24, "A kingdom divided against itself cannot stand."
  • Kulcsigék a helyes megítéléshez

    1 Lk 11,9-12: Ezért azt mondom nektek: Kérjetek és adatik nektek... Melyik atya az közületek, aki, ha a fia halat kér tőle, ehelyett kígyót ad neki? Vagy ha tojást kér, skorpiót ad neki? Ha tehát ti gonosz létetekre tudjátok, hogy kell jó ajándékokat adni gyermekeiteknek, mennyivel inkább ad a ti mennyei Atyátok Szentlelket azoknak, akik tőle kérik?

  • Egyszerűen megfogalmazva: Ha Istent kérsz, nem kapsz ördögöt.
  • Emlékezz a Mk 3,24-re: A magával meghasonlott ország nem maradhat meg.
  • Jellemző, hogy a legfőbb "megítélő" igehely éppen egy olyan, amely látszólag mindennek kitárja az ajtót. Ezt máshol alaposabban elemeztem; itt csak arra hívom fel a figyelmet, hogy ez a szájkitátó hozzáállás minden, csak nem a szellemek megítélése. Ugyanilyen rosszul választott "kulcsige" a másik kettő is.

  • Ez a következtetés feltűnően hiányzik a szövegből - éppen mert annak nem ez a mondanivalója.
  • A kritikusok nem is azt mondják, hogy Jézus az ördög erejét használja, hanem hogy nem Jézus az, aki igeellenesen működik.
  • 2. 1 Jn. 4.2-3: "This is how you can recognize the Spirit of God: Every spirit that acknowledges that Jesus Christ has come in the flesh is from God, but every spirit that does not acknowledge Jesus is not from God."

  • Simply put: If the person praying exalts Jesus, the Holy Spirit will be the one who will come to answer his/her prayer.
  • The devil wants to slander Jesus' name, not exalt it.
  • 1Jn 4,2-3: Így ismeritek fel az Isten Szellemét: minden szellem, amely vallja, hogy Jézus Krisztus eljött testben, az Istentől van, de egy szellem sincs Istentől, amely nem vallja meg Jézust.

  • Egyszerű szavakkal: Ha az imádkozó személy magasztalja Jézust, akkor a Szent Szellem lesz az, aki eljön, hogy meghallgassa az imáját.
  • Az ördög nem magasztalni, hanem rágalmazni akarja Jézus nevét.
  • Erről is írtam már a gyümölcsök kapcsán: az idézett jánosi módszer csak a doketista eretnekséget szűri ki, a többit nem. Nagyfokú tudatlanságra vall ezt az igét általános beléptetőrendszerré tenni.

  • A "Jézus felmagasztalása" jelszó mögött is rejtőzhet énközpontúság és élménykultusz. A karizmatikus mozgalom nagyon sok "más Jézust" termelt ki, amelynek olyan az arca, mint a pásztornak.
  • Az ördög rafinált, és nem mindig támad szemből.
  • 3 1 Cor. 12.10: Discerning of spirits is a spiritual gift.

    a. We have demonstrated that when we pray and ask for God, the Holy Spirit will come in answer to our prayers.

    b. The next question is whether the manifestation we are seeing is God blessing, empowering, etc., or whether it is what missionaries have called a "power encounter," i.e., the light of God exposing an area of darkness. In the case of sin, this would call for repentance. In the case of demonization, this would call for deliverance along with repentance.

    c. Another possibility is that the person is performing acts of manifestations himself. In this case, proper pastoral judgment must be used.

    1Kor 12,10: A szellemek megítélése maga is egy szellemi ajándék

    Megmutattuk, hogy amikor imában Istent kérünk, a Szent Szellem fog eljönni, hogy meghallgassa az imánkat.

    A következő teendő az, hogy megállapítsuk: a szóban forgó megtapasztalás Istentől jövő áldás, erővel való felruházás, vagy a misszionáriusok által "erővel való találkozásként" leírt esemény: ekkor Isten világossága leleplez egy sötét területet. Bűn esetén ez megtérésre van szükség. Ha az illetőben démon van, akkor ezzel szabadulásnak is együtt kell járnia.

    Ha pedig az illető személy megjátssza a megnyilvánulásokat, akkor megfelelő pásztori közbelépés szükséges.

    Tehát ezt a szellemi ajándékot úgy kell gyakorolni, hogy a Lk 11-et kántálva egy szó vizsgálat nélkül kinyitjuk az ajtót.

    Ezek a karizmatikus kategóriák - bár ideiktatásuk feltétlenül dicsérendő - a torontói logika szerint már fölöslegesek, hiszen "aki Istent kér, az Istent kap."

    4. 1 Cor. 14:40: "Everything should be done in a fitting and orderly way."

    a. This criteria concerns the way the meeting is being conducted. The "everything" Paul is referring to is the coming of the gifts of the Spirit into the meeting. By nature, this looks a bit messy at times.

    b. Look for the way the meeting is being conducted. Are the leaders humble? Exalting Jesus? Maintaining order in the way the gifts are moving? If they are, and the atmosphere is peaceful and not carnal and hyped, then it will be the Holy Spirit who will come to build Jesus' Church, not the devil.

    1Kor 14,40: Mindenek ékesen és jó renddel legyenek.

    Ez az ismérv arról szól, hogy miként kell az összejövetelt levezetni. A "mindenek" alatt Pál a Szellem ajándékainak érkezését érti. Ez a maga valóságában időnként elég zűrzavaros tud lenni.

    Nézd meg, hogy vezetik az összejövetelt. Szerény emberek a vezetők? Jézust dicsőítik? Megtartják a rendet az ajándékok működésében? Ha igen, és a légkör általában véve nem testi és mesterségesen felpörgetett, akkor [biztos, hogy] a Szent Szellem jön Jézus Egyházát építeni, nem az ördög.

    Ez a hozzáállás elég közel áll az igazsághoz. A helyzet azonban az, hogy az újhullámos összejöveteleknek mind a rövid, mind a hosszú távú előkészítése, megrendezése és elfogadtatása ordítóan zűrzavaros, arrogáns, hisztériás és a "légkör" szinte mindig olyan verejtékszagúan felhergelt, hogy alig néhány eset tartozhat az itt egyedül említett kategóriába.

    5. Mt. 12.33 "Make a tree good and its fruit will be good or make a tree bad and its fruit will be bad, for a tree is recognized by its fruit."

    Gal. 5.22: "But the fruit of the Spirit is love, joy, peace, patience, kindness, goodness, faithfulness, gentleness, and self-control."

  • Simply put, if the long term fruit is Gal. 5.22, it's God.
  • The character of Jesus is the destiny of the Church (Rom. 8.29).
  • Mt 12,33: Tegyetek egy fát jóvá, és a gyümölcse is jó lesz, vagy tegyétek rosszá, és a gyümölcse is rossz lesz, mert gyümölcséről ismerszik meg a fa.

    Gal 5,22: De a Szellem gyümölcse szeretet, öröm, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség és önuralom.

  • Átfogalmazva: ha a tartós gyümölcsök megegyeznek a Gal 5,22 felsorolásával, akkor Istentól van a dolog.
  • Az Egyház elérendő célja a jézusi természet (Rm 8,29).
  • No, éppen erről nem esett egy szó sem akkor, amikor az új hullámot a HGY importálta. Németh Sándor így acsarkodott: "Ne gyere azzal, hogy a keresztény jellemet kell fejleszteni. Péter is három évig együtt volt Jézussal, mégis megtagadta. Bezzeg pünkösd után!" - A tanítások színvonala is drámai zuhanáson ment át. Ilyen körülmények között a Galata levél gyümölcsei aligha fejlődhettek ki, s ha mégis, akkor éppen az új hullám ellenére.

    D. Summary of judging criteria

  • Are the people being prayed for asking for God? They will get God.
  • Are the people praying asking for God and exalting Jesus? The Holy Spirit will come in answer to their prayers.
  • Are you asking for the gift of discernment?
  • Are the leaders humble and exalting Jesus? Is the atmosphere peaceful, even though perhaps noisy? If yes, then these are signs of the Holy Spirit's presence.
  • 5. Is the fruit good? Then it's God.
  • A megítélés szempontjai még egyszer:

  • Ha azok az emberek, akikért imádkoznak, Istent kérnek, akkor Istent fognak kapni.
  • Ha az imádkozók Istent kérnek és Jézust magasztalják, akkor a Szent Szellem fog eljönni, hogy meghallgassa az imájukat.
  • Kérned kell a szellemek megítélésének ajándékát.
  • Ha a vezetők alázatosak és Jézust magasztalják, és a légkör békés (noha esetleg kissé zajos), akkor ez a Szent Szellem jelenlétének jele.
  • Ha a gyümölcs jó, akkor a dolog Istentől van.
  • Az 1Kor 14-nek itt annyi említés jutott, hogy "a légkör békés" - és a zárójeles engedmény ("noha esetleg kissé zajos") ezt is megerőtleníti. Látjuk, merről fúj a szél. Emellett a következő nagy egységben maga a szerző is lerombolja az itt kényszerűségből megemlített szép elveket, amikor a kitartóbb ellenvéleményeket jórészt mellé- és hazabeszéléssel, vagy éppen ledorongolással próbálja elnémítani.

    GOD, I STILL DON'T GET IT!

    - FURTHER OBJECTIONS

    ISTENEM, MÉG MINDIG NEM ÉRTEM!

    (További ellenvetések)

    1. It's Hard To Understand

    Our presupposition: If it were God, I would understand it.

    All throughout the Bible, God revealed Himself in ways that were hard to understand

    1. God's chosen people for the most part missed Jesus. The Pharisees called Him "Beelzebub" which was a term for the devil.

    2. The disciples didn't understand the mission of Jesus until the Holy Spirit came in Acts 2

    3. The Jews as a whole never understood that God's heart was for all the nations. Even the disciples were shocked that God would offer the gospel to the Gentiles, law free. They muse in amazement in Acts 11.18, "So then God has granted even the Gentiles repentance unto life!"

    4. Historically, God has moved in ways that are hard to understand. The classic example of this is martyrdom. Martyrdom has always been an explosive key to church growth. One of the early church fathers, Tertullian, said, "The blood of the martyrs is the seed of the church."

    Érthetetlen

    Azt hisszük: Ha egy dolog Istentől van, akkor megértjük.

    De szerte a Bibliában Isten úgy jelentette ki magát, hogy nehéz volt megérteni.

    1. Isten választott népének nagy része félreismerte Jézust. A farizeusok Belzebubnak nevezték őt, ami a Sátán egyik neve volt.

    2. A tanítványok nem értették meg Jézus küldetését, amíg a Szentlélek el nem jött rájuk (ApCsel 2).

    3. A zsidók mint nép soha nem fogták föl, hogy Isten szíve nyitva áll minden nép előtt. Még a tanítványok is megütköztek, hogy Isten az evangéliumot a törvény nélkül kínálja a pogányoknak. Az ApCsel 11,18-ban meglepetten szólnak: "Tehát a pogányoknak is adott Isten megtérést az életre!"

    4. Isten a történelemben is nehezen érthető módon működött. Ennek klasszikus példája a vértanúság, amely mindig robbanásszerű egyháznövekedéshez vezetett. Tertullianus, egy régi egyházatya azt mondta: "A mártírok vére az egyház magvetése."

    Bennünk Krisztus értelme van

    Ezt valóban így hisszük. A Bibliában Isten mindig úgy működött, hogy választottai megértsék - és akiket megkeményített, azok ne.

    1. Vajon aki az új hullámot nem érti, az olyan sötétben van, mint aki Jézust veti el?

    2. Vajon hiányzik a Szentlélek mindenkiből, aki nem érti az új hullámot?

    3. Ezt maga Pál nevezi nagy titoknak az Efézusi levélben, amely nemzedékeken át rejtve volt. A tanítványok megdöbbenését maga Jézus oszlatta szét, amikor elküldte őket a föld végső határáig. Pál megigazulástana egyébként egy cseppet sem eksztatikus, és könnyen érthető.

    4. Páratlan az a naivitás, amivel a szerző érthetetlennek tüntet fel egy természetes, sőt pofonegyszerű jelenséget: a világ onnan látja, hogy Krisztus az élő Úr, hogy követői életüket adják a hitükért. Az új megtérők számára ez logikus volt - hála Istennek.

    2. It Makes Me Afraid

    Our presupposition: If it were God, I wouldn't be afraid.

    Visitations produce fear throughout the Bible.

    1. Lightning, thunder, and smoke on Mt. Sinai (Ex.19)

    2. Daniel in Chapter 10 had a great vision: "I had no strength left, my face turned deathly pale, and I was helpless." The angel, Gabriel, had to say, "Don't be afraid," because he was terrified.

    3. Great fear seized the whole church in Acts 5 when Ananias and Sapphira dropped dead through a prophetic word when they lied to the Holy Spirit.

    Megijedek tőle

    Azt hisszük: ha valami Istentől van, attól nem ijedünk meg.

    Isten bibliai megjelenései azonban gyakran félelmet keltettek.

    1. A Sínai-hegy villámlott, dörgött és füstölgött (2Móz 19)

    2. Dániel (10. fej.) nagyszerű látomást kapott: "semmi erő nem marada bennem, orcám eltorzula." Annyira megrettent, hogy Gábriel angyal kénytelen volt azt mondani neki: "Ne félj, kedves férfiú!"

    3. A gyülekezetet nagy félelem fogta el (ApCsel 5), amikor Anániás és Safira holtan rogyott le egy prófétai szó nyomán - mert hazudtak a Szentléleknek.

    Mi nem a Sínaihoz, hanem Sion hegyéhez járultunk (Zsid 12,18-24).

    És lábra állította. Ezt is illene megemlíteni.

    Ma pedig a hisztérikusan hánytorgó és állati szintre süllyedt gyülekezeti tagoktól rémülnek meg némelyek. Micsoda szemtelen párhuzam!

    C. Ez nem az ördögtől jövő félelem, amely megöli a hitet, reményt és szeretetet (2Tim 1,7), hanem az Isten félelme, amely a bölcsesség kezdete (Péld 9,10). Ezt hozzák Isten látogatásai. [Vagyis a vonaglás miatti undor a bölcsesség kezdete.]

    D. Isten szent és végtelen, mi pedig bűnösek és végesek vagyunk. Hogy ne okozna a látogatása félelmet? [No persze, a vonaglás Isten látogatása.] A végtelen Istent nem érthetjük meg. [Tehát a vonaglás jelzi a végtelen Isten szentségét.]

    b. Nyugati világképünk folytán a természetfölötti az ismeretlennek kijáró félelemmel fogadjuk, és elvetjük. [Ezek a jelenségek éppenséggel nem természetfölöttiek, hanem mélyen az emberi természet alatt vannak.]

    3. It Causes Division.

    A. Our presupposition: If it were God, there would be no division.

    B. There are two kinds of division

    1. When the kingdom of light clashes with the kingdom of darkness, it causes godly division. Jesus said that he had not come to bring peace but a sword. "A man's enemies will be the members of his own household" (Mt. 10.36).

    2. Backbiting, slander, and rebellion are ungodly because they cause the kingdom to be divided against itself.

    Szakadást okoz

    Azt hisszük: ha valami Istentől van, az nem okoz szakadást.

    Kétfajta szakadás van.

    1. Amikor a világosság országa összeütközik a sötétség országával, Isten szerinti szakadás történik. Jézus azt mondta, hogy nem azért jött, hogy békét hozzon, hanem kardot. "Az embernek ellensége lesz az ő házanépe" (Mt 10,36)

    2. Mások befeketítése, rágalmazása nem Isten szerinti [szakadás], mert általa az Isten országa hasonlik meg önmagával

    Tehát az új hullám a világosság, a kritikusok pedig a sötétség.

    Az új hullám kirekesztő nyilatkozatai által is létrejön ez a meghasonlás.

    C. Godly division is thoroughly Biblical:

  • Korah was judged for his rebellion against Moses in Numbers 11.
  • Jesus caused division wherever He went.
  • The inclusion of Gentiles caused division (Acts 15).
  • Az Isten szerinti meghasonlás teljesen biblikus

  • Kórét megítélte Isten, mert Mózes ellen lázadt (4Móz 11)
  • Jézus meghasonlást támasztott, amerre csak járt.
  • A pogányok befogadása meghasonlást okozott (ApCsel 15)
  • Az új hullám azonban nem "Isten szerinti meghasonlás"

  • Tehát a kritikusokat el fogja nyelni a föld.
  • Vagyis a kritikusok Jézus ellen hadakoznak.
  • Ezt a problémát sikerült megoldani.
  • D. Az Isten szerinti meghasonlás összhangban van a történelemmel: A Nagy Ébredéssel hevesen szembeszálltak a hagyományosabb egyházak. G. Campbell Morgan a pünkösdi mozgalmat "a Sátán legújabb okádásának" nevezte [the last vomit of Satan]. Isten legutóbbi mozgalma rendszerint üldözi a mostanit. [Az egyháztörténeti érvekre elvből nem felelek ebben a bírálatban. Hozhatnék ugyan ellenpéldákat a montanizmustól fogva egészen az Irving-féle rajongó szektáig, de az ilyesfajta vagdalkozás helyett inkább bibliai cáfolatot kívánok nyújtani.]

    4. He Overrides My Faculties

    Our presupposition: God is always a gentleman and would never force anything upon us. The Bible seems to say something else.

  • God is God and He does what He wants. In Isaiah, God says, "I say my purpose will stand and I will do all that I please" (46.11).
  • God overrode Balaam in Numbers 23 and caused Balaam to prophesy against his will.
  • God overrode Saul and his men in I Samuel 19 and caused them to prophesy instead of killing David.
  • Jesus blinded Paul on the road to Damascus against his will.
  • God's killing of Ananias and Sapphira is the ultimate override.
  • Far from treating us gently, God has promised his people persecution.
  • Erőszakot tesz az akaratomon

    Azt hisszük: Isten mindig úriember, soha nem erőszakol ránk semmit. A Biblia azonban mást mond.

  • Isten Isten, és azt tesz, amit akar. Ésaiásnál (46,10) így szól: "Tanácsom megáll, és véghez viszem minden akaratomat!"
  • Isten erőszakot tett Bálámon a 4Móz 23-ban, és arra kényszerítette, hogy akarata ellenére prófétáljon.
  • Isten erőszakot tett Saulon és emberein az 1Sám 19-ben, és a prófétálásra kényszerítette őt, hogy ne ölje meg Dávidot.
  • Jézus megvakította Pált a damaszkuszi úton, amit az nem akart.
  • A legteljesebb erőszak az volt, amikor Isten megölte Anániást és Safirát.
  • Isten gyengéd bánásmód helyett üldöztetést ígért az ő népének.
  • Az isteni erőszak nem áldás

    Nem: mi azt hisszük, hogy Isten csak a keményszívű embereken tesz erőszakot. És ezt tényleg a Biblia mondja.

  • Isten valóban Isten, de nem a zűrzavaré. Másrészt hol van megírva, hogy Isten akarata egy új hullám?
  • Szép példakép az Isten népe számára! Bálám világéletében ellensége volt Izraelnek.
  • Minő felemelő áldás: azért rángatózhatunk, hogy meg ne öljünk valakit!
  • Íme: abban a szent erőszakban részesít bennünket Isten, mint a fő egyházüldözőt!
  • Gratulálok a sokadik pozitív hivatkozáshoz! Tehát Isten meg fog ölni bennünket!
  • No de akkor vallójában mi is az új hullám: üldözés vagy áldás?
  • 5. It's So Emotional

    A. Our presupposition: If it were God, there would be very little or no emotion in it

    B. Again, the Bible says something else:

    1. Pr. 4.23: "Above all, guard your heart for it is the wellspring of life."

    2. There is a full range of emotion seen in the scripture:

  • David danced, wept, fought
  • Jesus wept, was joyful, angry
  • Peter wept, rejoiced, felt convicted
  • God is emotional because we are. We have been created in his image.
  • Olyan érzelmes

    Azt hisszük: ha valami Istentől van, abban kevés lesz az érzelem, ha lesz egyáltalán. A Biblia ismét csak az ellenkezőt mondja:

    Péld 4,23: Minden féltett dolognál jobban őrizd meg szívedet, mert onnan indul ki minden élet.

    Az Írás sokféle érzelemről szól:

  • Dávid táncolt, sírt, küzdött;
  • Jézus sírt, örült, haragra gerjedt;
  • Péter sírt, ujjongott, össze volt törve;
  • Isten érzelmes, mert mi is azok vagyunk, és az Ő képére vagyunk teremtve.
  • Az "érzelem" csak fedőnév

    A "szív" ószövetségi fogalma nem elsősorban az érzelmeket, hanem a személyiség legmélyét jelenti. Ebbe az érzelmek is beletartoznak, de oktalanság a "szív" szót ebben a szerepben bizonyítékként használni.

    De az Írás feltűnően hallgat az emberhez méltatlan jelenségekről: a hánytorgásról, a négykézláb mászkálásról, a hisztérikus nevetésről.

    A bukás folytán az ember érzelmei sok hiábavaló, idétlen és istentelen dologra képesek.

    C. Historically, emotions have been seen in the movements of God.

    1. Jonathan Edwards saw no distinction between the head and the heart: "Nothing of religious significance ever took place in the human heart if it wasn't deeply effected by such Godly emotions."

    2. John White says, "The lack of emotion is just as sick as being controlled by emotion."

    D. Emotion comes from seeing reality (truth) clearly. When the Spirit of truth comes, we see things as they really are which opens up our emotional being.

    Az érzelmek megfigyelhetők voltak Isten régebbi munkáiban

    1. Jonathan Edwards nem látott különbséget a fej és a szív között. "Soha nem zajlott le az emberi szívben semmi hitbeli esemény úgy, hogy ehhez hasonló mély, jámbor érzelmekkel ne járt volna.

    2. John White keresztény pszichológus szerint az érzelmek hiánya éppen olyan rossz, mint az érzelmektől való függés.

    Az érzelmek forrása az, hogy a valóságot (igazságot) világosan látjuk. Az igazság Szellemének jövetele által mindent a maga valóságában látunk, és ez megnyitja az érzelemvilágunkat.

    Az érzelmekre való mutogatás az új hullám kedvelt mellébeszélése. Mintha ugyan a kritikusok holmi steril, száraz és embertelen istentiszteletet tartanának jónak! A mély érzelmeket mellesleg nem szabad azonosítani a látványos érzelmi kitörésekkel.

    Ez nagyhangú mellébeszélés: bárki mondhatná, hogy az új hullám az érzelmeik pórázára fűzi azokat, akik beleugranak.

    No ez már szemtelenség. Még hogy a rángatózók azért rángatóznának, mert tisztábban látják a szellemi valóságot, mint mások!

    6. It Causes Me To Be The Center Of Attention

    A. Our presupposition: If it were God, He would not do it publicly.

    B. Quite to the contrary, God often uses the person to be the message.

    A figyelem középpontjába tol

    Azt hisszük: ha valami Istentől van, azt nem teszi nyilvánosan.

    Épp ellenkezőleg, Isten gyakran a személyt használja üzenetül.

    De ma senki nem érti

    A mai jelenségek tényleg a reflektorfénybe nyomulnak, de - a régi példákkal ellentétben - teljesen érthetetlenek. Maga Bill Jackson körme szakadtáig védi az érthetetlenséget (az 1. ellenvetés éppen ez).

  • In Ezekiel 4-5, Ezekiel is told by God to lie on his side, naked, to shave his head and beard, etc. God made him the center of attention because he, himself, was the message.
  • Jeremiah was told to smash a jar in Jer. 18-19 to draw attention to his message.
  • Hosea was told to marry a prostitute as a message to the nation of Israel.
  • Ananias and Sapphira can be used as yet another example because their dead bodies were the message.
  • Stephen was "glowing" when he was killed.
  • Az Ez 4-5-ben a próféta parancsot kap, hogy az oldalára feküdjön, vetkőzzön le, nyírja meg a fejét és a szakállát stb. Isten őt tolta a figyelem középpontjába, mert ő maga volt az üzenet.
  • Jeremiásnak a Jer 18-19-ben össze kellett törnie egy korsót - figyelemfelkeltésül.
  • Hóseásnak szajhát kellett feleségül vennie, hogy jel legyen Izraelben.
  • Anániást és Safirát is lehet példaként említeni: holttestük volt a jel.
  • István vértanú arca ragyogott, amikor megkövezték.
  • Ezek a hivatkozások enyhén szólva nem helyénvalók. A régi időkből vett jelképes prófétai tettek éppen azzal váltak jellé, hogy aki látta, megértette őket. Ma pedig külön szótár kell a jelenségekhez, hogy a szemlélők megértsék az "üzenetet" (lásd a 3. főpontot).

    7. It's So Disorderly

    Our presupposition: If it's God, it would be always spiritual, tidy, and orderly. Both the Bible and history show just the opposite.

  • Until Christ returns, there will always be a mixture of the Spirit and flesh. This is why we are told to pray that the kingdom would come. We are at war and war is always ugly.
  • The disciples were rebuked for their mixed motives. They wanted great position while genuinely trying to serve Jesus.
  • Paul rebuked Peter to his face in Galatians 2 for being in the flesh but this didn't discredit Peter's ministry.
  • Paul and Barnabas split up over the issue of taking John Mark with them on the second missionary journey. Luke never tells us whether either Paul or Barnabas was in sin. The point is that the kingdom continued to advance despite division in the ranks.
  • John Wesley himself had bitter disputes with other godly men over issues of doctrine.
  • Olyan rendetlen

    Azt hisszük: Ha valami Istentől van, az mindig szellemi, tiszta és rendes dolog. Mind a Biblia, mind a történelem ennek épp az ellenkezőjét mondja.

  • Krisztus visszajöveteléig mindig keveredni fog a Szellem és a test. Emiatt kell imádkoznunk, hogy "jöjjön el a te országod." Háborúban élünk, és a háború sose szép.
  • Jézus megfeddette tanítványait, mert zavarosak voltak az indítékaik: bár valóban őt akarták szolgálni, trónokat kértek.
  • Pál a Gal 2-ben szemtől szembe megfeddette Pétert, de ez nem tette semmissé Péter apostoli működését.
  • Pál és Barnabás összeveszett azon, hogy János-Márkot magukkal vigyék-e második térítő útjukra vagy ne. Lukács nem mondja, hogy akár Pál, akár Barnabás vétkezett volna. A lényeg az, hogy a hit tovább terjedt, bár az apostolok közt nézeteltérés támadt.
  • Magának John Wesley-nek is sok keserű tanbeli vitája volt más istenfélő emberekkel.
  • Isten akarata a rend

    Hisszük: Ha valamit Istentől kapunk, és a dolog piszkos, sáros vagy rendetlen, akkor a piszkot nem szabad Istennek tulajdonítani.

  • No de most állítólag a "Szellem" hozta be a zűrzavart - amely a "szellemiség" (és nem a testiség) mércéje lett! Ez az Isten országa? Vagy a "Szellem" ellenünk harcol?
  • És ma ki feddi meg az újhullámos hamisprófétákat és az önjelölt mini-pápákat? (Pl. Kilpatrick, Németh Sándor)
  • Bizony semmissé tette volna, ha Péter nem hajolt volna meg az igazság előtt. De hol marad ez ma?
  • Az új hullám védelmezője azt hiszi, hogy ezzel a (helyes) észrevétellel meg tud támogatni egy olyan gyakorlatot, ahol sokkal többről van szó, mint két keresztény vezető teljesen emberi vitájáról! Most két nagy tábor vicsorog egymásra, egyre ádázabb harcban.
  • John Wesley-nek ezekben a vitákban nem volt igaza, mert tagadta az eleve elrendelést.
  • Remember Satan's trick is to try to discredit what's true by infiltrating it with what's false.

  • He wants to tempt the flesh that is at war with our redeemed spirit in its attempt to serve God.
  • He wants to expose the sinful character within us.
  • This fact does not negate the genuineness of our ministries any more than it did Peter's or Paul's.
  • Vegyük figyelembe, hogy a Sátán csele az, hogy a hiteleset csalásával megrontja.

  • Csábítgatja a testet, amely megváltott és Istent szolgáló szellemünk ellen küzd.
  • Napvilágra akarja hozni a bennünk lévő bűnös természetet.
  • Mindez nem bizonyítja, hogy a mi szolgálatunk nem Istentől van - ahogy Péterét vagy Pálét sem tette hamissá.
  • Ez csak afféle homályos és mindenre jó általánosság; nem bizonyít semmit.

  • Nohát, ezek szerint a rángatózás mégis a test - vagy a Sátán - cselekedete?
  • Tehát az újhullámos jelenségek arról tanúskodnak, hogy az illető bűnben van?
  • Vajon hol és mikor rángatózott Péter vagy Pál? Ha a szerző nem erre gondolt, akkor semmit nem bizonyított.
  • It always smells in a nursery.

    1. The very nature of discipleship is trial and error. We have grace for our children as they learn to walk. Praising the good and reprimanding in love the bad is part of parenting. To debunk a new movement for not getting it all right is not fair. Godly correctives, on the other hand, are necessary to keep that movement on course.

    2. We need a "free to fail" environment in order to learn.

    3. I Cor. 14.40 says, "Let everything be done in order." Let's put the emphasis on "everything" and later focus on the "order." The biblical order is that you build the fireplace around the fire, and not vice versa. Function always precedes form.

    A bölcsiben mindig büdös van

    1. A tanítványság lényege a próbatétel és a hibák. Mi is nagylelkűek vagyunk járni tanuló gyermekünkkel. A szülő a jó tettek miatt megdicséri, a rosszak miatt szeretetben megfeddi fiát. Nem tisztességes egy induló mozgalmat tökéletlensége miatt elmarasztalni. A keresztény intés persze fontos a pályán maradáshoz.

    2. Csak úgy tudunk tanulni, ha a hiba nem jóvátehetetlen.

    3. Az 1Kor 14,40 azt mondja: "Mindenek ékesen és jó renddel legyenek." Tegyük a hangsúlyt a "mindenek"-re, és csak később a "rend"-re. A bibliai rend az, ha a kandallót rakjuk a tűz köré és nem fordítva. A feladat mindig előbbrevaló, mint a forma.

    De nem az óvónéni miatt

    1. Ez kétségkívül így van, és hálásnak is kell lennünk Istennek, hogy van türelme hozzánk. Csakhogy az új hullámot nem az új megtértek éretlen viselkedéséért éri a kritika, hanem a pásztoroknak azért a magatartásáért, hogy nem cserélik a pelenkákat, sőt inkább a testies megnyilvánulásokat becézik "életjeleknek."

    2. És csak akkor, ha a hiba nem a siker jelének számít.

    3. No ez már szemtelen félremagyarázás. Pál igenis kijelöli a hangsúly helyét - és nem a "mindenek"-re teszi, mint a szerző. Ama nevezetes "feladat" pedig a közös épülés - ennek szolgálatában állnak az eszközök: a Szentlélek megnyilvánulásai.

    8. Bár nem minden [jelenség] történik meg mindenkivel, azért nem kell aggódni: Isten mindenkit szeret, és a legmegfelelőbb módon bánik vele. [Vagyis ha behódolok az új hullámnak, akkor már azt is el fogják nézni nekem, ha - teljesen figyelemelterelő módon - csápolás nélkül dicsérem az Urat. Ez legalábbis megnyugtató.]

    9. Végső figyelmeztetés: Még a kételyeket is jóhiszeműen kell megfogalmaznod. Nem szabad, hogy [tartózkodó] személyiséged útját állja Isten látogatásának. Ha "nemes béreabeli" vagy, csak keress; és amikor találsz, törj át [press in]. Ha félsz, tudakold az okát Istentől. Semmiképp ne fuss el: ha Istentől van a dolog, Neki fordítanál hátat. A tanítványoknak is voltak kérdéseik a keresztrefeszítés után. Jézus velük ment, és megnyitotta értelmüket, hogy értsék az Írásokat. Ugyanez a Jézus jár ma közöttünk a Szent Szellem személyében (Lk 24,13-35). A mi elménket is meg fogja nyitni. [No hiszen! Az új hullám mind a Bibliát, mind az emberek elméjét becsukta.]

    10. A Final Word

    When we ask the question, "What in the world is happening to us?", it is clear from what we are seeing and hearing from all over the United States and Canada, that we are in a sovereign move of the Holy Spirit. Peter told early onlookers to the Spirit's activity to repent so that times of refreshment would come from the Lord's presence (Acts 3.19).

    What should be our response to such a season of divine visitation?

    The clearest passage in the NT on the subject of a local church's response to the coming of the Holy Spirit is 1 Corinthians 12-14.

    Zárszó

    Amikor feltesszük a kérdést: "Mi a csuda történik velünk?", az amerikai és kanadai beszámolók nyilvánvalóvá teszik, hogy ami történik, az a Szent Szellem mindenható munkája. Péter arra kérte a Szellem működésének első tanúit: térjenek meg, hogy eljöjjenek a felüdülés időszakai az Úrnak színétől (ApCsel 3,19).

    Hogyan fogadjuk az isteni meglátogatás ilyen időszakait?

    Az 1Kor 12-14 az Újszövetség legvilágosabb olyan szakasza, amely a helyi gyülekezetnek a Szent Szellem jövetelére adott válaszáról szól.

    A magyarországi beszámolók pedig az ellenkezőt teszik nyílvánvalóvá.

    Ez a "felüdülés" nem holmi tömeges kaotikus élmény volt, hanem maga a megtérés és Isten jóindulata.

    Érdekes, Michael Brown éppen amellett kardoskodik, hogy az 1Kor 14-et "nem helyénvaló" a mai "ébredésre" alkalmazni.

    1 Corinthians 12-14 [...]

    2. In chapter 12, Paul encourages the activity of spiritual gifts when they gather together. He also said that the church was Christ's body which was to be built up as spiritual gifts are exercised.

    3. His admonition in chapter 13 is that they exercise gifts in love. Herein lies the most important point of all as we press into the season that is upon us: without love it profits us nothing.

    Az 1 Korinthus 12-14 [...]

    2. A 12. fejezetben Pál arra bátorítja az olvasókat, hogy az összejöveteleken használják a szellemi ajándékokat. Az Egyházat Krisztus testének nevezte, amelyet az ajándékok gyakorlása által építeni kell.

    3. A 13. fejezetben arra inti őket, hogy az ajándékokat szeretetben kell használni. Ez a legfontosabb útmutatás a mi számunkra a jelen időszakban: szeretet nélkül [az ébredés] sem használ semmit.

    4. Paul finishes his response to the Corinthian question of spiritual gifts in chapter 14 where he says that the sign of a loving exercise of gifts is the building up of Christ's body. If the exercising of gifts does not, in the end, build up the church, it has been counter productive.

    Whether because of ill motive or because the leaders have not been facilitating the operation of the gifts in the meeting "decently and in order" (14.40), the fact of the matter is that the gifts have not been allowed to work to build up the church for the common good.

    4. Pál az 1Kor 14-ben így zárja a korinthusiak kérdésére adott válaszát: Az ajándékok szeretetben való gyakorlásának az a jele, hogy Krisztus teste épül. Az ajándékok olyan használata, amely a gyülekezetet nem építi, megbosszulja magát.

    Akár rossz indítékból [használták az ajándékokat], akár a vezetők nem tették lehetővé, hogy "ékesen és jó rendben" használják őket a gyülekezetben, az a végeredmény, hogy az ajándékokat nem hagyták működni, hogy az egyházközösség épüljön.

    A szerző igyekszik kibújni Pál parancsa alól - mintha ugyan az ékes rend nem volna más, mint bármiféle megnyilvánulásnak mukkanás nélkül való eltűrése! Emellett nincs szó arról, hogy a rángatózás bárni módon is építené a közösséget vagy a kívülállókat.

    5. Conclusion: The final word, then, about the season that is upon us, belongs to the apostle Paul. He calls us to embrace the Holy Spirit's ministry in our midst. He exhorts us to exercise the gifts with a loving heart posture in such a manner that the church is edified. The leaders need to see that this is done in an orderly way. What counts in the end is not whether someone fell or shook or even was healed. No, what counts ultimately is whether they are loved and built up. What happens as a result of the Spirit's sovereign intervention is up to God. This is his work, not ours. Our job is to love and pray in faith for the kingdom to come, watching, as we do, for [the] what the Father is doing so we can bless it.

    5. Következtetés: a mihozzánk elérkezett isteni meglátogatás alkalmával Pálra kell hallgatnunk. Ő arra hív minket, hogy fogadjuk be a Szellemnek körünkben végzett munkáját. Arra buzdít bennünket, hogy az ajándékokat szívbeli szeretetben használjuk az egyház épülésére. A vezetők dolga arról gondoskodni, hogy ez rendben folyjon. Végső soron nem az számít, hogy valaki elesik-e, rázkódik-e, vagy meggyógyul-e. Sokkal fontosabb az, hogy kap-e szeretetet és épül-e. Istenre van bízva, mi történik a Szellem szuverén beavatkozása nyomán. Ez nem a mi munkánk, hanem az Övé. A mi dolgunk, hogy szeressünk másokat, hittel könyörögjünk Isten Országa terjedéséért, figyelve és áldva, amit az Atya tesz.

    Brown ezt tagadja.

    Persze ez a munka maga az új hullám.

    A vezetők dolga az, hogy fenntartsák a rendet, mert a rendetlenség nem illik Istenhez. Ha tehát egy "ajándék" rendetlen, akkor hallgasson.

    Éppen ez hiányzik. Vajon ki épül egy olyan gyakorlatból, amit maguk a védelmezői is "szent rendetlenségnek" becéznek?

    Nem szabad az Atya munkáját csak úgy azonosítani az új hullámmal.

    11. Postscript

    A. So what has Father been doing during this season that has been upon us? As we conclude, we need to ask whether we are seeing any long term fruit. This is the ultimate test in determining if it is God. In Acts 3.19, Peter called his onlookers to repentance so their sins could be wiped out. The result in their lives was that times of refreshing would come to them from the presence of the Lord.

    One of those seasons of refreshment is upon us now. In talking to John Arnott, the pastor of the Airport Vineyard in Toronto where this visitation has continued non-stop for over three months, the overriding theme has been joy. This is thoroughly consonant with the New Testament which sees joy as a sign of the presence of the Spirit in the believer's life (there are over 60 references to joy in the NT). God's people are simply having fun in him.

    In the early days of the apostles, as they were searching for a word that would communicate to the Gentiles the ecstasy in having their sins forgiven and being in right relationship with God through the atoning blood of Christ Jesus, they choose the word euanggelion which we now translate "gospel" or "good news." It was a completely secular word that was used in reference to the emperor's birthday. It was a holiday, a day of good news. The apostles traveled throughout the ancient world preaching that the day of God's party had come.

    Utóhang

    Mit tett hát az Atya velünk az elmúlt időszakban? Írásunk végére érve fel kell tenni a kérdést: van-e tartós gyümölcs? Így lehet véglegesen ellenőrizni valaminek az isteni eredetét. Az ApCsel 3,19-ben Péter arra hívta fel hallgatóit, hogy térjenek meg, hogy bűneik eltöröltessenek. A megtértek életében aztán ennek eredményeképpen eljöttek a felüdülés idejei az Úr jelenlétéből.

    Mi is egy ilyen időszakot élünk át. John Arnottnak, a torontói Vineyard pásztorának e meglátogatás három hónapján át az öröm a legfőbb üzenete. Ez teljes összhangban van az Újszövetséggel, amely szerint az öröm a Szellem jelenlétét jelzi a hívő életében. 60-nál is többször fordul elő ez a szó az Újszövetségben. Isten népe egyszerűen mulatozik Őbenne.

    Amikor a régi időkben az apostolok alkalmas szót kerestek, amely a pogányoknak ki tudta fejezni a bűnbocsánat és az Istennel Jézus Krisztus engesztelő vére által helyreállított kapcsolat eksztázisát - az "eu)agge/lion" szót választották, amit ma evangéliumnak, jó hírnek mondunk. Ez egy teljesen világi kifejezés volt, amit a császár születésnepjára használtak akkoriban. Ünnepet jelentett, a jó hír napját. Az apostolok beutazták az antik világot, és azt hirdették, hogy eljött az Isten rendezte mulatság napja.

    A "felüdülés ideje" olyan fogalom, amelyet az újhullámosok nagy kedvvel hoznak fel a maguk álláspontja mellett. Péter azonban semmi egyebet nem értett rajta, mint a megtérést, és az üdvösség teljes ragyogásába való belépést. Szemtelen fogás és nagyfokú aránytévesztés most ezt valami "harmadik áldásra" vonatkoztatni, amelyet állítólag a Szentlélek-keresztségben ("második áldás") már részesült keresztények nyerhetnek el.

    Az, hogy az "öröm" szó hányszor szerepel az Újszövetségben, kétélű fegyver. A "szorongattatás" (qli/yij) 45-ször, a "halál" (qa/natoj) 134-szer, a "kereszt" (stauro/j) származékai 29-szer fordulnak elő. Ezekből ugyanolyan oktalanság lenne egy bánat-teológiát levezetni, mint az "öröm" szóból egy érzelmi új hullámot.

    Az "Istenben mulatozni" szókapcsolat puszta karizmatikus zsargon, amellett megbotránkoztatóan bibliaellenes is. Heti egyszeri vagy kétszeri mulatozás, érzelmi feltöltődés helyett "mindenkor örülnünk" kell "az Úrban" (Fil 4,4) Az új hullámnak ez a szóhasználata éppen nem ennek a felszólításnak, hanem a diszkókultúra szombat esti pörgéseinek a hatását tükrözi.

    B. We are learning to party in God again because the Spirit of the Lord has come among us to teach us grace, mediate forgiveness and reveal the Father's love in Christ. The second characteristic of this renewal, then, is a return to our first love, Jesus. Reports are coming from every corner about people falling in love with Jesus in a whole new way, about a new love for the Bible, about being taken up into heaven in the form of visions and dreams. In the arms of Jesus is fullness of joy.

    Mi most újra azt tanuljuk, hogyan kell Istenben mulatozni, mert az Úr Szelleme eljött közénk, hogy megtanítsa nekünk a kegyelmet, hogy közvetítse a bűnbocsánatot és hogy kijelentse nekünk az Atya szeretetét Krisztusban. E megújulás második jellegzetessége pedig az első szeretethez [v. szerelmeshez], Jézushoz való visszatérés. Mindenhonnan beszámolók jönnek, hogy emberek teljesen új módon beleszeretnek Jézusba, megújul szeretetük a Biblia iránt, és arról, hogy álmokban és látomásokban a mennyben jártak. Jézus karjaiben gyönyörűségek vannak örökké.

    A szerző az Úrban való örömöt szinte azonosítja az élmények által elnyerhető gyönyörűséggel. Meglepőnek tűnhet számára, hogy a Biblia szerzői az Istennel való találkozás élményét és a látomásokat nem annyira gyönyörűséges, hanem inkább félelmetes eseményeknek írják le. Itt a mai kereszténység istenképének végletes elcsúszását figyelhetjük meg: az örömhajhászó, sikerorientált világi közeg arra indítja a keresztényeket, hogy hitüket is ennek normái szerint éljék meg.

    C. The third characteristic of the renewal is healing. Reports too numerous to count tell of physical healings, deliverance from demonic influence and deep emotional wounds being touched. It seems that as people spend "floor time" with God, he meets them where they are, at their point of need. He is removing barriers that have kept us from moving forward with God.

    A gyógyulás a jelenlegi megújulás harmadik jegye. Számbavenni is sok a fizikai gyógyulásokat, a démoni befolyás alóli szabadulásokat, és a mély érzelmi sebek megérintését. Úgy tűnik, ahogy az emberek a padlón időznek Istennel, ott találkozik velük, ahol vannak, ahol szükséget látnak. Eltávolítja belőlük a gátakat, amelyek miatt nem tudtak Istennel előrejutni.

    Sokan rámutattak már, hogy a "belső gyógyulás" tana és különösen annak élmények általi elnyerése döntően a New Age irányzat sajátossága. Ott szerepelnek asztrális utazások, ott cél az énkiteljesedés, az érzelmi feltöltődés, az ellazulás és egyebek. Nem akarom az új hullámot a New Age valamiféle ágazatának minősíteni, csupán arra mutatok rá, hogy megközelítésoi elveik és eszközeik nagyon hasonlók. Sajnos ezek a hangsúlyok nem bibliaiak, így az összecsengést ártalmasnak kell tartanunk.

    D. Much of the shaking has to do with empowerment for service. Spiritual gifts are being imparted through the laying on of hands. We have seen impartations for intercession, evangelism, healing, prophecy and pastoral care.

    Sokszor a rázkódás szolgálatra való erőközléssel kapcsolatos. Kézrátétel által szellemi ajándékokat kapnak az emberek. Láttunk olyan [ajándék-]átadásokat, [amelyek] közbenjárásra, evangéliumhirdetésre, gyógyításra, próféciára és pásztori gondoskodásra [vonatkoznak].

    Úgy látszik, Magyarországra valami másféle új hullám jutott el. Itt még csak nem is esett szó arról, hogy a Szentlélek valódi, közösségépítő ajándékait (1Kor 12,7.18) lehetne elnyerni az élmények által. Leginkább az egyén jobb közérzetéről szólt a propaganda.

    E. Finally there has been a significant return of prodigals to the church. God is healing old wounds and drawing lost ones back into fellowship with himself and with the church.

    Végül pedig sok tékozló fiú jön vissza az egyházba. Isten régi sebeket gyógyít, és az elveszettnek látszókat visszavonja a Magával és az egyházzal való közösségbe.

    Ez tényleg így lehet, mert még a visszacsúszott hívők is felfigyelhetnek arra, ha "valami történik." De ennek ellentéte is lezajlott: a Hit Gyülekezetéből tömegek sodródtak el az igehiányos táplálás és érzelmi csőd miatt.

    F. There have been numerous salvations but not enough to characterize this as a genuine revival. Revival is characterized by masses coming to Christ. Those that have been on the vanguard of this move of the Spirit believe that its purpose is to refresh the church and to prepare it for the mighty and genuine revival that is on the horizon.

    Sok megtérés is tapasztalható, de nem elég, hogy valódi ébredésről beszélhetnénk. Akkor ugyanis tömegek jönnek Krisztushoz. Akik ennek a Szellem-kiáradásnak a sűrűjében dolgoznak, úgy vélik, hogy ennek célja az egyház felfrissítése és felkészítése a szemhatáron már látszó igazi és hatalmas ébredésre.

    Brownsville-re ez a leírás nem illik: ott állandóan ébredésről beszélnek. Olyannyira, hogy már az új hullámot nevezik így. A Hit Gyülekezete is átvette ezt a szóhasználatot, azzal a különbséggel, hogy itt az "ébredés" gyakorlatilag a róla gondoskodó "szolgálati ajándékkal," azaz Németh Sándorral lett egyenlő.