Kedves Asztaltársak!
Az alábbiakban kivonatosan közlöm egy bizonyos Kornél nevű HGY-es
szolgálótestvérnek a Gyömrői úti csarnokban 1998. november 12-én
elmondott rövid tanítását. Ez volt az utolsó alkalom, hogy a HGY
istentiszteletére ellátogattam.
A vastag betűs részek a szónok beszédében erősen hangsúlyosak voltak, a
hangsúly mondatfonetikai értelmében.
---
[Keresi az igehelyet, de nem találja.] Az elmúlt hónapokban sok
minden történt a gyülekezetben, sok mindent nem értettem. Akik
bűnökben élnek, nem érthetik meg az igazságot, de akik az Urat keresik,
mindent megértenek. [Sebesen lapoz, de még mindig nem leli az
igehelyet.] Aki megtalálja ezt az igét, jutalmat kap Sándortól.
[Nevetés] Nem készültem a prédikációra, csak a szívemből jön.
Akik Isten keresése helyett okoskodnak, szívük megsötétedik. Nem kell
előírni, hogy Isten hogyan cselekedjen.
Kerestem az Urat böjtben, és Ő megértette velem, hogy mi folyik
körülöttem. Figyelnünk kell a beszédünkre, mert a bennünk lévő szellemet
is közöljük.
[Felolvassa a Jel 2,1-7-et]
Az Úr dicséretek után feddést intéz hozzájuk: "Az első szeretetet
elhagytad." Mi ez? Isten a Fiút adta nekünk. A szeretet az
adásban nyilvánul meg. [No persze, a csarnokra kell
adni.] Minél többet ad az ember, annál nagyobb szeretet van benne.
[A "jókedvű adakozót" most felejtsük el.] Az elmúlt hét áldást
jelent. [Valószínűleg az elhangzott prédikációkra céloz.] Ne vágd a
földhöz magad, ha 24 órán belül nem jön vissza az adományod
százszorosa. Lehet, hogy az az üzenet csak 10-20 ember számára rhéma.
[De persze az adakozás üzenete mindenki számára rhéma.]
Istennek nem a pénzünk kell, hanem a szívünk. [A pénzünkre ugyanis
másnak van szüksége.] Az első szeretet ez. Kik a nikolaiták? Tanítók,
de olyanok, akiknek a fő üzenete tévtanítás volt. "Nikolaosz" görögül "a
nép legyőzőjét" jelenti. [Szófejtésből elég merész dolog a tartalomra
következtetni, ha az illető szó egyben egy gyakori személynév is. Sokkal
valószínűbb, hogy a nikolaiták egy ma ismeretlen Nikolaosz (magyarul:
Miklós) követői voltak.] Azt tanították, hogy a vezetők elnyomják
a népet. Ahol ez az üzenet kimegy, ott a szeretet nagyon meghidegül.
Bizalmatlanságot épít ki a vezetők iránt, és ez visszafogja az adást is. Itt az
emberi vélemények elnyomják az Isten Igéjét. Az első vezető
iránti irigység van benne. El akarja foglalni a helyét. Azt is sajnálja tőle,
amije van. [A "nikolaita" szóból egészen szép tanítást sikerült
levezetnie.] A tíz szűz okossága: szeretetben maradni, és kitartani az
adásban. Én is hallgattam beszédeket, és rossz érzés töltött el. De Isten
levette rólam, és gyakorlom magamat az adásban. Íme, én is kaptam egy
kenyérpirítót ajándékba, amire nagyon szükségem volt. [Ez nemigen
lehetett egy adomány százszoros visszatérítése.]
A múlt héten egy testvérnek elragadtatása volt. Végig sírt, ordított,
zokogott, szabadult. [Mindegy, csak furcsa legyen.] És belelátott
az angyalok közé, látta azt az angyalt, aki az igehirdető háta mögött állva
súgott neki. [A prédikációra készülni már csak ezért sem kell.]
Látta, hogy az Ige pisztolygolyóként vágott a hallgatók szívébe, és
megváltoztatta őket. Salgótarjánban, ahol ezt elmesélte, megújult az első
szeretet. Az emberek izgulnak, milyen jó dolgok fognak történni az
istentiszteleteken.
[Ha jól emlékszem, ezután körbehordozták a kosarakat.]
---
Az elhangzottakhoz csak annyit fűznék hozzá, hogy a korai magyarországi
reformációban a nép a prédikálni nem tudó, de javadalmukat igénylő
pápás hitű papokat "fapapoknak" nevezte. Most láttuk ennek egy
mai kiadását.
Idézetemmel nem az illető Kornélt akarom bántani, hanem egy jellemző
pillanatképet szeretnék felvillantani a HGY közelmúltjából.