Kedves Asztaltársak!
Az alábbiakban kivonatosan közlöm egy bizonyos Kornél nevű HGY-es szolgálótestvérnek a Gyömrői úti csarnokban 1998. november 12-én elmondott rövid tanítását. Ez volt az utolsó alkalom, hogy a HGY istentiszteletére ellátogattam. A vastag betűs részek a szónok beszédében erősen hangsúlyosak voltak, a hangsúly mondatfonetikai értelmében. --- [Keresi az igehelyet, de nem találja.] Az elmúlt hónapokban sok minden történt a gyülekezetben, sok mindent nem értettem. Akik bűnökben élnek, nem érthetik meg az igazságot, de akik az Urat keresik, mindent megértenek. [Sebesen lapoz, de még mindig nem leli az igehelyet.] Aki megtalálja ezt az igét, jutalmat kap Sándortól. [Nevetés] Nem készültem a prédikációra, csak a szívemből jön. Akik Isten keresése helyett okoskodnak, szívük megsötétedik. Nem kell előírni, hogy Isten hogyan cselekedjen. Kerestem az Urat böjtben, és Ő megértette velem, hogy mi folyik körülöttem. Figyelnünk kell a beszédünkre, mert a bennünk lévő szellemet is közöljük. [Felolvassa a Jel 2,1-7-et] Az Úr dicséretek után feddést intéz hozzájuk: "Az első szeretetet elhagytad." Mi ez? Isten a Fiút adta nekünk. A szeretet az adásban nyilvánul meg. [No persze, a csarnokra kell adni.] Minél többet ad az ember, annál nagyobb szeretet van benne. [A "jókedvű adakozót" most felejtsük el.] Az elmúlt hét áldást jelent. [Valószínűleg az elhangzott prédikációkra céloz.] Ne vágd a földhöz magad, ha 24 órán belül nem jön vissza az adományod százszorosa. Lehet, hogy az az üzenet csak 10-20 ember számára rhéma. [De persze az adakozás üzenete mindenki számára rhéma.] Istennek nem a pénzünk kell, hanem a szívünk. [A pénzünkre ugyanis másnak van szüksége.] Az első szeretet ez. Kik a nikolaiták? Tanítók, de olyanok, akiknek a fő üzenete tévtanítás volt. "Nikolaosz" görögül "a nép legyőzőjét" jelenti. [Szófejtésből elég merész dolog a tartalomra következtetni, ha az illető szó egyben egy gyakori személynév is. Sokkal valószínűbb, hogy a nikolaiták egy ma ismeretlen Nikolaosz (magyarul: Miklós) követői voltak.] Azt tanították, hogy a vezetők elnyomják a népet. Ahol ez az üzenet kimegy, ott a szeretet nagyon meghidegül. Bizalmatlanságot épít ki a vezetők iránt, és ez visszafogja az adást is. Itt az emberi vélemények elnyomják az Isten Igéjét. Az első vezető iránti irigység van benne. El akarja foglalni a helyét. Azt is sajnálja tőle, amije van. [A "nikolaita" szóból egészen szép tanítást sikerült levezetnie.] A tíz szűz okossága: szeretetben maradni, és kitartani az adásban. Én is hallgattam beszédeket, és rossz érzés töltött el. De Isten levette rólam, és gyakorlom magamat az adásban. Íme, én is kaptam egy kenyérpirítót ajándékba, amire nagyon szükségem volt. [Ez nemigen lehetett egy adomány százszoros visszatérítése.] A múlt héten egy testvérnek elragadtatása volt. Végig sírt, ordított, zokogott, szabadult. [Mindegy, csak furcsa legyen.] És belelátott az angyalok közé, látta azt az angyalt, aki az igehirdető háta mögött állva súgott neki. [A prédikációra készülni már csak ezért sem kell.] Látta, hogy az Ige pisztolygolyóként vágott a hallgatók szívébe, és megváltoztatta őket. Salgótarjánban, ahol ezt elmesélte, megújult az első szeretet. Az emberek izgulnak, milyen jó dolgok fognak történni az istentiszteleteken. [Ha jól emlékszem, ezután körbehordozták a kosarakat.] --- Az elhangzottakhoz csak annyit fűznék hozzá, hogy a korai magyarországi reformációban a nép a prédikálni nem tudó, de javadalmukat igénylő pápás hitű papokat "fapapoknak" nevezte. Most láttuk ennek egy mai kiadását. Idézetemmel nem az illető Kornélt akarom bántani, hanem egy jellemző pillanatképet szeretnék felvillantani a HGY közelmúltjából.