A játék alapelvei

1. lecke. A centrum fogalma

A pozíciójáték legfőbb elve az ellenfél tevékenységének minél nagyobb mértékű korlátozása. Ennek megfelelően legtöbbször olyan lépéseket célszerű tenni, amelyek az ellenfél számára a lehető legkevesebb folytatást teszik lehetővé. Ennek a célnak az elérését segíti, ha mi birtokoljuk a centrumot. A középen elhelyezkedő gyalogok rendszerint sokkal aktívabbak és erősebbek, mint a tábla szélén lévők.

1. ábra. Sötét lép.

Az 1. ábrán például egy olyan helyzet látható, ahol a négy sötét gyalog szélre szorult, és nem tud elbánni a két centralizált világos gyaloggal. Az eredmény: döntetlen.


2.ábra. Sötét lép.

A 2. ábrán a gyalogelőnnyel rendelkező sötét egyenesen vereséget szenved amiatt, hogy a centrummezőket (c5, f4) világos birtokolja. Például 1... e7-d6 2. c5:g5 h4:f6 3. f2-e3 a7-b6 4. 4. e3-d4 b6-a5 5. d4-c5, és világos az oppozíció folytán nyer. (Ezzel a módszerrel a továbbiakban még találkozni fogunk.) A másik sötét lehetőség: 1... f6-g5 2. f4:h6 e7-f6 3. c5-d6 a7-b6 4. d6-e7 f6:d8 5. h6-g7, majd világos a következő g7-h8-cal a nagyátlón kerítést emel a sötét gyalogok elé, és nyer.


Új leningrádi védelem

1. c3-d4 f6-g5 2. b2-c3 g5-h4 3. c3-b4 g7-f6 4. d4-c5 b6:d4 5. e3:c5 h6-g5 6. b4-a5 d6:b4 7. a5:c3 e7-d6 8. d2-e3 h8-g7 9. a3-b4 d8-e7 10. b4-a5 g7-h6 11. c1-b2 a7-b6 (11...d6-e5 12. g3-f4 X) 12. c3-d4

Világos e lépéssel elfoglalt egy középmezőt, és egyben kombinációs fenyegetéseket is teremtett. Ezekkel végül megnyeri a játszmát.

3.ábra. Sötét lép.

12... b8-a7 (12... d6-e5 13. g3-f4 X) 13. b2-c3 d6-c5 14. a1-b2 f8-g7 (14... c3-b4 15. b2-a3 X; 14... e7-d6 15. c3-b4 X) 15. g3-f4, majd 16. b2-a3 X.


Kijevi védelem

1. c3-d4 f6-g5 2. b2-c3 g5-h4 3. c3-b4 h6-g5 4. d4-c5 b6:d4 5. e3:c5 g5-f4 6. g3:e5 d6:f4 7. d2-e3 f4:d2 8. c1:e3 g7-h6 9. h2-g3 h8-g7 10. a1-b2 g7-f6 11. g3-f4 f6-g5 12. e1-d2 e7-f6 13. d2-c3 c7-d6 14. c5:e7 f6:d8 15.c3-d4

4. ábra. Sötét lép.

Világos a középmezők elfoglalásával szilárd állást épített ki, és sötét csak pontos játékkal tarthatja az egyensúlyt.

15... d6-c5 16. b4:d6 f6-e5 (16... d8-c7 17. d6-e7 f6:d8 18. a3-b4 világos előnyével) 17. d4:f6 g5:c5 (a cserék nem könnyítettek sötét helyzetén) 18. b2-c3 (világos centruma igen erős, előnye tagadhatatlan) 18... a7-b6 (Semmit nem adott volna a cserefolytatás: 18... b8-c7 19. f4-e5 c5-d4 20. e3:c5 c7-d6 21. c5:e7 d8:b2 22. a3:c1, majd sötét bármely lépésére 23. f2-g3 következik, és az oppozíció világosra kedvező.) 19. f4-e5 b6-a5 20. c3-d4 h6-g5? (Döntő hiba. A döntetlent a következő folytatással még mindig el lehetett volna érni: 20... b8-a7 21. d4:b6 a7:c5 22. e3-d4 c5:e3 23. f2:d4 h6-g5! 24. g1-f2 d8-e7 25. d4-c5 e5:g3 26. a5-b4) 21. d4:b6 a5:c7 22. e3-f4 g5:e3 23. f2:d4 c7-d6 (23... d8-e7 24. g1-f2 e7-d6 25. e5-f6 d6-e5 26. f6-g7 e5:c3 27. a3-b4 c3:a5 28. g7-f8 X) 24. e5:c7 d8:b6 (24... b8:d6 25. d4-c5 X) 25. a3-b4 h4-g3 (25... b6-a5 26. b4-c5 b8-c7-re világos érdekesen nyer: 27. g1-h2! c7-d6 28. c5:e7 a5-b4 29. e7-f8 b4-a3 30. f8-h6 a3-b2 31. h6-c1! b2-a1 32. c1-f4! X) 26. b4-c5 b6-a5 27. d4-e5 b8-c7 28. e5-f6 c7-d6 29. c5:e7 a5-b4 30. e7-f8 b4-a3 (30... b4-c3 31. f8-b4 c3:a5 32. f7-g7 X) 31. f8-b4 a3:c5 32. f6-g7 c5-d4 33. g7-h8 d4-e3 h8-c3 X.

Centrumnak világos szemszögéből a d4 és f4 mezőket, sötétre nézve pedig a c5 és e5 mezőket nevezzük. Ezeknek a mezőknek az elfoglalása azonban egymagában nem jelenti a centrum birtoklását. A középjátékban különösen fontos, hogy a centrális gyalogok támogatást kapjanak hátulról, és ne szakadjanak el a többi bábtól. Az elszakadt gyalog, még ha a centrumban helyezkedik is el, ki van téve az ellenséges támadásnak, és az állás gyenge pontja lehet. A továbbiakban bonyolultabb példákat tekintünk a centrum birtoklásával kapcsolatban. Ugyanis a centrális állás nem mindig erős, s bizonyos gyengeségeit felhasználva alkalmanként sikerrel lehet küzdeni ellene - csakhogy ez a harcmodor a pozíciójáték egyik legnehezebb feladata: nagyfokú tapasztalatot és jártasságot igényel.


2. lecke. A játék egyéb fontos elvei

A) A játék kezdeti szakaszában inkább a balszárnyi gyalogokat kell játékba hozni.

c5
e5
d4
f4

5. ábra

Az 5.ábrára tekintve láthatjuk, hogy ha a kiindulóállást tartalmazó dámatábláról gondolatban eltávolítjuk a két középső oszlopot, akkor mindkét fél balszárnyán 5-5, jobbszárnyukon 4-4 gyalog marad. Innen látszik, hogy a balszárny erősebb a jobbnál - ilyenek a dámajáték alapállásának sajátosságai. Emellett az erős balszárny az ellenfél gyenge jobbszárnyával áll szemben, ennélfogva a játszma kezdetén igyekezni kell a balszárnnyal az ellenfél jobbszárnyát támadni.

B) A játék kezdetén célszerű behatolni az ellenfél területére azáltal, hogy elfoglaljuk a c5 (sötéttel az f4) mezőt. Az itt álló gyalog neve "nyárs" (ha az ellenfélnek van gyalogja a5-ön), illetve "cövek" (ha nincs sötét gyalog a5-ön). Az erre épülő "nyárs"-megnyitás: 1. c4-d4 b6-a5 2. d4-c5 d6:b4 3. a3:c5; a "cövek"-megnyitás: 1. c3-d4 f6-g5 2. d4-c5 d6:b4 3. a3:c5 b6:d4 4. e3:c5. Ha pedig sötét a c5-nek megfelelő f4 mezőt foglalja el, akkor "nyárs"-védelemről (1. c3-b4 f6-e5 2. g2-h4 e5-f4 3. e3:g5 h6:f4) illetve "cövek-védelemről" (1. c3-b4 f6-e5 2. b2-c3 e5-f4 3. e3:g5 h6:f4 4. g3:e5 d6:f4) beszélhetünk.

Az 1. és 2. ábra szemlélteti, milyen nagy mértékben korlátozza az ellenfél mozgását a c5 világos gyalog. Ezért rendszerint előnnyel jár, ha ezt a mezőt mi birtokoljuk. Egyedül arra kell ügyelnünk, hogy legalább annyi védő báb álljon a nyárs (cövek) mögött, ahány gyaloggal az ellenfél azt meg tudja támadni - avagy ehelyett közvetett védelemről kell gondoskodnunk: ha az ellenfél lenyeri a c5 gyalogot, vissza tudjuk nyerni más úton.

A c5 mezővel szemben az e5 (sötéttel: d4) mezőre legtöbbször veszélyes a játszma elején betörni. Ezalól akkor tehetünk kivételt, ha az ellenfél gyalognyerési kísérletét fonalas kombinációval torolhatjuk meg.


3. lecke

Az a1 és h2 gyalogoknak a középsőkkel szemben csak egyetlen lépéslehetőségük van, ezért amíg a helyükön vannak, "visszamaradt" gyalogoknak számítanak. Ennélfogva ezeket célszerű mihamarabb játékba hozni. Az a1-et azonban csak azután fejlesszük, ha az előtte álló balszárnyi gyalogokat már sikerült előreküldeni. Például az 1. c3-d4 f6-g5 2. 2. b2-c3 g7-f6 3. g3-f4 h8-g7 utáni 4. a1-b2? vesztőlépés, mert sötét a 4... d6-c5 lépéssel leköti a balszárnyat, és immár nincs lehetőség 5. c3-b4-re, mert sötét dámához jut.

Hasonlóan nem kell már az első lépésekkel fejleszteni a h2-t, mert ugyan visszamaradt gyalog, de a "gyenge" jobbszárnyon helyezkedik el, és az ellenfél támadásának céltáblája lehet. Ennélfogva a játék kezdetén inkább a balszárnyat mozgassuk. A versenygyakorlatban is az 1. c3-d4 és az 1.c3-b4 a leggyakoribb nyitólépés.


Elhárított Bogyanszkij-védelem

1. c3-d4 h6-g5 2. b2-c3 g5-h4 3. g3-f4 f6-g5 4. d4:f6 g7:g3 5. h2:f4 b6-a5 6. c3-d4 a7-b6 7. a1-b2?

Már beszéltünk arról, hogy a visszamaradt a1 gyalogot nagy elővigyázattal kell játékba hoznunk. Világos most elnézte sötét kombinációját, amellyel dámához jut és nyer.

6. ábra. Sötét lép.

7... d6-e5 8. d4:f6 e7:g5 9. f4:h6 f8-g7 10. h6:f8 b6-c5 11. f8:b4 a5:a1 X.


Visszamaradt gyalogok

Elhárított városi védelem

1. c3-b4 f6-e5 2. e3-f4 b6-a5 3. f2-e3 a5:c3 4. b2:f6 e7:g5 5. a3-b4 g5-h4 6. g1-f2 a7-b6 7. b4-a5 b6-c5 8. a1-b2 f8-e7 9. b2-a3 b8-a7 10. c1-b2 e7-f6 11. f4-g5 h4:f6 12. e3:e7 d8:f6?

7. ábra. Világos lép.

Ez az ütés veszít, 12...d8:f6! lett volna a jó válasz. Most világos kihasználja az a7 sötét gyalog szerencsétlen elhelyezkedését: 13. g3-f4 f6-e5 (13... g7-h6-ra következik 14. a5-b6 c7:a5 15. f4-g5 h6:f4 16. f2-g3 X) 14. f2-e3 e5:g3 15. h2:f4 g7-f6 16. b2-c3 f6-e5 (16... f6-g5-re 17. f4:h6 h4-g3 18. e1-f2 g3:e1 19. c3-b4 e1:c3 20. b4:d2 d6-e5 21. d2-c3 X) 17. c3-d4 e5:g3 18. d4:d8 g3-h2 19. d8-f6 h2-g1 20. f6-a1 g1:c5 21. a5-b6 c5-g1 22. d2-e3! g1:c5 23. b6:d4 h4-g3 24. a3-b4 g3-h2 25. d4-c5, és világos nyer.


Városi védelem

1. c3-b4 f6-e5 2. e3-f4 g7-f6 3. d2-e3 b6-c5 4. b2-c3 a7-b6 5. b4-a5 b8-a7 6. c3-b4 c5-d4 7. e3:c5 b6:d4 8. a1-b2?

8. ábra. Sötét lép.

8... h6-g5 9. f4:h6 d4-e3 10. f2:d4 e5:a1 - sötét az a1 gyalog visszamaradtsága miatt nyert.


4. lecke

A gyalogokat egyenletesen kell elhelyezni a szárnyakon, nehogy valamelyiken zsúfoltság lépjen fel. A szárnyak közt kölcsönös kapcsolatnak kell lennie, azaz kerülni kell a kér seregrész szétszakadását. Íme, egy példa az 1980-as leningrádi bajnokság elődöntőjéről:

1. c3-b4 f6-g5 2. g3-f4 g7-f6 3. b4-a5 d6-e5?? (igen rossz lépés) 4. f4:d6 c7:e5 5. a5:c7 d8:b6 Nem jobb 5... b8:d6 sem, mert 6. e3-d4 e5:c3 7. b2:d4 után sötét jobbszárnya teljesen meggyengül, a balszárny fejletlen, ami alapvető pozíciós elveknek mond ellent - világos pedig a centrum birtokában nyugodtan előreküldheti visszamaradt a1 és h2 gyalogjait. Ugyanez következett a játszmában is: 6. e3-d4 e5:c3 7. b2:d4.

Világosnak tetemes előnye van: Az ellenséges szárnyak szétszakadtak, a h8 gyalog beragadt.

8a. ábra. Sötét lép.

További megszívlelendő pozíciós elv az, hogy a c1, e1, g1 dámamezőkről nem érdemes az alapsor gyalogjait túl hamar kimozdítani, hacsak ezt valami konkrét szükség vagy lehetőség nem indokolja. Ha pedig a hármasátlókon (c1-h6 illetve a3-f8) "párhuzamos gyalogok" vannak: világosnak e3 és f4; sötétnek d6 és c5 - akkor pl. világosra előnyös ezeket a c3-d4 lépéssel megtámadni.

[Az eredetiben a 8a. ábra nem szerepel, és a két utóbbi tanács a végálláshoz van fűzve, de ennek (különösen az utolsó mondat esetében) nincs ott értelme - NF.]


Elhárított városi védelem

1. c3-b4 f6-e5 2. e3-f4 b6-a5 3. f2-e3 a5:c3 4. b2:f6 e7:g5 5. a3-b4 g5-h4 6. g1-f2 a7-b6 7. a1-b2 b6-c5

Világos előtt két lehetséges folytatás áll: 8. b2-a3 és 8. b4-a5. Ezeket külön-külön megvizsgáljuk.

8. b2-a3 g7-f6 9. f4-g5 h6:f4 10. e3:e7 d8:f6 11. g3-f4 f6-e5 12. d2-c3 e5:g3 13. h2:f4 (A c5 és d6 sötét gyalogok nehezítik a b8 és a c7 bábok játékbahozatalát, a d6-c5 csere után pedig világosé lesz a centrum.)

9. ábra. Sötét lép.

13... h8-g7 14. f2-e3 g7-f6 15. c3-d4 (a párhuzamos gyalogok közül az elsőt kell megtámadni) 15... c7-b6 16. f4-g5 (lehetséges 16. b4-a5 f8-g7 17. a5:e5 b8-a7 18. d8:b6 f6:f2 19. e1:g3 a7:c5 20. f4-e5 h4:f2 21. a3-b4 c5:a3 22. e5-d6 is, döntetlen kimenetellel) 16... f8-g7! (16... f8-e7? 17. e1-f2 b6-a5 18. d4:b6 a3:c5 19. e3-d4 c3:e5 20. b6-c7 világos nagy előnyével) 17. g5:e7 d6:f8 18. b4:d6 h4-g3 19. 19. a3-b4 b6-a5 20. d6-e7! a5:e5 21. e7-d8 g3-h2 22. d8-f6

8. b4-a5 g7-f6 9. f4-g5 h6:f4 10. e3:e7 d8:f6 11. g3-f4 h8-g7!

10. ábra. Világos lép.

Világos fenyeget a párhuzamos gyalogok gyengeségének kihasználásával, de az ő balszárnya is gyenge, és sötétnek kombinációs lehetőségei vannak. Például veszít sötét következő folytatása: 11... f6-e5? 12. f2-e3 e5:g3 13. h2:f4 f8-g7 14. d2-c3 c4-b4 15. e1-f2 b4:d2 16. a5-b6! c7:a5 17. f2-g3 X.

Vegyük sorra világos néhány lehetséges folytatását a 10. ábra állásából!

I. 12. f2-e3? c7-b6 X.

II. 12. d2-e3 g7-h6 13. b2-c3 c4-b4, és világos számára az a legegyszerűbb, ha 14.f4-e5!-tel kiegyenlíti az állást. Egy Toominga-Litvinovics játszmában (40. szovjet bajnokság, 1980.) ugyanis következett: 14. c3-d4? b4-a3 15. d4-c5? (jobb lett volna 15. d4-e5 f6:d4 16. e3:e7 f8:d6 17. f2-g3 h4:f2 18. e1:g3 d6-c5 19. f4-e5 c7-d6 20. e5:c7 b8:d6 21. g3-f4 c5-d4 22. a5-b6 d4-c3 23. b6-a7 c3-b2 24. f4-e5 d6:f4 25. a7-b8 f4-e3 26. h2-g3 b2-a1 27. g3-h4 a1-f6 28. b8-a7 a3-b2 29. c1:a3 e2-d2 30. a7-b8 h6-g5 31. a3-b4 d2-c1 32. b4-c5, és világos eléri a döntetlent.) 15... d6:b4 16. a5:c3 f6-g5 17. f4-e5 f8-e7 18. e3-d4 c7-b6! 19. c1-d2 e7-f6! 20. e5:g7 h6:f8 21. d4-e5 b6-c5 22. d2-e3 f8-g7 23. c3-b4 a3-b2 24. b4:d6 b2-c1 X. (Még itt is résen kell lenni, mert 24... b2-a1? kombinációs úton veszít: 25. e1-d2 a1:f6 26. d6-c7 b8:d6 27. e3-d4 f6:g3 28. h2:c5 X)

III. 12. b2-c3 c5-d4 13. c3:e5 f6:d4 14. c1-b2 f8-e7 15. d2-c3 e7-f6 16. c3:e5 f6:d4 17. e1-d2 g7-h6 18. d2-c3 d6-e5 19. f4-d6 c7:e5 20. a5-b6 h6-g5.

IV. 12. d2-c3 c5-d4 13. c3:e5 f6:d4 14. c1-d2 stb.

Fontos pozíciós elv, hogy kerülni kell az alátámasztatlan állásokat, amelyekben nincs cserelehetőség, hogy szükség esetén átrendezhessük a játék képét. A cserék lehetősége, az erre szolgáló "ütegek" az állás előnyére szolgálnak.

A fenti meggondolások az esetek többségére érvényesek. Mégsem szabad őket gépiesen, az állás sajátosságainak figyelembevétele nélkül alkalmazni. A játszmában először általánosságban vázoljuk fel a tervet (kulcsmezők elfoglalása, hátramaradt gyalogok játékba hozatala, az ellenfél táborában lévő gyengeségek kihasználása, áttörés előkészítése stb.), és ezután keressük meg a konkrét lépéseket a terv kivitelezésére.


Házi feladatok az 1-4. lecke anyagához

11. ábra.
Világos indul és nyer.

12. ábra. Sötét lép.

Sötét 1... h8-g7? lépésével döntő hibát követett el. Hogy használja ezt ki világos?

Az 1. c3-d4 f6-g5 2. g3-f4 g7-f6 3. b2-c3 h8-g7 4. c1-b2 lépések után az ábraállás alakult ki.

13. ábra. Sötét lép.

Egy játszmában (A) sötét a 4... g5-h4-et húzta, a másikban (B) 4... b6-a5-öt. Világos válasza mindkét esetben 5. d4-e5 f6:d4 6. c3:e5-öt játszotta, és veszített. Hogy játszott sötét az A illetve a B partiban?

14. ábra.
Világos indul és nyer.

15. ábra.
Világos indul és nyer.

16. ábra.
Világos indul és nyer.