XXIV.
Légköri zavarok.

1. A térítői vidékek zavarai. Cziklónok és tájfunok.

233. Az általános körzés rendes folyamata. A zavarok általános okai. Az előző fejezetben láttuk, hogy a tengeri áramlatok szülte légi körzés rendes állapota az, hogy a hidegebb levegőpartok között szakadatlanul és szabályos módon folyjék.

Midőn a dolog így történik, az izobárgörbék jellegző szabályosságot mutatnak, melynek a 101. rajz meglepő példáját adja; itt valóban azt látjuk, hogy az északi Atlanti-óczeán körzésének felső ágát a térképen szabályos, majdnem teljesen párhuzamos vonalak ábrázolják. Középeurópán nagy légnyomású, vagyis szélcsöndes öv terül el, melyet a légi folyó, szabályosan folytatva útját, megkerül. A légáramlatot a térképen az izobárok párhuzamossága jelzi; a párhuzamosság kisebb-nagyobb mértéke egyszersmind magának a szélnek is kisebb-nagyobb szabályosságát mutatja.

101. rajz.

De megesik, hogy ha a körzés sebessége növekedik, akkor a homorú parton (a felső ág balpartján) a hidegebb és mozdulatlan levegőhöz való súrlódás, a levegőtömegekben örvénylő mozgásokat idéz elő (222). Ugyanaz történik, midőn – mint az Antilláknál – a légáramlat fordulóinál ellenkező irányú áramlathoz súrlódik.

Első esetben a mérsékelt égöv levegőforgatagai, viharai származnak, második esetben a forgó mozgás hevesebb: ezek a


228

cziklónok, tájfunok, melyeknek borzasztó hatását mindenki ismeri és a melyek a térítői vidékeken születnek.

Ez utóbbiak tanulmányozásával kezdjük meg fejtegetéseinket.

234. Cziklónok, tájfunok. A cziklónok, melyeket a Khínai-tengeren tájfunoknak neveznek, a legborzasztóbb megnyilvánulásai a légköri mozgásnak.

Lényegükben két összetartozó körülmény kapcsolatából állanak: valamely ponton nagy barométeres sülyedésből és e pont körül a levegő igen heves, a középpont felé irányuló mozgásából, mely az északi félgömbön az óramutató járásával ellenkező, a déli féltekén pedig vele egyező irányban fordul. A középponti depresszió körül az izobárok nagyjában köralakúak és egyközepűek.


229

Továbbá az egész jelenség haladó mozgást végez. A cziklónok valóban utaznak és bármely félgömbön keletkeznek is, útjuknak mindig parabolás alakja van, és mindkét félgömbön az egyenlítőtől a sark felé futnak.

A cziklón közepén szélcsendes vidék van, a középponti szélcsend vagy a cziklón szeme, mely felett a levegő felfelé áramlik, míg nyomás ott igen kicsiny.

Gyakran észleltek a cziklón közepén 715 milliméternél is kisebb nyomást. A középponti szélcsend átmérője 20 és 40, sőt több kilométer között is változhatik.

A szél sebessége a forgó mozgásban néha eléri, sőt meghaladja az 50–60 métert is másodperczenként; a haladás sebessége átlagban 28–30 kilométer óránként.

235. A cziklónok törvényei a megfigyelések alapján. Nagyszámú cziklónnak a tengeren és a szárazföldön való megfigyelése alapján a következő tapasztalati törvényeket sikerült levezetni.

Első törvény. A cziklónok csak bizonyos vidékeken jelentkeznek. A cziklónok nem keletkeznek minden tengeren egyaránt, hanem csak bizonyos vidékeken és magán az egyenlítőn sohasem. E vidékek az északi féltekén az Antillák, Khína és Japán partjai, a Szunda-szigetek, míg a déli féltekén egyrészről Madagaszkár és Réunion, másrészről pedig a Szamoa-, Pomotu- és a Társaság-szigetek. Az Indiai-óczeán északi részén, a Bengáliai öbölben szintén borzasztó viharok dühöngenek.

Második törvény. A cziklónok időszakosak, az említett vidékeken mindig a legmagasabb hőmérséklet alkalmával törnek ki, a Bengáliai öbölben pedig a monzun-szelek változása idején.

Harmadik törvény. A cziklónok örvénylő mozgások, mint már nevök is mondja.

Negyedik törvény. A cziklónok forgása a két félgömbön ellenkező értelmű, mi nem lephet meg, mert a Föld forgása szabja meg az örvény forgásának irányát.

Ötödik törvény. A barométer gyorsan alászáll a cziklónban a szélétől a középpontjáig, a mi szintén a cziklónos mozgás egyik következménye.

Hatodik törvény. A cziklón utazik; az észlelet valóban kimutatta, hogy egyetlen cziklón sem marad egy helyben; mindig


230

parabolaszerű utat fut meg, melynek csúcsa a két félgömbön a 22. és 30. szélességi fok közt van.

Hetedik törvény. A cziklón kiszélesedik és hevessége abban a mértékben csökken, a mint útjában előre halad; eme tapasztalati törvény alól eddig egyetlen észlelt eset sem vonta ki magát. Nagyon messziről érkezve a cziklón elveszti rendkívül heves jellegét és közönséges viharrá válik.

102. rajz.

236. A forgó és előrehaladó mozgás összetevődése. – Veszedelmes és kezes fele. A forgó és előrehaladó mozgás ugyan nem tevődik össze teljesen matematikai módon, mert a cziklón levegője szünet nélkül megújul, de az előrehaladás sebességének hatása van a szél irányára a jelenség minden pontján. Az igazi szél, melyet például valamely hajó érez, különbözik, a mint a középpont útvonalától jobbra vagy balra van (l. a 102. rajzot). Gondoljunk egy O cziklónt az északi féltekén; a szél forgása itt az óramutató járásával ellentétes és a haladás OA szerint közös a sebességgel történik.

Valamely M pontra, a középpont útjától balra, két erő hat: az egyik MT erő a forgást idézi elő és a második, kisebb az MT' haladó mozgást. E két erő ellenkező értelemben hat; a másodiknak a hatása az, hogy megcsökkenti az eredő nagyságát, mely csak a két erő különbsége lesz.

Egészen másként van a dolog az út jobboldalán M'-ben; a két M'V és VV' erők összegeződnek, az eredő az összegükkel egyenlő és a szél hevessége megnövekedik.

Az északi félgömbön azt a helyet, mely az út jobboldalán van, a hajósok a veszedelmes félnek nevezik, míg a másik részt kezes félnek. A déli félgömbön, miként a 102. rajz mutatja, a veszedelmes félkör az útvonaltól balra, a kezelhető félkör jobbra van.


231

237. A cziklónok előjelei. A hajósoknak nagy szükségük van, hogy kellő időben felismerjék a cziklón közeledtét. Több jel adhat intést reá.

1. A czirruszok feltünése és a barométer gyors és állandó sülyedése. Egy-két milliméter barométeres sülyedés óránként a rossz idő előjele; ha egyébként tudjuk, hogy cziklónba jutottunk, ez a sülyedés ezenkívül jelzi, hogy a középpontja közeledik. Ha ellenkezőleg a barométer emelkedik, eltávozunk a középponttól.

2. A keletkező és gyorsan hevesedő szél majdnem mindig a vihart jelzi, főként, ha a forgóviharok helyén és idejében vagyunk.

3. Rendkívüli hullámzás is jelzi a cziklón közeledtét (139).

238. Azok a jelek, a melyek egyrészt felismertetik, hogy melyik félkörben vagyunk és másrészt meghatározzák a középpont helyének irányát. Az előbbiekből látható, mennyire szükséges, hogy a hajó ne legyen a veszedelmes félkörben, a hol a szél hevesebb. Nem kevésbé elengedhetetlen, hogy a hajó a levegőörvény középpontjának útját elkerülje.

Valóban a középpont útjában elhelyezkedő A hajó (l. a 103. rajzot), a mely pl. AV déli szélnek van kitéve, egy pillanatra rövid szélcsendbe jut, melyet a középponti szélcsenden való átvonulása okoz és egy pillanattal később azonban B-be jut, a hol a szélirány rögtön 180°-ot fordul és BV' lesz. A heves szélnek ez a hirtelen ugrása veszedelembe dönti a hajót. Ezenkívül a cziklón középpontja oly hely, a hol mindenféle hullámjárás fellelhető, a mit a forgószél – mely minden elképzelhető irányú – csak előidézhet; ezek a hullámok egymásba ütődnek és találkozva, hol erősítik, hol gyengítik egymást; a tengert rövid és magas hullámok emelik, a melyek szabály nélkül következnek egymás után, szóval a tenger itt megbolondult.

103. rajz.

A hajónak sohasem szabad hátsó széllel haladnia a cziklónban, mert tegyük fel, hogy a hajó M pontban van és hátsó


232

szél mozgatja; a szél forgó mozgása gyorsan M'-be viszi, vagyis éppen a középpont átvonulásának útjába.

Fontos tehát a középpont elhelyezkedésének ismerete.

A rajz egyszerű megtekintése megmutatja, hogy az északi félgömbön az a szemlélő, a ki szemben fordul a széllel, a középpontot jobb keze felől találja, a déli félgömbön pedig balkeze felől.

Ezt az alapvető tételt BUYS-BALLOT szabályának nevezik.

104. rajz.

Hogy megtudjuk, vajjon a hajós melyik félkörön van, elég ha útját lehetőleg egyenesen folytatva, megfigyeli a szél fordulását.

Tegyük fel, hogy az N hajó útja AB irányú (l. a 104. rajzot), oly módon, hogy a veszélyes félkört szeli át; először M-be érkezik, a hol az MV szelet találja, majd M'-be, a hol a szél erősebb és iránya M'V, majd később, midőn M''-be ér, M''V'' lesz a szél.

A hajó szélzászlója tehát sorjában az OG, OG', OG'' helyzetet veszi fel, vagyis az óramutató járásával egyező irányban forog.

Ha tehát a hajós az északi féltekén a szeleknek az óramutatóval egyező fordulását látja, akkor a veszedelmes félkörön van; ha a forgás ellenkező, akkor a kezes félkörön.

239. A hajó kezelése cziklón esetén. Az egyetlen, a mire a hajóskapitánynak ügyelnie kell, az, hogy a középponttól távol tartsa magát. Mindenekelőtt, mint fentebb mondottuk, a hátsó szelet el kell kerülnie, mert ilyen körülmények között a hajó kétségtelenül a középpont útjába jut.

Tehát oly módon kell hajózni, a mely megengedi, hogy a lehető legtöbb utat megtehessük a nélkül, hogy a hajót nagyon megerőltetnők.

E végből, ha az északi félgömbön vagyunk, akkor a vitorlaszélek jobboldali kötelét a hajó orra felé húzzuk, vagyis ferdén


233

kötött vitorlákkal haladunk úgy, hogy a szelet jobboldalról kapjuk.

A hajó oly helyzetben van, mint a 105. rajz mutatja, melynek megtekintéséből látjuk, hogy bármely félkörön van a hajó, a kezelésének van foganatja.

A déli félgömbön ellenkezőleg a vitorlaszélek baloldali kötelét húzzuk a hajó orra felé (l. a 106. rajzot); a rajz megmutatja ebben az esetben is a menet sikeres voltát.

105. rajz.

106. rajz.

Ezenkívül a középpontot BUYS-BALLOT szabálya szerint meghatározva, keressük, a szélfordulást észlelve, hogy melyik félkörön vagyunk.

Ha a veszedelmes félkörben vagyunk, a széliránynyal hegyes szöget alkotó menetirányban, a lehető legkisebb szög alatt félrekötött vitorlákkal, a lehető legtöbb utat kell megtennünk.

Ha ellenkezőleg a kezelhető félkörön vagyunk, a hajót vitetni engedjük a széliránynyal tompa szöget alkotó menetirányban, megőrizve, a mennyire lehet, ugyanazt a vitorlaállást, bármilyen legyen is a szél változása. Ez a kezelés feltétlenül szükséges; végrehajtva lehető legmesszebbre távozunk a középponttól.

240. A cziklónok megjelenésének ideje. E tanulmány kezdetekor említettük, hogy a cziklónok évszaki jelenségek. Íme azok az időszakok, a melyekben számos észlelet eredménye szerint rendesen keletkezni szoktak:


234

Az Antillákon és az Atlanti-óczeán északi részén Augusztusban, szeptemberben, októberben.
Az Indiai-óczeánon és Ausztráliában Januáriusban, februáriusban és márcziusban.
A Bengáliai öbölben Májusban és júniusban, októberben és novemberben (a monzun változásakor).
A Khínai és Japán-tengereken Augusztusban és szeptemberben.

Tehát minden vidék meleg évszakában keletkeznek, kivéve a Bengáliai öblöt, hol évenként kétszer mutatkoznak a monzun változásakor.

241. A cziklónok magyarázata az általános légjárás köreivel. Most ismerjük már e veszedelmes légjelenségek működését; ismerjük a tünemény "miként"-jét; hátra van, hogy vizsgáljuk a "miért"-jét is.

Az általános légjárás köreinek elmélete fölötte egyszerűen világílja meg eredetüket. Mi okoskodásunkat az Antillák vidékének cziklónjaira nézve végezzük el; könnyű kiterjeszteni a dolgot más hasonló vidékekre is.

Amerika ama vidékein, a melyek az Antillák "szélességi körén" vannak, két szomszédos körzés csúcsa helyezkedik szembe: az északi Atlanti-óczeáné és az északi Csöndes-óczeárié (l. a IX. térképlapot). Az Atlanti-óczeáni körzés felszálló ága nincsen hát messze a Csöndes-óczeáni körzés leszálló ágától. Ne feledjük, hogy e két ág oly levegőáramlatot hoz, a melyben a nyomás kisebb, és kutassuk, vajjon nem érintkezhetnek-e egymással?

Erre elegendő (l. a 107. rajzot), hogy az elválasztó M helyen a nyomás eléggé lesülyedjen, hogy a szomszédos körzések levegőjét odaszívja annyira, hogy érintkezésük megtörténjék. Ez akkor történik meg, mikor az M vidék fölmelegedése a legnagyobb. Akkor a nyomás M-ben lesülyed és a körzések megnyúlnak, míg elérik azt a meleg vidéket, a mely e nyomássülyedés színtere.

De ebben a pillanatban az M-ben levő levegőrészecskékre az óramutató járásával ellenkező irányú forgó mozgás hat, még pedig két okból:

1. Mert, miként feltettük, az M vidék túlmelegedett, tehát cziklónos középpont székhelye.


235

2. Mert az A-ban leszálló és B-ben fölemelkedő két mozgás hatása alatt (l. a 107. rajzot) a levegőrészecskéket erőpár hozza keringésbe és ez a keringés oly irányú, mint a cziklónos mozgásé, melyet maga a nyomáscsökkenés szül.

Mindkét ok egymagában elegendő erőteljes cziklónos forgás előidézésére; egyesülve és egy értelemben hatva, nagyon heves levegőmozgást, vagyis cziklónt szülnek.

107. rajz.

Nincs ok, hogy ez a cziklón, mely a két áramkör között megszületik inkább kövesse az egyik áram irányát, mint a másikét, ha erősségük egyenlő. De rendszerint éppen nincs így a dolog.

Valójában, míg a Csöndes-óczeáni körzés A-ban a leszálló ágával, addig az Atlanti-óczeáni körzés B-ben a felszálló ágával hat, a mely az eredő helyén, a Golf-áramlat legmelegebb részén van.

Tehát az utóbbi körzés győz és a cziklón az Atlanti óczeánon fog végigfutni, követve azt a légi körzést, a mely az Antillák szomszédságában, a Golf-áramlat fölött keletkezett.

Mindebből az alábbi következtetések erednek:
    1. A cziklón örvénylő légmozgás; tehát újra feltaláljuk itt a fentebb fölállított harmadik törvényt.
    2. A cziklón csak a meleg évszakban keletkezik, az egyedüli évszakban, midőn a közbeeső alacsony nyomás megengedi a két szomszédos gyűrű egyesülését; ez a második törvény.
    3. A cziklón csak az áramkörök közötti kisnyomás helyén jelenik meg, ez az első tapasztalati törvény, a melyet idéztünk.
    4. Minthogy a cziklón örvénylő mozgás, a forgás értelme mindkét félgömbön különböző; tehát újra megtaláljuk az észleletből lehozott negyedik törvényt.
    5. A barométer-állás sülyed a kerülettől a középpont felé, mindenekelőtt, mert a középpont melegebb és mert a levegő a középponttól a forgás szülte czentrifugális erő következtében eltávozván, itt a nyomás csökken; ez az iménti ötödik törvény.
    6. A cziklónt tovaragadja a két szomszédos áram közül az, a mely közelebb van eredő pontjához; ezt fejezi ki a hatodik


236

törvény. Ez a tovaterjedés magával hozza a jelenség fokozatos gyöngülését a szomszédos levegőhöz való súrlódás miatt (hetedik törvény).

Az elmélettel tehát a cziklónokat jellegző minden sajátság előre jelezhető.

Látható ezenkívül, hogy e levegőtünemények mindenütt megszülethetnek, a hol két szomszédos körzés érintkezhetik egymással, vagyis:
Az Antilláknál az Atlanti-óczeánban; Khína és Japán partjain; Madagaszkárnál és Uj-Zéland környékén. Az 1903. évben borzasztó cziklón pusztított az Antillákon augusztus hónapban és a megelőző télen a Tuamotu-szigeteket hasonló tünemény tette tönkre. Csak ezt a két esetet idézzük, mivel újabbak és emlékük még élénken él.

A Bengáliai öbölben a monzun változásakor szintén két, egymást érintő és ellenkező irányú légi áramlatot találunk; tehát ebben az időben itt cziklónok jelentkeznek; végül az Atlanti-óczeán déli részén nincsenek cziklónok, mert a délamerikai szárazföld a Kordillerákkal, melyeknek csúcsa a 7000 métert meghaladja, legyőzhetetlen akadályt gördít az Atlanti- és a Csöndesóczeán déli áramlatainak érintkezése elé.


237

A 108. rajz mutatja a cziklónok eloszlását az óczeánokon és főbb útjaikat. A 109. rajz nehány augusztus havi cziklón útját láttatja az Antillák vidékén.

108. rajz.

109. rajz.

242. Különféle elméletek a cziklónok eredetére. Nagyon sok magyarázatot gondoltak ki, hogy a cziklónok eredetéről számot adjanak; mind e magyarázatok két elméletre vezethetők vissza: a hőtani és a mechanikai elméletre.

A hőtani elméletben, melyet az amerikai FERREL védelmez, valamely meghatározott terület felmelegedése az egyedüli szülőoka a tüneménynek, mely csakis úgy magyarázható, miként a XX. fejezetben kifejtettük a cziklónos rendszerek működését a kisnyomású középpontok körül; ebben az elméletben csak azért van forgás, mert előbb felmelegedés és nyomáscsökkenés történt. Ha ezenfelül a levegő nedves, mi ama cziklónos vidékeken következik be, a melyek a tenger partján feküsznek, a meleg levegő mozgása állandósul, mert a felszálló levegőben levő pára lecsapódása pótolja a lehülés következtében elvesztett meleg egy részét.

De ez az elmélet nem magyarázza meg a cziklónok tovahaladását; nem magyarázza azt sem, hogy a tulajdonképpeni cziklónokon kívül hogyan születnek meg azok az örvénylő viharok,


238

a melyeknek jellegük, ha nem is erősségük, tisztán cziklónos és a melyek az Atlanti-óczeán északi körzésének felső partján, főként télen keletkeznek.

A mechánikai elmélet egészen más; FAYE a leglelkesebb védője ennek az elméletnek; szerinte a cziklónok a levegő magasabb rétegeiben keletkeznek és a földre szállanak. A kiváló csillagász szellemes elmélkedésekkel megkísérlette annak kimutatását, hogy az ily módon mozgásba jött gázrészecskék a föld közeli hatásától teljesen ment rendszert alkotnak. Ez az elmélet ellenmondásban van a sarki nyomásminimum kétségtelen létezésével, mert a levegő leszálló mozgásának mindig nagynyomás felel meg.

Az a magyarázat, melyet mi adtunk, midőn tekintetbe vettük a hőmérsékleti és a mechánikai hatást, a valóság minden követelményét kielégíti és megengedi, miként kimutattuk, hogy megmagyarázzuk és áttanulmányozzuk a cziklónok keletkezésének, forgásának és tovamozgásának minden részletét.

243. A cziklónok méretei. Mielőtt bevégeznők ezt a tanulmányt, még néhány szót kell szólnunk a cziklónokat alkotó örvénylő légtömegek méreteiről, hogy minden téves nézetet megszüntessünk.

A középponti szélcsend átmérője mindig csak 10–30 kilométer, míg a cziklónok átmérője gyakran több száz kilométerre rúg. Egyszersmind emlékeznünk kell, hogy ez az örvénylő tünemény legfölebb 3–4000 méter magasságig terjed.

Tehát tévedés volna a középponti vidéket magas kéményhez hasonlítani, a mely a levegőt megforgatja és felszívja a felső rétegek felé. Egy pénzdarab a helyes képe annak a lapos hengernek, a mely a cziklónt alkotja.

A levegő forgó és felszálló mozgásáról a 110. rajz nyújt fogalmat, melynek függőleges mérete nagyon torzított; a valódi cziklónhenger 20–30-szorta laposabb.

110. rajz.

A levegőnek a középpontban felszálló mozgása van és nem tud másként elillanni, csak felfelé; tehát a levegő e középponti mag felső részén ömlik szét a környezet felé, valószínűleg ellenkező irányban forogva.

244. A cziklónok romboló hatása. – Dagályrohamok. Nincs helye itt ama rombolások leírásának, a melyeket a hajósoktól és ültetvényesektől annyira rettegett légjelenségek átvonulásukkor


239

véghezvisznek; mi sem tud nekik ellenállani; a hajósok csak a leggondosabb kezelés mellett menekülhetnek meg, a melyet hidegvérű tisztek rendelnek el és bátor személyzet hajt végre; de még így is ritkán szabadulnak nagyobb kár nélkül.

A szárazföldön az ültetvényeket szétrombolják, a lakóházakat feldöntik, a fákat kitépik; 1900-ban Texasban a vihar egy gerendát kiszakított és egy roppant fatörzsbe belenyomott, mint valami szeget úgy, hogy a fa másik oldalán jött ki a vége. A cziklónok faházakat, tárházakat felemelnek és gyakran több száz méterre elvisznek.

Midőn a cziklón alacsony partra vetődik, a szél rombolásához a roppant hullámoktól duzzadó tenger rombolása is csatlakozik, főként dagály idején, és víz alá borítja a parti házakat, megfullasztja a lakosokat; még élénk emlékezetünkben van a Pomotu szigetvilág borzasztó pusztulása, szomorú és új példája a dagály árhullámának, a mely a Csöndes-óczeán eme vidékének alacsony szigeteire annyira veszedelmes.

245. Forgószelek. A forgómozgások egy másik megnyilvánulása, mely a légkör egy részét itt-ott felkavarja, a forgószél.

A szélforgók légoszlopok, a melyek igen heves keringő mozgást és sokkal lassúbb haladó mozgást végeznek; mindig szívó jellegük van, mi a haladó oszlop tengelye irányában felemelni törekszik többé-kevésbé nehéz tárgyakat, melyeket a légjelenség a Föld felszinén talál. Ha például a szélforgó a tenger felett keletkezik, vízoszlopot emel ki belőle melynek részecskéi felveszik a kettős mozgást. Ekkor víztölcsér a jelenség neve.

Ez oszlop csúcsa, úgy látszik, viharfelhőkkel kapcsolódik össze, melyeknek jelenléte elengedhetetlen feltétele a víztölcsér keletkezésének. Ezek valóban eleinte fenn keletkeznek. A felhőből kúp bukkan elő, melynek csúcsa lefelé fordul és a VÍZ felé irányul; még mielőtt elérné a felszínt, a víz felemelkedik a felhős csúcsig, emlékeztetve a sztalaktitok és sztalagmitok együttes alakjára.

Végül a felhő- és vízkúp egyesül és a víztölcsér kialakul.


240

246. A cziklónok és légforgók közötti különbség. A légforgókat keringő és haladó mozgásuk ellenére nem szabad összetévesztenünk a cziklónokkal. Ezek az általános légkörzésjelenségei, míg a szélforgatagok lényegükben helyi jelenségek.

A cziklónok változatlan törvényeknek hódolnak, míg a szélforgatagoknak nincs megállapodott szabályuk.

A szélforgatagok nem keletkeznek bizonyos meghatározott évszakokban és nemcsak bizonyos vidékek különlegességei; nincs határozott forgásirányuk a félgömbök szerint, mint a cziklónoknak; egyesek jobbra, mások balra forognak az egyenlítő akármely oldalán. Vízszintes kiterjedésük nagyon csekély; a szárazföldi légforgatagoknak, mint a minő 1897-ben Asnières-t elpusztította, csak valami tíz méter az átmérőjük és a víztölcsérek, a melyeknek csak néhány méter a vastagságuk, néha – mint a hajósok mondják – ágyúlövéssel elvághatók. Hogy a cziklón vízszintes kiterjedéséről a magasságához viszonyítva fogalmat adjunk, lapos koronghoz, egy ötkoronás pénzdarabhoz hasonlítottuk; a szélforgó viszonylagos méreteiről ellenkezőleg vasdrót adhatna képet.

Végül nagyon lényeges különbség, hogy a barométernek semmi előzetes mozgása sem jelzi a légforgót; csupán az átvonulás pillanatában jelez az íróműszer hirtelen sülyedést, még pedig oly hirtelent, hogy a lefelé menő és felmenő vonás egybe esik; e sülyedés mélysége több czentiméter lehet. Máskülönben a barométeres görbe nem változik.

A szélforgatag haladássebessége 30 és 50 km. közt változik óránként, de forgássebessége jelentékeny; azt állítják, hogy némely szárazföldi forgó szélén a levegőrészecskék sebességét 60–80 m.-nek találták másodperczenként. Ebből érthető a szélforgatag pusztító hatása, melyet még fokoz a barométer hirtelen sülyedése, mi annál erősebb fölfelé való szívást gyakorol, minthogy a megjelenése majdnem pillanatnyi.

A szélforgókat gyakran elektromos tünemények kísérik, de ez az együttes megjelenés nem általános.

247. A szélforgatagok eredete. – Weyher kísérletei. Mi a szélforgók eredete? a meteorológia oly kérdése, mely még homalyban van.

Nyilvánvaló, hogy a légkör valamely részében örvénylő mozgásnak kell keletkeznie, valószínűleg két ellenkező irányban vonuló levegőáramlat találkozásakor. Mindenesetre e mozgásnak az alsó


241

rétegekben kell történnie, hogy kellő eredménynyel terjedjen tova egész a földig és valószínű, hogy az a magasság, a melyben a forgó keletkezik, 1000 m.-nél kisebb. Ez a mozgás könnyebben megindul az alacsonyabban járó viharfellegekben, melyek amúgy is a levegőtömegek heves fölfelé áramlásából keletkeznek. WEYHER franczia mérnöknek sikerült mesterségesen előállítania a szélforgót nyilt medencze felett oly módon, hogy a medencze szintje felett néhány decziméterre igen gyorsan körlapátú szélkereket forgatott. Ez a szép kísérlet megerősíti ugyan az örvénylő mozgás jelenlétét a légkörben, de semmi újabb világosságot nem vet a szárazföldi, vagy tengeri szélforgók eredetére.