A SVÉDEK UTAZÁSAI

Lovén kirándulása.

Mialatt az angolok és az amerikaiak ilyen nagy tevékenységet fejtettek ki az Amerikától északra elterülő tájak kikutatásában, a Jeges-tenger európai része csendesebb, de szintén nagy jelentőségű kutatások színhelye volt.

SCORESBY korában a czethalászok már végképen elhagyták a Spitzbergákat és nyugatra vonúltak Grönland felé és Baffin öblébe. Helyüket orosz vadászok foglalták el, a kiket főképen a sarki róka becses bundája és a némely vidéken nagy nyájakban élő rénszarvasok vonzottak a Spitzbergákra. Sokszor telelhettek ott, mert még mai napig is láthatók télikunyhóik a szigetek majd minden öblében. Az oroszokkal egy időben vagy talán még előbb kezdték látogatni a Spitzbergákat a norvégek, a kik inkább rozmárra és fókára vadásztak.

E norvég rozmárvadászokkal indúlt el 1857-ben egy svéd tudós. LOVÉN tanár, a Spitzbergákra. A Medve-sziget közelében néhány kísérletet tett a tengerfenékkaparóval, a Jeges-tengernek ebben a részében az első

227

e nemű kísérleteket. Kísérleteit a Spitzbergák nyugati partján a Cross-öbölben ismételte és néhány geológiai kirándulást tett; de már július végén a kedvezőtlen időjárás miatt kénytelen volt visszatérni.

1838-ban a franczia kormány küldött egy hajót GAIMARD vezetése alatt a Spitzbergákra és fölszólítására dán, norvég és svéd tudósok is részt vettek az utazásban. Ők is csak a nyugati parton jártak. Az utazásról kiadott, de befejezetlenűl maradt díszmunka szép tájképeken és természetrajzi képeken kívül fontos meteorológiai és természettani megfigyeléseket tartalmaz.

Torell tudományos útja.

TORELL OTTO (34. ábra) svéd geológus, volt a Jeges-tenger európai részében az újabb sarkvidéki kutatások megindítója, a melyekben a svédeknek oly kiváló szerep jutott. Sokat foglalkozott ő a glecserek és a jégkorszak tanulmányozásával és mivel belátta, hogy csak a mostani jeges tájak, a sarkvidékek adhatnak kellő fölvilágosítást arról a nevezetes geológiai korszakról, a melyben az északi félteke nagy részét, a legtöbb művelt európai országot rettenetes jégtömegek borították, elhatározta, hogy a helyszínén fogja tanúlmányozni a mostani sarkvidéki jégtömegeket.

34. ábra. Torell Ottó.

1857-ben Izland glecserjeit vizsgálta több hónapon át; 1858-ban pedig LOVÉN rábeszélésére a Spitzbergákra vezette az első svéd sarkvidéki expedicziót, a melyet saját költségén szerelt föl. A fiatal NORDENSKIÖLD is vele volt ez útján. Június 3-án indúltak Hammerfestből, de a Medve-sziget közelében jégzajlásba jutván, csak

228

június 18-án érték el a Horn-sundot a Nyugati-Spitzbergák déli részén. Bámulattal látták, hogy milyen rendkivüli gyorsasággal tűnik el a hegyek hótakarója. Kirándulásokat tettek, a geológiai viszonyokat kutatták, megmászták a glecsereket és megvizsgálták a morénákat. Mélységmérővel különböző mélységig jutottak. A Bel-sundnál folytatták kutatásaikat; számos madarat és emlőst lőttek és készítettek ki, és sok növényt, kivált mohot, és zuzmót gyűjtöttek. NORDENSKIÖLD sok növényi kövületet talált, a melyeket a későbbi svéd gyűjtésekkel együtt OSWALD HEER tanulmányozott és dolgozott föl nagyfontosságú műveiben. Innen észak felé haladva, a Norvég-szigetekig jutottak; azután a ked-

229

vezőtlen időjárás miatt visszafordultak és a Spitzbergák Déli fokát megkerűlve, az Ezer-szigetre igyekeztek; de nyugati zivatartól éretvén utól, Hammerfest felé fordúltak, a hova dús gyűjteményeikkel augusztus végén érkeztek meg.

A második sarki út.

TORELL 1859-ben Grönland nagyszerű glecsereinek megtekintése után, újabb sarkvidéki utazás tervével tért haza Svédországba. Törekvéseit annyira méltányolták, hogy államköltségen és magánosok adakozásából két norvég halászhajót szerelhetett föl és 1861-ben válogatott útitársasággal indúlhatott el a Spitzbergák felé. Kettős czélt tűzött maga elé: NORDENSKIÖLD-del és kíséretének egy részével szánakon és csónakokon az északi sark felé akart előnyomúlni minél messzebbre. Kíséretének másik része azalatt a szigetek földrajzi, természeti kikutatásával foglalkozott volna és azon kérdés eldöntésével, vajjon van-e a Spitzbergákon fokmérés végrehajtására alkalmas hely. A Spitzbergák térképét az 5-ik rajz ábrázolja.

Kemény északi szelek, köd és havazás miatt csak május 7-én hagyták el Tromsőt. Néhány nappal később megpillantották a Medve-szigetet, a honnan kezdve folyton alkák seregei kísérték a hajókat. A szigetet a partjánál fölhalmozódott jégtömegek miatt el nem érhették. Alig hogy tovább haladtak, czethalakkal találkoztak és néhány nappal utóbb az északi nyaralóhelyeikre vándorló havasi sármányok egész rajokban szálltak a hajókra pihenőt tartani. 18-án csendes időben megkezdték a tengerfenék kutatásokat. Ugyanaz nap a langyosabb 2.5°C – 3.8°C) Golf-áramlat égszínű kék vizé-

230

ből, a melyben addig haladtak, hidegebb (0°–1.3°C.) szennyes-zöld vízre jutottak, a melynek sajátszerű színe a mérhetetlen mennyiségű nyálkás és rossz szagú Diatomaceáktól és Desmidieáktól ered. Nem is láttak ezentúl czeteket egész hazautazásukig, mikor újra langyosabb vízbe jutottak.

21-én megpillantották a Spitzbergák nyugati partjának hegycsúcsait a Jég-fjord közelében. A part hasonló volt Norvégia partjához, a mely még téli ruháját viselte, mikor elhagyták; csak a glecsereknek zöldeskéken tündöklő meredek homlokzatai jelezték, hogy hidegebb vidéken járnak. Miután két nap hóval borított, zajló jég közt haladtak észak felé, a Spitzbergák északnyugati sarkánál, az Amsterdam-szigetnél beláthatatlan terjedelmű szilárd jégkorlát állta útjukat. Másnap éjjel nagy csapat ludat láttak északkelet felé szállni. A rozmár-vadászok, mivel az elért legészakibb helyektől is még tovább északra vonuló madarakat láttak, nem kételkednek abban, hogy a Spitzbergáktól északra is van szárazföld. Egy heti veszteglésüket a tengerfenék és a partok kikutatására használták föl.

Minthogy az északi szél folyton nagy jégtömegeket hajtott délnek, 30-án újra elindúltak abban a reményben, hogy majd utat lelnek észak felé. De csak a part közelében juthattak előre, nagy üggyel-bajjal. Egy hét alatt mégis elérték Nyugati-Spitzberga északi végén levő Treurenberg-öblöt, a honnan PARRY 1827-ben nevezetes tengeri szánutazásra indúlt. Július 2-ig fogva tartotta őket itten a jég; mire kiszabadúltak, egészen kitavaszodott. Június végén kifeslettek a Cochlearia

231

fenestrata és a sarki fűz rügyei, a Saxifragák és egyéb apró virágok teljesen kinyíltak; sok szunyogot, több legyet, pókot fogtak és egy gilisztaféle férget találtak a fölengedett földben. A Nap folyton a szemhatár fölött keringett, a hőmérő higanya csaknem állandóan a fagyponton felül állt, sőt egyszer 15°C.-ra emelkedett. A tenger vizének hőmérséklete, a mely már ––1.5°-ig szállt alá, a gyorsan olvadó sok jég mellett is egészen +2.6°C-ig emelkedett. Június első felében többször volt nagy havazás, egyszer eső is; a végén azonban még a kellemetlen sűrű köd is elmaradt. Július elején a meleg folyton fokozódott és a Nap fénye vakító volt; a hegyoldalakon szemlátomást csökkent a hótakaró és a hol tegnap korcsolyáztak, ma már vad patakok rohantak alá kavicsos árkokban.

Minthogy Norvégiából későn indúlhattak és a Treurenberg-öbölben is sokáig voltak fogva, tervük első részéről, az északi sarkhoz férkőzésről le kellett monddaniok. TORELL és NORDENSKIÖLD tehát, hogy az időt mégis felhasználják, július 10-én csónakon a Hinlopen-szoros átkutatására indúltak. A szoros meredek hegyfokai között nagy glecserek ereszkednek alá; némelyik messzire nyúlik a tengerbe és homlokzata hatalmas jégfalat alkot. Számtalan alkasereg keresett táplálékot a jég között és rozmárok mutatkoztak. Némely jégtáblán annyi rozmár sütkérezett, hogy félig alámerült a jég és agyarukkal védekeztek ujonnan érkező társaik ellen, hogy nyugvóhelyüket megtartsák. Egy helyen két kilométernél messzebb terjedő, háromszáz méternél magasabb sziklafat láttak, melynek minden közét ellepték

232

az alkák. A puska dörgésére fölszálló madarak a szó szoros értelmében elhomályosították a Napot és annak daczára látszólag annyi maradt a sziklahasadékok között, mintha egy sem repült volna fel. A legtöbb nyugodtan ülve maradt, úgy hogy az alant fészkelőkhöz odaevezhettek és a csónakból puszta kézzel foghatták meg őket.

Július 19-én az út közben elejtett rozmárok, medvék, rénszarvasok bőrével, ásványokkal és kövületekkel megrakodva, a szoros bejárata felé fordúltak és másnap este a Shoal-fokhoz jutottak, a mely az Északkeleti-szigetnek nyugati végét alkotja. Az alacsony, homokos parton hosszú sorban hevert itt a tömérdek uszadékfa, akárha fából hányt sáncz volna a part mentén. A fa között tajtékkövet, nyirfakérget, parafát és czövekeket találtak, a melyek nyilván a Lofotokról kerültek ide sok egyéb tárggyal együtt, a melyek a dél felől jövő tengeráramlattal úsztak e távoleső vidékre. A partot szegélyező uszadékfa-sánczon belül, jól fönn a szárazföldön, a hova most a legnagyobb dagály idején sem jutnak el a tenger hullámai, szintén hosszan-nyuló szalag van uszadékfából. Valószínűleg a szárazföld emelkedésétől került ilyen magasra ez az uszadékfa, a melyen meglátszik, hogy sokkal régibb, mint a parton heverő fatömegek, sőt részben már el is van korhadva. A víztől idehordott tárgyak között TORELL egy nyugat-indiai hüvelyes növénynek, az Entada gigalobiumnak, öt czentiméter nagyságú magját fedezte fel. A norvég partokon több helyen bukkantak e növény magjára és TORELL-nek e lelete kétségtelenné tette, hogy a Mexikói-öbölből kiinduló meleg tengeráramlat a Spitzbergák északi oldalára is eljut.

Innen észak felé folytatták kutatásaikat. Fölkeresték a Hét-szigetet, azután visszafordúltak az Északkeleti-szigetre és ennek még kevéssé ismert északi partján a Platen-fokig jutottak, a melyet PARRY 1827-ben csak messziről látott. A fokon túl azonban mind sűrűbb jég állta útjukat és mivel nem tudták, hogy meddig terjed kelet felé a sziget, s egyszersmind valószínű volt, hogy gyenge csónakjaikkal meg nem kerűlhetik, augusztus 15-én a part mentén visszafelé indúltak. A szigeteken és a partokon mindenütt bámulatosan sok uszadékfát láttak egészen a Hinlopen-szorosig, a hol 20-án hajójukkal találkoztak.

Fáradságos csónakutazásaikon természetrajzi és földrajzi tekintetben átkutatták az Északkeleti-sziget északi és nyugati partját, és annyi ásványt meg kövületet gyüjtöttek, hogy megvetették az északi vidék geológiájának alapját. Kimutatták, hogy a Golf-áramlat valóban idáig eljut. Számos hegycsúcsot megmásztak és kijelölték a háromszögellésre alkalmas pontokat. Végre a hegyeken jártukban meggyőződtek annak a régi nézetnek alaptalanságáról, hogy a sarkvidéken az örök hó határa a tenger színéig szállna alá, a mely tapasztalatuk nemcsak a fizikai földrajzra nézve, hanem némely földtani tény megmagyarázására nézve is fontos.

Augusztus 24-én fölhúzták a vasmacskát és indúltak hazafelé. Még akkor is minden alkalmat fölhasználtak, hogy az időt hasznosan töltsék. Több helyen partra szálltak, kutattak, gyűjtöttek és szeptember 12-ike után,

234

miután végkép elbúcsuztak a Spitzbergáktól, a tengerben folytatták a kutatást. Tudományos kincscsel megrakodva közeledtek Norvégországhoz, melynek partját szeptember végén pillantották meg.

Nordenskjöld kutatása.

A szép eredmény daczára az előre kijelölt feladatok egyik legfontosabbika, a spitzbergai fokmérés előkészítése, csak félig volt megoldva. Minthogy a hajók későn indúlhattak és czéljuk közelében a jég fogságába jutottak, nem maradt idő a fokmérés czéljaira kiszemelt terület déli részének, a Stor-fjordnak a kikutatására. 1864-ben tehát a svéd akadémia indítványára a svéd kormány kisebb hajót bízott NORDENSKIÖLD-re, hogy azzal a Stor-fjordot kutassa át.

Június 15-én hagyta el NORDENSKIÖLD a norvég partot és harmadnap már ott állt a Medve-sziget körül, melyre ki is szállt, de a szél miatt csak két napot tölthetett e szigeten, a mely természeti tekintetben kapcsot alkot Skandinávia meg a Spitzbergák között és kivált földtani szempontból érdekes. Innen a Stor-fjord felé fordúltak, de minél előbbre haladtak, annál sűrűbb lett a jég, úgy hogy egészen eltérítette őket útjukból. Csak a Jég-fjordban tudtak partra jutni; ott pedig fogságba jutottak a zajló jég miatt, a mely a fjord kijáratát elzárta. De azért nem maradtak tétlenül; csónakon járták be a fjord belső ágait és megvizsgálták a kevésbbé ismert helyeket. Három heti fogság után, július 16-án a jég eltakarodott, s ők elhagyták a Jég-fjordot. Másnap a Bel-sundba kergette őket a szélvész. A rossz időt az öböl kikutatására és a térkép javítására használták. Csak

235

27-én mehettek tovább dél felé. De nagyednap újra meg kellett állapodniok, ezuttal szélcsend miatt. Mivet épen a Horn-sund közelében voltak, ezt az öbölt is meglátogatták.

Augusztus 6-án megkerülték a Déli-fokot, s bár a nyári évszak már igen előhaladt, az időjárás mégis olyan kedvező volt, hogy megoldhatták feladatukat. Több pontot határoztak meg a Stor-fjordnak mind a két partján és eljutottak Nyugati-Spitzberga keleti fokáig. Ott megmászták a Fehér-hegyet, ahonnan páratlan kilátás nyílik az összes nagyobb szigetekre. Keleten előtűn Gillis szigete vagy Károly király földje, a melyet GILLIS németalföldi hajós már 1707-ben fedezett föl, de melynek létét kezdték már kétségbevonni. [Későbbi kutatók szerint nem létezik.] A Fehér-hegytől odáig tömör jégpánczél borította a tengert. Észak felé a Hinlopen-szoros egészen szabad volt a jégtől és rajta túl előtüntek az Északkeleti-sziget csillogó glecserei és 1861-ben megvizsgált hegycsúcsok. Dél felé a Barents-szigetet meg a Stor-fjordot lehetett látni. A Stor-fjord mellékén mindenütt nagy fakeresztekre és orosz vadászok egyéb nyomaira akadtak.

Augusztus 24-én szerencsésen befejezték a fölvételeket. Hogy a hátralevő időt is hasznosan töltsék, elhatározták, hogy visszamennek a Spitzbergák nyugati partjára, s onnét északra vitorláznak, a mennyire csak lehet. A szeptemberi jégállást akarták látni. Mikor már a Jég-fjordot is elhagyták, augusztus 30-án kis csónakot pillantottak meg, mely tele volt emberrel és olyan gyorsan közedett a hajóhoz, a hogy csak evezősei hajtani birták. Norvég rozmárvadászok voltak. Elbeszélték, hogy há-

236

rom norvég hajót zárt be a jég az Északkeleti-sziget partjánál és ők harminczheted magukkal két hét előtt hagyták el a baleset helyét. Még hat csónak jön utánuk a többi menekülővel. Majd 800 kilométernyi utat tettek meg csónakon két hét alatt. Szeptember 3-áig még öt csónakot találtak meg és 4-én előtünt a hetedik is. A kis hajónak már is sok lett volna a teher. Szerencsére még két hajó érkezett találkozásuk helyére, a mely tíz embert átvett, a többi 27-tel pedig NORDENSKIÖLD elindúlt hazafelé, minthogy csak tizenöt embernek való élelemmel és csak rövid időre volt ellátva hajója.

Négy évvel később, mikor NORDENSKIÖLD újabb expediczió kiküldését indítványozta, a göteborgi kereskedők adakozásából néhány nap alatt nagyobb összeg gyült össze és a svéd kormány egy kis gőzöst bocsátott rendelkezésére. NORDENSKIÖLD-nek az volt a szándéka, hogy nem nyár elején indúl, mint az eddigi utazásokban szokták, hanem nyár végén, a mikor a jég megoszlása a legnagyobb mértékben előhaladt. Ugyanis abban a véleményben volt, hogy az eddigi expedicziók, a melyek a sark felé törekedtek, azért hiusultak meg, mert korán indúltak és korán fordúltak vissza.

Július 20-dikán indúlt el Tromsőből, hogy néhány napot a kevéssé ismert Medve-sziget kikutatására fordítson és a Jég-fjordban is folytassa a kutatásokat. Harmadnap kötöttek ki a Medve-szigeten, hetednap pedig tovább indúltak a Jég-fjord felé, a hol 31-dikén álltak meg. itt két hétig kutattak, gyűjtöttek, azután a sziget északi oldalára vitorláztak a Liefde- ("Kedves") öböl kikutatására, a melyet az eddigi expedicziók nem vettek

237

figyelembe. Szeptember elején kelet felé indúltak, hogy az Északkeleti-szigeteket megkerűlve, Gillis szigetéhez jussanak, de a jég visszaterelte őket. A Hinlopen-szorosban is hiában próbáltak szerencsét; már nagyon télire fordúlt az időjárás. Visszamentek tehát az Amsterdam-szigetre; szeptember 12-én az utánuk küldött szénszállító-hajóval találkoztak, átvették a szenet és átadták az eddig gyűjtött természetrajzi tárgyakat, elbúcsúztak hazautazó társaiktól, és néhány napi pihenő után elindúltak az akkori ismeretek szerint az ó-világ legészakibb szigetei, az úgynevezett Hét-sziget felé, hogy ott teleljenek és onnan 1869 nyarán a sark felé indúljanak.

A szigeteket azonban a jég miatt meg nem közelíthették. Észak felé mentek tehát a nyílt vízben az é. sz. 80° 42'-ig ilyen közel még senki sem jutott hajóval ő előttük az északi sarkhoz. Innen visszamentek a Spitzbergák északi partjára. Október 1-én megint elindúltak a Hét-sziget felé. de még több jéggel találkoztak, mint első ízben. Negyednap szerencsétlenség is érte őket. A hajó a szélvészben jéghegyhez ütődött és olyan léket kapott, hogy jól megmerült, mire a Spitzbergákra menekültek. A hajót kijavították és mivel látták, hogy a választott telelőhelyet, a Hét-szigetet el nem érhetik már, a Spitzbergákon pedig nem akartak télen maradni, hazaindúltak október 12-én, mikor a tengeren már javában folyt az új jég képződése.

NORDENSKIÖLD mégis bebizonyította, hogy ősszel e vidéken messzebb lehet északra jutni, mint nyáron, jóllehet 1868-ban korábban köszöntött be a tél, mint rendesen.

238

A kik ez utazás költségeihez hozzájárúltak, azok közé tartozott DICKSON OSZKÁR is. E gazdag kereskedő a következő évben fölszólítás nélkül ajánlkozott, hogy a saját költségére újabb expedicziót küld el a Spitzbergákra. NORDENSKIÖLD kész örömmel fogadta az ajánlatot és csakhamar elhatározták, hogy az utazók, mint azelőtt tervezték, a Spitzbergák északi partján fognak telelni és onnan tavasszal szánon előnyomúlni a sark felé. Adatokat gyűjtetett DICKSON Svédország északi részében arra nézve. hogy a rénszarvas menynyire használható szánvonásra, és NORDENSKIÖLD-öt 1870-ben Grönlandba küldte, hogy ott a kutyák e czélra való használatát tanulmányozza. NORDENSKIÖLD e grönlandi utazása tudományos tekintetben is érdekes volt; részleteiről alább lesz szó. A kutyák használatáról a grönlandiak lebeszélték, mivel a szánvonó kutyák között ragály uralkodott és e ragály kitörése könnyen meghiusíthatta volna az úti tervet.

Nordenskiöld újabb útja.

Negyven rénszarvassal indúltak tehát útnak 1872-ben. Az utazók és a gőzös, a melyet rájuk bíztak, dúsan föl voltak szerelve minden szükséges kellékkel. Két nagy hajó szállította téli kikötőjükbe azt a holmit, a mi a gőzösön el nem fért. Ez évben a jég állása még sokkal rosszabb volt, mint 1868-ban. Szeptember 6-án, épen midőn a két segéd hajó hazaindulóban volt, egy váratlan szélvész annyi jeget halmozott föl a Mussel-öböl kijárata előtt, hogy csakhamar teljesen be voltak zárva. Azzal az élelemmel tehát, a mely egy hajó legénységének volt szánva, három hajó legénységének kellett kitelelni. Azonfölül a nagy

239

hóförgetegben szétszaladtak a rénszarvasok és csak egy jött vissza. Közelükben hat norvég rozmárvadász-hajó fagyott be; az egyiken egy öreg rozmárvadász volt, a ki már 42 nyáron látogatta meg a szigeteket és minden ősszel szerencsésen hazajutott. Ha e hajók egy része a legénység legnagyobb részével később ki nem szabadúlt volna, őket is NORDENSKIÖLD-nek kellett volna élelemmel ellátni. Tizenkilenczen a szigeten maradtak télre, de olyan helyen és módon, hogy nem lehetett rajtuk segíteni. Tavaszig valamennyien meghaltak, nem az élelem hiánya, hanem skorbut következtében. Köztük volt az öreg rozmárvadász is, a ki már régóta kivánta, hogy egyszer a szigeten telelhessen. Ott is maradt örökre.

Szomorú helyzetükben sem hagyták abba a tudományos munkát; még a tengerfenék-vizsgálást is folytatták, pedig tavaszig két méternél vastagabbra fagyott az öböl jege. Miután a téli sötétség elmult és az idő megenyhült, NORDENSKIÖLD PALANDER-rel és csekély kisérettel fáradságos szánutazásra indúlt az Északkeleti-sziget felé. A sziget északi partján keleti irányban messzebbre jutottak, mint utolsó ittlétükkor; azután a sziget belsejét borító jégmezőkön át nagy kanyarulattal elérték a Hinlopen-szorost és június végén a Mussel-öbölt, a honnan harmadnap hazafelé indúltak. A belföldi jégmezőkön tett nevezetes utazásukról alább lesz szó.