BEVEZETÉS.

Az oczeánográfia a tenger természetrajzát tanulmányozza, ha a "természetrajz" szót legtágabb értelmében veszszük, tudniillik ez a tudomány a tengervízben végbemenő tüneményeket tanulmányozza úgy mechánikai, mint fizikai, kémiai és biológiai szempontból. Az oczeánográfia, a mely bizonyos tekintetben része a geológiának – jelenkori tünemények – és a geográfiának, úgy tekintendő, mint a tengervíz specziális, monográfikus tanulmánya. E tanulmány csak különböző egyéb tudományok segélyével végezhető; a meteorológia, a levegő-óczeán tudománya, hasonló körülmények közt van. Az oczeánográfiát, melynek a tengervíz a birodalma, szoros kötelékek fűzik a meteorológiához, melynek birodalma a légköri levegő. E tudományoknak, bár élesen elkülöníti őket elemeik természete, oly érintkező pontjaik és kölcsönös vonatkozásaik vannak, hogy egyiküknek teljes megismeréséhez okvetlenül szükséges e másiknak tanulmányozása.

Az oczeánográfia nem pusztán tudományos elmélet: hasznát látjuk a geofizikában, mikor a tenger kémiai és fizikai állandóit tanulmányozzuk és a mellett, hogy eleget tesz természetadta kíváncsiságunknak, közvetlen hasznot hajt ipari és halászati szempontból. Annyira, hogy a tiszta oczeánográfus és biológus együtt és egyetértésben kénytelen haladni, a mint azt jól megértette és kijelentette a Nemzetközi Állandó Tengerkutató Intézet.

Hogy gyakorlati szempontból hasznos eredményeket érhessünk el, a tudományos módszerek értelmében kell tanulmányoz-

nunk a kérdést: vizsgálnunk kell a közeget, megmérni mélységét, kiterjedését, hőmérsékletét, megfigyelni fizikai és kémiai tulajdonságait, mozgásait, végre foglalkozni azokkal a lényekkel, a melyek benépesítik, életviszonyaikkal stb. Ez a megismerés alkalmas eszközök és módszerek segítségével történik; a következő fejezetek állítják őket elénk rövid foglalatban, valamint a mostanáig elért főbb eredményeket.