XIV. FEJEZET.
AZ ELEKTROMOSSÁG A HÁBORÚBAN.

1. Az elektromos telegrafia a hadműveletekben.

HOGY a meglevő telegráf-vonalakat parancsok átvitelére, s a hadseregek különböző hadtesteinek gyors közlekedésére [érintkezésére] felhasználták, ez annyira természetes, hogy ahhoz, mit az elektromosságnak izenetváltásokra való alkalmazásáról fentebb mondottunk, mit sem kellene hozzátennünk, ha még tovább is nem mentek volna, s külön tábori telegráf-szolgálatot nem szerveztek volna. A tábori telegrafiának a franczia hadseregben való első alkalmazását 1857-re, arra az időszakra vezetik vissza, a melyben RANDON tábornagy Nagy-Kabylországot meghódította. A rabszolgaháborúban az amerikaiak a táborzó seregek használatára állandóan alkalmazták a közlekedésnek ezt a módját. 1870 és 1871-ben a német csapatokat már a háború kezdetétől fogva kisérték telegráf-dandárok, melyek tökéletesen be voltak gyakorolva a vonalak lerakásában és kezelésében, mely nem csupán a tisztán hadi műveletekre, hanem még a hadi és élelmi szerekkel való ellátásra is kiterjeszkedett. A következőkben TERNANT-nak a telegráfokat tárgyaló munkája nyomán néhány nagy-érdekű részletet fogunk közölni, a melyek vázlatosan előadják VON CHAUVIN német mérnöknek jelentését a porosz hadi telegrafiának eredményeiről az 1870-diki háborúban.

"Poroszországban, úgymond, és pedig béke idején, a közigazgatási hivatalokban működő egyéneket rendeltek ki a hadi szolgálat begyakorlására. Kevéssel a hadjárat megkezdése után 300 telegráftiszt állott készen, hogy a hadsereg előcsapatával elinduljon, s a közlekedés a hadsereg utócsapatával gyorsan létre lett hozva. A telegráf-csapat MORSE-


766

féle készülékekkel volt fölszerelve, s a beszélő-készüléket egy esetben sem alkalmazták. Az előcsapatot kisérő dandár könnyű póznákkal és rézdrótokkal volt fölszerelve, de használt szigetelt drótokat vagy kábeleket is, a melyek a földre voltak fektetve, vagy a vonal szükségeihez képest még fel is voltak függesztve. A MORSE-készülékeknek körülbelül akkora súlyuk volt mint a közszolgálatbeli készülékeknek.

"Egy második dandár kicsiny méretű póznákon egy kevésbé könnyű vonalat állított fel, mely vonal azokat az izenetváltásokat közlette, a melyek segítségével Poroszországból élelmi s hadiszereket lehetett útnak indítani. Egy harmadik telegráf-dandár, mely az utócsapatot a franczia területen való előnyomulásában követte, a második dandár ideiglenes vonalait végleges vonalakká alakította át, mely végleges vonalaknak ugyanaz a szolgálat-képessége volt, s ugyanoly méretei valának mint az állami vonalaknak. A telegráf haszna különösen a városok s az erősségek ostrománál tünt ki. Párist a telegráfvonalakból 150 kilométernyi áramkör övezte körül, s könnyű belátni, hogy ezt a roppant nagy területet nem lehetett volna katonákkal megrakni. A franczia ágyúk lövettávolságán kívül levegőben vezetett drótokból két vonalat is állították fel. E vonalak mindegyike 4 dróttal volt felszerelve, s e drótok 24 különböző állomás között létesítették a közlekedést, s Páris körül mindennap ezer meg ezer sürgönyt váltottak. A német császár MOLTKE előtt azt a nézetét fejezte ki, hogy a telegráf nélkül lehetetlen lett volna Párist ostromolni, vaqy Metz-et oly sokáig körülzárva tartani. A telegráfnak egy másik jó oldala a hadi és élelmi szereknek a telegráfos közlekedés segítségével való beszerzésében és pótlásában nyilvánult. Az óriási hadsereg szükségleteit Németországból merítették, mert az elfoglalt tartományokban nem lehetett elegendő élelmi szert találni."

Jelenleg a hadi telegráf-szolgálat valamennyi európai hadseregben szervezve van, Francziaországban, Ausztria-Magyarországban, Angolországban, Olaszországban, Oroszországban, stb. Az elektromos kiállításon látni lehetett a különböző országoktól elfogadott mintákat, készülékeket, kocsikat, szóval az egész felszerelést. Egy hadi telegráfvonalnak kiépítése kevés munkából áll: a drótok szállításából s legombolyításából, a póznák felállításából, ha a vonal a levegőben van vezetve, s az állomások berendezéséből. Amerika és Svédország eme különböző műveletekre három kocsit alkalmaz: egyet a drótok és kábelek szállítására, a másodikat a szigetelőkkel felszerelt póznák szállítására, a harmadikat pedig az állomásbeli készülékek szállítására. Belgium csak egy kocsit alkalmaz, de csakis akkor, midőn a vonal szigetelő póznák nélkül közvetetlenül a földre


767

XV. TÁBLA.

TÁBORI TELEGRAFIA
Egy vonal lerakásának műveletei a harcztéren.


768


769

lesz fektetve; a kocsi három szakaszra van osztva, egy fedett kocsiszakaszra, az állomásra s a kábelek szertárára.

A drótok legombolyítása rendszerint automatikus módon történik. Egy hengerkerék, melyet a kocsikerekek hajtanak, a kocsi haladásával lépést tartva rakja le a drótot. Az angol tábori telegráf-kocsikban kétsorosan három-három drót-tekercs van; e tekercsek a tengelyöket a kocsikerekek egyik tengelyével összekötő tágas korongok segítségével forognak, s a kocsi hátsó részében vannak elhelyezve. A kocsi elején a bak alatt levő ládákban az elektromos telepek, a beszélő s a galvanométer vannak. Végre a két tekercs-sor között levő hosszúdad térbe 20 könnyű öntöttvas póznát tesznek; e póznák egymásra tolható részekből állanak, a melyeket a lerakás alkalmával úgy húznak szét, mint a messzelátó csöveit.

Francziaországban a hadi telegráfvonalak lerakásánál ekként járnak el. A felszerelés állomás-kocsikból áll, melyek két szakaszra vannak osztva; az egyik szakasz hivatal-helyiségül szolgál, a másik a tekercseket tartalmazza. Minthogy a 8 tekercs drótjának hossza csak 16 kilométer, nagyobb távolságoknál az állomás-kocsik előtt tekercshordó szekerek mennek, melyek a drótokon kívül még a póznákkal s a lerakáshoz megkivántató mindenféle szerszámmal vannak megrakva. Midőn a hadművelet kocsikra nézve meg nem közelíthető hegyes vidékeken foly, a szerelvényt öszvérek hordják; a drótok legombolyítására használnak még taligákat is, a meltyekre a tekercseket helyezik.

Mindegyik műhelylyel egy altiszt, két káplár és tizenkét közember jár. A vezető őrmester kitűzi a vonalat, a katonák pedig három csoportra oszlanak; az első csoport a póznák gödreit ássa, midőn a vonalat a levegőben vezetik, a második csoport legombolyítja a drótokat, s gondoskodik az összefonásokról s a kapcsolatokról, végre a harmadik a drótot a póznákhoz erősíti s ezeket felállítja.

Ha a XV. táblára egy pillantást vetünk, fogalmat szerezhetünk egy tábori vonal lerakásának különböző mozzanatairól.

Még semmit sem mondottunk a sürgönyök áttevésére s átvevésére szolgáló készülékekröl. Ezek rendszerint MORSE-félék; mindazonáltal az Egyesült-Államokban a sürgönyt hangról olvassák, más szóval átvevőül beszélőt használnak, miként ez Amerikában elvégre a közönséges telegrafiában is szokásos. A beszélőnek, nem tekintve azt, hogy a MORSE-féle írókészüléknél nem sokkal egyszerűbb s nem kisebb térfogatú, a harcztéren az a nagyon rossz oldala van, hogy nem hagyja a sürgönyök írott nyomát, mely körülmény a felelősség biztosítására nézve nagyon is fontos. Francziaországban a beszélőt csak kémszemléknél vagy olyan


770

műveleteknél alkalmazzák, melyeknek czélja a vonalak felállítása, vagy végre az átmeneti állomásoknál. Egyébként pedig magától értetődik, hogy a sürgönyök titkos írással vannak írva. Az olyan közlekedésre nézve, mely szóbeli is lehet, a telefon igen jó szolgálatokat tehet, a mint hogy minden tábori telegráf-állomást el is láttak mágneses telefonokkal.

A kis távolságú közlekedésre, vagyis arra nézve, mit mozgékony telegrafiának lehetne nevezni, TROUVÉ a készülékeknek egy igen egyszerű szellemes rendszerét kombinálta ki, mely rendszer a harcztéren az imént leírt tábori telegrafia mellett igen fontos szolgálatokat tehet.

A két állomás személyzete a két közlekedő egyénből, egy tiszt- vagy altisztből s egy közemberből áll. Mindegyikük fel van szerelve egy teleppel s egy jeladó- s jelvevő-készülékkel. A vonal egy két-drótú kábelből * áll, mely egy tartó-félének felső részére illesztett vastag tekercsre

541. ábra.– Hordozható tekercs s elektromos telep. Trouvé tábori telegráf rendszere.

* A két vezető, melyek közül az egyik az odavezető drót, a másik pedig a visszavezető drót, guttapercsa-bevonattal van szigetelve s mindakettő egy kaucsuk szalag-burkolat alatt van egymással egyesítve. Az ily módon megővott kábel tehát nedves talajon is feküdhetik s az esőnek is ki lehet téve.


771

544. ábra. – A Trouvé-féle készüléknek alkalmazás-módja a tábori telegrafiában.

van felgombolyítva; a katona ezt a tartót, miként a borjút, a hátán viszi. A tekercs drótja abban a mértékben gombolyodik le a földre, a melyben a katona előre megy; a tekercs alatt levő ládában van az elektromos telep (DANIELL-féle nedves telep). A tiszt a kardszíjon hasonló telepet visz magával.

542. ábra. – Trouvé-féle beszélő.

Az izenetváltásnál a két állomásbeli szolgálattevő kezébe veszi a készülékét, melyből három vezetődrót indul ki, az egyik a készüléket a teleppel köti össze, a másik kettő a vonal két drótjával közlekedik. Az 542. ábra előtünteti a beszélőt, mely egy zsebóra-alakú doboznak külsejére erősített jeladóból vagyis MORSE-kulcsból, továbbá a doboz belsejében levő s fegyverzettel ellátott elektromágnesből áll. A dobozt a bal kézben tartva, a jeladót a jobb kéz mutató ujjával könnyen lehet kezelni. Az ily módon a vonalon áttett MORSE-jelek a fegyverzet megfelelő mozgásait hozzák létre, mely fegyverzet a doboz fenekén levő gombot


772

megütve, a hosszabb vagy rövidebb koppanások sorát idézi elő. Eme koppanások megfigyelése lehetővé teszi a sürgöny elolvasását.

543. ábra. – Telegráfos óra.

TROUVÉ még egy másik készüléket is szerkesztett, a melyet telegráfos órának (543. ábra) nevez. Ez olyan mutatólapos jeladó-jelvevő-féle készülék, melyet egy rovátkás gombbal oly formán kezelnek, mint a hogy a remontoir-zsebórának mutatóit szokták megigazítani.


2. Az elektromos fény a harcztéren. – Ostromok. – Kémszemlék a szárazon s a vizen.

A XIII. fejezetben leírtuk a készülékeket, melyek a nagy hajókon arra szolgálnak, hogy a szemhatár bármelyik pontja felé elektromos fénynyalábot vessenek, hogy így a hajók útját megvilágítsa, s a hajókat az összeütközéstől megóvja. Könnyű belátni, hogy háború idején ugyanezeket a készülékeket kémszemlékre, mind a szárazon mind a vízen éjjeli hadműveletekre, végre jeladásokra lehet felhasználni.

Egy e nembeli különös szolgálatot 1871-ben szerveztek, a midőn a németek Párist ostromolták. A fény létrehozására FOUCAULT-regulátorokat alkalmaztak ugyan, de abban az időben a mágnes elektromos gépek még ritkák valának, s egy eset kivételével, melyről mindjárt szólani fogunk, az elektromos telephez folyamodtak. "A lámpa, mondja SAINT-EDME, * egy különös szekrénybe volt illesztve, mely szekrény mozgékony ablaktáblával volt ellátva, úgy hogy tetszés szerinti gyors fényvillanásokat létesíteni; a nyalábot egy hatalmas tükör verte vissza, mely tükör úgy volt felállítva, hogy a nyalábot tetszés szerint összehajlóvá, párhuzamossá vagy széthajlóvá lehessen tenni. Végre színes ernyőkkel az optikai telegrafiában megkivántató vörös, zöld vagy kék nyalábokat lehetett előállítani. Elektromos forrásul szükségképen az elektromos telephez kellett folyamodni; mágnes-elektromos gépek nem voltak, s elvégre is a gőzgépek táplálására megkivántató kőszén az ostrom vége felé különben sem lett volna. Csakis a montmartre-i erősség lámpáját táplálta egy mágnes-elektromos gép árama (XVI. tábla). A mágnes-elektromos gép áramától szolgáltatott fényív szükségképen jóval erősebb volt, mint azok a fényívek, melyeket az 50 elemből álló salétromsavas telepek hoztak létre, mert eme gép tényleges hatásképessége 100 elemmel egyenértékű. Ezen

* L'Électricité appliquée aux arts mécaniques, è la marnie, au theâtre, Paris, 1871.


773

XVI. TÁBLA.

AZ ELEKTROMOS FÉNY PÁRIS OSTROMÁNÁL.
A butte-montmartre-i állomás.


774


775

ügyesen kezelt lámpának sugarai az argenteuil-i fensíkot söpörték, s a fénynyaláb még az egyenes vonal mentén 10 kilométernyire fekvő orgemont-i erősséget is elárasztotta. A németek hiába próbálgatták várainkat éjnek idején megrohanni; az elektromos fény ébren őrködött."

"Az ostromlók szintén alkalmazták a volta-ívet, és pedig mind az éjjeli munkálataik tanulmányozására, mind pedig az ütegeik czélpontjának megvilágítására; a fénynyalábok terjedésének határa világosan mutatta, hogy ők a maguk részéről mágnes-elektromos gépeket használtak áramtermelőkül. A készülékek felállításában és kezelésében nyilvánuló ügyességből még az is kitűnt, hogy a törzskarok ügyes elektrikusokkal rendelkeztek." Ránk nézve tizenkét év folyt el a rettenetes év óta, a melyben a védelem eszközeit rögtönösen kellett előteremteni, holott a támadás eszközei hosszasan tanulmányozva, s előre kigondolva valának. Reméljük, hogy a tapasztalás oktatásait azóta hasznunkra fordítottuk, s hogy jövendőbeli ellenfeleink készen fognak találni.

A legnevezetesebb körülményeket, a melyek között az elektromos fény háborúk alatt jó szolgálatokat tehet, MARTIN DE BRETTES, kiváló tisztjeink egyike, vázlatosan így terjeszti elő: "Valamely erősségnek kikémlelésére, úgymond, az ostromlónak létre kell hoznia pillanatokig tartó világítást, mely czéljaira elegendő, de sokkal rövidebb tartamú, semhogy az ostromlottnak figyelmét felkelthetné. Hogy valamely ütegnek tüze egy kitűzött czélpontra irányíttassék, kell, hogy ez a tárgy elég hosszú ideig legyen megvilágítva arra nézve, hogy jól lehessen czélozni. Hogy az ostromlottat a futóárok megnyitásával meg ne lepjék, azt a területet, a melyen ez a művelet sikeresen végrehajtható, folyvást meg kell világítania. A harczmezőt s a réseket roham közben szintén folytonosan tartó fénynyel kell megvilágítani." Mindez föképen az ostrommunkálatokra, a támadásra és a védelemre vonatkozik; ez utóbbi esetben a készülékeket maradandó állomáson lehet elhelyezni.

545. ábra. Harcztéri kémszemlékre alkalmazott világító lokomobil.

A harcztéri kémszemlékhez szállítható rendszer kell. E végből az áramtermelő gépet maradandóan lokomobilra helyezték el, hogy mindenüvé, a hová a szükség kivánja, el lehessen szállítani, épen úgy mint a projektort, melyet az áramtermelő géptől csekély távolságban vagy egy négykerekű tartóra, vagy pedig egy forgatható kerékbakra állítanak. Az 545. ábra az e czélra Francziaországban elfogadott rendszert ábrázolja. Ez a rendszer egy GRAMME-tipusbeli dinamo-elektromos gépből áll, melyet egy BROTHERHOOD-rendszerű háromhengeres gőzmótor hajt. Ezzel a rendszerrel igen érdekes kisérleteket tettek, a melyek kitűnő eredményeket adtak. Az eredmények közül a szemtanúként beszélő H. FONTAINE


776

nyomán azokat fogjuk idézni, a melyeket a franczia tisztek bizottsága a Mont-Valérien erősségen nyert. "Midőn a négysoros GRAMME-gépet alkalmazták, mely gép feszültségre kapcsolva 1500 Carcel-lángzót, mennyiségre kapcsolva pedig 2500 Carcel-lángzót ad, a fényvető készülék oldala mellett álló észlelőkre nézve csapat-mozdukttok, házak és szekerek 5000 méternyi távolságra láthatókká váltak; 2700 méternyi távolságra pedig már az egyes katonákat is észre lehetett venni, s fel lehetett ismerni, hogy egymásnak szuronyt szegeznek." Nem kevésbbé kedvező kisérleteket hajtottak végre Toulon- és Cherbourgban. Az elektromos fényű készülékek SAUTTER és LEMONNIER-félék valának, s a fentebb leírt MANGIN-féle projektorral voltak összekapcsolva. Egyhangúlag elismerték, hogy a készülékek együttessége hathatós óvószer a torpédó-naszádok ellen, a melyek a szoroson (a Carague-szoroson Toulonnál) keresztülhatolni igyekeznének. "A naszádokat elég jókor észrevennék arra nézve, hogy a várbeli ágyúktól megsemmisíttessenek, s különos állomásokra kiküldött tisztek elsülyesztett torpédóknak felrobbanását épen abban a pillanatban idézhetnék elő, amelyben az említettük ellenséges naszádok hatáskörükbe jutnak.


777

XVII. TÁBLA.

AZ ELEKTROMOS FÉNY TUNISZBAN
A franczia hajóhad megvilágítja Sousah-t.


778


779

E kísérleteket sötét éjben tették. Könnyű köd miatt a légkör nem lehetett teljesen tiszta." (H. FONTAINE, Éclairage à l'électricité.)

Az elektromos fény, miként a hajókon jeladásokra alkalmazzák, a hadi tengerészet műveleteiben a legjelentékenyebb szolgálatokat teheti. A franczia hajóhad legnagyobb része a tuniszi expediczióban mágnes-elektromos gépekkel s a megelőző fejezetben leírt vetítő-készülékekkel volt fölszerelve. A la Surveillante fregatt mindjárt kezdetben felhasználta fényét a Tabarka sziget gyanús pontjainak megvilágítására. Ezután különféle hadihajók ugyanily módon használták az elektromos fényt Sfax, Gabes és Sousah éjjeli megvilágítására. A XVII. műlap a tuniszi expedicziónak ez utóbbi epizódját tünteti elő.

Az imént láttuk, hogy a torpédó-naszádok közeledését a partnak egy pontjából, vagy a fenyegetett kikötőből vetített elektromos fénynyalábbal fel lehet fedezni. Azonban könnyű belátni, hogy ugyanez az óvó eszköz a kellő készülékekkel ellátott hajóknak is a rendelkezésére állhat. E tárgygyal bővebben már nem foglalkozunk. Ami az elrejtett torpédók felrobbantását illeti, azonnal fogjuk látni, hogy ez is elektromossággal történik. Ez a tárgy arra késztet bennünket, hogy e fejezetet egy olyan szakaszszal fejezzük be, mely nem lesz kizárólag a kérdés katonai oldalának szánva, hanem az aknák felrobbantásával, akár van ennek különös ipari czélja, akár nincs, általában fog foglalkozni.


3. Torpédók s aknák felrobbantása.

Az akna-kemenczéknek a régi módszerekkel való felrobbantása gyakran veszélyes művelet, s a balesetek, melyeket időről időre okozott, fájdalom, sokkal megrendítőbbek, sem hogy elhárításukkal ne törődtek volna. Az ezekbe a kemenczékbe zárt por meggyujtásánál ím így jártak el. Az akna belsejébe a föld felületére szórt puskaporral vagy pedig puskaporral megtöltött vászoncsövekkel, melyeket műnyelven gyujtó-kolbászoknak neveznek, futótüzet vezettek. Ezután a futótűz végét érintkezésbe hozták egy hosszú taplódarabbal, melynek innenső végét meggyujtották; a taplót olyan hosszúra szabták, hogy a művelettel megbízott munkásnak elég ideje maradjon a félrevonulásra. Fölösleges volna a kelleténél hamarább bekövetkező robbanás veszélyeit fejtegetnünk, de gyakran meg épen a gyujtás-mód okozta késedelem idézte elő a baleseteket, különösen akkor, midőn egyszerre több aknát robbantottak fel, midőn nem tudták, hogy mely aknák nem robbantak fel, vagy végre


780

midőn azt hitték, hogy a kanóczok elaludtak, holott a valóságban épenséggel nem aludtak el.

Az elektromos áramoknak, vagy pedig a messzeségre szóló áramzárás pillanatában átugró szikráknak alkalmazásával minden veszélynek el kellett tünnie, a minthogy el is tünt. E végből majd az elektromos telepet, majd RUHMKORFF gerjesztő tekercsét, vagy még a mágnes-elektromos gépek gerjesztett áramait alkalmazzák. *

Az elektromosság ezen új alkalmazásának kezdetén az elektromos telepet használták. De a telepnek hatalmasnak s a fémies vezetőknek jelentékeny átmérőjűeknek kell lenniök. Amint az áramkör zárva van, egy a puskaporba merített platina-spirális izzóvá válik s a robbanás létrejön. Jelenleg kettős-chrómsavas kális elemekből összeállított telepet használnak, a melyet egy szekrénybe zárnak s úgy rendeznek be, hogy egy igen egyszerű gépezettel minden czinket egyszerre lehessen a folyadékba mártani. Ezt az eljárást, melyet a mindjárt leírandó eljárások kiszorítottak, néhány év óta ismét foganatba vették s javították.

546. ábra. – Kettő-chrómsavas kális oszlop az aknák felrobbantására.

A RUHMKORFF-féle gerjesztő tekercs szikráival való akna-robbantás módszerét a cherbourg-i nagy kikötő-munkálatoknál alkalmazták először. Ez a módszer, melyet DU MONCEL ajánlott, eleintén nem sikerült, mert a szikra hőhatása, arra a távolságra, a melyben a robbanásnak létre kellett volna jönnie, nem volt elegendő nagy a puskapor meggyujtására. Azonban STATEHAM angol mérnök nemsokára ezután olyan gyutacsot talált fel, a melynek sokkal nagyobb gyujtó képessége volt mint a közönséges gyutacsoknak. RUHMKORFF mindjárt alkalmazta ezt az új eszközt s a siker teljesen megfelelt várakozásának. Ez az újfajta gyutacs következőképen van szerkesztve.

Gutta-percsa réteggel bevont két vörösréz-drótnak visszagörbített szabad végei (A és B, 547. ábra) vulkánozott kaucsukból ** készített

* Az osztrák-magyar műszaki csapatoknál, s egyebütt is, sok esetben mégis inkább a leydeni palaczk szikrájával gyujtanak. A gyujtó-készülék egy leydeni palaczk, melyet rókafarkhoz dörzsölt ebonit-koronggal töltenek; az egész maradandóan egy szekrénybe van zárva. A készülék berendezése igen gyakorlatias, kezelése igen egyszerű, működése pedig még nedves időben is biztos. Eme gyujtás-módnak a többi módszerrel szemben az a jó oldala van, hogy még több akna együttes felrobbantásánál sincs szükség valami különös vezetékre, s hogy az elektromos telepekkel s a jelentékeny súlyú és eléggé kényes szerkezetű mágnes-elektromos készülékekkel való bajlódás elmarad. Ford.

** Azaz kénnel vegyített kaucsukből. Rézdróttal való érintkezés igen gyulékony kén-lerakodást idéz elő.


781

547. ábra. – Stateham-féle gyutacs akna-robbantásokra.

tokocskába vannak illesztve. A két vég 1 vagy 2 milliméternyire áll el egymástól a CD dobozban, melyet, miután a drót-csúcsokat durranó higanynyal bevonták, puskaporral töltenek meg. a RUHMKORFF-féle gerjesztő-készülék alkalmazásával nagyban véghez vitt első próbákat, mondja DU MONCEL, VERDU spanyol ezredes la Villette-ben, HERKMANN gutta-percsás rézdrótgyárában tette. A drót-hosszak, melyekkel kisérleteket tettek, egymásra következőleg 400, 600, 1000, 4800, 5000, 6400, 12,600, 25,000 és 26,000 méternyiek valának, s a siker, mind a két dróttól álló áramkörrel, mind pedig a vezetőül közbeigtatott földdel, mindig kitűnő volt. A telep mindössze is csak két BUNSEN-elemből állott. (Exposé des applications de l'électricité, t. III.)

Az igen nagy, vagyis egymással közlekedő üregekbe helyezett néhány száz vagy ezer kilogrammnyi puskaporral megtöltött aknáknak meggyuj-


782

tására s majdnem egyidejű felrobbantására kommutátort használnak, a melynek billentyűje a kemenczék mindegyikével összekötött rézlemezekkel egymásután érintkezik. Ily módon a robbanások egymásután, de oly rövid időközökben jönnek létre, hogy az ember azt hihetné, hogy egyidejűek.

Az elektromosságnak az aknák felrobbantására való alkalmazása nem csak a biztonság szempontjából előnyös, hanem tekintve még azt a könnyűséget, melylyel óriási mechanikai hatásokat a robbanások egyidejűsége révén lehet létrehozni, a futótüzek régi módszeréhez képest még jelentékeny (60 százalékra rúgó) megtakarítással is jár. 1834-ben a cherbourg-i kikötő medenczéjének kimélyítő munkálatainál egy 10,000 köbméternyi sziklának egy pillanat alatt való lefejtésére hat akna felrobbantása elegendő volt.

548. ábra. – Akna-kemencze.

Lássunk most egy robbantó készüléket, melynek hőbeli hatásképessége az indukált áramoknak s a mágnes-elektromos különáramnak tulajdonítandó. Eme készüléknek BRÉGUET a feltalálója.

Egy elektromágnes sarkai szemben feküsznek két patkóalakú erős mágnes-nyalábbal, melyek sarkai ellenkező irányba vannak fordítva. Ebből az következik, hogy az elektromágnes patkójában mágnesség van, a melyet egy szilárdan álló fegyverzet erősbít. A fegyverzet előtt egy lágyvas-darab van, a melyet egy ellenhatású rugó a fegyverzettel érintkeztet s a melyet a fegyverzettől hirtelen eltávolíthatunk, ha egy markolat gomb-


783

ját megütjük. * Ez az eltávolítás az elektromágnes fegyverzetének erejét csökkentvén, a tekercsek drótjaiban indukált áramot s ezen felül még különáramot idéz elő, mely különáram erőssége az indukált áram erősségéhez hozzájárul. A szikra létrehozására különösen a különáram hatásképessége van felhasználva, s BRÉGUET olyan berendezést gondolt ki, mely lehetővé teszi, hogy ez a hatásképesség épen abban a pillanatban használtassék fel, a melyben maximumát éri el. E végből egy rúgós lemez, mely csavarral érintkezik, a csavartól csak a lágyvas-darab mozgásának végén válik el. Azonban az elektromágnes-tekercsek drótjainak egyike a csavarral, másika pedig a rúgós lemezzel van összekapcsolva, minélfogva mindaddig, míg az érintkezés fenáll, az áramkör a tekercseken, a rugón s a csavaron át van zárva, s a különáram a maximumát akkor éri el, midőn az érintkezés megszűnik, de ekkor a kisülés az almán keresztül menő áramkörön át történik.

Midőn a készülék többrendbeli aknával van összekötve, balesetek elkerülése végett egy tolózár felpeczkeli a markolat nyelét; a markolat csak akkor működhetik, midőn minden már rendben lévén, a tolózár ki van húzva. Ekkor bátran meg lehet adni a jelet.

549. ábra. Mágneses robbantó az aknák felrobbantásása; Bréguet rendszere.

* Az 549. ábrabeli robbantó készüléknél a tekercsek egyszerűen egy erős állandó patkómágnes sarkaira vannak húzva. A fegyverzet egy lágyvasdarab, mely egy markolattal ellátott rézemeltyűre akként van erősítve, hogy a midőn az emeltyű másik végére ráütünk, a mágnes sarkait összekötő vonallal párhuzamosan elmozdul. A további berendezés megegyezik a szerző leírásával. Ford.


784

550. ábra. – Trève lámpája az éjjeli hajó telegrafia számára.

Az imént leírt készülékek nem csupán aknák robbantására, hanem még távolságokon át mindennemű gyujtásokra is alkalmazhatók s valóban alkalmaztatnak is; így például veszélyes tárgyaknak, vagy gáznemű anyagoknak, mint például a bányalégnek, vagy végre jeladásokra szolgáló gázlángzóknak meggyujtására.* TRÈVE tengerész-tiszt azt ajánlotta, hogy a hajóhad hajó-telegráfot alkalmazzon, melynek az volna a rendeltetése, hogy az éjjeli jeleket pótolja, melyek, mint tudva van, csata-lámpák segítségével adatnak. Ezek a lámpák a világító tornyok lencséihez hasonló lépcsős lencsékkel felszerelt lámpák, melyeket a hajó legmagasabb pontján egy vagy két alattságra [kötélre] vonnak fel. Hogy a lámpák a maguk helyére jussanak, a megkivántató kezelés és felgyujtás sok időt kíván. TRÈVE azt ajánlotta, hogy a közlekedésnek ez a módja sokkal gyorsabbá tétessék s pedig oly módon, hogy a lámpák gyertyái helyett világító gáz használtassék s a lámpák a megkivántató helyen maradandóan állíttassanak fel. A fedélzeten elhelyezett gáztartóból kiinduló ólom- vagy kaucsuk-csövek a lámpákba érnek s egy csapot zárván vagy kinyitván, a lámpák egyikét vagy másikát a megkivántató gázzal lehet ellátni. Egy gerjesztő készülék. például egy RUHMKORFF-féle tekercs, mely ebben a pillanatban működik, azokat a lámpákat gyujtja fel, a melyeknek csapjai nyitva vannak, s a parancsnok a szobácskájából könnyen létrehozathatja mindazokat a jeleket, melyeket az éjjeli telegrafiának ez a módja lehetővé tesz.

A robbanó anyagoknak az elektromos szikrával távolságra szóló meggyujtása kikötőknek, révpartoknak s miként fentebb láttuk, megerősített helyeknek védelmeiésére szolgál. Mindenki hallott valamit azokról a borzasztó eszközökről, melyeket torpédóknak neveznek s a melyeknek felrobbanása oly irtóztató, hogy ha a kellő időben és helyen csak egy robban is fel, a legnagyobb hadihajót is elsülyesztheti. A torpédók az Egyesült Államokban a rabszolgaháború alatt fontos szerepet játszottak; sok hajót pusztítottak el. Az amerikai torpédó így volt berendezve:

* Jelenleg a nagyobb színházakban a nagy csillár valamennyi gázlángzóját az elektromos szikrával egyszerre gyujtják fel, mely eljárásnak a régi felgyujtáshoz képest szembetünő előnye van. Ford.


785

A szóban forgó műszer egy ón-szekrény volt, melynek köbtartalma mintegy 40–50 literre rúgott; ezt egy választó fal harántosan két részre osztotta; az egyik részbe a puskaportöltény volt téve, a másik rész pedig légkamrául szolgált. Egy vasrúd a puskaporba volt merítve s a végére gyutacs téve. Egy kalapács akkor ütött rá, midőn a hajó a felett a pont felett, a melyben a torpédo el volt sülyesztve, elhaladván, egy a kalapács ütőrugójával zsineg útján közlekedő úszót megérintett.

Eleintén tehát nem az elektromosság hozta létre a robbanást. De a figyelem nemsokára a távolságon át való gyujtás előnyére irányult, hol is a gyujtást a védelemmel megbízott hatóság tetszése szerint intézhette. CHAZAL tábornok, belgiumi volt hadügyminiszter, az elektromosságnak és a sötétkamarának alkalmazását a Schelde folyamnak torpédókkal való megvédelmezésére igen szellemesen gondolta ki.

551. ábra. – A torpédóknak elektromossággal való felrobbantása; Chazal tábornok rendszere a kikötők s partok megvédelmezésére.

Egy földhányástól megvédett sátor alatt az elektromos telep s a szikrát létesítő inductiós készülék van elhelyezve (351. ábra). Ugyanitt végződ-


786

nek külön-külön a drótok, melyek a torpédókat a készülékkel elektromosan összekötik s a melyek meg vannak számozva, a mi minden tévedésnek elejét veszi.

Egy asztalon a Schelde térképe van kiterítve s ezen a térképen meg vannak jelölve a torpédó-vonalak. A sátor tetején levő sötét kamra ráveti a térképre a folyam képének optikai másolatát. Tegyük fel, hogy egy, a folyamon felfelé törekvő ellenséges hajót észrevettek. Az őrködéssel s a vezérlettel megbizott tiszt perczről perczre követheti a hajónak a torpédók sülyesztés-vonalához képest elfoglalt helyzetét. Az alkalmas időpontban parancsot ad az elektromos készülék kezelésével megbízott tengerésznek, s egyszersmind megmondja a drót számát, melynek áramkörét zárnia kell. A robbanás azonnal létrejön. A néhány évvel ezelőtt végrehajtott kisérleteket úgy látszik siker koronázta.

Páris ostroma alatt a város falainak és az erősségeknek környékét egy torpédó-hálózat védelmezte. De mivel az ostromló hadsereg a nagy város ellen semmi nyomatékosabb támadást nem intézett, a máskülönben teljesen szervezett védő-rendszer csakis preventiv szerepet játszhatott.